Bula i ramen, inlösen??

Beslut om inlösen idag, katastrofbud….nu äre krig!!:kulspruta

Tråkigt att behöva bråka med försäkringsbolaget. Vilket bolag handlar det om…?

Din hoj är ju dessutom en dubbel-R. Har de missat att en dubbel-R var betydligt dyrare än enkel-R’en…? Så att de inte sitter och räknar på fel hoj…?
 
När det gäller MC är väl blocket ( ofta ) källan till värdering, i alla fall dom gånger jag ska byta in en MC så gör handlarna så. Det jag hade frågat är hur man kommer fram till den summan du fått. FB kan inte bara säga att det är deras uppskattning utan det måste baseras på fakta. Hade även försökt ringa till någon Suzuki återförsäljare och lyssna vilket pris dom uppskattar.

Intresserad att få höra hur FB resonerar och framörallt vilket FB är det.
 
När det gäller MC är väl blocket ( ofta ) källan till värdering, i alla fall dom gånger jag ska byta in en MC så gör handlarna så. Det jag hade frågat är hur man kommer fram till den summan du fått. FB kan inte bara säga att det är deras uppskattning utan det måste baseras på fakta. Hade även försökt ringa till någon Suzuki återförsäljare och lyssna vilket pris dom uppskattar.

Intresserad att få höra hur FB resonerar och framörallt vilket FB är det.
Har pratat med Suzuki försäljare oxå, och jag fick bekräftat att min fantasi att den skulle vara värd 140’ stämmer väldigt väl med verkligheten, man vill ju kolla så man inte är helt bakom flötet när man börjar tjafsa
 
Har pratat med Suzuki försäljare oxå, och jag fick bekräftat att min fantasi att den skulle vara värd 140’ stämmer väldigt väl med verkligheten, man vill ju kolla så man inte är helt bakom flötet när man börjar tjafsa
Lycka till med att pungslå förskingringsbolaget och den nya hojen. :tummenupp
 
Tråkigt att behöva bråka med försäkringsbolaget. Vilket bolag handlar det om…?

Din hoj är ju dessutom en dubbel-R. Har de missat att en dubbel-R var betydligt dyrare än enkel-R’en…? Så att de inte sitter och räknar på fel hoj…?
Ja inte är det den roligaste sysselsättningen, har påpekat detta åt bolaget när jag begärde omvärdering, en timme tog det sen vidhöll dom 110’, Vettefan vart dom kollar, är väldigt off iallafall
 
Ja inte är det den roligaste sysselsättningen, har påpekat detta åt bolaget när jag begärde omvärdering, en timme tog det sen vidhöll dom 110’, Vettefan vart dom kollar, är väldigt off iallafall

Kontakta dem igen. Du har ju i princip fått en värdering av Suzukiförsäljaren såväl som expertisen på detta forum. Båda säger 140' medans försäkringsbolaget säger 110'. Få försäkringsblaget att motivera varför hojen INTE skulle vara värd 140'.

Vitsen med helförsäkring är väl att man antingen ska få hojen reparerad ELLER ersatt med en likvärdig, minus självrisken såklart. Du kommer inte att kunna köpa en dubbel-R för de pengar som försäkringsbolaget erbjuder. Hur motiverar de detta...?
 
Vad är en "oberoende" värderingsman? Vem betalar hens lön?
Tittade lite på olika värderingsmäns hemsidor - stod lite hos några att "vi utför värderingar för" och sedan följde diverse försäkringsbolag. Frågan är om värdet blir en "bilhandlarvärdering" - dvs den summa man får vid försäljning eller den summa som krävs för återanskaffning?
Jag gör skadebedömningar och värderingar åt försäkringsbolag på deras uppdrag. Det är inte försäkringsbolaget som betalar min lön, det gör min arbetsgivare. Jag har aldrig fått något annat uppdrag än att just lämna min skadebedömning och värdering. Det är ju hela anledningen till att försäkringsbolaget anlitar oss, annars kan de ju bara köra på tills de får ett bud de vill ha.

Mina bedömningar kan så klart gå åt båda hållen, ibland till försäkringstagarens favör, ibland åt försäkringsbolagets. Men det förekommer ingen som helst påtryckning från försäkringsbolaget att jag ska komma fram till något speciellt. Och hade jag fått en sådan påtryckning hade det blivit ett jävla liv, ingen skadechef skulle acceptera något sådant, en mycket farlig väg att slå sig in på. Däremot kan de gärna ta in flera skadebedömningar och jämföra, men det gäller i storskador och inte i en "simpel" fordonsskada. I min ringa erfarenhet då.

Ett tips - vid inlösen accepterar man sällan första budet, det är ofta lågt. Gällande fordon så kan det vara så enkelt som att skaderegleraren söker efter likvärdig på Blocket och lägger sig 10-20% under begärt pris (då fordon inte alltid (sällan) säljs för begärt pris på Blocket).

Motivera sakligt vad du baserar din värdering på, och låt försäkringsbolaget göra detsamma så kommer ni nog fram till en vettig lösning. Du ska ju kunna anskaffa motsvarande motorcykel för kontantregleringen, varken mer eller mindre. Visa att du inte kan det med det bjudna beloppet - och be försäkringsbolaget att antingen visa var du kan köpa motsvarande hoj, eller att justera sitt bud.
 
Jag gör skadebedömningar och värderingar åt försäkringsbolag på deras uppdrag. Det är inte försäkringsbolaget som betalar min lön, det gör min arbetsgivare. Jag har aldrig fått något annat uppdrag än att just lämna min skadebedömning och värdering. Det är ju hela anledningen till att försäkringsbolaget anlitar oss, annars kan de ju bara köra på tills de får ett bud de vill ha.

Mina bedömningar kan så klart gå åt båda hållen, ibland till försäkringstagarens favör, ibland åt försäkringsbolagets. Men det förekommer ingen som helst påtryckning från försäkringsbolaget att jag ska komma fram till något speciellt. Och hade jag fått en sådan påtryckning hade det blivit ett jävla liv, ingen skadechef skulle acceptera något sådant, en mycket farlig väg att slå sig in på. Däremot kan de gärna ta in flera skadebedömningar och jämföra, men det gäller i storskador och inte i en "simpel" fordonsskada. I min ringa erfarenhet då.

Ett tips - vid inlösen accepterar man sällan första budet, det är ofta lågt. Gällande fordon så kan det vara så enkelt som att skaderegleraren söker efter likvärdig på Blocket och lägger sig 10-20% under begärt pris (då fordon inte alltid (sällan) säljs för begärt pris på Blocket).

Motivera sakligt vad du baserar din värdering på, och låt försäkringsbolaget göra detsamma så kommer ni nog fram till en vettig lösning. Du ska ju kunna anskaffa motsvarande motorcykel för kontantregleringen, varken mer eller mindre. Visa att du inte kan det med det bjudna beloppet - och be försäkringsbolaget att antingen visa var du kan köpa motsvarande hoj, eller att justera sitt bud.
Skall avvakta värderingsmannens bedömning först nu, sen att första budet skulle vara lågt hade jag nästan förväntat mig, men att dom klappade igen locket efter mindre än en timme på min begäran av omvärdering förvånade mej lite, trodde ju på en liiiten ökning för att försöka smörja mej, men nepp!
 
Motivera sakligt vad du baserar din värdering på, och låt försäkringsbolaget göra detsamma så kommer ni nog fram till en vettig lösning. Du ska ju kunna anskaffa motsvarande motorcykel för kontantregleringen, varken mer eller mindre. Visa att du inte kan det med det bjudna beloppet - och be försäkringsbolaget att antingen visa var du kan köpa motsvarande hoj, eller att justera sitt bud.
Precis så gjorde jag för många år sedan - det gick från inlösen till reparation istället när f-bolaget inte kunde hitta någon hoj till det priset (o det var innan internet o Blocket)
 
Skall avvakta värderingsmannens bedömning först nu, sen att första budet skulle vara lågt hade jag nästan förväntat mig, men att dom klappade igen locket efter mindre än en timme på min begäran av omvärdering förvånade mej lite, trodde ju på en liiiten ökning för att försöka smörja mej, men nepp!
Blir det fortfarande ingen förbättring, be skaderegleraren redogöra för hur regleringen i ditt fall uppnår det som står i de flesta villkor gällande kontantreglering (hitta den exakta frasen i just dina villkor, det nedan är klippt ur villkoren för Trygg-Hansas motorcykelförsäkring):

"Kontantersättning grundas på fordonets värde i allmänna handeln omedelbart före skadan, marknadsvärdet."
 
Blir det fortfarande ingen förbättring, be skaderegleraren redogöra för hur regleringen i ditt fall uppnår det som står i de flesta villkor gällande kontantreglering (hitta den exakta frasen i just dina villkor, det nedan är klippt ur villkoren för Trygg-Hansas motorcykelförsäkring):

"Kontantersättning grundas på fordonets värde i allmänna handeln omedelbart före skadan, marknadsvärdet."
Blir det fortfarande ingen förbättring, be skaderegleraren redogöra för hur regleringen i ditt fall uppnår det som står i de flesta villkor gällande kontantreglering (hitta den exakta frasen i just dina villkor, det nedan är klippt ur villkoren för Trygg-Hansas motorcykelförsäkring):

"Kontantersättning grundas på fordonets värde i allmänna handeln omedelbart före skadan, marknadsvärdet."
Hojen är nu omvärderad, nytt värde blev 130K, blev ju lite skillnad iaf, han hade hittat nån med lite färre mil som skulle komma ut för 139’ nån hade gått lite dyrare men utrustad med brembopump å annat så jag tycker nog att han hittade överkomligt rätt.
Får väl se vad TH tycker om detta, borde ju ändå vara en liten sur knäpp på näsan.
 
Det kunde man väl ge sig fan på...Trygg Ganska, Sveriges överlägset sämsta försäkringsbolag. Låt dem betala ut dina pengar, sen byter du till Svedea.
 
Det kunde man väl ge sig fan på...Trygg Ganska, Sveriges överlägset sämsta försäkringsbolag. Låt dem betala ut dina pengar, sen byter du till Svedea.
Den visan har jag hört om alla försäkringsbolag, men aldrig stött på någon som helst evidens på att något enskilt bolag är värre än andra. Att kunder har haft mer eller mindre goda upplevelser hos olika försäkringsbolag betvivlar jag dock inte.
 
Det kunde man väl ge sig fan på...Trygg Ganska, Sveriges överlägset sämsta försäkringsbolag. Låt dem betala ut dina pengar, sen byter du till Svedea.
Problemet som dyker upp där är väl att slår du in ett regnummer som osar hästkrafter å festligheter så får man inte ens försäkra, å i bästa fall trafik för 100k/år:mattias
 
Den visan har jag hört om alla försäkringsbolag, men aldrig stött på någon som helst evidens på att något enskilt bolag är värre än andra.

Jag gillar inte Trygg Hansa eftersom de försöker ta betalt för sedan länge uppsagda försäkringar. Min handlare gillar inte Trygg Hansa för att han tycker att de är så otroooligt jävla sega när kunden vill ha snabb hjälp.

Vi båda har bara positiva erfarenheter av Svedea. Billiga, snabb hantering av ärenden och återbäring i alla fall till snöskoterklubbarna.
 
Jag gillar inte Trygg Hansa eftersom de försöker ta betalt för sedan länge uppsagda försäkringar. Min handlare gillar inte Trygg Hansa för att han tycker att de är så otroooligt jävla sega när kunden vill ha snabb hjälp.

Vi båda har bara positiva erfarenheter av Svedea. Billiga, snabb hantering av ärenden och återbäring i alla fall till snöskoterklubbarna.
Jag håller med om att Svedea gör ett bra jobb. Det du berättar om Trygg Hansa har jag varit med om med IF. Det är bara anekdoter, även om det känns jävligt. Det bästa man kan göra? Rösta med plånboken.

Jag säger inte att du har fel, däremot gäller det du säger alla bolag. Beroende av vem man frågar. ?
 
Jag gillar inte Trygg Hansa eftersom de försöker ta betalt för sedan länge uppsagda försäkringar. Min handlare gillar inte Trygg Hansa för att han tycker att de är så otroooligt jävla sega när kunden vill ha snabb hjälp.

Vi båda har bara positiva erfarenheter av Svedea. Billiga, snabb hantering av ärenden och återbäring i alla fall till snöskoterklubbarna.
Jag gillar Svedea, alla gånger jag haft att göra med dem har de varit trevliga och hjäpsamma. De har däremot aldrig velat försäkra min gsxr. :gråta Eller min bil. Eller min skåpbil.
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top