Buell-tråden

  • Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
Tjenare! Har själv en xb12s med stora " race tuner kitet ", . Körde på motospeeds bromsbänk i helgen på mc-träffen i västervik. Endast 85hk på bakhjulet, ca 100nm i vrid, vore kul att jämnföra lite siffror, lyckligtis har jag ej betalt "kitet , sägs kosta 29900 spänn. mvh !!!!

Vad är det på ett sånt kitt då ;-)

/M

fan man e ganska deppig nu, vv håller på o krånglar, fick inte det lånet jag ville ha från banken så jag vet inte hur jag ska köpa hojjen, och har inte ens nåt att mecka med varken bil, cross eller buell :( allt känns så långt bort o allt bara känns ruttet.:tummenner
haft det så här ruttet hela livet, vissa är inte född rika. säger inte det är rätt att gå kriminella vägar......men i nu läget önskar man att man var lika dum som kriminiella o löste det på egen väg.:huvet

drömt om denna jäkla buellen sen jag var 16år och såg den hos polaren.
Men fan den som ger sig, även om jag får käka knäckebröd o dricka vatten fram till nästa sommar för att få denna buell så är det fan värt.

Hur gammal är du igentligen?

Livet är en prövning vilken väg man än väljer finns ingen short cut om du tror det.....
 
Last edited:
Sådärja, då har man blivit med bulle efter sporthojen och jag kan säga att jag ler varje meter på den.:tummenupp :tummenupp

Det blev en xb9s från 03 med 650 mil på mätaren samt luft chip och buller :yoparty :yoparty Roligare hoj blir svårt att hitta.
 
Sådärja, då har man blivit med bulle efter sporthojen och jag kan säga att jag ler varje meter på den.:tummenupp :tummenupp

Det blev en xb9s från 03 med 650 mil på mätaren samt luft chip och buller :yoparty :yoparty Roligare hoj blir svårt att hitta.

Trevligt, trevligt välkommen till familjen då :yoparty

Var håller du till i sthlm då?
 
Tjenare! Har själv en xb12s med stora " race tuner kitet ", . Körde på motospeeds bromsbänk i helgen på mc-träffen i västervik. Endast 85hk på bakhjulet, ca 100nm i vrid, vore kul att jämnföra lite siffror, lyckligtis har jag ej betalt "kitet , sägs kosta 29900 spänn. mvh !!!!

Låter ganska normalt. En original ny-Buell med avstrypnings-kit (eller race kit om man vill låta flashig... :) ) brukar ge ungefär så mycket. Kanske ett par hästar till. Men det kan ju vara några häst +- beroende på bänk och förhållanden.

Min S1'a -98 med "race kit" (filter, hel-system och box) gav 81 Hk / 102 Nm och 99 Hk / 143 Nm med lustgasen.

EDIT: Om jag inte misstar mej helt så har S1'an sämre toppar än en XB. Den har ju dessutom fjuck vilken är lite - mot direktinsprutningen på en XB. Min S1'a hade Dyno Jet kittad original CV.

Har inte hunnit bänka XB'n ännu. Hade tänkt göra det på Peking festen förra helgen, men det fanns ingen bänk där. Första gången på hundra år utan bänk... :-(
 
Last edited:
Vad är det på ett sånt kitt då ;-)

/M



Hur gammal är du igentligen?

Livet är en prövning vilken väg man än väljer finns ingen short cut om du tror det.....

Jag är 23år

Jo självklart, än har jag inte gett upp så tänker inte göra det heller. Var bara så jävla deppig igår.
Men men, antingen får jag köpa en annan hojj tillsvidare eller vänta få som jag vill.
 
Cool då har du hunnit med några delar av stan ;-) Ja är lite blött idag men kanske tar en tur senar på em får se hur man känner sig.

Stay cool. :yoparty

/M


Jodå, har hunnit se både bra och dåliga dagar de senaste dagarna, blev bara en liten tur idag men imorrn blir det småvägar till väddö eller till norrköping, beror på hur det känns imorgon förmiddag. svårt nöjd med hojen i övrigt, speciellt med bromsarna.
 
Last edited:
Jag är 23år

Jo självklart, än har jag inte gett upp så tänker inte göra det heller. Var bara så jävla deppig igår.
Men men, antingen får jag köpa en annan hojj tillsvidare eller vänta få som jag vill.

IMHO är det bättre att ha en billigare hoj och faktiskt köra än att "vänta på den rätta"; särskilt om du precis fått lappen när du skaffar en. Mängdträning är bra.

Dessutom: Jag vet ju inte hur mycket tvåhjulserfarenhet du har, men jag var rent ut nervös de första veckorna på Buell (kombinationen av vad som kändes som hejdlöst mycket kraft och att precis ha bundit mig att betala in hundra papp gjorde att jag blev nervös => stel i överkroppen => dålig på att ta kurvor => allmänt farlig för mig själv => körde som mormor) trots att jag redan hade gott och väl två säsongers erfarenhet av mc (XF650). Kan bara tänka mig hur det är att gå direkt från en halvsliten trafikskolehäck till något som trycker ut >100Nm på bakdäcket med kanske totalt 6-8 körtimmar bakom sig i kombination med en ekonomi som uppenbarligen redan är pressad...
:skrämd
 
IMHO är det bättre att ha en billigare hoj och faktiskt köra än att "vänta på den rätta"; särskilt om du precis fått lappen när du skaffar en. Mängdträning är bra.

Dessutom: Jag vet ju inte hur mycket tvåhjulserfarenhet du har, men jag var rent ut nervös de första veckorna på Buell (kombinationen av vad som kändes som hejdlöst mycket kraft och att precis ha bundit mig att betala in hundra papp gjorde att jag blev nervös => stel i överkroppen => dålig på att ta kurvor => allmänt farlig för mig själv => körde som mormor) trots att jag redan hade gott och väl två säsongers erfarenhet av mc (XF650). Kan bara tänka mig hur det är att gå direkt från en halvsliten trafikskolehäck till något som trycker ut >100Nm på bakdäcket med kanske totalt 6-8 körtimmar bakom sig i kombination med en ekonomi som uppenbarligen redan är pressad...
:skrämd


:klappar :bow :tummenupp Vilken lysande post!

Började själv på en Ducati Monster 600, jävligt fin hoj men ack så slö efter några månader. Precis som föregående talare råder jag dig till att börja på något som är både snällare och billigare, jag vet att det gjorde mig gott och här finns säkert tusentals andra på forumet som är av samma åsikt.

Köp en 10år gammal Ducati så får du både ljudet, utseendet och en hoj som älskar att sväng för 1/3 av priset samtidigt som du får massor nya insikter inför ditt Buell köpande.
 
:klappar :bow :tummenupp Vilken lysande post!

Började själv på en Ducati Monster 600, jävligt fin hoj men ack så slö efter några månader. Precis som föregående talare råder jag dig till att börja på något som är både snällare och billigare, jag vet att det gjorde mig gott och här finns säkert tusentals andra på forumet som är av samma åsikt.

Köp en 10år gammal Ducati så får du både ljudet, utseendet och en hoj som älskar att sväng för 1/3 av priset samtidigt som du får massor nya insikter inför ditt Buell köpande.

Ja mitt råd är nog motard om du vill lära dig att köra och ramla för det kostar inte en förmögenhet att slå runt om man inte själv gör sig illa det vill säga för det är en del prylar som ska inhandlas i början är ju inte bara hoj så att säga det ska vara försäkring skinnställ osv.

kolla in motard forumet här så får du lite tips, Har en 620 som är race kittat för ban körning om du är sugen där kommer du ha mkt roligare om du ska lära dig att köra på riktigt.

trevlig helg på er ;-)

/M
 
Tackar för era råd, fått mig o tänka till. Ni har säkert rätt, ska se vad för hojj man kan hitta.
 
Vad är det för skillnad på Buell XB12S och XB12SS??

XB12SS - Även kallat "Long" är fyra cm längre och har en annan vinkel på framgaffeln 21grader respektive 24 har jag för mig?! Samma motor och resten är samma med. Det du ser med ögat vid första anblicken är att XB12S modellen har en sadel som slutar mitt över bakhjulet och sadeln är även lite mer skålad. XB12SS sadel går längre och har en mer rak sadel. Obs det går och åka passagerare med på XB12S, men jag skulle nog rekomendera den andra om du har en passagerare ofta.

Båda dessa är med en liten kåpa fram det finns även en "R" modell som ser mer sportig ut med kåpglas osv. Det finns även en "X" som e mer offroad inspirerad. (det finns fler modeller och varianter av dessa samma som "S" & "Ss")

Hoppas detta var lite hjälp?!
 
Tackar, javisst har jag köpt den av honom, trevligt att se att det finns flera bueller i vällingby.

tyckte väll att jag kände igen hojen det är nämligen mina gammla fäljar på din bulle !
vi bytte fälgar för några veckor sedan tyckte det var tråkigt att nästan all xb 12 or har gula fälgar så min hoj har silver fälgar nu blev fett,

o din hoj gjorde sig riktigt bra med guld hjul o alla xb9 or har silver fälgar orginal så det gör din hoj lite mer personlig
 
XB12SS - Även kallat "Long" är fyra cm längre och har en annan vinkel på framgaffeln 21grader respektive 24 har jag för mig?! Samma motor och resten är samma med. Det du ser med ögat vid första anblicken är att XB12S modellen har en sadel som slutar mitt över bakhjulet och sadeln är även lite mer skålad. XB12SS sadel går längre och har en mer rak sadel. Obs det går och åka passagerare med på XB12S, men jag skulle nog rekomendera den andra om du har en passagerare ofta.

Båda dessa är med en liten kåpa fram det finns även en "R" modell som ser mer sportig ut med kåpglas osv. Det finns även en "X" som e mer offroad inspirerad. (det finns fler modeller och varianter av dessa samma som "S" & "Ss")

Hoppas detta var lite hjälp?!

Tack! Kunde inte fått ett bättre svar! Har provkört en xb12ss och tyckte den va riktigt grym. Kan mycket väl tänka mig en sådan till nästa säsong! När kom den modellen? (vill ju hamna så långt under hundratusingen som möjligt). Det enda jag inte riktigt gillar är frontkåpan men det går väl alltid att ordna till.
 
Tack! Kunde inte fått ett bättre svar! Har provkört en xb12ss och tyckte den va riktigt grym. Kan mycket väl tänka mig en sådan till nästa säsong! När kom den modellen? (vill ju hamna så långt under hundratusingen som möjligt). Det enda jag inte riktigt gillar är frontkåpan men det går väl alltid att ordna till.


OT - Grattis till inlägg tusen i tråden ;)
 
OT - Grattis till inlägg tusen i tråden ;)

Nån som har koll på lamp husen som sitter org. bullen?

Tänkte koppa ihopp dom men är det inte olika lykt reflektorer i dom eller hur ligger det till? Nån som har erfarenhet?

samma gäller om det nån som satt på xcenon eller hid lampa på sitt bygge om ni fått det att funka med allt och framför allt om ni lyckats gömma undan balistrana.:yoparty

Stay cool
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top