Nja antar att du kör med Canon kommer inte ihåg?
Både jag & Helios kör med 70-200 f4L IS
Är grymt nöjd med mitt även om jag inte kör så mkt med IS vid rörliga motiv!
Ibland när man har IS på så om man följer med motivet länge så kan det bli riktigt bra men att förlita sig helt på IS brukar iallafall i mitt fall 7 av 10 bilder blir riktigt dåliga med IS. Därför kör jag utan IS på vid panorering. Finns säkert en del som behärskar detta bättre men jag är grön ännu!
Om du ska fota stillastående motiv också så skaffa med IS men annars kan du få en utan IS till bra pris på begagnatmarknaden. Jag valde bort Canon,s 2,8 just med tanke på vikten, det är ju f*n dubbelt upp mot vad 4,0 väger. Visst när det blir mörkt så blir det lite jobbigt men jag går över till bländarprio så fungerar det ett tag till istället för slutarprio. Har inte provat Sigma 2,8, är säkert en jäkligt fin glugg men blev helt förälskad i 4,0. Får se om jag är frisk till Ons & jag har lust att åka till Barkaby så kan du få pröva mitt!
Har inga planer på att fota inomhus men den dagen den sorgen, även en del med 2,8 brukar ha problem med sina inomhus beroende på ljuset i hallarna.
Så nja om du inte vill ha IS & då ska fota för det mesta dagtid så rekommenderar jag en 70-200 f4 utan IS även om jag inte har provat Sigma 2,8.
Kör du Canon så kolla in denna sida!
http://photography-on-the.net/forum/index.php