Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Akitas

Ny medlem
Gick med
4 May 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Buell
Hjälp -vad är detta för underbar fantastisk skapelse?!

Har fått hjärnsläpp ... vad är detta? Förutom kärlek vid första ögonkastet ... :kär :D
 

Bifogat

  • Buell . ?.jpg
    Buell . ?.jpg
    27.4 KB · Visningar: 205

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Efter lite googlande så tror (obs) jag att jag det rör sig om en designstudie från företaget Robrady. Hittade lite info på denna franska forumsida.
På Robradys hemsida står dock inget om deras samarbete med Buell, men det kan ju vara ett gammalt jobb, eftersom det är baserat på en S1:a.
 

Lemmel

Den reser sig när jag gasar!
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Kungälv
Hoj
KTM RC8R -11, Suzuki GR650 -83
Tjänare!
Va ute å körde igår så gick remmen av... Jag kör en 1125CR -09. Någon som vet något bra billigt ställe att köpa ny från? Och, är den lätt att montera?

/Lemmel
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Jag är ute efter o köpa en Buell igen, hade en XB9s för knappt ett år sen. Köpte mig en R6:a 2007, men fyy va jag saknade känslan av o köra en Buell..helt sjukt. Så nu ligger min Yamaha ute för försäljning. Någon som vet/hört något om en Buell Xb9s/xb12s till salu så tveka inte o PM:a mig :)

mvh Iman
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Någon som kört både XB12S och XB9S? Vill veta vilken som är bäst lämpad om man kör mycket på stan. Vilken har bäst ljud? Vrid?

/Iman
 

max_0505

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
2009, Buell XB12Ss
Buell XB12SS

FIck mitt APH monterat förra veckan. Passformen var tydligen inte den bästa den det gick till slut.

Lindade med svart avgasbandage och monterade bar end mirrors samt xenonlook på framlyktorna.

Nu väntar jag bara på mina miniblinkers och den nya korta hållaren till nummerplåten istället för den långa och hängande som finns monterad ifrån fabrik.

Dock inte supernöjd med min nya dämpare. Hyffsat bra ljud när man gasar men förvånandsvärt tyst när man glider, inget mörkt mullrande osv. Monterat tillsammans med K&N filter.

Vrid osv är bra, inga programmeringar gjorda.

Kan man göra något mer för att få mer mullrande, högre tumgång, ex: öppen luftburk eller liknande?

Tacksam för tips!!!

/ Max
 

Bifogat

  • Buell.jpg
    Buell.jpg
    224.3 KB · Visningar: 180

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
FIck mitt APH monterat förra veckan. Passformen var tydligen inte den bästa den det gick till slut.

Lindade med svart avgasbandage och monterade bar end mirrors samt xenonlook på framlyktorna.

Nu väntar jag bara på mina miniblinkers och den nya korta hållaren till nummerplåten istället för den långa och hängande som finns monterad ifrån fabrik.

Dock inte supernöjd med min nya dämpare. Hyffsat bra ljud när man gasar men förvånandsvärt tyst när man glider, inget mörkt mullrande osv. Monterat tillsammans med K&N filter.

Vrid osv är bra, inga programmeringar gjorda.

Kan man göra något mer för att få mer mullrande, högre tumgång, ex: öppen luftburk eller liknande?

Tacksam för tips!!!

/ Max

Snygg hoj du hade där :) ÄR de XB9S eller 12:a??
 

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
Tackar för tipset, hade faktiskt missat american sportbike :)
Att en rem bara håller 1000 mil... kasst... får väl sluta gasa så mycket ;)

Vilken sagolik tur att jag har assistans i min nya Svedea-försäkring....helförsäkrat med alla tillägg för dryga 5000 kr/år, innefattande soppatorsk....var jag än blir stillastående i hela världen....om inte bärgningskostnaden överstiger hojens värde, så tas hojen hem eller till vald verkstad!!
Berätta gärna om eventuellt strul med rem-bytet.
 

Lemmel

Den reser sig när jag gasar!
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Kungälv
Hoj
KTM RC8R -11, Suzuki GR650 -83
Det får bli den smidiga vägen. Eftersom hojen gått 1000mil och den skall in på service så har jag bett dom byta remmen samtidigt... Men nästa gång det är dax så tänker jag byta den själv för då kommer mitt garage att vara färdigt :)
 

Stilo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
-
FIck mitt APH monterat förra veckan. Passformen var tydligen inte den bästa den det gick till slut.

Lindade med svart avgasbandage och monterade bar end mirrors samt xenonlook på framlyktorna.

Nu väntar jag bara på mina miniblinkers och den nya korta hållaren till nummerplåten istället för den långa och hängande som finns monterad ifrån fabrik.

Dock inte supernöjd med min nya dämpare. Hyffsat bra ljud när man gasar men förvånandsvärt tyst när man glider, inget mörkt mullrande osv. Monterat tillsammans med K&N filter.

Vrid osv är bra, inga programmeringar gjorda.

Kan man göra något mer för att få mer mullrande, högre tumgång, ex: öppen luftburk eller liknande?

Tacksam för tips!!!

/ Max

Det skall vara rätt bra "motstånd" i ljuddämparen annars tappar man vrid.
Skaffa k&n-filter och modda luftburken så lär det låta lite mer, iallafall på förarplats.
Finns färdiga "lock" att köpa som ersätter i princip hela luftburkens överdel, alternativt så tar man fram sågen och fixar själv.
Sök på xbforum eller liknande så finns där mycket info.

Tackar för tipset, hade faktiskt missat american sportbike :)
Att en rem bara håller 1000 mil... kasst... får väl sluta gasa så mycket ;)

Skall inte remmarna hålla för alltid typ på dom nyare buellerna?
kanske ett garantiärende eller teknisk godwill om garantin är slut?
 
Last edited:

max_0505

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
2009, Buell XB12Ss
Det skall vara rätt bra "motstånd" i ljuddämparen annars tappar man vrid.
Skaffa k&n-filter och modda luftburken så lär det låta lite mer, iallafall på förarplats.
Finns färdiga "lock" att köpa som ersätter i princip hela luftburkens överdel, alternativt så tar man fram sågen och fixar själv.
Sök på xbforum eller liknande så finns där mycket info.

K&N har jag redan monterat.

Du menar den här typen av luftburkslösning?

http://twinmotorcycles.nl/webshop/a...ame=Air-Intake-System_for_all_Buell_XB_models

Enligt beskrivningen så kommer jag med största sannolikhet bli tvungen att mappa om ifall jag monterar öppen luftburk, vetifan om jag är sugen på att lägga massa pengar på det, väntar nog tiill nästa säsong isåfall.

Tack för tipset,

/ Max
 
Last edited:

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Det skall vara rätt bra "motstånd" i ljuddämparen annars tappar man vrid.
Skaffa k&n-filter och modda luftburken så lär det låta lite mer, iallafall på förarplats.
Finns färdiga "lock" att köpa som ersätter i princip hela luftburkens överdel, alternativt så tar man fram sågen och fixar själv.
Sök på xbforum eller liknande så finns där mycket info.

K&N har jag redan monterat.

Du menar den här typen av luftburkslösning?

http://twinmotorcycles.nl/webshop/a...ame=Air-Intake-System_for_all_Buell_XB_models

Enligt beskrivningen så kommer jag med största sannolikhet bli tvungen att mappa om ifall jag monterar öppen luftburk, vetifan om jag är sugen på att lägga massa pengar på det, väntar nog tiill nästa säsong isåfall.

Tack för tipset,

/ Max

Eftersom att du har monterat en annan ljuddämpare, så är det att rekomendera att även mappa
 

max_0505

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
2009, Buell XB12Ss
Eftersom att du har monterat en annan ljuddämpare, så är det att rekomendera att även mappa

Har mappningen för dämparen inverkan på ljudet, är inte det mer för bränsle inställningarna osv?

Sett ur prestandaperspektiv så är jag inte missnöjd utan skulle vilja ha mer ljud när jag glider, inte som nu där jag enbart har bra nivå när jag gasar.
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Har mappningen för dämparen inverkan på ljudet, är inte det mer för bränsle inställningarna osv?

Sett ur prestandaperspektiv så är jag inte missnöjd utan skulle vilja ha mer ljud när jag glider, inte som nu där jag enbart har bra nivå när jag gasar.

För det mesta när man monterar ett öppnare avgassystem så får motorn en lite magrare bränsleblandning, därför är det att rekomendera att även mappa, eftersom du inte tyckte att twins luftburks lösning var intressant just i år pga mapp tvånget.

Mappningen har som du skriver inte så mycket med ljudet att göra
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top