Bulten går inte loss!.

Robban_C skrev:
Värmen är inte bara viktig, den är massorviktig i rostsammanhang. Rejält med värme slår det mesta.
Har nästan börjat förstå det nu. men pajade jag inte några gummibustningar om jag värmde?. kanske man ska försöka utan att värma till att börja med. ( i för sig har man redan slitit häcken ur sig utan resultat). Får ta och kolla vidare på det när jag har frisknat till :)

Finns det gummibussningar i svinglagringen så går dom åt helvete. Dock betvivlar jag att det finns några bussningar av gummi, de flesta tillverkare slutade väl med det på 60-talet eller nåt sånt. Däremot kan det finnas tätningar av gummi och dom går åt helvete men det gör inte så mycket eftersom du ändå ska byta lagringar (visst var det väl så?) och då byter man tätningar (om det finns några där) samtidigt.

För att summera så är det alltså troligen rost mellan axeln och nån form av distanshylsa som är problemet. Det finns alltså många sätt att rå på rosten och värme är ett av de få som är verkligt effektivt men vi pratar alltså om rätt hög temperatur. Det ideala vore om du kunde glödga distanshylsan men det kommer du inte åt, alltså får du göra så gott det går genom att värma ändarna på svingbulten, det är troligen det som leder mest värme in till roststället. En gaslåga med bra fokus = helst en större svetslåga. Annars får gasol duga men det är sämre ös i det.
Och sen har du fått massor av tips ang hur du ska bonka på i form av pågängad mutter för att skydda gängorna, mellanlägg i mjukare material, mejselhammare med mer. Gå nu ut i garaget och sätt fart! :tummenupp :)

Robban_C skrev:
Finns det gummibussningar i svinglagringen så går dom åt helvete. Dock betvivlar jag att det finns några bussningar av gummi, de flesta tillverkare slutade väl med det på 60-talet eller nåt sånt. Däremot kan det finnas tätningar av gummi och dom går åt helvete men det gör inte så mycket eftersom du ändå ska byta lagringar (visst var det väl så?) och då byter man tätningar (om det finns några där) samtidigt.

För att summera så är det alltså troligen rost mellan axeln och nån form av distanshylsa som är problemet. Det finns alltså många sätt att rå på rosten och värme är ett av de få som är verkligt effektivt men vi pratar alltså om rätt hög temperatur. Det ideala vore om du kunde glödga distanshylsan men det kommer du inte åt, alltså får du göra så gott det går genom att värma ändarna på svingbulten, det är troligen det som leder mest värme in till roststället. En gaslåga med bra fokus = helst en större svetslåga. Annars får gasol duga men det är sämre ös i det.
Och sen har du fått massor av tips ang hur du ska bonka på i form av pågängad mutter för att skydda gängorna, mellanlägg i mjukare material, mejselhammare med mer. Gå nu ut i garaget och sätt fart! :tummenupp :)
Anledningen till att jag vill ha bort svingen är att jag ska blästra/lacka ramen och svingen då såklart. Annars funkar mekanismen bra (svingen rör sig).
Är som sagt inte frisk nu och ramen är iväg på lagning (riktning och svetsning) för tidigare krockskada mm. Få se Kanske det är så att ajg inte behöver ta bort svingen. Men det skulle nog underlätta arbetet med blästringen och lackeringen. Undra bara vad firman säger som gör lackeringsjobbet.

philsson skrev:
Anledningen till att jag vill ha bort svingen är att jag ska blästra/lacka ramen och svingen då såklart. Annars funkar mekanismen bra (svingen rör sig).
Är som sagt inte frisk nu och ramen är iväg på lagning (riktning och svetsning) för tidigare krockskada mm. Få se Kanske det är så att ajg inte behöver ta bort svingen. Men det skulle nog underlätta arbetet med blästringen och lackeringen. Undra bara vad firman säger som gör lackeringsjobbet.

Be dom som riktar ramen att ta loss svingen. Om dom kan rikta en ram har de säkert en pressmaskin som kan pressa ut svingaxeln lätt som en plätt.

Bearing skrev:
Be dom som riktar ramen att ta loss svingen. Om dom kan rikta en ram har de säkert en pressmaskin som kan pressa ut svingaxeln lätt som en plätt.
Det är en privatperson som ska rikta ramen åt mig. Han har antagligen inte tillgång till pressmaskin. Annars var det en god tanke. Tack endå.
Har föresten bett honom kolla på det. Vem vet han kanske lyckas få bort den :)

Nu är svingen/ramen inlämnad till proffsen.. Nu får dom sköta det.
Ska tas i 20 tons press imorgon se om dom får ut bulten. Gick inte med värme tyvär. :( Den var grovt krockskadad svingen. :confused: Men jag har aldrig själv tyckt det sett så farligt ut. :3freak
Återkommer väl senare med lite info.

Dom på verkstan ville inte pressa ut bulten med 20 tonspressen. Dom hade försökt men den ville inte ge med sig så dom riskerade att klämma ihop hela ramen. = inte bra.. så nu står jag här och inte kan få isär svingen från ramen.
Går det inte med 20 tonspress så vet jag inte vad som går. :3freak

philsson skrev:
Dom på verkstan ville inte pressa ut bulten med 20 tonspressen. Dom hade försökt men den ville inte ge med sig så dom riskerade att klämma ihop hela ramen. = inte bra.. så nu står jag här och inte kan få isär svingen från ramen.
Går det inte med 20 tonspress så vet jag inte vad som går. :3freak

Fixa lite bilder!!

Jag hade samma problem med min gamla SR för ett antal år sen. Stod en hel vinter och bankade med slägga, värme och 5-56 (i en lägenhet, grannarna var säkert jättenöjda...). Till slut lämnade jag in den på en verkstad som löste problemet. När jag frågade hur så ville meken inte berätta, han trodde inte jag ville veta hur han behandlat min käresta...så jag nöjde mig med det och åkte glatt därifrån. Så tyvärr kan jag inte hjälpa till...
Men verkstan var i alla fall Ducatihandlaren i Gävle (kommer inte ihåg exakt vad den heter).
Lycka till.

Somj ag ser det återstår endast att borra ur bulten med hjälp av en
pelarborrmaskin. Där kan du spänna fast ramen/svingen så att det går
att borra rakt. Borret ska vara någon mm mindre än bulten, resterande
tar man bort med en ställbar brotch.
Skulle hålet bli för stort så får du specialtillverka en unik bult,
det fixar en mekanisk firma.

HMM va inte swingen krockskadad
kolla me skroten va en swing kostar då ( med axel )

Då tar du bara feta kapmaskinen å kapar lite innanför ramen på båda sidorna

Ah just det.. glömde säga att dom skulle laga svingen också. Och svingen är klar och fint.. den ser faktiskt jättebra ut nu :tuttar Men som sagt så fick dom inte bort vaggan från ramen.. Börjar överväga själv på om det är nödvändigt. Det funkar ju som det ska förutom att den inte vill sig ut :D
Det enda som återstår nu är blästring och pulverlackering så jag är väl skepptisk till om dom kommer åt allt när vaggan sitter på. Men mer än så kan jag tyvär inte göra nu. :(
Bilder ja.. har ingen digitalkamera tyvär. men ni vet nog hur det ser ut ungefär. Ser inte spec ut på nåt vis bara att de sitter som ¤%&/()&%(%.. ja ni vet.

andersson turbo skrev:
HMM va inte swingen krockskadad
kolla me skroten va en swing kostar då ( med axel )

Då tar du bara feta kapmaskinen å kapar lite innanför ramen på båda sidorna
på verkstaden sa dom att det finns 2 gummibustningar där och nåt nållager trodde dom också. så det är lite mer man behöver fixa.. sen är det inte säkert att man lyckas borra ut lagrerna heller..

philsson skrev:
Ah just det.. glömde säga att dom skulle laga svingen också. Och svingen är klar och fint.. den ser faktiskt jättebra ut nu :tuttar Men som sagt så fick dom inte bort vaggan från ramen.. Börjar överväga själv på om det är nödvändigt. Det funkar ju som det ska förutom att den inte vill sig ut :D
Det enda som återstår nu är blästring och pulverlackering så jag är väl skepptisk till om dom kommer åt allt när vaggan sitter på. Men mer än så kan jag tyvär inte göra nu. :(
Bilder ja.. har ingen digitalkamera tyvär. men ni vet nog hur det ser ut ungefär. Ser inte spec ut på nåt vis bara att de sitter som ¤%&/()&%(%.. ja ni vet.
Har du inget glapp i svinglagren är det kanske bättre att ge upp, maskera väl innan bläster och lack, dom borde väl kunna lacka med sving på.

philsson skrev:
på verkstaden sa dom att det finns 2 gummibustningar där och nåt nållager trodde dom också. så det är lite mer man behöver fixa.. sen är det inte säkert att man lyckas borra ut lagrerna heller..
Klart som fan att det går om man tar kapen. Vad har du för kärringkap? :)
Man kapar bort hela svingen med bult och allt, sen sätter man dit den nya (beg) svingen med lite nya lager och bussningar. Solklart.

Du ska nog fundera på hur lagren blir fulla med blästersand om du nu ska lämna iväg på blästring. Att lacka går men att blästra. Lite masktejp stoppar liksom inte blästersanden.

finnpower skrev:
Har du inget glapp i svinglagren är det kanske bättre att ge upp, maskera väl innan bläster och lack, dom borde väl kunna lacka med sving på.
Det jag är skeptisk till är om dom kommer åt tillräckligt bra när det sitter ihop.

Robban_C skrev:
Klart som fan att det går om man tar kapen. Vad har du för kärringkap? :)
Man kapar bort hela svingen med bult och allt, sen sätter man dit den nya (beg) svingen med lite nya lager och bussningar. Solklart.

Du ska nog fundera på hur lagren blir fulla med blästersand om du nu ska lämna iväg på blästring. Att lacka går men att blästra. Lite masktejp stoppar liksom inte blästersanden.
Jaa du.. så vitt jag kan se så finns ingenstanns som sanden skulle kunna komma in på. Ser ut att vara totaltight. men vem vet den kanske kommer in där det inte ens finns hål. :confused:

Då jag friblästrar använder jag bland annat hörselproppar, dels för att skydda trumpeterna från blåsljudet, dels för att slippa sand i trumpeterna men den satans sanden kommer in i alla fall.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti