Buell-tråden

  • Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
Tja! Jag har besiktning den 17 Maj, och pga. att den kommer låta för mycket så kommer jag lämna in den på verkstan. Han skulle byta till orig.dämpare och sedan byta tillbaka efter besiktning. Han beställde oxå nya packboxar till framgafflarna, behöver byta eftersom det läcker lite olja därifrån. Allt detta skulle gå runt på strax över 4000:- Är jag fullständigt dum i huvvet? eller kostar det så här mycket? hehe...tacksam för svar!

Har man inte tillgång till plats o verktyg att meka med så kostar det, men 4000 låter lite mycket.
 
ska försöka o byta ljuddämparna själv först. Tror ni att det e jätte svårt? Jag är ju inte heelt ovan vid o skita ner händerna lite...brukar ju t.ex. på egen hand byta olja, oljefilter, lampor och däck på bilen. :tummenupp
 
ska försöka o byta ljuddämparna själv först. Tror ni att det e jätte svårt? Jag är ju inte heelt ovan vid o skita ner händerna lite...brukar ju t.ex. på egen hand byta olja, oljefilter, lampor och däck på bilen. :tummenupp

Ljuddämparen är den lätta biten, fota vart efter du plockar bort om du är osäker. Bilden är ett avgassystem från en xb9r, tror inte att det kan skilja så mycket
 

Bifogat

  • Image2.jpg
    Image2.jpg
    59.4 KB · Visningar: 103
Hej hopp.

Har kommit in på tankar om en Buell, eller snarare en dröm som är nära att gå i uppfyllelse... Ämnar byta in min TL1000s och lägga en del emellan samt ta resterande del på lån.

Mitt dilemma är detta. Handlaren har på väg in en XB9s från 04 som skulle landa kring 70k den har gått ca 400 mil.

I hallen står en XB12s från 07 som har gått cirka 100 mil. Den vill han ha ca 80k för. Frågan blir ju då: Är det värt 10k extra för att få en 12a? Det skiljer ju bara drygt 10 hk, som jag fattade det så är det ingen annan skillnad?!?

Såg Mr.Buells inlägg om uppdateringar som gjorts och undrar följdaktligen om det endast är specifikationer för R modellen?!?

Tacksam för svar...:confused:
 
Har kommit in på tankar om en Buell, eller snarare en dröm som är nära att gå i uppfyllelse... Ämnar byta in min TL1000s och lägga en del emellan samt ta resterande del på lån.

Mitt dilemma är detta. Handlaren har på väg in en XB9s från 04 som skulle landa kring 70k den har gått ca 400 mil.

I hallen står en XB12s från 07 som har gått cirka 100 mil. Den vill han ha ca 80k för. Frågan blir ju då: Är det värt 10k extra för att få en 12a? Det skiljer ju bara drygt 10 hk, som jag fattade det så är det ingen annan skillnad?!?

Såg Mr.Buells inlägg om uppdateringar som gjorts och undrar följdaktligen om det endast är specifikationer för R modellen?!?

Tacksam för svar...:confused:

Varför inte gå på en 1125 CR direkt, fantastisk cykel om du frågar mig:banana
 
Har kommit in på tankar om en Buell, eller snarare en dröm som är nära att gå i uppfyllelse... Ämnar byta in min TL1000s och lägga en del emellan samt ta resterande del på lån.

Mitt dilemma är detta. Handlaren har på väg in en XB9s från 04 som skulle landa kring 70k den har gått ca 400 mil.

I hallen står en XB12s från 07 som har gått cirka 100 mil. Den vill han ha ca 80k för. Frågan blir ju då: Är det värt 10k extra för att få en 12a? Det skiljer ju bara drygt 10 hk, som jag fattade det så är det ingen annan skillnad?!?

Såg Mr.Buells inlägg om uppdateringar som gjorts och undrar följdaktligen om det endast är specifikationer för R modellen?!?

Tacksam för svar...:confused:


Hur är det med storleken på cykeln?
Har 12'an andra mått?
Isf skulle det kunna vara ett argument.
Sen borde 12'an låta lite mer än 9'an eller?
Hur är det med försäkringskostnad?
Om inte de extra 10 hk är viktiga så hade jag kanske köpt 9'an.
 
Som jag kan utläsa från faktatabellerna så är det bara motorn som skiljer. Fick nyss veta att det är en så kallad XB9SX, Heroblue. Genomskinlig blå plast...

Den har lite lägre sitthöjd...
 
Som jag kan utläsa från faktatabellerna så är det bara motorn som skiljer. Fick nyss veta att det är en så kallad XB9SX, Heroblue. Genomskinlig blå plast...

Den har lite lägre sitthöjd...

Är inte 12:an något tyngre ? 2-3 kg ??

Kan bra hålla med Jama
Sälj nåt organ o köp dig en CR :D
 
halloj!

ville bara säga att ja bytt ljuddämpare nu..bilden som jag fick hjälpte mycket..tog inte mer än drygt 1 timme och byta! :tummenupp

sparade ganska mycket pengar där!

Men fy fasiken va mesig hojjen låter nu hehe..lätt att jag byter tillbaka efter besiktningen! :tungan

tack alla för hjälpen!
 
ulysses-06 tillsalu

hejsan tänkte kolla om det finns nån som är intresserad av min ulysses. komplett med original sido och topp väskor samt touratech tankväska och en liten ficka på styret för tex. solgasögon och börs osv. och en helt ny högre touring ruta. bågen är i näst intill nyskick den har bara rullat strax under 1800 mil i skrivande stund. nästan nytt michelin pilotroad 2 bakdäck. nytt k&n högflödes luftfilter. nybesiktad 2010-04-28. och nyservad. pris. 90.000kr. ring för mer info på 070-2573527 bågen finns i luleå
 

Bifogat

  • ulysses 006.jpg
    ulysses 006.jpg
    247.2 KB · Visningar: 77
  • ulysses 003.jpg
    ulysses 003.jpg
    252.5 KB · Visningar: 71
  • ulysses 011.jpg
    ulysses 011.jpg
    251.3 KB · Visningar: 81
  • ulysses 014.jpg
    ulysses 014.jpg
    254.4 KB · Visningar: 68
  • ulysses 012.jpg
    ulysses 012.jpg
    222.7 KB · Visningar: 80
Last edited:
Funderar på att köpa ett HMF slip on + K&N filter till min 1125, vad tror ni om den kombinationen och det slip-on:et
 
Funderar på att köpa ett HMF slip on + K&N filter till min 1125, vad tror ni om den kombinationen och det slip-on:et

Glöm inte o mappa eller byt till en programerad ECM om du byter filter o avgas, 1125:an går snålt med orginal ECM:en
Men ett tips är att lugna sig tills www.americansportbike.com har gjort sin 1125 Exhaust Shootout Test, skulle göras den 17-18 Maj om jag inte minns helt fel.
 
Glöm inte o mappa eller byt till en programerad ECM om du byter filter o avgas, 1125:an går snålt med orginal ECM:en
Men ett tips är att lugna sig tills www.americansportbike.com har gjort sin 1125 Exhaust Shootout Test, skulle göras den 17-18 Maj om jag inte minns helt fel.

Tack för tipset.

Som jag förstår det (kan dock ha fel) så finns det tre alternativ om man sätter på både slip-on och nytt luftfilter;

1) Behåll orginal ECM, då den är adaptiv "lär" lär den sig ny luft/bränsle blandning etc. Dock kommer man inte få ut hela effekten av att sätt på ny burk + filter

2) Köp EBR ECM eller jardine pro-tune etc och problemet borde vara löst

3) Fixa kabel + ECMspy och justera själv alt få tag i en färdig mappning och programera om

Några frågor dock:

Stämmer min punkt 1 ovan, fungerar ECM'n så på 1125'orna:confused:

Gällande punkt 3, Kan man få tag i en färdig "mappning" och programera om ECM eller krävs det att man går in och justerar själv. Har läst någonstans att man egentligen bara behöver öka bänslet med +5% över hela spannet för att lösa problemet:confused:

Kanske det enklaste är att fixa en EBR ECM trots allt, dock kostar den ju en del:va
 
Tack för tipset.

Som jag förstår det (kan dock ha fel) så finns det tre alternativ om man sätter på både slip-on och nytt luftfilter;

1) Behåll orginal ECM, då den är adaptiv "lär" lär den sig ny luft/bränsle blandning etc. Dock kommer man inte få ut hela effekten av att sätt på ny burk + filter

2) Köp EBR ECM eller jardine pro-tune etc och problemet borde vara löst

3) Fixa kabel + ECMspy och justera själv alt få tag i en färdig mappning och programera om

Några frågor dock:

Stämmer min punkt 1 ovan, fungerar ECM'n så på 1125'orna:confused:

Gällande punkt 3, Kan man få tag i en färdig "mappning" och programera om ECM eller krävs det att man går in och justerar själv. Har läst någonstans att man egentligen bara behöver öka bänslet med +5% över hela spannet för att lösa problemet:confused:

Kanske det enklaste är att fixa en EBR ECM trots allt, dock kostar den ju en del:va

1) Ecm:en är adaptiv till viss del, kan inte kompensera fult ut den magrare blandningen och inte få ut all hk/nm

2) Piggyback verkar inte funka helt hundra, bättre med en programerad ECM bara

3) Dris på twinmotorcycles har dragit igång ett nytt sätt att programera ECM:en "live" via nätet, han har par jänkare som "test piloter"

Här finns det lite mera att läsa om det hela
www.twinmotorcycles.nl
www.fuelsolutions.nl
www.ohiosportbike.com

Du kanske har kollat www.badweatherbikers.com redan ?
 
1) Ecm:en är adaptiv till viss del, kan inte kompensera fult ut den magrare blandningen och inte få ut all hk/nm

2) Piggyback verkar inte funka helt hundra, bättre med en programerad ECM bara

3) Dris på twinmotorcycles har dragit igång ett nytt sätt att programera ECM:en "live" via nätet, han har par jänkare som "test piloter"

Här finns det lite mera att läsa om det hela
www.twinmotorcycles.nl
www.fuelsolutions.nl
www.ohiosportbike.com

Du kanske har kollat www.badweatherbikers.com redan ?

Pelle har ganska rätt. Jag gjorde alternativ 3 själv (Jamas alternativ 3 alltså, egen programmering) och kunde då konstatera att den justering jag fick göra i mapparna varierade vid olika gas och varvtal för att få optimal förbränning. Det var inte så enkelt som att bara ställa på ett antal procent över hela registret. I alla fall inte för mig, ska jag tillägga. Men utan bredbandig O2-läsning så är det omöjligt att veta exakt. Det jag kan säga med säkerhet är att original så står den väldigt magert och det blir värre när man sätter på eftermarknadsavgas (jag har FMF på).

Med det sagt och det jag har läst på nätet så verkar den ECM som EBR erbjuder (pumpgas) i de allra flesta fall ha funkat bra. Så utan att köpa bänktid och dessutom hålla på och pilla på individuella cellvärden i mappen (riktigt tidsödande och krångligt i ECMspy) så tror jag att det är den relativt sett bästa lösningen.

Resultatet av mappningen? Värt varenda spänn. Hojen var bra innan men nu har jag en motor som drar som ett lok från lägsta varvtal upp till stopp och har en gång jämn som en Bentley. Att sidoeffekten med röret är att den nu låter som en Buell egentligen ska är inte helt tråkigt heller...
 
Last edited:
mappning 2009 xb12ss

Är det någon som vet var man kan få tag på racemap eller avgasanpassad map för 08+ hojar.. eller någon som kan förklara hur man bör göra... jag har helt öppet kn filter å helsystem från micron samt omgjord luftning..
 
Pelle har ganska rätt. Jag gjorde alternativ 3 själv (Jamas alternativ 3 alltså, egen programmering) och kunde då konstatera att den justering jag fick göra i mapparna varierade vid olika gas och varvtal för att få optimal förbränning. Det var inte så enkelt som att bara ställa på ett antal procent över hela registret. I alla fall inte för mig, ska jag tillägga. Men utan bredbandig O2-läsning så är det omöjligt att veta exakt. Det jag kan säga med säkerhet är att original så står den väldigt magert och det blir värre när man sätter på eftermarknadsavgas (jag har FMF på).

Med det sagt och det jag har läst på nätet så verkar den ECM som EBR erbjuder (pumpgas) i de allra flesta fall ha funkat bra. Så utan att köpa bänktid och dessutom hålla på och pilla på individuella cellvärden i mappen (riktigt tidsödande och krångligt i ECMspy) så tror jag att det är den relativt sett bästa lösningen.

Resultatet av mappningen? Värt varenda spänn. Hojen var bra innan men nu har jag en motor som drar som ett lok från lägsta varvtal upp till stopp och har en gång jämn som en Bentley. Att sidoeffekten med röret är att den nu låter som en Buell egentligen ska är inte helt tråkigt heller...

Jag lutar åt att köpa en ECM från EBR, fördelen är ju då också att om man vill återställa till orginal så behöver man bara byta ECM (plus rör och filter såklart). Och skall man sponsra någon genom att köpa deras produkter/tjänster så känns Erik som killen jag borde (fortsätta) lägga mina pengar på!?

Kör du med EBR eller har du fortfarande kvar din egna mappning, tolkar dig som att du har EBR det givet att du nu motor från bentley med bottendrag som en traktor ;)

1) Ecm:en är adaptiv till viss del, kan inte kompensera fult ut den magrare blandningen och inte få ut all hk/nm

2) Piggyback verkar inte funka helt hundra, bättre med en programerad ECM bara

3) Dris på twinmotorcycles har dragit igång ett nytt sätt att programera ECM:en "live" via nätet, han har par jänkare som "test piloter"

Här finns det lite mera att läsa om det hela
www.twinmotorcycles.nl
www.fuelsolutions.nl
www.ohiosportbike.com

Du kanske har kollat www.badweatherbikers.com redan ?


Stort tack för länktips, lutar åt att köra på en ECM från EBR :banana
 
Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top