Bula i Bergskurvan

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Vurpa i Bergskurvan vill man förstås inte göra. Inte vurpa någonstans. Men just Bergskurvan känns för min del som mer trolig att vurpa i än någon annan. Ett skäl är bulan mitt i linjen och i närheten av apex. Hur tar man den med en 250 - på innern eller yttern?

Racerpelle skrev:
Pratar vi om samma bula så brukar jag åka på utsidan, det är väl bara några decimeter att åka på på högerkanten. Å andra sidan kanske mitt svar (jag är ju inte så rasande snabb) ger anledning att prova på innern, men DU FÖRST i så fall...
/ Racerpelle

Bj.O.rn skrev:
Utsidan är nog det som gäller för i stort sett alla, plats på insidan är det ont om. Det är bulan mitt i apex, ett par decimeter ut från innerkanten som avses va?

/B

Ja, just det. Det är den bulan jag menar. Den är mitt i spåret och eftersom jag är orolig att vurpa i Bergskurvan vill jag inte köra över den. Provade insidan några gånger i förrgår men det är som sagt lite trångt där. Frågan är om innern är bättre även om det är trångt. Vore intressant att höra hur de riktigt snabba 250-förarna gör. Kanske har de inte ens sett den...

Nyteknik skrev:
Vurpa i Bergskurvan vill man förstås inte göra. Inte vurpa någonstans. Men just Bergskurvan känns för min del som mer trolig att vurpa i än någon annan. Ett skäl är bulan mitt i linjen och i närheten av apex. Hur tar man den med en 250 - på innern eller yttern?

Ja, just det. Det är den bulan jag menar. Den är mitt i spåret och eftersom jag är orolig att vurpa i Bergskurvan vill jag inte köra över den. Provade insidan några gånger i förrgår men det är som sagt lite trångt där. Frågan är om innern är bättre även om det är trångt. Vore intressant att höra hur de riktigt snabba 250-förarna gör. Kanske har de inte ens sett den...

Är den bulan så farlig med en lätt 250? Jag har varit i den ett par gånger när jag har skurit för mycket i den kurvan under inspirerande och för mig relativt snabba varv, men det har aldrig varit någon som helst fara för avåkning. Tillskrivas skall att jag har en sunkig originalstyrdämpare.

Eftersom jag är en dieselförare ska jag inte störa tråden mer, ville bara inflika att bulorna inte är så farliga med min hoj.

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Är den bulan så farlig med en lätt 250? Jag har varit i den ett par gånger när jag har skurit för mycket i den kurvan under inspirerande och för mig relativt snabba varv, men det har aldrig varit någon som helst fara för avåkning. Tillskrivas skall att jag har en sunkig originalstyrdämpare.

Eftersom jag är en dieselförare ska jag inte störa tråden mer, ville bara inflika att bulorna inte är så farliga med min hoj.

//jaG

Jag inbillar mig att en racer är mer känslig för ojämnheter än en gathoj.

Zeb_Macahan skrev:

//jaG

Kanske att de lite tyngre cyklarna har en uppgift här?
Likt en vält jämna ut bulan... :lol

(Lägg nu noga märke till att jag inte skrivit något om antal takter - lite känsla har man ju!)

/ Racerpelle

Nyteknik skrev:

Jag undrar.... kör hårt och se om du vurpar... man vurpar väl oftast när man är antingen stressad eller för lugn... se till att ha fokus så ordnar det sig nog... om inte annat ska jag gulflagga och hjälpa dej upp.. ska vara funktionär på söndag.... och lördag för den delen... :fakta

:tummenupp

//jaG

Nyteknik skrev:
Ja det är nog så, Oscar sa att Offknuffs räcer kändes stenhård på Åsens knudiga bana, fötterna ramlade av fotpinnarna ibland.

GSXR1100R skrev:
Ja det är nog så, Oscar sa att Offknuffs räcer kändes stenhård på Åsens knudiga bana, fötterna ramlade av fotpinnarna ibland.

Jepp! I snabbhögern innan Ejes så hände det inte bara en gång...

oscar skrev:
Hur f-n ska jag kunna svara på det!? :va :D Foten/fötterna åkte av punkt slut! :)

Det låter oroväckande. Bulan i Bergskurvan, dammet i Crossböjen, tvättbrädan i Sviestadböjen och den ojämna ingången i Torparn kommer fullständigt kasta dig av hojen jämfört med högern på Gelleråsen.

:eek:

Nyteknik skrev:
Det låter oroväckande. Bulan i Bergskurvan, dammet i Crossböjen, tvättbrädan i Sviestadböjen och den ojämna ingången i Torparn kommer fullständigt kasta dig av hojen jämfört med högern på Gelleråsen.

:eek:

Om du bara visste hur mycket buntband jag har köpt från biltema... :D

Jag brukar köra på yttern om bulan. Så jäkla mycket förstörs inte spåret av att man håller 20cm till vänster. Jag pratade för övrigt med ett par av de snabba 125-åkarna och de gjorde likadant.

Chris Ash skrev:
Jag brukar köra på yttern om bulan. Så jäkla mycket förstörs inte spåret av att man håller 20cm till vänster. Jag pratade för övrigt med ett par av de snabba 125-åkarna och de gjorde likadant.

Ok. För mig som försöker få upp tempot i den svängen känns det dock som ett hinder. Konstigt - under racet i maj tänkte jag inte ens på den.

Nyteknik skrev:
Ok. För mig som försöker få upp tempot i den svängen känns det dock som ett hinder. Konstigt - under racet i maj tänkte jag inte ens på den.

Ja, 125-killarna i toppen har ju såsigt tempo därigenom..... :rolleyes:

Kör nu på yttern :fatta!

vaddå för jävla bula???
Har inte sett den,har säkert kört 7-8ggr på sviestad men den kanske hjälpte mig att highsidea ut ur bergskurvan i tisdag så nu står jag m ramsne hoj som jag inte får till innan söndag.....
:huvet :huvet :huvet

Jag åker iaf på yttern, har prickat den någon gång, inte behagligt iaf, blir lite upprört när man gör det. Vurpa har jag inte vart nära på grund av det, däremot har man fått vänta lite extra innan man kunnat slå på ut ur kurvan.

oFFkeFF skrev:
Jag åker iaf på yttern, har prickat den någon gång, inte behagligt iaf, blir lite upprört när man gör det. Vurpa har jag inte vart nära på grund av det, däremot har man fått vänta lite extra innan man kunnat slå på ut ur kurvan.

Jag ska testa innern första kvalet och yttern det andra.

:tungan

Jag har stora problem med att det burkar ligga lite grus i utfarten på från depån.
Det är inte mycket men säkert flera än tio små korn. Det stör mig nått fruktansvärt, kan ni som är så hjälpsamma förklara vilket spårval jag ska ha där? De brukar ligga ca 17cm från bankanten typ fem meter efter depåmuren slutar men de kan flytta på sig då och då...

/ V. Ilsen.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back