Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Lemmel

Den reser sig när jag gasar!
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Kungälv
Hoj
KTM RC8R -11, Suzuki GR650 -83
Läckande koppling...
Har ju fått det fina felet på min 1125CR att det läcker nere i kopplingshuset. Om jag förstått saken rätt så är detta tydligen ett rätt så vanligt problem och då vänder jag mig till mc-sverige... Någon som har haft detta problemet och var i sådana fall köpte ni grejerna. Räcker det med packningar eller ska man byta ut alltihopa?
 

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Bergshamra
Hoj
Buell
Läckande koppling...
Har ju fått det fina felet på min 1125CR att det läcker nere i kopplingshuset. Om jag förstått saken rätt så är detta tydligen ett rätt så vanligt problem och då vänder jag mig till mc-sverige... Någon som har haft detta problemet och var i sådana fall köpte ni grejerna. Räcker det med packningar eller ska man byta ut alltihopa?

Problemet beror på dåliga o-ringar och det är ett välkänt problem.

http://badweatherbikers.com/buell/messages/290431/634585.html?1307652457

Efter att ha råkat ut för samma bekymmer så har jag nu mailat runt lite och väntar på svar.
 
Last edited:

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Läckande koppling...
Har ju fått det fina felet på min 1125CR att det läcker nere i kopplingshuset. Om jag förstått saken rätt så är detta tydligen ett rätt så vanligt problem och då vänder jag mig till mc-sverige... Någon som har haft detta problemet och var i sådana fall köpte ni grejerna. Räcker det med packningar eller ska man byta ut alltihopa?

Avslutade min säsong förra året med samma problem, åtgärdades på garantin.
Tar ju tyvärr ganska lång tid ibland för HD att få fram grejer, så vill man fixa själv, så har Mannen själv prylarna

http://www.erikbuellracing.com/stor...ertrain/ebr-clutch-actuator-cylinder-kit.html
 

Lemmel

Den reser sig när jag gasar!
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Kungälv
Hoj
KTM RC8R -11, Suzuki GR650 -83

Alex76

Tutankhamun Fästing
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Mariefred
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750 -10
Hade en liten (mycket liten) nära-döden-upplevelse idag på väg till jobbet. Låg 130-140km/h i vänsterfilen på motorvägen då jag plötsligt upplever det som att bakhjulet börja vobbla en aning. Funderar på om det bara är jag som hamnat i "fel spår" på vägen och byter fil och går ner till 110km/h och känner då inget mer. Ökar farten igen och går ut i omkörningsfilen och den börjar rista än mer än första gången och jag blir riktigt orolig. Kryper försiktigt ut i väggrenen och puttrar fram till en lämplig avfart där jag testar att åka fram och tillbaks några vändor. Mycket riktigt rister det i bakhjulet och jag hör hur det knackar till ibland.

Min fråga till er är således om detta är hjullagret som är slut? Och isåfall, är det normalt för en Buell som bara gått 1500mil?

Var inte så dramatiskt när det skedde, men i efterhand så tänker man ju på vad som skulle ha hänt om man hade lagt ner hojen på motorvägen med trafik bakom sig. Eller vad som hänt om hjulet skulle ha låst sig helt. ...fast det kanske inte är sannolikt att det skall hända utan förvarning?

/Alex
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hade en liten (mycket liten) nära-döden-upplevelse idag på väg till jobbet. Låg 130-140km/h i vänsterfilen på motorvägen då jag plötsligt upplever det som att bakhjulet börja vobbla en aning. Funderar på om det bara är jag som hamnat i "fel spår" på vägen och byter fil och går ner till 110km/h och känner då inget mer. Ökar farten igen och går ut i omkörningsfilen och den börjar rista än mer än första gången och jag blir riktigt orolig. Kryper försiktigt ut i väggrenen och puttrar fram till en lämplig avfart där jag testar att åka fram och tillbaks några vändor. Mycket riktigt rister det i bakhjulet och jag hör hur det knackar till ibland.

Min fråga till er är således om detta är hjullagret som är slut? Och isåfall, är det normalt för en Buell som bara gått 1500mil?

Var inte så dramatiskt när det skedde, men i efterhand så tänker man ju på vad som skulle ha hänt om man hade lagt ner hojen på motorvägen med trafik bakom sig. Eller vad som hänt om hjulet skulle ha låst sig helt. ...fast det kanske inte är sannolikt att det skall hända utan förvarning?

/Alex

Buell-hjullagren ska hålla mycket längre än så.
Men trots detta är det ett vanligt problem på Buell, det beror på att ngn har dragit åt hjulaxeln för hårt. De ska dras med momentnyckel.
Distansröret mellan lagren är nämligen av lättmetall på Buell, för att minimera den ofjädrade vikten. Så om ngn grottmekare har dragit åt bakhjulet med största favvoskiftnyckeln tills det smakar skit, då komprimeras/plasticerar distansröret och spårkullagren tar sidkrafter och skär.

Har du tur räcker det med att byta distansrör och montera nya lager.
I sämsta fall har lagrens ytterbana roterat i hjulnavets lagersäten och gjort dessa såriga.

Ett annat effektivt sätt att döda hjullager är att blåsa på alldeles för nära med trycktvätt. Man trycker då med lätthet lagren fulla med vatten.
 
Last edited:

Alex76

Tutankhamun Fästing
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Mariefred
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750 -10
Buell-hjullagren ska hålla mycket längre än så.
Men trots detta är det ett vanligt problem på Buell, det beror på att ngn har dragit åt hjulaxeln för hårt. De ska dras med momentnyckel.
Distansröret mellan lagren är nämligen av lättmetall på Buell, för att minimera den ofjädrade vikten. Så om ngn grottmekare har dragit åt bakhjulet med största favvoskiftnyckeln tills det smakar skit, då komprimeras/plasticerar distansröret och spårkullagren tar sidkrafter och skär.

Har du tur räcker det med att byta distansrör och montera nya lager.
I sämsta fall har lagrens ytterbana roterat i hjulnavets lagersäten och gjort dessa såriga.

Ett annat effektivt sätt att döda hjullager är att blåsa på alldeles för nära med trycktvätt. Man trycker då med lätthet lagren fulla med vatten.

Det första låter ju sannolikt, då hojen var inne på däckbyte för ganska exakt en månad sedan. Dock har jag stort förtroende för den verkstaden (Robbans Speedshop i E-tuna) och vore förvånad om de schabblat till det så. Men det kan ju hända även den bäste... :näsblod
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det första låter ju sannolikt, då hojen var inne på däckbyte för ganska exakt en månad sedan. Dock har jag stort förtroende för den verkstaden (Robbans Speedshop i E-tuna) och vore förvånad om de schabblat till det så. Men det kan ju hända även den bäste... :näsblod

Kolla med dem om de dragit bakhjulet utan momentnyckel.
Är de HD-mekar ska de ju vara vana vid detta. Fram tom 90-talet hade alla HD koniska motvända och shimsade hjullager, dessa cyklar var det också noga med att dra med momentnyckel. Såna lager har jag tex på min 93:a. Jättefin konstruktion som håller i evigheter jämfört med kapslade spårkullager... om man monterar hjulen korrekt.
 

robban-71

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2010
Ort
luleå
Hoj
2006 buell ulysses
Rörhylsa/distans

Buell-hjullagren ska hålla mycket längre än så.
Men trots detta är det ett vanligt problem på Buell, det beror på att ngn har dragit åt hjulaxeln för hårt. De ska dras med momentnyckel.
Distansröret mellan lagren är nämligen av lättmetall på Buell, för att minimera den ofjädrade vikten. Så om ngn grottmekare har dragit åt bakhjulet med största favvoskiftnyckeln tills det smakar skit, då komprimeras/plasticerar distansröret och spårkullagren tar sidkrafter och skär.

Har du tur räcker det med att byta distansrör och montera nya lager.
I sämsta fall har lagrens ytterbana roterat i hjulnavets lagersäten och gjort dessa såriga.

Ett annat effektivt sätt att döda hjullager är att blåsa på alldeles för nära med trycktvätt. Man trycker då med lätthet lagren fulla med vatten.

Samma hände för mig i lördags. Nu har jag tagit av hjulet och fick bort den inre lagerbanan på driv sidan där lagret saknade flera kulor. Rörhylsan såg inte alls någe fräsch ut. Det var också trögt att få ut axeln antagligen för att rörhylsan blivit skadad och var aningen ihoptrykt. Jag försökte lossa axeln med min moment nyckel som är grderad till 12 kgm. Men jag blev tvungen att ta till ett rejält dragskaft för att få loss axeln. Var kan det tänkas finnas en ny rörhylsa och lager till min båge. Vill ju inte avsluta säsongen såhär.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Samma hände för mig i lördags. Nu har jag tagit av hjulet och fick bort den inre lagerbanan på driv sidan där lagret saknade flera kulor. Rörhylsan såg inte alls någe fräsch ut. Det var också trögt att få ut axeln antagligen för att rörhylsan blivit skadad och var aningen ihoptrykt. Jag försökte lossa axeln med min moment nyckel som är grderad till 12 kgm. Men jag blev tvungen att ta till ett rejält dragskaft för att få loss axeln. Var kan det tänkas finnas en ny rörhylsa och lager till min båge. Vill ju inte avsluta säsongen såhär.

Nya lager kan du säkert hitta på en lagerfirma, typ Momentum eller vilka som nu finns representerade på din ort, de brukar kunna fixa lager om du tar med de gamla.

Vad gäller rördistansen så skulle jag först kolla med HD. HD reservdelar behöver faktikst inte alltid vara svindyra. Jag köper tex ofta originaldelar på Probike i Täby här i sthlm. Du måste ju hursomhelst ha en icke deformerad distans för att få de korrekta måtten, ifall du tex vill låta ngn svarva till en ny för att spara pengar eller konvertera till en tyngre ståldistans.

Det är många klåpare som meckar med hojar. Enda gången man ska meka utan att läsa på i dokumentationen/mekhandboken för hojen ifråga, är om man ska göra ngt ingrepp där man redan kan alla åtragningsmoment, justeringsmått etc utantill. Hjullagerskärning är livsfarligt vid tex mötande trafik eller vajerräcken.
 
Last edited:

Alex76

Tutankhamun Fästing
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Mariefred
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750 -10
Kolla med dem om de dragit bakhjulet utan momentnyckel.
Är de HD-mekar ska de ju vara vana vid detta. Fram tom 90-talet hade alla HD koniska motvända och shimsade hjullager, dessa cyklar var det också noga med att dra med momentnyckel. Såna lager har jag tex på min 93:a. Jättefin konstruktion som håller i evigheter jämfört med kapslade spårkullager... om man monterar hjulen korrekt.

Jag var in med hojen igår, och de erbjöd sig att kika på den direkt. Distansen såg helt ok ut, men ena hjullagret var helt slut (hittade 2 kulor totalt :tummenupp). Dessvärre var det en massa fukt och en del rostbildning där inne, så jag får ta på mig hela äran själv. Har aldrig gått på med trycktvätt, men uppenbarligen ändå för hårt...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag var in med hojen igår, och de erbjöd sig att kika på den direkt. Distansen såg helt ok ut, men ena hjullagret var helt slut (hittade 2 kulor totalt :tummenupp). Dessvärre var det en massa fukt och en del rostbildning där inne, så jag får ta på mig hela äran själv. Har aldrig gått på med trycktvätt, men uppenbarligen ändå för hårt...

Robbans Speedshop har ju god renommé i HD-communityt. Så det blir säkert som nytt nu.
 

Robertsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2009 Buell XB12Ss
Kollade på A-Team häromdagen och la märke till en sak jag inte sett innan jag införskaffade mig min lilla leksak!

När teamet är i Afghanistan så säger Liam Neeson att dom behöver en motorcykel, specifikt en V-Twin.

Cykeln dom senare använder, närmare bestämt den Rampage sitter på, är en Buell!
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Är det någon som har koll på om 1125CR modellen har strålkastare som är speciell för höger reps vänster trafik? Eller om den pekar rakt fram, eventuellt går att justera själv?

Någon som i så fall har koll på vad det kostar att byta vid ev. import?

Mätaren är digital, så jag tippar att man bara trycker på en knapp för att ändra på den till km&celsius?

Tacksam för svar!

//K
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Är det någon som har koll på om 1125CR modellen har strålkastare som är speciell för höger reps vänster trafik? Eller om den pekar rakt fram, eventuellt går att justera själv?

Någon som i så fall har koll på vad det kostar att byta vid ev. import?

Mätaren är digital, så jag tippar att man bara trycker på en knapp för att ändra på den till km&celsius?

Tacksam för svar!

//K

CR:n's strålkastare är godkänd för både V/H trafik
 

Bifogat

  • 539244.jpg
    539244.jpg
    78.6 KB · Visningar: 662

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
CR:n's strålkastare är godkänd för både V/H trafik

Du är kung! =)

Alltså är CR en perfekt hoj att importera från UK, eftersom den har digital mätare (som jag antar går att ställa om utan problem?) och V/H trafiks framlampa.

Det är väl inget mer att tänka på?

//K
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Från ett annat forum:

This is what I have in the 2005 Service Manual. Should work for the 06 also unless something major has changed.

"The speedometer has the capability to display speed in both MPH (miles per hour) and KM?H (kilometers per hour). There are 6 digits that appear in the odometer display window when the speedometer is powered up. If the speedometer is set to display KM/H there will be a dot between the first and second digit in the upper part of the window.

The dot will not be present if the speedo is set up to read MPH (see Figures 6-20 and 21). To change from KM?H to MPH or visa versa simply hold down the button on the front of the speedometer while turning on the ignition key and a set of dashed lines will appear (see Figure 6-22). The button has to already be depressed before the key switch is turned an. When the dashed lines are visible, continue holding the button until the display changes from dashed lines to a numeric reading.

The dot that is in the upper part of the display between the first and second digit will either appear or disappear depending which mode the speedo was in at the beginning of the process. The process can be repeated as many times as desired.

After the speedo is powered with the button depressed it will take about 7 seconds to for the change to happen. Any value that is in the trip reading will be lost and reset to zero and all the values that are stored (pulse count and odometer reading) will automatically be converted to match either MPH or KM/H depending on the desired mode of display."​
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Du är kung! =)

Alltså är CR en perfekt hoj att importera från UK, eftersom den har digital mätare (som jag antar går att ställa om utan problem?) och V/H trafiks framlampa.

Det är väl inget mer att tänka på?

//K

Ändra från MPH till KM/H är knapptryckningar på instrumentet.
 

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
Hur lång blir vintern???

Det är min sorgliga plikt att meddela er att samtliga hojar i hushållet vinterparkerats. Har lite småpillande på CR:en att koncentrera mig på....lite mer på Dragstar:n. Men problemet är väl snarast att allt sånt kommer göra abstinensen värre.
CR:en har ju genomgått en del kosmetisk utveckling, men även lite häftigare buller. Jag letar efter någon bra lösning för att få in lite mer luft.....någon som har förslag?? Pipan som sitter på är ett "street-legal" Remus....dock med bortmonterade kat:ar....de ströp ljudet för mycket :D, tyvärr verkar jag tappat en del vrid iochmed detta ingrepp.
När lufttillförslen åtgärdats så känns det som en mappning är nästa steg....men var finns det någon som fixar detta inom en 20-mils radie från Värnamo?? Och till sist frågan om jag behöver byta ECM för att lösa detta med mappning?? Orginalet är ju adaptiv, men väldigt lätt att "råka" återställa!!
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Det är min sorgliga plikt att meddela er att samtliga hojar i hushållet vinterparkerats. Har lite småpillande på CR:en att koncentrera mig på....lite mer på Dragstar:n. Men problemet är väl snarast att allt sånt kommer göra abstinensen värre....mer text.


Hur många hästkrafter förväntar du dig att öka med dessa ingrepp?

- Ljuddämpare
- Ingen katalysator
- Öppna upp insugssidan, ta bort strypningen (solenoid?)
- Mappning av sprut och tändning

Jag inbillar mig att det är svårt att få mycket mer än 10hk extra, är det felaktigt antagande från min sida?

Fortsätt gärna posta vad du gör för typ av förändringar, och om du har möjlighet så posta gärna bilder eller länkar på produkter du använder. Det är fler av oss som vill veta ;-)

//K
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top