Buell-tråden

  • Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
MC-lyft och/eller depåstöd skadar inte heller att ha. Och USB-flärp och programvara för att nolla TPS:en. Plötsligt blev önskelistan lite längre... :gnissla

Du som haft HD-derivat längre än jag, har du koll på hur knivigt det är med gaffeloljebyte? Det är egentligen den enda punkten som gör mig benägen att skicka in hojen (om jag ska sköta service enligt manualen) trots att garantin i praktiken är slut nu...

Gaffeloljans livslängd beror mest på om det är fukt i den eller ej. När det kommit fukt i den blir det en äckligt illaluktande gegga vilket kan ge korrosion i gaffeln samt helt unika dämpningsegenskaper .

Har man dock som jag hojen i varmgarage, och mest kör med den när det är oblött väder så klarar sig gaffeloljan länge, flera år. Gillar man däremot trycktvättar samt att pendla till jobbet med hojen i ur och skur, ja då bör man nog byta enligt servicebokens intervaller. Men att byta gaffelolja är ju inte så svårt om man har mekhandboken samt har möjlighet att hänga upp framänden på hojen i tex en stropp mellan övre gaffelkronan och taket.
 
någon som vet om om ett fatbarstyre 28,5mm passar till en buell xb12ss


Tja. Du får köpa risers som passar. Tyvärr har Hillbilly lagts på is ett tag. Finns fler företag som säljer. Typ Fatcat, Trojan-horse mfl. Lyssna på de kloka personerna här på tråden så hittar du säkert rätt. Ha det bäst.
 
Buell 1125r

Hej efterlyser någon fler som kör Buell 1125r känner mig lite ensam och lite mobbad av kompisar som kör japanskt.
 
Färdighojat på min Buell...

Rustade för en grym hojsommar i år med min nya Buell XB12s, men utfallet blev annorlunda. Två små grabbar tar all tid, så jag funderar på att sälja hojen då jag endast lyckats prestera 90 mil än så länge... :huvet

Känner ni någon polare ni vill få in i Buellgänget, så tipsa gärna om denna länk...

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=21540

På återseende i framtiden...
 
Växellådsproblem Buell XB9R -03

Hej! Har en Buell 03 som har gått 1500 mil, fint skick i övrigt, men växellådan har låst sig, och måste "göras iordning".
Har hört att detta är ett vanligt problem vid detta miltal på Buellen?, Motorn måste plockas ut och "klyvas"?, någon som gjort detta själv eller lämnat in? preliminär kostnad?, är det någon särskild del/delar i lådan som det brukar vara?
Tacksam för svar!
 
Buell X1 Millenium Edition

Tjena!

Har en X1 Millenium Edition som jag behöver lite pryls till och tänkte att ni kanske hade några bra förslag vart man kan få tag i dessa.

Behöver en ny skiva fram samt belägg. Vilka andra skivor finns det att tillgå om man nu inte vill köra Org?. Tänkte kanske ngn Braking skiva elr likn.

Ska även byta Oljor i den nu och undrar om det verkligen stämmer att det ska vara 2,37L Motor resp 0,95L i Vxl?. Låter fan lite :va

Min är Nummer:081 av 800 tillverkade. Hur många andra finns det i Sverige, ngn som vet?
 

Bifogat

  • RBZ328.2.jpg
    RBZ328.2.jpg
    40.1 KB · Visningar: 87
Att lära sig serva sin buell själv är riktigt lätt. Förtum oljor och filter är de vikigaste punkterna justering av koppling samt transkedjespelet. Kontrolldra skruvförband, inspektera/byta belt, kolla hjul- gaffel och svinglager, kolla bromsbelägg och byta/kolla bromsvätska. Köp en Clymer eller Haynes samt tumnycklar så fixar du det där själv!

vilken modell köper man haynesboken till??
Det finns ju ingen som jag sett till Buell, ska det va nån till sportster??
 
vilken modell köper man haynesboken till??
Det finns ju ingen som jag sett till Buell, ska det va nån till sportster??

Clymer och Haynes verkar inte ha till Buell. Skriv in buell i sökrutan på denna sida så får du dock upp ett antal manualer.
http://www.repairmanual.com/motorcycles/0/12

Andra buellkompisar har även lyckats gratis ladda ned sina manualer på nätet. Men det är ju rätt bökigt att skriva ut, många sidor.
 
Tjena!

Har en X1 Millenium Edition som jag behöver lite pryls till och tänkte att ni kanske hade några bra förslag vart man kan få tag i dessa.

Behöver en ny skiva fram samt belägg. Vilka andra skivor finns det att tillgå om man nu inte vill köra Org?. Tänkte kanske ngn Braking skiva elr likn.

Ska även byta Oljor i den nu och undrar om det verkligen stämmer att det ska vara 2,37L Motor resp 0,95L i Vxl?. Låter fan lite :va

Min är Nummer:081 av 800 tillverkade. Hur många andra finns det i Sverige, ngn som vet?

Piratskivor till X1 är inte helt enkelt att hitta, bara att få tag på original är svårt. Men när jag skaffade en ny till min f.d. X1:a så kunde ISR då erbjuda en måttillverkad för ungefär samma peng som en original. Det hela slutade med att jag köpte en original när jag var i staterna.

Oljevolymerna verkar stämma som jag kommer ihåg det.

Och hur många red racing stripe det finns i landet är nog omöjligt att få reda på skulle jag tro. Det är nog svårt bara att få kläm på hur många X1:or det finns och av dem sedan hur många som är red racing stripe...tja, säg det.
 
Hej efterlyser någon fler som kör Buell 1125r känner mig lite ensam och lite mobbad av kompisar som kör japanskt.

Har du testat några andra modeller innan 1125R?
x1, XB 12/9 eller tidigare?
Hoppas du inte tar illa upp, jag undrar då jag själv kört den och upplever att den inte alls var vad jag hoppats på (utan att speca här vad jag menar).
No :mad: i hope?
 
Hej, har en sprucken gaffelkrona som skulle behöva bytas. Några tips på var man kan få tag på en till hyffsat pris? Buell s1 lightning -98. Tack på förhand.
 
nån som behövt bytta ut kopplingplator (samt slit-skivorna, spännings fjärde, olja,packningosv.) hos mekaniker och kan hjälpa mig med vad det borde landa på prismässigt....vet inte hur mycket skillnad det är på kopplingskorgarna på de olika modellerna men själv så har jag en xb9r-03. 11.000kr tror mekanikern jag vänt mig till att det kommer kosta (HD-aukteriserade verkstad)...ca.5h arbete och resten i delar och det låter rätt saftigt tycker en fattig restaurangare som jag?!?!

MVH
Micke

Piratskivor till X1 är inte helt enkelt att hitta, bara att få tag på original är svårt. Men när jag skaffade en ny till min f.d. X1:a så kunde ISR då erbjuda en måttillverkad för ungefär samma peng som en original. Det hela slutade med att jag köpte en original när jag var i staterna.

Oljevolymerna verkar stämma som jag kommer ihåg det.

Och hur många red racing stripe det finns i landet är nog omöjligt att få reda på skulle jag tro. Det är nog svårt bara att få kläm på hur många X1:or det finns och av dem sedan hur många som är red racing stripe...tja, säg det.

har beställt mycket härifrån och fått kanon bra samt snabb service...
http://www.americansportbike.com/sh...ef=buell&sid=6y9nz249r45uxyq826959rxd3804x68s
....och när dollarn ligger lågt blir det billigt!!
 
Last edited:
nån som behövt bytta ut kopplingplator (samt slit-skivorna, spännings fjärde, olja,packningosv.) hos mekaniker och kan hjälpa mig med vad det borde landa på prismässigt....vet inte hur mycket skillnad det är på kopplingskorgarna på de olika modellerna men själv så har jag en xb9r-03. 11.000kr tror mekanikern jag vänt mig till att det kommer kosta (HD-aukteriserade verkstad)...ca.5h arbete och resten i delar och det låter rätt saftigt tycker en fattig restaurangare som jag?!?!

MVH
Micke

Slirar kopplingen?
 
saknar drag nästan totalt, kopplings handtaget har blivit stenhård och platorna är brända....skum för en hoj som gått 13.

Har du kollat justeringen nere vid kopplingskåpan? Att den är rätt justerad?
På Fjeshens XB9 hittade jag ett fel där som gjorde hans handtag stumt, ngn hade glömt montera tillbaks den lilla fädern som sitter innanför luckan i kopplingskåpan.

Hur vet du att lamellerna är brända utan att ha tagit isär?
 
Har du kollat justeringen nere vid kopplingskåpan? Att den är rätt justerad?
På Fjeshens XB9 hittade jag ett fel där som gjorde hans handtag stumt, ngn hade glömt montera tillbaks den lilla fädern som sitter innanför luckan i kopplingskåpan.

Hur vet du att lamellerna är brända utan att ha tagit isär?

mekaniker har tagit isär den....lämnade av den för fel sökning sen jag va lite osäker sen det saknades drag....de skulle kontakta mig med vad som va fel och vi skulle gå vidare därifrån men de har redan beställt delar och inte nån samtal fick jag....verkstäder gå mig på nerverna. Fjärde va kvar där, har tyckte att kopplingen har varit lite seg, ju längre in i körningenman varit ju segare den har blivit och tillslut gav den upp
 
mekaniker har tagit isär den....lämnade av den för fel sökning sen jag va lite osäker sen det saknades drag....de skulle kontakta mig med vad som va fel och vi skulle gå vidare därifrån men de har redan beställt delar och inte nån samtal fick jag....verkstäder gå mig på nerverna. Fjärde va kvar där, har tyckte att kopplingen har varit lite seg, ju längre in i körningenman varit ju segare den har blivit och tillslut gav den upp

Det är viktigt att justera kopplingspelet samt transkedjespelet enligt boken, jag brukar kolla det vid varje oljebyte. Förmodligen har kopplingspelet gått mot noll, sedan slirar kopplingen. Efter ett tags slirande så bränns den sönder.

Hade du bott i sthlm hada jag kunnat hjälpa dig att fixa det där. Sportster/buellmotorerna är rätt lätta att serva och sköta.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top