Buell XB9R eller en Ducati Monster

Var också ute efter en Buell ett tag men köpte en Monster 900 istället. Riktigt kul hoj på alla vis - dock så var jag alldeles för lång för den (186 cm) så jag kunde inte köra några längre sträckor med den vilket resulterade i att den blev stående. Sjukt snygg var den dock, har en stooooor svartvit bild på den på väggen. :drool

Buellen jag var ute efter var en XB12R men efter ett par provkörningar så valde jag med glädje bort den. Det enda som är häftigt med dem är ljudet och utseendet. För mer info, läs vad elwe skriver ett par inlägg upp... :)
 
Jag nästan köpte en Buell XB12S men värmen var en stor irritationsmoment för mig när jag provkörde. Det kom mycket värme från motorn/avgasrören på höger sidan. Annars var den en härlig hoj i stan samt på väldigt små vägar.
 
Har ägt en Monster 900 02.
Var grymt nöjd med min, nästan synd att jag sålde min :rolleyes:
+ En hoj med själ och riktigt gott ljud med ett par burkar på :yoparty
- Dyr service, 5300 kr för en 1000 mila service. Och att försäkringen var så dyr för 78 hk 22000 kr :gråta
 
Glöm inte öppna kopplingskåpan bara... ;) :tummenupp

Svar: Varför måste man göra de.?

Har lite frågor bara:

- Ska ställa in hojen tills nästa år i Garage. Något man bör tänka på?

- Om man ska montera på nytt avgasrör vilket märke är bäst/vanligast?

- Och vid avgasrörs byte något annat som behöver ställas in/bytas?

//Witlock
 
Last edited:
Svar: Varför måste man göra de.?

Du har köpt en Ducati ingen Buell. Nu är du fast. Snart är det dags för ventiljustering :hihi ;)

Man brukar sätta på en ventilerad kåpa på Ducati med torrkoppling, så att kopplingsrasslet hörs ännu mer. Det ljudet anses vackert av Ducatister ;) Andra fördelar med ventilerad kåpa är att kopplingen kyls bättre samt att det ansamlas mindre kopplingsdamm i den. Man få även in mer vatten i den när man tvättar samt grus när man kör grusväg. Buell har våtkoppling och hydrauliska ventillyftare. Man kan dock sätta torrkoppling och stela lyftare på dem , men det anses inte ha några fördelar på gathojar ;)

Nej jag ska vara snäll, Monster är nog en fin liten hoj.
Lycka till!

/J
 
Last edited:
Svar: Varför måste man göra de.?

Har lite frågor bara:

- Ska ställa in hojen tills nästa år i Garage. Något man bör tänka på?

- Om man ska montera på nytt avgasrör vilket märke är bäst/vanligast?

- Och vid avgasrörs byte något annat som behöver ställas in/bytas?

//Witlock

Med tanke på Ducks svar så öppna inte kopplingskåpan, jag trodde det var torrkoppling på den... ;)

Avgassystem finns bara ett som gäller fö Ducati - Termignoni. Dubbla kolfiberburkar :tummenupp
Annars, kolla in t.ex. Leo Vince - bra och billiga grejjer.

Det du kan behöva justera är insprutet så kolla när du köper, de brukar ha koll på om man måste mappa om eller om det går att tuta och köra.
 
Svar: Varför måste man göra de.?

Har lite frågor bara:

- Ska ställa in hojen tills nästa år i Garage. Något man bör tänka på?

- Om man ska montera på nytt avgasrör vilket märke är bäst/vanligast?

- Och vid avgasrörs byte något annat som behöver ställas in/bytas?

//Witlock

Det finns utförliga tråder om vinterdvalan här på SH. Några punkter är tex att det är smart att göra servicen innan vintern, dvs bla ny olja och filter innan man ställer av. Så att inte slam och annat sedimenteras under vintern och far in i oljepumpen vid premiärstarten på våren. Pumpa däcken lite extra är också bra för att undvika hjulplatta under stilleståndet. Underhållsladdning på batteriet. Tvätta av och varmkör hojen samt spraya lite 556 eller WD40 på gaffelbenen så att inte tätningarna torkar ut. Alternativt kan man pumpa med gaffeln några ggr under vintern. Ska hojen stå ute eller i kallgarage bör man även korrosionsskydda motorn internt för att undvika rost. Jag tycker att du ska undvika sådan förvaring om du kan.

Termignioni är hovleverantör till Ducati och är nog det populäraste märket även för effektrör. Jag tycker att de är mycket välbyggda och ger bra effekt.

Du bör bestycka om hojen, det kan en firma med bromsbänk göra åt dig.

Mvh
Jörgen
 
Grattis till en underbart rolig och fin hoj.
Som sagt, perforerad kopplingskåpa är inte bra eftersom det är våtkoppling på 620.

Kolla på Leo Vince eller Arrow. De är både snyggare (subjektivt) och billigare än termignoni. Ovala passar bäst för lågt liggande blås. När du monterat dem får du det där riktiga mullret :tummenupp
 
Grattis till en underbar hoj! Har själv en 04:a och är mycket nöjd!
Det jag kommit underfund med är detta:
Om du provar att köra bana kommer du troligtvis att fastna för det och tycka att det är jätekul. Då kan högdragna ljuddämpare vara att föredra, då de andra kan börja ta i asfalten annars när du börjar komma igång.
Om du skall köra bana rekommenderar jag att plocka bort sidostödet, det kan ta i ganska ordentligt. (ev. kan man byta till ett stöd från S4R eller hypersportmodellerna, detta har jag inte själv provat).

Tycker att 620 är en grymt fin hoj som är vacker, kul att köra, riktigt fint ljud, och är väldigt billig att försäkra och köra.
 
På nyare duccar får man ju med en "box" (typ powercommander) när man köper termignoni (stavning) rör. Den boxen ingår i priset och programeras för just din hoj. Är det samma sak med arrow och resten av rören... Om man nu måste köpa en PC också. Blir det så mycket blligare menar jag??
 
För min del är valet enkelt men du behöver som sagt få lite mil på de hojar du väljer mellan innan du finner den rätta :confused:
 
Det finns utförliga tråder om vinterdvalan här på SH. Några punkter är tex att det är smart att göra servicen innan vintern, dvs bla ny olja och filter innan man ställer av. Så att inte slam och annat sedimenteras under vintern och far in i oljepumpen vid premiärstarten på våren. Pumpa däcken lite extra är också bra för att undvika hjulplatta under stilleståndet. Underhållsladdning på batteriet. Tvätta av och varmkör hojen samt spraya lite 556 eller WD40 på gaffelbenen så att inte tätningarna torkar ut. Alternativt kan man pumpa med gaffeln några ggr under vintern. Ska hojen stå ute eller i kallgarage bör man även korrosionsskydda motorn internt för att undvika rost. Jag tycker att du ska undvika sådan förvaring om du kan.

Termignioni är hovleverantör till Ducati och är nog det populäraste märket även för effektrör. Jag tycker att de är mycket välbyggda och ger bra effekt.

Du bör bestycka om hojen, det kan en firma med bromsbänk göra åt dig.

Mvh
Jörgen


Svar: Köpte depåstöd fram & bak till den. Ska sätta batteriet på underhåll. Har även köpt 6-66 spray som ska sprutas över allt. Hojen kommer att stå i en sportsbod. Så något kallt kommer det bli där inne. Hade gärna servat den m.m men jag bor och har hojen i norge. Och jag har sett hur grabbarna i detta landet gör saker när man lämnar i saker på service. Nog med det är 100% dyrare här i norge det blir inte så bra gjort heller. Men finns det någon aktoriserad ducce verkstad i värmland som kan göra en service eller gör man den själv? Och vad för Olja/Oljefilter tycker ni man ska köpa?


Tack för alla trevliga och snabba svar.


//Witlock
 
Svar: Köpte depåstöd fram & bak till den. Ska sätta batteriet på underhåll. Har även köpt 6-66 spray som ska sprutas över allt. Hojen kommer att stå i en sportsbod. Så något kallt kommer det bli där inne. Hade gärna servat den m.m men jag bor och har hojen i norge. Och jag har sett hur grabbarna i detta landet gör saker när man lämnar i saker på service. Nog med det är 100% dyrare här i norge det blir inte så bra gjort heller. Men finns det någon aktoriserad ducce verkstad i värmland som kan göra en service eller gör man den själv? Och vad för Olja/Oljefilter tycker ni man ska köpa?

Tack för alla trevliga och snabba svar.


//Witlock

Nu är jag ingen Ducatimek, men jag skulle köpa originalfilter. Ang oljor så hävdar många lite mer teknikintresserade ducatister att Q8:as racingolja SBK 15W-50 är den bästa till just Ducatis ventilsläpor. Det är nämligen det mest kritiska delen för smörjningar i det flesta moderna Duccar. Denna olja är lätt att få tag på och finns tom att handla på macken.http://www.rollersdack.se/view.asp?a=1192

Köp gärna 20 litersdunk så spar du pengar om du ska ha kvar hojen en tid.

Sedan är det mer i en service än olja och filter. Ventiljust tex. Att ställa ventilerna på en Ducati är ngt man kan läsra sig själv om man är intresserad och lite teknisk. Annars får man lämna bort det. Börja med att skaffa mekhandboken så ser du ju vad det är som ska göras utöver olja och filter, samt vilka intervaller som gäller för olika serviceåtgärder.

/J

Mvh
Jörgen
 
Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top