Buell-tråden

  • Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
De provkörde den ju i Bike eller Motorrad också, och där var de också positiva. Jag måste instämma i Manfreds avslutande fråga i recensionen: "När kommer streetfighter-versionen?"

Fast å andra sidan har jag ju plöjt ner en gaziljon kr i min XB12:a, så det är lika bra att det dröjer med en ny modell. :tungan
 
Last edited:
Hej alla glada Buell-åkare. Jag tog min första provtur för året igår. Najs!!! Dock så har jag ett "ylande" ljud som kommer och går från vad jag antar är bränslepumpen. Nån som har en aning om varför den låter? Är det vanligt? Normalt? Tacksam för svar/Jim
 
Hej alla glada Buell-åkare. Jag tog min första provtur för året igår. Najs!!! Dock så har jag ett "ylande" ljud som kommer och går från vad jag antar är bränslepumpen. Nån som har en aning om varför den låter? Är det vanligt? Normalt? Tacksam för svar/Jim

Är det samma ljud som när du bara slår på tändningen på hojen? För det är som jag fattat det soppapumpen som pumpar upp tryck.

På bilar brukar ju soppapumpen kunna börja yla om det är riktigt dåligt med soppa i tanken. Men det har jag aldrig varit med om på hojen, även om jag gasat/kurvat när jag haft dåligt med soppa. Risken kanske är att pumpen är på G att ge sig.
 
Hej alla glada Buell-åkare. Jag tog min första provtur för året igår. Najs!!! Dock så har jag ett "ylande" ljud som kommer och går från vad jag antar är bränslepumpen. Nån som har en aning om varför den låter? Är det vanligt? Normalt? Tacksam för svar/Jim

Ylandet kommer från soppapumpen. Det låter så om dem och det är oftast ingen fara. Som PitBuell sa, kolla om det låter lika när du slår på tändningen. Ha det bäst och kör så det ryker.
Peace//Rickard

De provkörde den ju i Bike eller Motorrad också, och där var de också positiva. Jag måste instämma i Manfreds avslutande fråga i recensionen: "När kommer streetfighter-versionen?"

Fast å andra sidan har jag ju plöjt ner en gaziljon kr i min XB12:a, så det är lika bra att det dröjer med en ny modell. :tungan

Håller med fullständigt ang Streetfighter! Va ute en sväng idag igen och kom fram till att ett Cross styre och strippande av kåpa skulle göra mig knäsvag. Kan inte nog tjata om känslan av att växla vid 10.500 rpm med framhjulet konstant i luften :yoparty
Hoppas jag får se dig och din påkostade hoj snart (förhoppningsvis senast den 7 juni). Ha det bäst //Rickard
 
Last edited:
Hej alla glada Buell-åkare. Jag tog min första provtur för året igår. Najs!!! Dock så har jag ett "ylande" ljud som kommer och går från vad jag antar är bränslepumpen. Nån som har en aning om varför den låter? Är det vanligt? Normalt? Tacksam för svar/Jim

Jag skulle tippa att du har en 04'a eller tidig 05'a? Under modellåret 2005 så bytte Buell soppa pump till en som går lite tystare, så det är som sagt inget problem. :)
Här finns lite modelluppdateringar: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2190139&postcount=76
Har dock inte orkat fortsätta uppdatera den....

MVH
Björn
 
Ylande bränslepump

Tack för svaren, pumpen går ju ett tag när man slår på tändningen för att bygga tryck. (O)ljudet är dock oregelbundet, det ylar inte varje gång. Det låter ungefär som att den suger luft, men jag har aldrig märkt nåt på gången så jag gasar tills det rasar...:yoparty
 
Tänkte svänga upp den 7:e juni, om det inte är snö och drivis (vilket man inte ska ge sig fan på i det här landet).

Cool, Det vore så jä-la kul om vi blev ett gäng som åkte härifrån upp Norrtälje.
Peace//Rickard

Tack för svaren, pumpen går ju ett tag när man slår på tändningen för att bygga tryck. (O)ljudet är dock oregelbundet, det ylar inte varje gång. Det låter ungefär som att den suger luft, men jag har aldrig märkt nåt på gången så jag gasar tills det rasar...:yoparty


Jag åkte XB12Ss -06 förut. Den soppapumpen lät som fan. Jag var ute i Täby och snackade med dem om det. Jag tyckte att det lät som att det var nått lager i pumpen som kärvade lite. Hojjen har fortsatt att gå problemfritt och ljudet kommer tillbaka då och då. Så vad ska man säga, Amerikanskt :va
Ha det bäst//Rickard
 
Last edited:
Tjo

Precis fått min nya Race ECM till min 2000 X1a.
Nu undrar jag följaktligen, kan jag bara värma motorn och byta ECM. Eller måste jag göra en s.k. TPS RESET?
Har svårt att hitta någon som kan göra en reset snabbt och lätt här nere i Skåne.
 
Buell 1125R

Jag hade förmånen igår att få ha en 1125R ett par timmar och frågan är vad man ska säga?? Min persoliga recension är att ni som kör Buell kommer att bli grymt besvikna om ni tror att den kommer att kännas som en Buell för det gör den inte, långt därifrån!! Det här är en racer med massa effekt, grymt vrid och ett skönt ljud, särskilt vid gaspådrag. Den klättrar upp på slangen på de tre första växlarna på enbart gaspådrag. Det negativa är väl att som de flesta racer så är den jobbig att köra i stan pga av körställning. Den är lätt att få kärringstopp med och frambromsen är sjukt effektiv och otroligt svårdoserad i låga farter= ofrivilliga stoppies mest hela tiden! Men det positiva överväger för jag tycker den är snygg och den drar alla blickar och öron till sig. Den har ett acc som en R1, svänger som en 600 och en hel jävla hög av villbaramåstehahelstavalltigår status! Växellådan var kanon trots att första växeln är väldigt högt lagd, vilket iof underlättar för Wheelies he he. Nu visade denna hastighetsmätare bara miles men den accelererade till 170mph innan jag slog av och det är väl styvt 270 blås och det fanns mer att ge:yoparty
Jag tror att ni kommer få dela allt som har med Buell att göra till före och efter 1125R för det här var nått helt annat, Grymt!!
 
Idag har jag varit ute o kört en sisådär 15 mil o njutit av att de e vår! Men Min Bulle blir så himla varm o fläkten går alltid på högvarv när jag stannar för o fika lr prata med andra trevliga hojåkare. den har luft o buller på men inget chip, så den får välla för lite bränsle! Men detta problem bore väll försvinna om ja köper ett chip o smäller på. Nån som har tips om nå bra?
 
Idag har jag varit ute o kört en sisådär 15 mil o njutit av att de e vår! Men Min Bulle blir så himla varm o fläkten går alltid på högvarv när jag stannar för o fika lr prata med andra trevliga hojåkare. den har luft o buller på men inget chip, så den får välla för lite bränsle! Men detta problem bore väll försvinna om ja köper ett chip o smäller på. Nån som har tips om nå bra?

"Loud fans save lives".
XB-hojar låter när man stannar, och det kan man inte göra så mycket åt, tyvärr.
 
"Loud fans save lives".
XB-hojar låter när man stannar, och det kan man inte göra så mycket åt, tyvärr.

Hmm var nog lite trött när ja skrev dedär, skulle juh även skriva den baksmäller rätt mycke när man motorbromsar, o med rätt mycke menar jag typ konstant :P.
Men det råkade visst trilla bort o förra inlägget :D
 
När jag åkte en vända på nya buellen tidigare i år så hoppade fläkten igång när jag ställde ifrån mej den......Igår när jag var ut i kalas vädret&det är betydligt varmare så verkar den itne funka....vad kan detta bero på?
 
Idag har jag varit ute o kört en sisådär 15 mil o njutit av att de e vår! Men Min Bulle blir så himla varm o fläkten går alltid på högvarv när jag stannar för o fika lr prata med andra trevliga hojåkare. den har luft o buller på men inget chip, så den får välla för lite bränsle! Men detta problem bore väll försvinna om ja köper ett chip o smäller på. Nån som har tips om nå bra?


Race ECM datan laddar du ner via ECMspy. Leta lite högre upp i tråden så finns länkar till UKBEG där du kan läsa mer.

Vill du att hojen ska gå lite svalare så köp ett luftscoop även till högersidan. Dom flesta som typ American Sportbike i US och Trojan Horse säljer olika varianter.

Men fläkten kommer att gå i varje fall. Det är helt normalt.
 
Bullen är död!!!!

Finns det nån i det motorkunniga sällskapet som kan hjälpa mig?

Jag har en Buell XB9-03. När jag senast tog en tur så la motorn bara av...
Inga missljud eller nått den bara stanna. :va Trodde då att det var nåt med
tändningen så jag bogsera hem bågen för att undersöka. Tändningen är dock
helt OK.
På Buellen är det som ni kanske vet hydraliska lyftare. Jag är ganska
säker på att mina ventiler inte står som det ska och vet inte heller om
stötstängerna rör på sig. Just nu när jag kör runt motorn med startmotorn
så blåser det ur både insug och avgasrör...???...:huvet Jag har skruvat rätt
mycket med motarder, crossar och enduromaskiner men alldrig varit med om
detta förut. Har ni nått förslag på vad som kan ha hänt? Och vet ni var
man kan få tag på en rephandbok?

Oerhört tacksam för svar
 
Igår blev min hoj klar! :banana

Det hela drog ut lite på tiden, bl a beroende på amerikanernas... alternativa inställning till kvalitet och toleranser. Det visade sig nämligen vid balanseringen av veven att ena vevskivan slog ett par tiondelar i axialled. Detta resulterade ju i att veven behövde riktas. Suck.

Här är kurvorna från Dyno-körningen. Röda kurvor är den förra körningen med luft och buller. Blåa kurvor är med 1 400 cc cylindrarna (och luft o buller förstås).


Har inte kört den än utan kommer att ta hem den på släp ikväll. Återkommer med intryck.
 
Finns det nån i det motorkunniga sällskapet som kan hjälpa mig?

Jag har en Buell XB9-03. När jag senast tog en tur så la motorn bara av...
Inga missljud eller nått den bara stanna. :va Trodde då att det var nåt med
tändningen så jag bogsera hem bågen för att undersöka. Tändningen är dock
helt OK.
På Buellen är det som ni kanske vet hydraliska lyftare. Jag är ganska
säker på att mina ventiler inte står som det ska och vet inte heller om
stötstängerna rör på sig. Just nu när jag kör runt motorn med startmotorn
så blåser det ur både insug och avgasrör...???...:huvet Jag har skruvat rätt
mycket med motarder, crossar och enduromaskiner men alldrig varit med om
detta förut. Har ni nått förslag på vad som kan ha hänt? Och vet ni var
man kan få tag på en rephandbok?

Oerhört tacksam för svar

Motorn går runt som den ska, men det tänder inte alls? Får den soppa (blir stiften blöta)? Har du gnista?

Stötstängerna är fast längd på och kan med andra ord inte ställa om sej. Så om du inte har flyttat någon av kammarna kan jag inte komma på något sätt att ventilerna skulle kunna stå fel... Och om det var nåt vajsing med någon hydraul skulle det slamra om motorn. Är du säker på att det blåser ur insuget? Det är inte bara "mellanrummet" mellan sugen du känner?

Igår blev min hoj klar! :banana

Det hela drog ut lite på tiden, bl a beroende på amerikanernas... alternativa inställning till kvalitet och toleranser. Det visade sig nämligen vid balanseringen av veven att ena vevskivan slog ett par tiondelar i axialled. Detta resulterade ju i att veven behövde riktas. Suck.

Här är kurvorna från Dyno-körningen. Röda kurvor är den förra körningen med luft och buller. Blåa kurvor är med 1 400 cc cylindrarna (och luft o buller förstås).


Har inte kört den än utan kommer att ta hem den på släp ikväll. Återkommer med intryck.

NAJS! Nothing beats cubic inhes! :yoparty
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top