Bugg i PCIII? Brutal motorbroms

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Tja!

Jag har upptäckt en sak under de 200mil jag kört så har detta fenomen förekommit två ggr..

Första gången växlade jag från tvåan till trean och den motorbroms som skedde direkt när jag släppte kopplingen gjorde så att jag höll på att tappa luften :tomten Kopplade ur och släppte igen och det bar iväg som de skulle..

Andra gången, växlade från trean till fyran och hojen började motorbromsa, vafan tänkte jag soppa torsk kanske? Provade att gasa, händer inte ett skit. Kopplar ur ( motorn bromsar fortfarande, tror jag ) lägger i trean och släpper då bromsar den så att bakhjulet låser... Kopplar snabbt som fan igen och provar att gasa och då är bettan med igen, i med tvåan å full fart som vanligt!

Vad är detta? Båda gångerna har det gått i ca 50-70 km och vart ca 5l soppa i.. Annars hittar jag ingen gemensam nämnare.

Man vill ju inte att detta ska ske när de går fort eller i en kurva :huvet Jag har inte tvättat hojen innan detta skett, lr kan det vara något helt annat?

Jadu, allmän genomgång av elsystemet är nog på sin plats. Spruta alla kontakter med contact cleaner för att lösa upp smuts, errodering m.m.

Det låter lite som motorbroms man får när man stänger av elen helt. Då blir den lite mer påtänkt än vanligt. Så det är väl något som slår ut elen under vissa omständigheter.

Inga felmeddelanden i displayen?

Swedie skrev:
2144137 Jadu, allmän genomgång av elsystemet är nog på sin plats. Spruta alla kontakter med contact cleaner för att lösa upp smuts, errodering m.m.

Det låter lite som motorbroms man får när man stänger av elen helt. Då blir den lite mer påtänkt än vanligt. Så det är väl något som slår ut elen under vissa omständigheter.

Inga felmeddelanden i displayen?

Jag får nog slå en kik på det, näe inga felmeddelanden.. Skramlaha :)

Sprutet stänger väl spjällen helt vid motorbroms så det bör väl inte va nån skillnad på att släppa gasen eller att stänga av hela motorn.

Last edited:
Anderzzon skrev:
2144124 Tja!

Jag har upptäckt en sak under de 200mil jag kört så har detta fenomen förekommit två ggr..

Första gången växlade jag från tvåan till trean och den motorbroms som skedde direkt när jag släppte kopplingen gjorde så att jag höll på att tappa luften :tomten Kopplade ur och släppte igen och det bar iväg som de skulle..

Andra gången, växlade från trean till fyran och hojen började motorbromsa, vafan tänkte jag soppa torsk kanske? Provade att gasa, händer inte ett skit. Kopplar ur ( motorn bromsar fortfarande, tror jag ) lägger i trean och släpper då bromsar den så att bakhjulet låser... Kopplar snabbt som fan igen och provar att gasa och då är bettan med igen, i med tvåan å full fart som vanligt!

Vad är detta? Båda gångerna har det gått i ca 50-70 km och vart ca 5l soppa i.. Annars hittar jag ingen gemensam nämnare.

Man vill ju inte att detta ska ske när de går fort eller i en kurva :huvet Jag har inte tvättat hojen innan detta skett, lr kan det vara något helt annat?

Såvida du inte har något fel på sprutet eller ngn annat elektroniskt, så
pröva att höja tomgången till ca 1500 rpm så uppför den sig bättre vid aktiv körning, Det gör att den inte trillar innåt i svängarna, när man släpper på gasen och tar bort lite bakhjulsstuds vid hård inbromsning.

Peder Rosberg skrev:
2144189Pröva att höja tomgången till ca 1500 rpm så uppför den sig bättre vid aktiv körning, Det gör att den inte trillar innåt i svängarna, när man släpper på gasen och tar bort lite bakhjulsstuds vid hård inbromsning.

Bra framtida tips men jag tror det är något annat eftersom den inte svarar på gas när detta inträffar...

Kan jag höja den utan att förstöra mappen?

Felmeddelanden i displayen syns de när man slår på tändningen lr måste man göra något annat?

Jag är inte teknisk jag vet :näsblod

HanneZ skrev:
2144156 Sprutet stänger väl spjällen helt vid motorbroms så det bör väl inte va nån skillnad på att släppa gasen eller att stänga av hela motorn.

Jo för även om du stänger spjällhusen helt så skjuts där in en del soppa vilken förbränns och får motorn att åtminstone snurra av sig själv istället för att som när man slår av tändningen (via ex dödarknappen) då kompressionsbromsningen inte motsvaras av någon förbränning.

Testa att köra och trycka på dödarknappen det känns som att kasta ankar......

Efter att ha läst här så verkar det ju vara elen som slås ut under några sekunder för att sedan snurra på igen..

Precis som Boris säger så är det som att man kastat ankar..

Jag får kolla alla kontakter till helgen, blir nog ingen inspirerad körning innan dess iaf.

Det enda jag gjort sen jag köpte den som har med elen att göra är att:

Montera miniblinkare fram, å på ena sidan var jag tvungen att kapa blinkers kablarna ( på miniblinken ) för att jag glömde att sätta in den där den skulle vara innan jag nöp ihop kablarna ( trött )

Kan de bli nån slags kortis där?

Det andra är att jag haft batteriet bortkopplat när de va kallt i två veckor efter att jag hämtat den..

Samt att den vart på service.

Tycker att det är skumt att det händer så sällan om de nu skulle vara något :va

Hur läser man felkoder om de nu finns några?

Anderzzon skrev:
2144760 :tummenupp

Vad är Tps är det samma som PcIII fast till förgasare? Blev lite orolig när jag läste om olyckan som kunde berott på strulande Tps som slog av tändningen :va
Throttle Position Sensor, det finns till sprut också och är en givare som känner av hur mkt gas du ger. PCIII styr insprutningen och kan inte likställas med tps.

HanneZ skrev:
2144783 Throttle Position Sensor, det finns till sprut också och är en givare som känner av hur mkt gas du ger. PCIII styr insprutningen och kan inte likställas med tps.

Oki, nått elspöke är de ju provade med dödaren nu när ja körde och det är exakt så det blir..

Någon som har något tips på va de kan va lr vart med om något liknande?

Kollade displayen, inga koder...

Bara tripp1 och 2 för att sedan bli rent :va och bara visa mil..

El lr?

Ok, pratade med den tekniska supporten på Yamaha idag...

Han gav mig ett par tips!

- Ja du det kan vara, Tps:en, Pickuppen, Givare, Spolar, Databoxen, PCIII Soppan, Sprutet osv.

Alltså kan de va va faen som helst, ser tusingarna fladdra :näsblod

Rekomendationen var att lämna den på felsökning! Ifall det lagrats en bugg, kul finns ju inte en firma som har tid den närmsta månaden i Sthlm!

Hoppas de går på garantin, om man inte hittade något lagrat fel så kunde man provocera fram det i bänken?

Hur provocerar man fram något som skett två ggr på 200 mil? :va

Det är sådana här ggr man hatar att man bor i Sthlm, aja jag kör på så får vi se om man får en tid innan sommaren är över och att det inte sker i ett nedlägg lr i en påbörjad wheelie...

Jag plockade ju av stödet i helgen, men rörde inte givaren... Hade den på depåstödet och kollade så att den dog när jag la i ettan när de va på plats igen...

Ähh ja vette fan, har ju rullat 40 mil utan probbs nu så vi får väl se när någon har tid ( dryyygt ) Ska kika lite extra på allt i helgen ...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg