Buell-tråden

• Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
Haha! Så är det med originalgrejer. Förövrigt kan jag tillägga att jag bytte klossar bak för kanske 20-30 mil sedan. Först nu börjar de kännas som de tar som de ska.

Bara o hänga här mao! :tummenupp
Tyvärr har det varit lite dålig aktivitet på sista tiden. Du får väl hjälpa till med den saken! :)

En annan tanke som slagit mig är om vi inte ska försöka få ihop en Buellträff eller åkning nästa säsong. Vore ju skoj att få lite ansikten IRL på folket som hänger i tråden. Finns intresse för något sådant?

Tidigare kunde man gå in på Amerikanska Buellsidan och få dessa uppgifter. Vet ej hur det är nu. Kolla! Typ in på sidan om hojarna, sen kunde du klicka dig vidare på "specs" eller något liknande, då fick du fram en massa statistik.

Edit 1: Jepp, ska göra så gott jag kan. Kan som sagt inte så mycket men har kanske en del frågor så d e väl bara o fråga på.

Edit 2: Jag åker mer än gärna på en Buellträff men har ju ingen båge än så då känns det inte så värt :P Vi får se om jag kan få ihop det med ekonomin. Har hittat en hoj på Blocket som jag VERKLIGEN vill ha. Den e perfekt för mig känns det som, även om jag aldrig kört en Buell. Men jag kan inte inse att det kanske inte alls är den båge som jag bör ha. Skulle det va så vet jag inte vad jag gör för Buell e ju bara så jävla snygga.

Om folk är tillräckligt intresserade här så kanske vi kan slänga ihop ett eget litet forum, ett gratis forum.. sen ha egen buell rekalm (som Mr-Buell kan ordna). Hjälpte min polare med det.. han har ett monkeybiker forum.

Visst finns det väl både nack och fördelar ang ett eget forum.
Det är inte lika lätt att kolla resten av trådarna i detta forum och det kanske är lätt att forumet dör ut med tanke på hur får som verkar köra Buell och som dessutom hänger på forum...

Men finns det intresse gör jag det med glädje.
Jag kan regga domän o allt så man få en enkel adress o skit. Sen om man vill hårdsatsa på det kan man t ex till o med trycka en del klistgermärken och/eller visitkort typ som Buell handlare ger till kunden o säger här hittar du likasinnade och tips för Buell ägare. Osv...

Say the magic word! ;)

Visst finns det väl både nack och fördelar ang ett eget forum.
Det är inte lika lätt att kolla resten av trådarna i detta forum och det kanske är lätt att forumet dör ut med tanke på hur får som verkar köra Buell och som dessutom hänger på forum...

Men finns det intresse gör jag det med glädje.
Jag kan regga domän o allt så man få en enkel adress o skit. Sen om man vill hårdsatsa på det kan man t ex till o med trycka en del klistgermärken och/eller visitkort typ som Buell handlare ger till kunden o säger här hittar du likasinnade och tips för Buell ägare. Osv...

Say the magic word! ;)
Kul att du är engagerad!
Men tyvärr tror jag det är som du beskriver att det finns inte tillräckligt stort underlag för att det skulle bli någon seriös aktivitet. Det verkar ju som vi är en liten men tapper skara som åker/gillar Buell, tyvärr tror jag inte det är enough för att underhålla ett helt EGET forum.

Men är det så att fler visar seriöst intresse och viljan verkar finnas är jag givetvis på och hjälper till om jag kan!
:)

Kul att du är engagerad!
Men tyvärr tror jag det är som du beskriver att det finns inte tillräckligt stort underlag för att det skulle bli någon seriös aktivitet. Det verkar ju som vi är en liten men tapper skara som åker/gillar Buell, tyvärr tror jag inte det är enough för att underhålla ett helt EGET forum.

Men är det så att fler visar seriöst intresse och viljan verkar finnas är jag givetvis på och hjälper till om jag kan!
:)

Trevligt o höra!

Men som Mr.Buell kan ju kanske nämna till kunder att det finns en liten skara när han jobbar...

Samtidigt, jag tycker nog att det kan bli en skönare sammanhållning i gänget om man inte är vansinningt många på träffar och dyligt. Därimot nackedelen är ju att man kanske får åka en bra bit för en träff men det hindrar mig inte när jag väl fått min Buell. Vet faktiskt en tjej på ett annat forum, men hon har ännu inte nån Buell och hon bor en bit norrut. Men man vet ju aldrig. Minst 1 gång om året borde ju nästan alla i sverige kunna ta sig till en större Buellträff tycker man :)

..Minst 1 gång om året borde ju nästan alla i sverige kunna ta sig till en större Buellträff tycker man :)
Det är ju absolut givet att man kan åka en bit!

Som sagt ämnet har kommit upp tidigare i tråden, men det verkar inte riktigt som intresse har funnits, eller så är det så att ingen "orkar ta tag i det".

Du verkar ju dock vara en bra samordnare...:hihi

Det är ju absolut givet att man kan åka en bit!

Som sagt ämnet har kommit upp tidigare i tråden, men det verkar inte riktigt som intresse har funnits, eller så är det så att ingen "orkar ta tag i det".

Du verkar ju dock vara en bra samordnare...:hihi

Haha ja, jag väl inte det förr. Va ju knappast nån gruppledare i militären men har växt till mig lite dom senaste åren =)

Så visst kan jag försöka samordna lite. Men jag har ju som sagt ett lite större problem jag måste lösa först. Visst kanske jag kan föröska samordna ändå men det kommer.

Frågan är ju vad för slagt träff det ska bli.

exempel:

*En träff då man bara kör runt lite tillsammans.
*En fylleträff.
*En kombination av dom båda.
*En träff med nån slags aktivetet och / eller tävling?
*En dag eller längre? 2 dagar kan väl va rätt lagom?
Kanske en fyllekväll samma dag som man kört o tar d lugnt o snackar. Dagen efter en segare dag så man hinner nyktra till (inte tänkt med nåt fylle slag dagen innan)

Att tälta nånstan o liknande e väl mysigt men inte speciellt smidigt. Varken att åka med packning eller kul med packning. Så plats o så kan behöva bestämmas... Nåt billigt vandrarhem som man kan stanna på? Nån sommarstuga nån har eller känner nån som har?

Jag är från början från Gotland, så skulle det bli nåt där har jag säkert 2-4 olika ställen man kan stanna på men det känns inte som det blir nångon 1-2 dagars träff då, utan snarare upp mot 3-4 dagar elle en vecka. Båten e ju inte billigt såsätt... Men nåt sånt kan man ju ta när man träffats och umgåtts lite.

Mycket troligt att jag kommer jobba rätt mycket i sommar dessutom.

Andra förslag?

*En träff då man bara kör runt lite tillsammans.
*En fylleträff.
*En kombination av dom båda.
*En träff med nån slags aktivetet och / eller tävling?
*En dag eller längre? 2 dagar kan väl va rätt lagom?
Kanske en fyllekväll samma dag som man kört o tar d lugnt o snackar. Dagen efter en segare dag så man hinner nyktra till (inte tänkt med nåt fylle slag dagen innan)
Bästa vore väl att kombinera fylla och åkning (givetvis inte samtidigt :rolleyes: ) så man får en dags åkning och en dags slappa/kröka kanske..?

Vart det är känns som det spelar mindre roll, då man ju kan köra dit. För min del slipper jag gärna tält. Känns som att ju äldre man är får man kosta på sig lite bekvämare sovplats. :D
Som du skriver är det ju också helt värdelöst att behöva åka runt o släpa på packning. Packmöjligheterna är ju rätt obefintliga på en sporthoj..

Andra får ju gärna komma med synpunkter också!

En sak jag undrat länge men som jag glömt fråga är...

Många säger att det är ett väldans jobb med att ställa in nånting som har med 4-takts motorer o göra. Att man måste göra det ofta och att det är krångligt.

Ligger det nån sanning i det eller?

Bästa vore väl att kombinera fylla och åkning (givetvis inte samtidigt :rolleyes: ) så man får en dags åkning och en dags slappa/kröka kanske..?

Vart det är känns som det spelar mindre roll, då man ju kan köra dit. För min del slipper jag gärna tält. Känns som att ju äldre man är får man kosta på sig lite bekvämare sovplats. :D
Som du skriver är det ju också helt värdelöst att behöva åka runt o släpa på packning. Packmöjligheterna är ju rätt obefintliga på en sporthoj..

Andra får ju gärna komma med synpunkter också!

Skulle vara skitkul att få till någon form av Buellträff. Verkar vara få (icke buell-åkande) svenskar som inte dissar våra älsklingar, så det kan nog vara bra för dem att veta att de har lite kompisar. :tungan

Kör folk i allmänhet specifikationstabell, eller vad är bakgrunden till att en så skön maskin som en XB12:a inte får något underlag här? :gnissla

En sak jag undrat länge men som jag glömt fråga är...

Många säger att det är ett väldans jobb med att ställa in nånting som har med 4-takts motorer o göra. Att man måste göra det ofta och att det är krångligt.

Ligger det nån sanning i det eller?

Ja, det är skillnad på komplexitet mellan 2-takt och 4-takt, om det är det du menar, men om man, som exempelvis på en Buell, inte ligger i närheten av "för mycket" effektuttag ur mekaniken, så är det inte heller så mycket som slits.
Jag menar: förutom såna som trimmar motorer för race-bruk, hur ofta pratar du med någon som "helrenoverade motorn förra veckan" i 4-takts-sammanhang?
Och ärligt talat: om du faktiskt ska _köra_ med din cykel, så är en Buell lite väl kort för att vara rolig med hundra extra kusar. Se nedanstående länkar för kuligheter med N2O... :näsblod

http://www.badweatherbikers.com/buell/messages/32777/168313.html?1137459560

http://www.badweatherbikers.com/buell/messages/32777/180461.html?1142022490

Och ärligt talat: om du faktiskt ska _köra_ med din cykel, så är en Buell lite väl kort för att vara rolig med hundra extra kusar. Se nedanstående länkar för kuligheter med N2O... :näsblod

http://www.badweatherbikers.com/buell/messages/32777/168313.html?1137459560

http://www.badweatherbikers.com/buell/messages/32777/180461.html?1142022490
Saxat från inlägg:
then you really need to think about belt life. TRUST ME ON THIS ONE!!! my bike is in pieces because my belt stripped a chunk of teeth off and then caught and flipped over. i wasn't on the button but i am sure it had been weaknd more than normal because of it.
:rofl :yoparty
Känns som jag klarar mig utan "funnygas". Ett bigbore-kit från hillbilly dock....mumma! Då börjar vi iofs prata sånna pengar så man börjar fundera om det är värt det..

Toppfart är ganska ointressant för mig. Vrid kan man däremot aldrig få för mycket av! Moahaha!

Kör folk i allmänhet specifikationstabell, eller vad är bakgrunden till att en så skön maskin som en XB12:a inte får något underlag här? :gnissla
Jag gissar på att folk i allmänhet tycker att de får väldigt lite hoj för pengarna. Det kan jag ju instämma i iofs. Däremot får man ju en hyffsat unik hoj med personlighet och råhet som är unmatched! Plus allt annat blabla som jag räknade upp ovan. :tungan

Tänk efter, du får lägga upp 130 lax för en ny 12:a. För de pengarna kan du i princip välja och vraka bland de "värsta" hojarna som finns. Beror nog på vad man är ute efter när man letar hoj.. För min egen del var det så att jag åkte softail custom innan, jag är jefligt kräsen när det kommer till utseendet på det jag åker på och den enda hojen som jag verkligen gillade utseendemässigt var just XB12R. Sen gillar jag att ha något som "inte alla andra har" också plus att lite märkestrogen är man allt (HD). Sen gillar jag alla inovativa lösningar Buell har, tänker inte rabbla allt här men ni vet vad jag menar. Har ni till exempel tänkt på hur dagens japshojar har förändrats idag med allt fler som "gömmer" dämparna under och drar upp dom osv. En del har övergått till belt osv.. Tror en del av detta har kommit från Buell ex. Sagt o gjort, efter en provkörning slog jag till. Hojen sålde så att säga sig själv. :D

Last edited:
Toppfart är ganska ointressant för mig. Vrid kan man däremot aldrig få för mycket av! Moahaha!

Jag gissar på att folk i allmänhet tycker att de får väldigt lite hoj för pengarna. Det kan jag ju instämma i iofs. Däremot får man ju en hyffsat unik hoj med personlighet och råhet som är unmatched! Plus allt annat blabla som jag räknade upp ovan. :tungan

Tänk efter, du får lägga upp 130 lax för en ny 12:a. För de pengarna kan du i princip välja och vraka bland de "värsta" hojarna som finns. Beror nog på vad man är ute efter när man letar hoj.. För min egen del var det så att jag åkte softail custom innan, jag är jefligt kräsen när det kommer till utseendet på det jag åker på och den enda hojen som jag verkligen gillade utseendemässigt var just XB12R. Sen gillar jag att ha något som "inte alla andra har" också plus att lite märkestrogen är man allt (HD). Sen gillar jag alla inovativa lösningar Buell har, tänker inte rabbla allt här men ni vet vad jag menar. Har ni till exempel tänkt på hur dagens japshojar har förändrats idag med allt fler som "gömmer" dämparna under och drar upp dom osv. En del har övergått till belt osv.. Tror en del av detta har kommit från Buell ex. Sagt o gjort, efter en provkörning slog jag till. Hojen sålde så att säga sig själv. :D[/QUOTE]

Jag håller med om en hel del. Jag va istället från början på cross/offroad motorcyklar men övergick sen till motard. Har dock inte ägt nån båge sen typ tonåren då jag hade en 80cc cross. Sen nu det senaste året har jag börjat få upp ögonen för Buellen. Jag är också väldigt kräsen när det gäller utsende och toppfart är inte heller det viktigaste men som sagt, bottendrag e helkul.

Men R-modellen har jag inte fastnat för..

Tyvärr så passar inte den gamla Sportster rovan i dom nya Buellerna:huvet
MVH
Björn

Hej
Vad är det som skiljer de nya motorernas fästen/mått från de gamla fem- och fyrpetade?

Är det den Buell/Sportster-motorn som kom iochmed gummiupphängningen (2003?) på Sportster som inte mappar mot de äldre sportstersnurrorna samt S&S dito?

Gummiupphängningen har väl inte spritt sig till Bullarna på sistone hoppas jag?

Mvh
J

Hej
Vad är det som skiljer de nya motorernas fästen/mått från de gamla fem- och fyrpetade?

Är det den Buell/Sportster-motorn som kom iochmed gummiupphängningen (2003?) på Sportster som inte mappar mot de äldre sportstersnurrorna samt S&S dito?

Mvh
J

Vem vill ha nymodigheter som gummiupphängning av motor på en motorcykel! :rolleyes:

Jo, det är ju momentet som gör det. Och ljudet... :tummenupp

Jo, jag håller med dig om att det är en otroligt fjantig prissättning. Min Ulysses kostar ju i vanliga fall som en BMW R1200GS, och man får väl säga att man får bra mycket mer lullull för pengarna på bumsen... Dock inte det jag vill ha, nämligen karaktär.
Jag hade köpt Buell oavsett, förr eller senare, men nu fick jag en jättebra deal på en överbliven 06:a som dom behövde ha bort av platsskäl i höstas, så jag hade inte hjärta att säga nej till den. :tungan

*Nu är jag bara orolig för vår kära folkvalda CP-skatt på 2-hjuls-bus* :huvet

Har ni till exempel tänkt på hur dagens japshojar har förändrats idag med allt fler som "gömmer" dämparna under och drar upp dom osv. En del har övergått till belt osv.. Tror en del av detta har kommit från Buell ex. Sagt o gjort, efter en provkörning slog jag till. Hojen sålde så att säga sig själv. :D

Så du tror Buells Volkswagen Transporter look-a-like ljuddämpare under motorn inspirerat tex nya R1? :lol

Vilka japanska märken har övergått till belt? Som inte haft det tidigare sas...

Hej

Mvh
J

Buellerna har haft en form av gummiupphängning länge nu:)
Den är dock inte uppbygd på samma sätt som på sportstrarna och den "fjädrar" inte alls lika mycket som dom gör.
Det är dels det som skiljer dom motorerna åt och sen tror jag att den fysiska storleken är annorlunda. Den nya är helt enkelt mindre plus att blocket skiljer sig i utformning. Allt är ju nytt på denna motorn jämfört med den gamla...

Den här motorn kom till 2003 års Buell modeller och H-D "snodde" sen den motorn och satte i sportstern. M.a.o så använder Sportster numera en Buell motor:D

Näe nu måste jag kila iväg, vi håller på att packa upp den nya XR 1200 prototypen på baksidan. nu ska det torrbrytas!!!!!:yoparty :gnissla :tungan :D

Buellerna har haft en form av gummiupphängning länge nu:)
Den är dock inte uppbygd på samma sätt som på sportstrarna och den "fjädrar" inte alls lika mycket som dom gör.

Vad skönt, jag gillar inte gummiupphängning. Det blir mer "-cykel" och mindre "motor-" av sånt tycker jag.

Det är dels det som skiljer dom motorerna åt och sen tror jag att den fysiska storleken är annorlunda. Den nya är helt enkelt mindre plus att blocket skiljer sig i utformning. Allt är ju nytt på denna motorn jämfört med den gamla...

Den här motorn kom till 2003 års Buell modeller och H-D "snodde" sen den motorn och satte i sportstern. M.a.o så använder Sportster numera en Buell motor:D

Jag har en kompis med en -05:a Sportser som han trimmat en del. Det ser inte ut att skilja så mycket. Det är väl fortfarande samma slag och borr, 3 13/16" resp 3½" dessutom... :va

Tycker inte det borde vara ngt problem att stoppa i en S&S i en Buell om man är lite händig. Det borde vara den icke- Buell/HD-motorn som är mest anpassad tycker jag..

Ja det där samarbetet är bra både för Buell och HD. Men HD äger ju Buell, inte sant!? :tungan ;)

Min sportstermodell (-93:a) var den sista ramen som Eric Buell ritade på HD har jag hört.

Lycka till med uppackning och torrbrytande! :D:yoparty
Hoppas ni visar upp XR:n på mässan!

Hilsen

J

Så du tror Buells Volkswagen Transporter look-a-like ljuddämpare under motorn inspirerat tex nya R1? :lol

Nej, men Kawa Versys + ER6-serien, Yamahas R6:a samt de mindre GSX-R-modellerna (dvs en hel del av de cyklar som är "nya" för säsongen) har fått ljuddämparen antingen kraftigt fram- eller helt och hållet nerflyttad, och det skulle förvåna mig om orsaken är någon annan än att Buells tyngdpunktscentraliseringskoncept faktiskt har visat sig funka i praktiken. :tungan

Last edited:
Nej, men Kawa Versys + ER6-serien, Yamahas R6:a samt de mindre GSX-R-modellerna (dvs en hel del av de cyklar som är "nya" för säsongen) har fått ljuddämparen antingen kraftigt fram- eller helt och hållet nerflyttad, och det skulle förvåna mig om orsaken är någon annan än att Buells tyngdpunktscentraliseringskoncept faktiskt har visat sig funka i praktiken. :tungan

Dessutom tycker jag allt fler hojar börjar få buellstuk, rent utseendemässigt. Fler och fler nakna hojar kommer, och några är riktigt lika Buellerna "out of the box". Jag får också känslan att många tillverkare har fått upp ögonen för Buell när det har visat sig att folk gillar konceptet/utseendet men samtidigt tycker att de är för dyra. Så vad gör man? Jo, snor stuket såklart, kastar in en japsmotor i soppan och vips! En modern streetfighter/sportfighter som samtidigt är billigare än en "riktig" Buell.

Man kan tycka vad man vill om Buell, men visst är det en unik motorcykel på många sätt även om fler o fler böörjar apa efter.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman