Buell-tråden

  • Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
Tjo!

Undrar om vissa X1 reservdelar även passar till S1 (-98)? Packningar, slitdelar och sånt?
 
Hämtade lite kuliga prylar idag.


Shot at 2007-07-24

Det är precis samma grejer som Jompa25 skaffade, fast med en box mindre. Däremot verkar det som tomten brände sina sista stålar på Jompas grejer, för jag fick minsann betala kalaset själv. :mad:


Shot at 2007-07-24

Vackert med velocity stack, synd bara ett det ska sitta ett filter och en tankatrapp över. Man kanske skulle längda på röret 20-30 cm, skippa filtret och ta upp ett hål i tankatrappen. Fatta vilket nice insugsljud man skulle få med öppningen precis under snoken!


Shot at 2007-07-24

Var i hela h-e ska man egentligen göra av prylarna? Om man sätter TFI-boxen enligt installationsmanualen så hamnar den perfekt i vägen för flärpen som håller fast sadeln i framkant. Jävla jänkare, hur kunde de vara på den vinnande sidan i två världskrig? Jag pulade ner boxen mellan batteriet och de två stora kabelterminalerna (lite svårt att se på fotot). Ni andra som kör med extra insprutningsbox, var har ni gömt den?

Startade upp hojen och kunde konstatera att allt verkar funka som det ska. Glad i hågen började jag planera för att plocka bort originalsystemet ikväll för att imorgon "bara" behöva montera Micron-systemet. Läste dock i manualen (fegt, jag vet) att man måste sänka ner hela motorpaketet för att kuna demontera systemet. Aaaargh, varför gör de så mot mig?!

Morgondagens projekt får bli att både demontera och montera avgassystem.
 
Last edited:
Glöm inte bort att det är kul att mecka..

och du kommer få ett grymt morr tror det va ett av dom bästa
ögonblicken i mitt liv när den starta och man kände kolvslagen i
bröstet..
 

Shot at 2007-07-25

Aaaah... sportauspuff! Satan vilket nice ljud det blev med Micron-systemet! :yoparty

Och vilken skillnad på gången, det är en helt annan hoj. Gassvaret, bottendraget, toppeffekten..... Enda irritationsmomentet är att motorlampan lyser eftersom jag brutalt opererade bort hela motorn till det fåniga avgasspjället. Det ska ju dock gå att bota med ett motstånd kopplat på kontakten så det blir nästa småpyssel.

Pitbuell, hur lång är velocity stacken jämfört med original gummi stacken? Ser snyggt ut :tummenupp

Den är faktiskt lika lång, ungefär 65 mm (totalt ca 110 mm ner till trotteln). Fördelen med denna + ett runt K&N-filter är att det blir mycket mer plats inne i tankatrappen/luftburken. Motorn ska få mycket lättare att suga i sig luft, vilket verkar rimligt när man lyfter på tankatrappen och ser hur mycket jox det sitter där original. Sen ser det ju mycket rejsigare ut med alu-stack och K&N-filter istället för en trattofon i mexikanskt gummi omgiven av ett filter stort nog för en Scania.
 


Aaaah... sportauspuff! Satan vilket nice ljud det blev med Micron-systemet! :yoparty

Ser riktigt bra ut! Fan, nu blir jag ju sugen på ett sånt system! :)


Alutratten är ju mycket snyggare än original, men jag tror faktiskt att det går att få motorn att andas in lika bra med lite lätta modifikationer. Om man gillar att pyssla lite. :)

Koppla bort vevhusventilationen från luftfilterområdet och dra ut den i friska luften. Gärna med eget filter såklart. Värmereflekterande matta under luftfilterboxen. Original tratten kvar. Radien på den tror jag faktiskt är riktigt riktigt bra!
2007-07-2511-29-11a.jpg


Kapa upp ytterskalet på luftfilterboxen. STORT K&N filter med mycket filterarea borgar för bra flöde. Skär av snorkeln tre cm ner och fasa kanten med vass kniv.
2007-07-2511-35-55a.jpg


Gissar att man får lägga en skumgummiduk mellan luftfilterboxen och tankatrappsplasten när man ska besikta för att dämpa ljudet.

Förresten, följer det med någon "besiktningsinsats" till Micron systemet? Känns ju jobbigt att behöva sänka ner motorn två gånger vartannat år för besiktningen...
 
Last edited:
Hämtade lite kuliga prylar idag.


Shot at 2007-07-24

Det är precis samma grejer som Jompa25 skaffade, fast med en box mindre. Däremot verkar det som tomten brände sina sista stålar på Jompas grejer, för jag fick minsann betala kalaset själv. :mad:


Shot at 2007-07-24

Vackert med velocity stack, synd bara ett det ska sitta ett filter och en tankatrapp över. Man kanske skulle längda på röret 20-30 cm, skippa filtret och ta upp ett hål i tankatrappen. Fatta vilket nice insugsljud man skulle få med öppningen precis under snoken!


Shot at 2007-07-24

Var i hela h-e ska man egentligen göra av prylarna? Om man sätter TFI-boxen enligt installationsmanualen så hamnar den perfekt i vägen för flärpen som håller fast sadeln i framkant. Jävla jänkare, hur kunde de vara på den vinnande sidan i två världskrig? Jag pulade ner boxen mellan batteriet och de två stora kabelterminalerna (lite svårt att se på fotot). Ni andra som kör med extra insprutningsbox, var har ni gömt den?

Startade upp hojen och kunde konstatera att allt verkar funka som det ska. Glad i hågen började jag planera för att plocka bort originalsystemet ikväll för att imorgon "bara" behöva montera Micron-systemet. Läste dock i manualen (fegt, jag vet) att man måste sänka ner hela motorpaketet för att kuna demontera systemet. Aaaargh, varför gör de så mot mig?!

Morgondagens projekt får bli att både demontera och montera avgassystem.

vad kostar ett luft o buller kitt som det du har köppt ?

hörde att det skulle kosta typ 16 papp med montering
 
vad kostar ett luft o buller kitt som det du har köppt ?

hörde att det skulle kosta typ 16 papp med montering

Jag betalade drygt 15, utan montering då. Så 16 med montering låter som ett bra pris. Effektiv tid tog det nog 7-8 timmar att montera allt. För en van Buell-mek går det nog ganska mycket fortare dock.

Man kan säkert komma ner en del i pris genom att beställa allt direkt från Hillbilly Motors t.ex, men jag betalar hellre lite extra och har nå'n på hemmaplan att prata med om det uppstår problem/frågor.
 
vad kostar ett luft o buller kitt som det du har köppt ?

hörde att det skulle kosta typ 16 papp med montering

Ja runt 14-15t kostar de nog. Ja köpte det i våras å handlade då oxå wave skivor, alla krasch puckar diod lyse mm. Å de gick på 27t med rabatt.

Tog mig å jompa25 4tim å montera allt på min cykel, sen gjorde vi samma på hans då tog de nog bara 1½t för TFI, Micron & K&N.
Så de lönar sig att handla mycket å montera själv.
 
Last edited:
Hej ny inköpt buell med 1430 kit enligt säljaren ska det vara en org. tändbox på hojen vilket låter helt sjukt fel men ja är ju färsk på det här med buell så ja kan ju vara rätt. Men vad ska man ha för box en del säger power comand men en del säger att den inte är riktigt 100 med buellen nån som har lite tips?

Heter bad1 på hillbillys byggda hojar.

/Magnus
 
Hej grabbar o brudar!
Håller på med A-kortet och planerar ett mc köp.
Kollat mycket på annons sidor och har en kärlek till buell, då en vän till mig ägde en för några år sen.
Men jag blir inte klok då jag inte har så stor koll på buell eller liknande mc:n.
Det som gör mig fundersam är varför det skiljer sig så pass mycket på en buell och en buell prismässigt?
Vad bör jag tänka på när jag kollar efter en buell, vanliga problem, o.s.v.
Har gjort många dumma köp pågrund av att jag har för bråttom att köpa det jag gillar så därför passar jag på att fråga här.
Har en tight ekonomi och har inte råd att göra ett idiotköp, så det skulle vara guldvärt ifall ni buell ägare på SH kan vägleda mig.

Har haft tvåhjuliga motorfordom sen 14år ålder så lite kan jag ju men inom buell är jag heöt ny.

Har 50-60 000kr att röra mig på. resterande ska läggas på mc kläder och hjälm.
 
Hej ny inköpt buell med 1430 kit enligt säljaren ska det vara en org. tändbox på hojen vilket låter helt sjukt fel men ja är ju färsk på det här med buell så ja kan ju vara rätt. Men vad ska man ha för box en del säger power comand men en del säger att den inte är riktigt 100 med buellen nån som har lite tips?

Heter bad1 på hillbillys byggda hojar.

/Magnus

Hej vasastadsgranne!
Hoppas du får svar på tändboxfrågan. Jag har dålig koll på Buell, kan mer sportster, så jag kan inte svara. Men jag blev nyfiken: har du någon bromsad effekt på 1430-snurran din? Vad är det för kit? Axtell?

/Jörgen
 
Hej vasastadsgranne!
Hoppas du får svar på tändboxfrågan. Jag har dålig koll på Buell, kan mer sportster, så jag kan inte svara. Men jag blev nyfiken: har du någon bromsad effekt på 1430-snurran din? Vad är det för kit? Axtell?

/Jörgen

Nja vet inte men den går ju bra nu tycker jag men vet ju att med lite fine tune så kommer den gå bättre. Min tyska är ju så där men det finns lite beskrivning på nätet. kolla in

http://www.hillbilly-motors.com/html/bad_1.html

så finns det lite spec.

Hur går sportsern då?

/M
 
Nja vet inte men den går ju bra nu tycker jag men vet ju att med lite fine tune så kommer den gå bättre. Min tyska är ju så där men det finns lite beskrivning på nätet. kolla in

http://www.hillbilly-motors.com/html/bad_1.html

så finns det lite spec.

Hur går sportsern då?

/M

Ok. Jag såg ingen om ngt bigbore-kit där. 108 hk och 122 Nm stod det. Det är ju bra effekt för en 1200:a men kanske inste strålande om det skulle vara 1430. Nåväl, jag var bara nyfiken på vad det var för delar o motorn och vilket cylinderkit de använt!

Den går rätt bra tycker jag, jag trodde inte jag skulle få ut så mycket som 127bakhjulshäst och 162 Nm redan med originalkammen i S&S-motorn. Ska bygga ett nytt avgassystem som effektmässigt är mer avpassad efter denna motor i vinter. Mitt nuvarande är gjort för 883/1200.

Mvh
J
 
Hej ny inköpt buell med 1430 kit enligt säljaren ska det vara en org. tändbox på hojen vilket låter helt sjukt fel men ja är ju färsk på det här med buell så ja kan ju vara rätt. Men vad ska man ha för box en del säger power comand men en del säger att den inte är riktigt 100 med buellen nån som har lite tips?

Heter bad1 på hillbillys byggda hojar.

/Magnus

Ja tycker du ska kolla med Cala´s high performance. Tänkte själv smacka på 1430 på min i vintras men de fanns ej tid. Men de Cala sa är att man ev ska byta är spridarna, sen ska det visst gå & mappa om org boxen me någe program som han har.
 
Ja tycker du ska kolla med Cala´s high performance. Tänkte själv smacka på 1430 på min i vintras men de fanns ej tid. Men de Cala sa är att man ev ska byta är spridarna, sen ska det visst gå & mappa om org boxen me någe program som han har.

Jag skulle hellre välja Supertwin, Tassen eller ngn annan. Cala är duktig men tid och pris driver iväg nuförtiden. Enligt min erfarenhet.
Jag skulle inlett med att ha bänkat hojen hos JörgenB på Supertwin i Älvsjö, sedan gjort alla nödvändiga justeringar där. Han har koll på Buell och är bra på att hitta hästar mha bänken dessutom.

/J
 
Last edited:
Är en buell dyr att försäkra jämnför med andra mc:n?
visst det är väldigt indviduellt beroende person och försäkringbolag.
Men på ett ungefär hur ligger dem till?
 
trimm !

Äntligen en tråd för oss fantaster.... kör xb12s-05.....

både jag o bruden kör buell. samt även i jobbet.......




Låter som om du behöver träning??

tycker inte det är svårt att köra från sporthojar på kringel krok vägar.....
Tjenare! Har själv en xb12s med stora " race tuner kitet ", . Körde på motospeeds bromsbänk i helgen på mc-träffen i västervik. Endast 85hk på bakhjulet, ca 100nm i vrid, vore kul att jämnföra lite siffror, lyckligtis har jag ej betalt "kitet , sägs kosta 29900 spänn. mvh !!!!
 
Tjenare! Har själv en xb12s med stora " race tuner kitet ", . Körde på motospeeds bromsbänk i helgen på mc-träffen i västervik. Endast 85hk på bakhjulet, ca 100nm i vrid, vore kul att jämnföra lite siffror, lyckligtis har jag ej betalt "kitet , sägs kosta 29900 spänn. mvh !!!!

Det var ju inte så bra. Min gamla sportster 1200-motor från -93 gav mellan 96 och 100 rwhp vid tre olika bänkar. Vridet låg på 120 Nm.
Den hade portade toppar, 1.920" insugsventiler, JE-dome-kolvar samt Screamin Eagle steg 2 kam (sk SE-536), HSR45 förgasare och Supertrapp Flattrackrör.

Din Bulle har ju en mycket modernare sportstermotor med bättre förbränningsrum mm. Det borde som sagt gå att hitta mer hästar och vrid i den tycker jag!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top