Bula i ramen, inlösen??

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory
Då vare dags, 25 år av sporthojsåkning utan fadäser å vips så synade man lite asfalt.
Och orsaken är så magiskt tragisk så man kan bara garva, och tacka alla involverade gudar och väsen.
Ute på en 25-30milasväng på skojjiga vägar, med ca 5mil kvar hem, även dom var planerad kurvig kuperad väg så rullar vi igenom ett samhälle, kommer in i en rondell i ca 20-25km/h och ska rakt fram, och utan förvarning så ser ja min blåa kärlek liggandes glida ifrån mig med sikte på kantstenen i rondellen.
Något förvånad blev jag ståendes mitt i rondellen helt oskadad med min åkpolare kommandes med klotögon lika förvånad.
Reste upp vraket å rullade åt sidan och okulär bes började, clipon,sidokåpa, statorkåpa, spegel och repad sving med avslaget öra för lyftbobbinen, sen…..allt kladd på hjulen??
Och förklaringen till det är tragisk…hittar ett rejält färskt stenskott i kylaren som vid uppstart skickar en perfekt 2mm stråle rätt på framhjulet, som sen följde buken bakåt å badade bakhjulet, mycket bristfälligt fäste i glykol kände jag…
Sen såg jag skavet på ramen precis vid den lodräta svetsen vid tanken, OCH en bula…
Där kommer min fundering då kanske nån annan klotat å knäckt nån ram, verkstaden har inte hunnit kolla än pga hög arbetsbelastning men lät inte såå positiva om det nu var en bula.
Antar att eftersom svingen oxå fått smisk så snackar vi helt chassibyte, och då kanske det kostnadsmässigt går fort att passera hojens värde?
Är väl nån timmes skruvning de….
Nån med erfarenheter?
 
Är det fråga om en 2006 GSXR1000 blir det nog inlösen om det ska börja bytas ram och sving, särskilt med byte av kåpor och sånt. De ligger väl på runt 50k på blocket nu? Beror lite på hur ditt försäkringsbolag räknar på saken, men reparationen kommer potentieltl iaf över fordonets värde och då kommer det garanterat bli inlösen oavsett.

Jag råkade ut för läckande kylare på en racehoj en gång, framhjulet kändes inte heelt pålitligt.
 
Tråkigt. Solklart inlösen. Räkna snabbt på det själv och dubbla det så har du verkstadens kalkyl.
 
Är det fråga om en 2006 GSXR1000 blir det nog inlösen om det ska börja bytas ram och sving, särskilt med byte av kåpor och sånt. De ligger väl på runt 50k på blocket nu? Beror lite på hur ditt försäkringsbolag räknar på saken, men reparationen kommer potentieltl iaf över fordonets värde och då kommer det garanterat bli inlösen oavsett.

Jag råkade ut för läckande kylare på en racehoj en gång, framhjulet kändes inte heelt pålitligt.
Mitt användarnamn förvirrar, glömmer bort att skriva…det gäller en 2018 GSXR1000R, 1200mil, toppskick
 
Last edited:
För några år sedan så uppgav ett försäkringsbolag att de lagar upp till en kostnad av 80% av värdet av mc:n innan de löser in hojen men det kan ha ändrats. Men det är bäst att du frågar bolaget om, verkstaden uppger ett pris som rapporteras till f-bolaget om de inte själva skickar en egen besiktningsman. Sen är det f- bolaget som tar beslutet så fråga dem.
 
För några år sedan så uppgav ett försäkringsbolag att de lagar upp till en kostnad av 80% av värdet av mc:n innan de löser in hojen men det kan ha ändrats. Men det är bäst att du frågar bolaget om, verkstaden uppger ett pris som rapporteras till f-bolaget om de inte själva skickar en egen besiktningsman. Sen är det f- bolaget som tar beslutet så fråga dem.
Stog i svaret på skadeanmälan att dom lagade upp till hojens totala värde före olyckan, borde ju närma sig 150K i det här fallet, men somsagt verkstadstimmar är dyra och ett chassi samt resten av grejorna är nog inte heller gratis.
 
Ser ut som en spricka i svetsförbandet/fogen. Den ramen får de nog byta och det blir inte billigt.
Precis. Min R6 -06 blev omkullbackad och kåporna gjorde ett långt märke på den svarta, sidenmatta ramen. Kostnadsförslaget från stans hojbutik för att strippa hojen, lacka ramen och ihop med allt löd på 84 lax.
Det här lär sluta på nån liknande summa - enbart för att fixa ramen! Nej, inlösen helt klart.
 
Precis. Min R6 -06 blev omkullbackad och kåporna gjorde ett långt märke på den svarta, sidenmatta ramen. Kostnadsförslaget från stans hojbutik för att strippa hojen, lacka ramen och ihop med allt löd på 84 lax.
Det här lär sluta på nån liknande summa - enbart för att fixa ramen! Nej, inlösen helt klart.
Sjuka summor, å ska det då till en ram å en sving istället för en lack så brakar det nog fan iväg
 
Sjuka summor, å ska det då till en ram å en sving istället för en lack så brakar det nog fan iväg
Bara plasten lär bli en 30-40k, sedan en tank, ram och sving på det, du hamnar nog rätt lätt en bit över 100k... Men som sagt, det är upp till verkstan och försäkringsbolaget att göra upp om det.
Om du känner för det kan du alltid ta pengarna och fixa själv, beroende på försäkringsbolag dårå...
 
Om du känner för det kan du alltid ta pengarna och fixa själv
Då skall man ha lite koll på vad man gör.
Sprickan i svetsförbandet är inte mellan material och svets. Den är rakt igenom svetsen. Det starkaste stället på hela området.
Ser ut som om att det är två sprickor också. Kraften från islaget har nog varit så stor på just det området mellan sprickorna att svetsen gett upp på båda sidor av träffområdet.
Det lär vara sprickbildning längre ut med.
Så borra upp ändan av sprickan räcker nog inte. Man får nog ta bort en hel bit av svetsfogen eller till och med materialet i ramen beroende på hur det ser ut där.
Sen klura ut vilken typ av aluminiumlegering det är samt vilken tillsats som behövs.
Rikta ut resten av bucklan.
Svetsa om det och göra det korrekt utan att få mer sprickbildning/försvagning pga. felaktig svetsning.

spricka.jpg


Eller har man dåligt risktänkande kan man ju alltid bara borra upp två stora hål och sen bonnatigga i fyllnadsmaterial och säga att man "lagat det" för att sen ha daglig koll på om det spricker upp igen så som man gör i stuntvärlden :crash
 
Last edited:
Jag hade hoppats på inlösen vilket förslaget förmodligen blir. Polaren med en Kawa H2O blev lite påkörd av en bil i slutet av förra året. Han fick sin repad för 180.000:- och sen 40.000:- i personlig utrustning hamnade notan på (ja, du läste rätt) ? Ser ju inte så "farligt" ut på bilden...

FB_IMG_1693721665644.jpg
 
Nedslipad svets, bula på ramen just där svetsen sitter och dessutom antydan till sprickor...

Fullt möjligt att reparera, men ingenting som glada amatörer ska spackla eller ens svetsa ihop själva. Detta kräver kunskaper i riktning såväl som svetsning och värmebehandling, annars är risken uppenbar att man dels skapar en ram som inte är särskilt rak efteråt, dels skapar en ram som smäller rakt av vid första inbromsning...

Jag tvivlar på att tiden som krävs för att reparera detta korrekt är billigare än en ny ram.
 
Då skall man ha lite koll på vad man gör.
Sprickan i svetsförbandet är inte mellan material och svets. Den är rakt igenom svetsen. Det starkaste stället på hela området.
Ser ut som om att det är två sprickor också. Kraften från islaget har nog varit så stor på just det området mellan sprickorna att svetsen gett upp på båda sidor av träffområdet.
Det lär vara sprickbildning längre ut med.
Så borra upp ändan av sprickan räcker nog inte. Man får nog ta bort en hel bit av svetsfogen eller till och med materialet i ramen beroende på hur det ser ut där.
Sen klura ut vilken typ av aluminiumlegering det är samt vilken tillsats som behövs.
Rikta ut resten av bucklan.
Svetsa om det och göra det korrekt utan att få mer sprickbildning/försvagning pga. felaktig svetsning.

View attachment 489123


Eller har man dåligt risktänkande kan man ju alltid bara borra upp två stora hål och sen bonnatigga i fyllnadsmaterial och säga att man "lagat det" för att sen ha daglig koll på om det spricker upp igen så som man gör i stuntvärlden :crash
A’men fan’å, har en gammal biltema flusstrådsvets från tidigt 90-tal som farsan köpte, kanske jag kan passa på att fixa både kylare å ram när man ändå håller på:3freak
Och angående materialkunskapen så har jag både pantburkar och några bitar durkaluminium hemma, nåt borde ju funka?
Nä dendär skruvningen betackar jag mig ifrån:hihi
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top