Buell-tråden

  • Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
polerade fälgar:D

Hej! Är det en ständig polering med Autosol som har gett ditt resultat på fälgarna eller är det något annat?
För jag får nämligen aldrig upp en sådan där yta tycker jag med autosol-handpolering. Det är också så jäkla tröttsamt att putsa med det när man inte har en mc-lyft. Man sitter ju som en gammal borstbindare när man jobbar. :P...
Mycket tacksam för tips om du har några.
 
Hej! Är det en ständig polering med Autosol som har gett ditt resultat på fälgarna eller är det något annat?
För jag får nämligen aldrig upp en sådan där yta tycker jag med autosol-handpolering. Det är också så jäkla tröttsamt att putsa med det när man inte har en mc-lyft. Man sitter ju som en gammal borstbindare när man jobbar. :P...
Mycket tacksam för tips om du har några.

Autosol är för grovt för aluminium ;-)

Köp något polermedel som är avsett för alu. Känner du någon som jobbar på tryckeri så fråga om dom har Quick Print (används för att rengöra offset plåtar).
 
var i väg till strömstad i helgen och var inne hos mc handlarn. såg den nya buell 1125 r. blev inte imponerad frontkåpan är ju stor som ett hus. nej en sån blir det inte för min del iallafall men smaken är som baken delad.
 
Autosol är för grovt för aluminium ;-)

Köp något polermedel som är avsett för alu. Känner du någon som jobbar på tryckeri så fråga om dom har Quick Print (används för att rengöra offset plåtar).

Ha ha! ... Nä, det gör jag inte. Men okeeej. Det visste jag inte att Autosol var för grovt :D... Tack för tipset!
 
tips...

lite bilder från garaget :tummenupp

Då är det bara bakre broms skivan som ska dit ;-)

Var ute i går och test körde lite var lite barmark innan snön kom :-)

Nån som vet hur fästet ska se ut till en under belly om man har jardin ljudämpare och inga fästen där har sett att dom fäster den i remspännaren och nån plåt bit in.

Funderade på att snickra ihopp nått själv men behöver lite ideer hur den kan se ut innan man börjar kapa i metallen. och då till båda sidorna och gärna mått och vinklar, kanske nån som sitter på en ritning? är ju så att den kan sitta hur som helst, nästan:-)

/M
 
Last edited:
var i väg till strömstad i helgen och var inne hos mc handlarn. såg den nya buell 1125 r. blev inte imponerad frontkåpan är ju stor som ett hus. nej en sån blir det inte för min del iallafall men smaken är som baken delad.

Ah, så de har fått in den? *får kolla in den, faktiskt*
 
Hej! Är det en ständig polering med Autosol som har gett ditt resultat på fälgarna eller är det något annat?
För jag får nämligen aldrig upp en sådan där yta tycker jag med autosol-handpolering. Det är också så jäkla tröttsamt att putsa med det när man inte har en mc-lyft. Man sitter ju som en gammal borstbindare när man jobbar. :P...
Mycket tacksam för tips om du har några.

fälgarna är slipade med våtslippapper först 400 sen 600 sen 1200 sen autosol

o bara så att du ni vet så tar det en satans tid att göra det med facit i hand
hadde räknat med 10-15 tim per fälg men det tog nog snarare 25 tim per fälg

o som sagt autosolen e lite grov så att det blir inte som riktig crome
men jag vill inte ha dom riktigt högglans polerade heller utan mera alumimium
känsla
 
fälgarna är slipade med våtslippapper först 400 sen 600 sen 1200 sen autosol

o bara så att du ni vet så tar det en satans tid att göra det med facit i hand
hadde räknat med 10-15 tim per fälg men det tog nog snarare 25 tim per fälg

o som sagt autosolen e lite grov så att det blir inte som riktig crome
men jag vill inte ha dom riktigt högglans polerade heller utan mera alumimium
känsla


Hehe med vår polermaskin kör man en fälg på under en timme :-)
 
Hehe med vår polermaskin kör man en fälg på under en timme :-)

Hmm. Är detta en polermaskin som finns i handeln; eller är de endast vanliga i yrkesbruk? Tips om hur och var man kan få tag i en sådan, eller hur man kanske modifierar en slipmaskin för önskat bruk? :D...
För min underarm bultar fan mer än när man var singel... Vill ha en maskin! :näsblod :rolleyes:
 
Tjopp! Tänkte höra med er hur det är med stötdämpare till X1.. Var man kan få tag på en, eller allra helst reservdelar till den (vilket verkar svårt då de är "obsolete")
Är X1ans dämpare f.ö. samma som till S1, M2 etc? Isf är det nog rätt lätt att hitta beg på ebay!

Vintage Harley har ju men hallå 4000kr =(
 
Är det nån som är sugen på att provköra Ulysses, STT och 1125 R finns det chans till det på MC-konsult helgen 12-13 april, då vi har öppet hus. Hoppas bara snön försvunnit tills dess! :gnissla
 
Hmm. Är detta en polermaskin som finns i handeln; eller är de endast vanliga i yrkesbruk? Tips om hur och var man kan få tag i en sådan, eller hur man kanske modifierar en slipmaskin för önskat bruk? :D...
För min underarm bultar fan mer än när man var singel... Vill ha en maskin! :näsblod :rolleyes:


En stark långsamtgående elmotor med sisalskiva för grov poleringen. Och sen en lumpskiva för att få upp glansen. Smärgelvax till sisalen och polervax till lumpskivan. Finns olika polervax beroende på vilket material man ska polera.

En vanlig "liten" slipmaskin tror jag blir för klen. Man trycker emot rätt hårt när man polerar.
 
Måste bara fråga men varför åker ni bud runt på skogsmulle däck när ni aldrig kör i skogen och bara inne i stan?

Borde det inte köras med motard fäljar och däck av sedda för gatbruk?

Är ju lite som att åka runt med en epa traktor när det är formul 1 race dömt att misslyckas? och alla som kört på bana vet ju hur viktigt det är med just däcken.:tummenupp

/M[/QUOTE]

har nu kollat va det va för däck vi hade på våra hojar. på min aprilia så har jag Pirelli Scorpion, dimensioner orkade jag inte bry mig om o kolla men det är orginalfälgar iaf. så nå skogsmulledäck vet jag inte om jag tycker att det är. men du kanske syfta på nåt annat budbolags hojar?
 
Måste bara fråga men varför åker ni bud runt på skogsmulle däck när ni aldrig kör i skogen och bara inne i stan?

Borde det inte köras med motard fäljar och däck av sedda för gatbruk?

Är ju lite som att åka runt med en epa traktor när det är formul 1 race dömt att misslyckas? och alla som kört på bana vet ju hur viktigt det är med just däcken.:tummenupp

/M

har nu kollat va det va för däck vi hade på våra hojar. på min aprilia så har jag Pirelli Scorpion, dimensioner orkade jag inte bry mig om o kolla men det är orginalfälgar iaf. så nå skogsmulledäck vet jag inte om jag tycker att det är. men du kanske syfta på nåt annat budbolags hojar?[/QUOTE]

Ok nja menade väl att med gatdäck så får man bättre fäste och kan trottla på mer. 18 eller 17 tum som det är bak och 21 fram är väl inte optimalt för gatu åkning då hade ju alla gat hojar åka runt med det. Det var väl den stora frågan som jag undrade.

stay cool //M
 
buell-tips

har precis blivit ägare till en Buell xb9r-03, har gått över från rad 4 livet som började bli lite dyrt pga allt för många krascher:rolleyes: ....har några frågor som jag tänkte att ni inbitna buell ägare kanske kunde hjälpa mig med....

...först och främst så låter hojen väldigt mycket och skakar...skall den göra det?

...skojar bara, det är ju en Buell!!...jo det jag ville veta är (ursäkta de tekniska termerna jag använder men jag är långt ifrån mekaniker) själva "stången" som kommer ut fån växellådan som i sin tur växel pedalen sitter på är rätt rostig, är detta normalt och vad skall man göra åt det?

....har blivit lite svarta prickar på fram fälgen, höger sidan, förmodligen lite "rester" från hårt bromsning, någon som har några förslag för hur man får väck det, har provat de flesta fälg-rengörningsmedeln??
 
Växel axel.

har precis blivit ägare till en Buell xb9r-03, har gått över från rad 4 livet som började bli lite dyrt pga allt för många krascher:rolleyes: ....har några frågor som jag tänkte att ni inbitna buell ägare kanske kunde hjälpa mig med....

...först och främst så låter hojen väldigt mycket och skakar...skall den göra det?

...skojar bara, det är ju en Buell!!...jo det jag ville veta är (ursäkta de tekniska termerna jag använder men jag är långt ifrån mekaniker) själva "stången" som kommer ut fån växellådan som i sin tur växel pedalen sitter på är rätt rostig, är detta normalt och vad skall man göra åt det?

....har blivit lite svarta prickar på fram fälgen, höger sidan, förmodligen lite "rester" från hårt bromsning, någon som har några förslag för hur man får väck det, har provat de flesta fälg-rengörningsmedeln??

Ja är det gjutjärn så är det skämt åsido har en -04 12R & min är rostig.
 
Har ni varit med om detta?

Hej! Tänkte bara berätta om en, för mig, konstig händelse med min Buell.

Tänkte jag skulle ut i aprilvädret och gotta mig lite i solen på hojen. Har precis installerat GPS-fäste direkt på batteriet och tänker; nu ska också den få visa vad den går för. Startar som vanligt med lite gas (av någon anledning måste man gasa i runt en minut för en x1-lightning -01 innan man får upp bra tomgång.) Det som händer är en öronbedövande missantändning så att far min nästan skiter ned sig när han står bredvid. Jag prövar igen. Ännu en missantändning. Jag börjar få lite smått panik, börjar skruva på mig och kollar runt där jag har varit och petat när jag satte in Gps-en. Tog jag i någon kabel?
Ger upp tanken om åktur och börjar ta av alla kåpor, kollar stiften så att de tänder, känner lukten av bensin. Men den startar bara inte, och efter ett tag så verkar batteriet ha dött för startmotorn verkar inte orka längre... Jag fattar ingenting. Gps-en satt bara i två dar, utan gpsen ens! Den borde inte ha dragit ur någon kraft tänker jag, och även om det är så; så har jag ju ändå ström för att den ska tända!? Jag sätter batteriet på laddningen ändå. Ett långskott; batteriet har fel spänning (för slö spänning) till styrboxen, insprutet och fattar inte vad den ska göra.
Och sanna mina ord om jag blev lycklig när den starta imorse!!!:yoparty Ett så enkelt fel; att sätta på en gps på batteriet i två dar (jag upprepar; det var endast fästet för gpsen, själva gpsen satt inte i) gjorde allt det.
Någon annan som har varit med om liknande på sin Bulle eller annan cykel? För jag har då aldrig sett detta.

Ha det!

/D
 
Tjena!

Köpte mej en buell XB9R i februari

Tog mej en provtur i går.......skönt ljud i maskinen men tyvärr upplever jag den som slö 8(

Sitter luft&buller monterat

Drar hyffsat på 1an&2an sen tycker jag det blir kalle anka:confused:

Skulle köpt mej en japps istället:huvet
 
Hej! Tänkte bara berätta om en, för mig, konstig händelse med min Buell.

...... Ett långskott; batteriet har fel spänning (för slö spänning) till styrboxen, insprutet och fattar inte vad den ska göra.....

/D

Jag var och provade en XB12 inför ett eventuellt köp och den gjorde ungefär samma sak. Den hade inte tagit laddning ordentligt så vi kablade igång den....gick otroligt illa, sköt och tjoffade som bara den utan att kunna gå på tomgång alls. Ägaren varvade och hade sig men den snurrade aldrig igång ordentligt......kändes inte förtroendeingivande men den var tuff :yoparty

På Range Rover är det otroligt viktigt med bra och fulladdade batterier, allsköns elfel kan dyka upp för att det är lite för lite kräm. Min koppling till att kolla efter Buell är just att de har själ och ett lte eget liv, precis som Land Rover och Range Rover som jag har som 4-hjuligt alternativ.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top