Bulten 080830

Har du prövat conseal,s glugg eller då du bestämde dig för Sigma 2,8?

Kul med nya sylar :yoparty äta är överreklamerat.

Sitter i uppgraderingstankar själv, men då Canon 70-200, f2,8 eller f4,0. Vad har ni för tankar kring det? Är Sigma ett fullgott alternativ?

Har en tråd på Fotosidan om just det här om någon är intresserad av massa intressanta och bra svar :) Eller egentligen började tråden som en fråga om IS eller inte IS ...

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=97012
 
Nja antar att du kör med Canon kommer inte ihåg?

Både jag & Helios kör med 70-200 f4L IS
Är grymt nöjd med mitt även om jag inte kör så mkt med IS vid rörliga motiv!

Ibland när man har IS på så om man följer med motivet länge så kan det bli riktigt bra men att förlita sig helt på IS brukar iallafall i mitt fall 7 av 10 bilder blir riktigt dåliga med IS. Därför kör jag utan IS på vid panorering. Finns säkert en del som behärskar detta bättre men jag är grön ännu!

Om du ska fota stillastående motiv också så skaffa med IS men annars kan du få en utan IS till bra pris på begagnatmarknaden. Jag valde bort Canon,s 2,8 just med tanke på vikten, det är ju f*n dubbelt upp mot vad 4,0 väger. Visst när det blir mörkt så blir det lite jobbigt men jag går över till bländarprio så fungerar det ett tag till istället för slutarprio. Har inte provat Sigma 2,8, är säkert en jäkligt fin glugg men blev helt förälskad i 4,0. Får se om jag är frisk till Ons & jag har lust att åka till Barkaby så kan du få pröva mitt!

Har inga planer på att fota inomhus men den dagen den sorgen, även en del med 2,8 brukar ha problem med sina inomhus beroende på ljuset i hallarna.

Så nja om du inte vill ha IS & då ska fota för det mesta dagtid så rekommenderar jag en 70-200 f4 utan IS även om jag inte har provat Sigma 2,8.

Kör du Canon så kolla in denna sida!
http://photography-on-the.net/forum/index.php
 
Ibland när man har IS på så om man följer med motivet länge så kan det bli riktigt bra men att förlita sig helt på IS brukar iallafall i mitt fall 7 av 10 bilder blir riktigt dåliga med IS. Därför kör jag utan IS på vid panorering. Finns säkert en del som behärskar detta bättre men jag är grön ännu!
Jag har för mig att Canon har gjort objektiv som har tvåstegs IS, där ett steg är gjort för IS-funktion när man panorerar, och ett är "som vanligt". Men det lär väl kosta tre njurar och en förstfödd :huvet
 
Att jämföra ett Sigma 70-200/2,8 ADHDKOMBO med Nikons 70-200/2,8 VR är inte riktigt rättvist.
Fullgott alternativ är och ta i men med en prisskillnad på 12000:- så är det ett alternativ för den med lite pengar eller i upplärningssyfte så är det helt ok.
 
Jag har för mig att Canon har gjort objektiv som har tvåstegs IS, där ett steg är gjort för IS-funktion när man panorerar, och ett är "som vanligt". Men det lär väl kosta tre njurar och en förstfödd :huvet

Jupp i läge 1 så låser den horisontallt "stavning" & vertikalt samt läge 2 låser den bara vertikalt. Nja f4 kostar runt 11000:- medan 2,8 kostar nästan 18000:-

Att jämföra ett Sigma 70-200/2,8 ADHDKOMBO med Nikons 70-200/2,8 VR är inte riktigt rättvist.
Fullgott alternativ är och ta i men med en prisskillnad på 12000:- så är det ett alternativ för den med lite pengar eller i upplärningssyfte så är det helt ok.

He he vad var det ketonga sade till dig, när du har fått prova en 2,8 VR så säljer du frugan eller hur var det? :D

Sigma är en bra glugg se bara på Conseal,s bilder så är den inte så dyr heller! :)
 
Last edited:
Att jämföra ett Sigma 70-200/2,8 ADHDKOMBO med Nikons 70-200/2,8 VR är inte riktigt rättvist.
Fullgott alternativ är och ta i men med en prisskillnad på 12000:- så är det ett alternativ för den med lite pengar eller i upplärningssyfte så är det helt ok.

jo,,jag tyckte att 17-18 000 för Nikons anti-skak var lite att ta i,,hehe. Jag blev så deppig nu när mörkret kommer krypande,så det var tvunget att glädja mig själv med en 2,8:D

Det börjar bli lite nördvarning på bildtråden nu :tungan
 
:va nähe ... :rolleyes: Grattis iallafall .. det är en bra glugg för pengarna .. helt klart .. ska köpa en extender vid tillfälle tänkte jag .. ;)
 
Får se om jag är frisk till Ons & jag har lust att åka till Barkaby så kan du få pröva mitt!

Vore superkul. Jag och lilla sonen drar väl dit i vanlig ordning om vädret tillåter.

Tack för bra info :tummenupp Vill nog gärna ha ett Canon, även om ni visat att Sigma är ett mer än dugligt objektiv.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top