Buell-tråden

  • Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
Den nya Bullen med Rotax gör allt vad dom gamla bullarna gör, fast bättre.
Kom på en enda sak som skulle vara bättre om dom fortsatte med HD motor?

I rest my case!

(bullshit som "själ" godtas icket)

Kanske inte direkt bättre, men det är grymt vad de faktiskt lyckats göra med utgångspunkt i Sportstermotorn.

(Och säga vad man vill, men konceptet "själ" är själva orsaken för mig att äga en motorcykel (och för den delen varför jag gillar analoga syntar och datorer från 80-talet). Visst kan man hitta saker som funkar "bättre", både på papperet och i praktiken - men var finns nöjet? Jo: i att se att tillverkarna haft givna begränsningar och jobbat runt dem (eller ännu bättre: använt dem till sin fördel); och veta att man själv kan göra samma sak).
 
Mer lättmekade motorer utan risk för kylvatten läckage :D

Jo, man försökte hålla liv i folkabubblan med det argumentet också...

Kanske inte direkt bättre, men det är grymt vad de faktiskt lyckats göra med utgångspunkt i Sportstermotorn.

Jo, dom har nått taket vad gäller sportsermotorn, där går det inte att trimma längre med bibehållen tillförlitlighet.

Ändå har den nya rotaxen 50 hästar mer, redan från början, ge dom ett par år på den motorn också så....

Jag gillar det faktum att dom har lämnat lite kylflänar kvar på rotax motorn, den ser ju IAF föråldrad ut...
 
Last edited:

Jo, dom har nått taket vad gäller sportsermotorn, där går det inte att trimma längre med bibehållen tillförlitlighet.

Ändå har den nya rotaxen 50 hästar mer, redan från början, ge dom ett par år på den motorn också så....

Jag gillar det faktum att dom har lämnat lite kylflänar kvar på rotax motorn, den ser ju IAF föråldrad ut...

Det kanske går att trimma upp dem några procent till utan att tappa kvalitet, men tänk på att de har smiskat ut runt eller kanske lite drygt 90 bakhjulshästar (med racekit) ur en motor som fortfarande klarar sig neråt 0,5-0,6 liter per mil i förbrukning! Försök få den förbrukningen ut ur en motsvarande Hondamotor...

Jag välkomnar som sagt definitivt utvecklingen, men som någon annan redan sagt, är det sportstermotorn och dess "annorlundahet" som fick mig att köpa Buell i första taget. Är dock Rotaxen och dess framtida derivat lika stabil som stötstångsmotorn är jag inte den som tackar nej när det är dags för nästa hoj.

Edit:
Bara till info: Jag läste precis Buells egna siffror på bränsleåtgång för nya 1125R: ner mot 0,5 l/mil vid "lugn" körning och uppåt 0,8 liter per mil om man kör "inspirerat".
 
Last edited:
Drive belt

Är det någon som vet om det går att få tag i en biligare drive belt än orginal här hemma i sverige till min Buell XB9S -03.:confused:
 
Hejhejhallå, sitter med hojfeber igen, fastnat för Buell=) har provkört en xb12r-07, och blev helt sjukt förtjust, hittat en xb9r-03, någon som kört båda motorstrl. som kan komma med en kommentar.
 
Är det någon som vet om det går att få tag i en biligare drive belt än orginal här hemma i sverige till min Buell XB9S -03.:confused:

Köpte en industribelt till min ´98 S1 av ett företag i Borlänge. Funkade hur bra som helst! 1 kugg kortare än original. Tror att företaget hette OEM någonting.
 
Hejhejhallå, sitter med hojfeber igen, fastnat för Buell=) har provkört en xb12r-07, och blev helt sjukt förtjust, hittat en xb9r-03, någon som kört båda motorstrl. som kan komma med en kommentar.

Inte kört dem, men 9:an är mer varvvillig medan 12:an har högre moment. I praktiken bör det alltså vara så att båda är skitkul att köra men att 9:an kräver mer aktiv hantering av växlar.
 
Min XB12S ´05 tvekar till lite vid gaspådrag från tomgång. Precis där amerikanerna kallar off idle.

Någon som har en bra lösning på detta? Har race kitet, om det gör någon skillnad.
 
Jag är lite lätt onykter på min första semesterdag. Så här kommer lite ostrukturerade tankar!

*Min suzuki tål inte att stå ute i två veckor utan att jag klappar om den. Jävla skitcykel! Slö är den också! (när den väl startar).

*Jag var hemma hos morsan i Dalarna och provkörde deras hojar. Africa Twin och Screaming Eagle, bägge -92. Hondan var gudalätt att köra!
1 mil på HD:n och det var samma domningar i händerna som efter en dag med Hiltin. Men ljudet och hela livsstilen är ändå något som väger upp det hela...
:-)

*Mitt körkortssug minskar inte av att provköra riktiga hojar!

*Rotaxmotor på Buell? Jag som precis hittat Buell och kände att hela konceptet var framtaget åt mig allena. Och nu skall de popnita fast en motor som jag aldrig hört talas om... Skit samma, jag skall ha en -05 till -07 när jag väl fått klart med körkort och garage....

**AQsuited UTG - fold, limp, höja eller allin?
 
Min XB12S ´05 tvekar till lite vid gaspådrag från tomgång. Precis där amerikanerna kallar off idle.

Någon som har en bra lösning på detta? Har race kitet, om det gör någon skillnad.

Misstänker att den som monterade kittet kan ha missat/slarvat med att nollställa TPS:en. Min butt dyno säger nämligen att racekittet just gör att du blir av med de problem cyklarna har från fabrik med kass bränslematningstabell i botten av varvskalan.
 
Misstänker att den som monterade kittet kan ha missat/slarvat med att nollställa TPS:en. Min butt dyno säger nämligen att racekittet just gör att du blir av med de problem cyklarna har från fabrik med kass bränslematningstabell i botten av varvskalan.

Låter ju jättebra. Hur nollställer jag TPS'en?
 
Har lite problem med min bakbroms, någon som kan hjälpa?
Har kollat allt, det finns inga läckage, systemet är luftat,
inget är tätt, men ändå vill inte bakbromsen ta.
Står jag i lätt nedåtlutning så är det precis så cykeln står still
när jag maxar bromsen.

Det ända jag kan se som verkar konstigt är att backarna inte är
helt parallela med skivan, varje gång jag pressar ner bromsen
så ser man att oket vrider sig lite. Tacksam för hjälp...
 
Har lite problem med min bakbroms, någon som kan hjälpa?
Har kollat allt, det finns inga läckage, systemet är luftat,
inget är tätt, men ändå vill inte bakbromsen ta.
Står jag i lätt nedåtlutning så är det precis så cykeln står still
när jag maxar bromsen.

Det ända jag kan se som verkar konstigt är att backarna inte är
helt parallela med skivan, varje gång jag pressar ner bromsen
så ser man att oket vrider sig lite. Tacksam för hjälp...

kolla så inget fastnat där, el att oket sitter fel. kanske en bromskloss som gått lite snett mm.. flytande ok med 2 flytningar. ena kanske kärvar ...
 
Har lite problem med min bakbroms, någon som kan hjälpa?
Har kollat allt, det finns inga läckage, systemet är luftat,
inget är tätt, men ändå vill inte bakbromsen ta.
Står jag i lätt nedåtlutning så är det precis så cykeln står still
när jag maxar bromsen.

Det ända jag kan se som verkar konstigt är att backarna inte är
helt parallela med skivan, varje gång jag pressar ner bromsen
så ser man att oket vrider sig lite. Tacksam för hjälp...

Bakbromsen är lika usel som frambromsen är fantastisk... Det är original.

Kolla så att beläggen inte har glasat (hård blank yta). Byt i så fall.
 
kolla så inget fastnat där, el att oket sitter fel. kanske en bromskloss som gått lite snett mm.. flytande ok med 2 flytningar. ena kanske kärvar ...

Allt ser ok ut, förutom då att backarna inte löper helt paralellt med skivan.
Dom två bultarna som håller oket är också dom som styr,
kan dom på något sätt sitta snett? Det ser ut som, bakifrån sett, att
oket lutar ut lite åt vänster.
 
Allt ser ok ut, förutom då att backarna inte löper helt paralellt med skivan.
Dom två bultarna som håller oket är också dom som styr,
kan dom på något sätt sitta snett? Det ser ut som, bakifrån sett, att
oket lutar ut lite åt vänster.


Du har inte glömt skivbromslåset i någon gång?
Smällen kan böja glidtapparna så att oket blir snett/inte flyter

Bara en tanke
 
Allt ser ok ut, förutom då att backarna inte löper helt paralellt med skivan.
Dom två bultarna som håller oket är också dom som styr,
kan dom på något sätt sitta snett? Det ser ut som, bakifrån sett, att
oket lutar ut lite åt vänster.

tja.. om en av dom har nå skit i sig el likn så glider där ju inte lika bra o skiten går snett.
 
tja.. om en av dom har nå skit i sig el likn så glider där ju inte lika bra o skiten går snett.

Allt glider som det ska, bultarna är inte skeva eller nåt.
Nästa steg blir väl att lossa den "plåten" som oket sitter
fastskruvat i och se om det är något galet med den.
 
Allt glider som det ska, bultarna är inte skeva eller nåt.
Nästa steg blir väl att lossa den "plåten" som oket sitter
fastskruvat i och se om det är något galet med den.

hur många kolvar är de i oket då?
är där 4 st kan en kärva.
2 mittimot varandra förmodligen inte.
2 brevid varandra o ingen på andra sidan så kan oså en kärva så de bli nå likn.
 
hur många kolvar är de i oket då?
är där 4 st kan en kärva.
2 mittimot varandra förmodligen inte.
2 brevid varandra o ingen på andra sidan så kan oså en kärva så de bli nå likn.

1st sådan, modell stor. Har inte haft tid att skruva på några dagar nu,
har semester och dricker alldeles för mycket alkohol..
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top