Buller..

För vi vill ligga i framkant när det gäller att ta ansvar för vår egen verksamhet.
Den dagen (och den kan vara nära) när det endast finns ett fåtal dagar för Knudan att erbjuda då vill vi vara förstavalet bland de arrangörer som söker bandagstillfällen. Vi lär oss dessutom massor på att ha egen bullergrupp. Det jag skriver i denna tråd baseras inte på gissningar utan på saker vi har lärt oss över tiden.

När den dagen kommer.. Så är det störst börs som gäller.. Tro mig.
 
få på bullerdämpande matta på muren(ssemses bullergrupp lyssnar säkert Magnus mer på) så kan nog alla gasa mera
 
Det har hållt på såhär alltid, och kommer alltid att fortsätta.
År ut och år in. Domedagen har man räknat in många gånger för Knudan.
Men det är även anläggning som drar 300 000 besökare om året, och som sysselsätter ett antal människor. Och en skola och halkkörning osv, så tillståndet drar man inte in. Men papperskickande mellan grannar o miljöförbund osv, kommer alltid att fortsätta.
 
Men Henke Hå bör inte få köra mer. För han är en vandal när det gäller ljudet!
 
jaha där fick jag mig en till.
ska fixa ett superduper bygge o komma o testa.
funkar inte det blir jag grinig som fan
 
jaha där fick jag mig en till.
ska fixa ett superduper bygge o komma o testa.
funkar inte det blir jag grinig som fan
Komsi komsi!

Vi vill ju ha dig på banan utan att du är grinig så fram med svetsen, ponittången, ljuddämparull och tänkarhatten!
 
Finns inget bättre än att ge järnet nerför rakan på Oschesleben, för varje växel smäller det som ett kanonskott när det ekar mellan läktaren o depåbyggnaden.. :tummenupp
 
Efter 2 dagar på gelleråsen så måste jag bara säga...samsynen på buller banorna emellan är inte lysande.
 

Haha jag skulle precis påpeka samma sak :p. Fuck storebror kanske funkar på allmän väg så länge vi inte har ägaransvar men tyvärr skjuter vi oss själva i foten om vi har den attityden på bana
 
Ursäkta en yngling men vad är det för amatörer som sköter mätningarna på Anderstorp?
Man vet att man alltid har ögonen på sig och gör ändå denna typ av fel. Otroligt, vår bullergrupp har bra mycket bättre koll på prylarna och vi kalibrerar dessutom våra mätare med Ring Knutstorps egen kalibreringsutrustning.

View attachment 393893

Detta bevisar bara att vi i Sydskanes Emse agerat på rätt sätt när vi plockar av förare och ibland blir tvingade att svartflagga hela grupper. Om vi inte hade gjort det hade vi inte fått köra alls vilket hade drabbat många fler i långa loppet än de som nu blir heligt förbannade på oss och spyr sin galla på internet.

Jag har alltid hävdat att överenskommelsen och kravet på 95 dB vid förbifart är idiotiskt. Det finns bara ett enda krav som måste uppfyllas och det är 60 dB (A) alt. 55 dB (A). allt annat är trams.
Ut och mät hos grannarna och identifiera sedan de som bullrar mest på banan och plocka av dem.
Visst, man får några förbannade deltagare men oftast får 90% fortsätta köra.
 
Intressant att se vem det var som arrangerade när mätvärdena var alldeles för höga...
Vi får ju ofta höra "det är aldrig problem med buller när danskarna kör på Knudan". Eller "jag körde ju på Anderstorp förra veckan och då var det ingen som gnällde om buller"

No shit Sherlock... :3freak

Utdrag ur inspektionsrapporten från Bygg- och miljöförvaltingens inspektionsrapport:

Bakgrund till inspektionen:
1[6]
Bygg- och miljöförvaltningen genomförde en bullermätning i Klo östra den 7 september. Ett Mc-evenemang med danska Bike Promotion hyrde banan och begränsningsvärdet var 60 dBA.
Vädret var ur mätsynpunkt bra med en medelvind från motorbanan understigande 5 m/s.
Mätningen pågick mellan kl. 10.15 till kl. 14.00. Samtliga körningar orsakade ljudnivåer över begränsningsvärdet 60 dBA och ljudnivån 70 dBA överskreds vid ett mycket stort antal tillfällen vid flera klasser. Vid någon klass uppmättes återkommande toppar upp mot 75 dBA, se bilaga l.

Bygg- och miljöförvaltningen begärde in mätkurvor från Amab:s egenkontroll från evenemanget.
Några mätresultat från närliggande bostäder kunde inte visas, däremot från förbifartsmätningar uppmätta med den stationära bullermätaren vid depåbyggnaden. Resultaten från dessa mätningar visar nivåer som endast ligger ca. 20 dBA över de som bygg- och miljöförvaltningen mätte i Klo östra. Denna skillnad är för liten, då tidigare mätningar gjorda av bygg- och miljöförvaltningen visat att avståndsdämpningen till Klo östra är ca. 30 dBA.

Egenkontrollen av ljudnivåer från förbifartsmätningar på motorbanan måste därför ifrågasättas.

Omfattning av inspektionen:
Bygg- och miljöförvaltningen inledde med att mäta ljudnivån i Vekan soldattorpet. Det danska Mc-evenemanget Team Trackday hade hyrt motorbanan och begränsningsvärdet 60 dBA har angetts i programmet. Enligt tillståndet från Mark- och miljödomstolen gäller i Vekan soldattorpet en nivå 5 dBA högre, dvs. 65 dBA. Detta högre värde gäller fram till två år efter att tillståndet vunnit laga kraft, vilket innebär att efter den 21 augusti 20 14 ska åtgärder ha vidtagits så att 60 dBA kan klaras även i Vekan soldattorpet.
Mätningen i Vekan soldattorpet genomfördes mellan kl. 10.00 och 10.35. En svag vind från motorbanan låg mot mätpunkten. Ljudtopparna låg ständigt över 65 dBA och ofta över 70 dBA. Några även upp mot 75 dBA, se bilaga 2.

Vid besöket på motorbanan konstateras att den stationära bullermätaren visar nivåer under 95 dBA, även då de mest bullrande klasserna kör. Utifrån bullerkällan och tidigare erfarenheter är detta en förvånansvärt låg nivå. Bygg- och miljöförvaltningen genomförde därför en parallell mätning. Bygg- och miljöförvaltningens bullermätare placerades bredvid Amab:s stationära mikrofon, samtidigt som resultaten från den stationära mätaren dokumenterades.


Resultat och konstateranden:

Det kunde konstateras att den stationära bullermätaren ligger i storleksordningen 10 dBA för lågt i förhållande till de resultat som bygg- och miljöförvaltningens mätning visade.


Snacka om att skjuta sig själv i foten!? :dummer
 
Last edited:
va tyst de blev, verkar som alla hunnit somna för vintern
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top