Bulten går inte loss!.

När du bankar hoppas jag du använder en slägga (typ 2 kg) och inte någon fjollig hammare. För isf kan hålla på banka till midsommar...
 
Slägga är en sorts tung hammare. Antingen en handslägga (ibland: slägghammare) som kan hanteras med en hand, eller en slägga som hanteras med båda händerna. :fakta :mattias
 
...det där med träbit emellan hade jag skippat, ...den tar bort det stumma i stöten som behövs för att knäcka korrosionen.
Du ska dock inte slå direkt på utan hitta en "dorn" (axel/bult i ung samma dimension som den du ska ha ut) som du kan lägga an och slå på.
Innan dess, som sagt, ...värme länge & väl. Jag tror det effektivaste är att värma på bulten (värmer du på svingen ska ju värmen transporteras genom ev lagerbanor kulor/nålar vilkas anliggnningsyta ju inte är så stor mot varandra & därför inte transporterar värmen så effektivt).
Värmen från en gasolbrännare borde ju inte kunna bli stor nog göra skada så jag hade brännt på med den i 10 min eller så, & sen på med slägga & "dorn emellan, ...räcker inte det blir det väl gassvets nästa.
(inte fel att dränka med någon rostlösare som får dra över natten eller två innan)

Eller för att citera sista sidan i T-Fordens verkstadshandbok.... "if this doesn´t work, use a bigger hammer".

...fick du ordning på tanken förresten ?
 
Last edited:
Jag kan ju säga att en jag och en polare har exakt samma problem med hans ns125f...
Vi bankade oss halvt förstörda, värmde, bankade mer men absolut inget hände mer än att ett fäste i ramen böjdes lite. :tummenupp

Det fick bli sågen :död.

Vi kapade helt enkelt länkaget rätt av och på så vis fick vi loss svingen.
Men vi har forfarande inte fått loss bulten som sitter i svingen.

Det kan ju tillägas att han ändå skulle byta länkaget då det hade kärvat ihop totalt.

Svingen gick o röra i två lägen, det va lite stumt o köra på den :3freak
 
Zoidberg skrev:
...det där med träbit emellan hade jag skippat, ...den tar bort det stumma i stöten som behövs för att knäcka korrosionen.
Du ska dock inte slå direkt på utan hitta en "dorn" (axel/bult i ung samma dimension som den du ska ha ut) som du kan lägga an och slå på.
Innan dess, som sagt, ...värme länge & väl. Jag tror det effektivaste är att värma på bulten (värmer du på svingen ska ju värmen transporteras genom ev lagerbanor kulor/nålar vilkas anliggnningsyta ju inte är så stor mot varandra & därför inte transporterar värmen så effektivt).
Värmen från en gasolbrännare borde ju inte kunna bli stor nog göra skada så jag hade brännt på med den i 10 min eller så, & sen på med slägga & "dorn emellan, ...räcker inte det blir det väl gassvets nästa.
(inte fel att dränka med någon rostlösare som får dra över natten eller två innan)

Eller för att citera sista sidan i T-Fordens verkstadshandbok.... "if this doesn´t work, use a bigger hammer".

...fick du ordning på tanken förresten ?

Jo jag rengjorde tanken osv som jag blev tillsagd å hälde i tanktätningen. Skakade runt tanken och fick medel på alla sidorna. höll på vände och vred i nån timma men det stelnade inte. Gjorde detta ute på vintern.. :rolleyes:
I vicket fall så har allt stelnat och så men bensinen rinner knappt igenom. Bara det kommer tillräckligt med soppa så att inte hojen förbrukar snabbare än vad det kan rinna ur tanken. :hihi

Huck skrev:
Jag kan ju säga att en jag och en polare har exakt samma problem med hans ns125f...
Vi bankade oss halvt förstörda, värmde, bankade mer men absolut inget hände mer än att ett fäste i ramen böjdes lite. :tummenupp

Det fick bli sågen :död.

Vi kapade helt enkelt länkaget rätt av och på så vis fick vi loss svingen.
Men vi har forfarande inte fått loss bulten som sitter i svingen.

Det kan ju tillägas att han ändå skulle byta länkaget då det hade kärvat ihop totalt.

Svingen gick o röra i två lägen, det va lite stumt o köra på den :3freak

Tjena.. :3freak Det lät inte vackert. Vilket länkage är det du syftar på.
 
Hade samma problem med mitons sving. Gjorde så att jag tillverkade en avdragare modell större.

Ser ut såhär i profil: I-______I

Framifrån: I-o-I


Du får ursäkta. Paint strejkar:)

Understrecket ska vara lika bred som svingen.

Bindestrecket / O:et är en mutter som är fastsvetsad i avdragaren.

Sedan tar du bara lämplig bult som är litet mindre än svingaxeln, och placerar den i centrum på axeln och börjar skruva.



Undra om nån förstod det där :hihi

Mvh: Jonathan
 
Jonathan skrev:
Hade samma problem med mitons sving. Gjorde så att jag tillverkade en avdragare modell större.

Ser ut såhär i profil: I-______I

Framifrån: I-o-I


Du får ursäkta. Paint strejkar:)

Understrecket ska vara lika bred som svingen.

Bindestrecket / O:et är en mutter som är fastsvetsad i avdragaren.

Sedan tar du bara lämplig bult som är litet mindre än svingaxeln, och placerar den i centrum på axeln och börjar skruva.



Undra om nån förstod det där :hihi

Mvh: Jonathan
Hehe.. det låter bra.. för tillfället så har jag lämnat bort svingen se om en kompis kunde hjälpa mig.. annars får jag väl prova på alla slags fulknep tills den lossnar. :)
 
Bjud svingen på en öl, och när han sen börjar bli på lyret så tar du i för kung och fosterland o drämmer till han en sån "#¤"%"!"¤ så att han trillar ut.(så enkelt ju) :tungan
 
majtii skrev:
Slägga är en sorts tung hammare. Antingen en handslägga (ibland: slägghammare) som kan hanteras med en hand, eller en slägga som hanteras med båda händerna. :fakta :mattias


Det går en gräns mella hammare och slägga. tror en slägga är 3kg+
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Det går en gräns mella hammare och slägga. tror en slägga är 3kg+

Induktionsvärmare och rejäl avdragare/hydraulpress...

Jag har lagat lastbilar jag...
 
philsson skrev:
Har tagit isär hojen helt för att lämna in ramen på blästring men då kommer jag till problemet. Svingen vill sig inte loss!. :huvet
Sitter en bult genom svingen som inte rubbas. :(
Har lyckats få bort muttern. Har provat att banka och att spruta 5.56 och lite så. Har även provat att slå med slägga. ( Mycket våld) men den rör sig inte. :3freak
Så jag frågar då om det är någon som har nåt bra tips. Kan det vara så att bulten är krökt?. :confused:
Tryckluftsdriven mejselhammare har hjälpt mig i en liknande situation. Gänga på muttern och kör mot den så kanske du kan rädda axeln. gjort detta med gott resultat på en yz 80 med fastrostad svingaxel. Givetvis smörjer du innan.
 
perasper skrev:
Tryckluftsdriven mejselhammare har hjälpt mig i en liknande situation. Gänga på muttern och kör mot den så kanske du kan rädda axeln. gjort detta med gott resultat på en yz 80 med fastrostad svingaxel. Givetvis smörjer du innan.
ojdå.. låter som ett bra förslag :) och vart får man tag på en sådan?.
Kan kolla med min morbror han har såndär truckluftsdriven borrmaskin som slår på nåt vis. kanske funkar de också. :confused:
 
Skruva på muttern så den ligger kant i kant med axeln. Sen nåt slags dorn/rörbit att slå på. Sen storsläggan och mata på!

Annars lite värme och mycke 5-56 ska nog kunna hjälpa...
 
<micke> skrev:
Skruva på muttern så den ligger kant i kant med axeln. Sen nåt slags dorn/rörbit att slå på. Sen storsläggan och mata på!

Annars lite värme och mycke 5-56 ska nog kunna hjälpa...
gjort allt där furotom just värmen.. kanske är en viktig bit..
Annars har jag provat med 10kg slägga.. men funkar inte.. :gråta
 
Värmen är inte bara viktig, den är massorviktig i rostsammanhang. Rejält med värme slår det mesta.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top