Buell-tråden

  • Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
Hej alla buellfantaster!

Jag har blivit lite sugen på att sälja min cadillac och köpa en hoj igen. Då ska det ju givetvis vara en Buell XB9S annars får det va (en XB12S skulle väl duga det med men jag tror jag kan nöja mig med en XB9:a. Är inte så fartgalen och min förra hoj va en DR650 så effekten räcker säkert för mig).

Jag undrar lite om vad det kostar per år att ha en XB9S?
Försäkringspremien är ju ganska inviduell, men jag skulle ändå gärna vilja veta vad ni betalar, för att få ett litet hum om priser.
Andra kostnader. Servicar, oljor, däck. Kort sagt, hur mycket betalar ni per år för eran Buell????
 
Bösen skrev:
2639620 Hej alla buellfantaster!

Jag har blivit lite sugen på att sälja min cadillac och köpa en hoj igen. Då ska det ju givetvis vara en Buell XB9S annars får det va (en XB12S skulle väl duga det med men jag tror jag kan nöja mig med en XB9:a. Är inte så fartgalen och min förra hoj va en DR650 så effekten räcker säkert för mig).

Jag undrar lite om vad det kostar per år att ha en XB9S?
Försäkringspremien är ju ganska inviduell, men jag skulle ändå gärna vilja veta vad ni betalar, för att få ett litet hum om priser.
Andra kostnader. Servicar, oljor, däck. Kort sagt, hur mycket betalar ni per år för eran Buell????

Ang. försäkringen så är det absolut bästa att leta reda på ett regnummer från en hojannons på Blocket, Sporthoj bytmc eller liknande och sedan ringa runt till bolagen eller använda deras websidor för att räkna ut premien. Det är nästan omöjligt att jämföra med andra vilka premier de har och med tanke på att försäkringspremien kan variera flera tusenlappar upp eller ned i månaden så är den totala kostnaden minst sagt beroende av försäkringspremien.

Edit: Här har du en med regnummer: http://www.blocket.se/vi/10091049.htm?ca=11_s

Kan vara värt att tänka på att 12:an förmodligen inte kostar mer vare sig i försäkring eller service, helt enkelt mer hoj för samma pengar...
 
Last edited:
DR-Zätare skrev:
2639650 Ang. försäkringen så är det absolut bästa att leta reda på ett regnummer från en hojannons på Blocket, Sporthoj bytmc eller liknande och sedan ringa runt till bolagen eller använda deras websidor för att räkna ut premien. Det är nästan omöjligt att jämföra med andra vilka premier de har och med tanke på att försäkringspremien kan variera flera tusenlappar upp eller ned i månaden så är den totala kostnaden minst sagt beroende av försäkringspremien.

Edit: Här har du en med regnummer: http://www.blocket.se/vi/10091049.htm?ca=11_s

Kan vara värt att tänka på att 12:an förmodligen inte kostar mer vare sig i försäkring eller service, helt enkelt mer hoj för samma pengar...

Att det inte va någon skillnad i pris på xb12 och xb9 i försäkring hade jag ingen aning om... det tåls ju att fundera på när det isåfall skulle bli köp.

Jag har för några minuter sedan skickat iväg en offerfrågan till länsfösäkringar och sedan har jag räknat lite på andra försäkringsbolags sidor. Det verkar som det hamnar runt 10-12.000:- hel/hel för min del.Sen vet man ju inte vad som händer med trafikförsäkringspremierna nästa år.. :(

Jag har inte haft hoj på ett par år nu, och det va en offroadare så jag är lite grön när det gäller t.ex däckpriser. Vad kostar däcken till hojen??
Vad jag kan läsa tidigare i tråden så klarar däcken sig runt 400-500 mil, vilket i mina ögon blir nästan 2 sesonger det é ju positivt.

Hur är det med serviceintervaller, priser på oljor m.m??
 
DR-Zätare skrev:
2639650 Ang. försäkringen så är det absolut bästa att leta reda på ett regnummer från en hojannons på Blocket, Sporthoj bytmc eller liknande och sedan ringa runt till bolagen eller använda deras websidor för att räkna ut premien. Det är nästan omöjligt att jämföra med andra vilka premier de har och med tanke på att försäkringspremien kan variera flera tusenlappar upp eller ned i månaden så är den totala kostnaden minst sagt beroende av försäkringspremien.

Edit: Här har du en med regnummer: http://www.blocket.se/vi/10091049.htm?ca=11_s

Kan vara värt att tänka på att 12:an förmodligen inte kostar mer vare sig i försäkring eller service, helt enkelt mer hoj för samma pengar...


Reg. nr. som värsta yamahan ju! :rolleyes:

Synd att Ulyssesen är så förbannat dyr, annars hade det stått en sådan ute på gården...
 
Bösen skrev:
2639698 Att det inte va någon skillnad i pris på xb12 och xb9 i försäkring hade jag ingen aning om... det tåls ju att fundera på när det isåfall skulle bli köp.

Det brukar vara typen av hoj som avgör snarare än kubiken. Som sagt, det enda sättet att få veta säkert är att leta reda på regnummer från bägge två och sedan ringa runt.
 
Bösen skrev:
2639698 Att det inte va någon skillnad i pris på xb12 och xb9 i försäkring hade jag ingen aning om... det tåls ju att fundera på när det isåfall skulle bli köp.

Hur är det med serviceintervaller, priser på oljor m.m??
Hej.
Prisbilden lär nog skilja sig åt något då 12:an har både fler kusar och betingar ett högre inköpspris. Det jag kommer ihåg från då jag letade försäkringar var att alla 12:or oavsett modell låg i samma prisklass. Kollade aldrig för 9:orna men att det inte skulle skilja finner jag osannolikt.

Angående service o dyl så är det var 800:e mil som gäller. Förutom första gången då som är 160. Bl.a tack vare självjusterande ventiler så är inte servicekostnaderna speciellt dyra. I runda slängar kan du räkna med 2,5 lax per tillfälle. Då ingår allt - oljor, oljefilter, koller av allt skit osv.

Däck är helt upp till dig själv hur dyrt det får bli, men räkna inte med att komma under ett byte fram och ett bak per säsong om du kör på någorlunda rejsmässiga sulor. Man brukar säga att det går två framdäck på ett bakdäck. Däckspriserna kan du själv kolla upp, räkna med MINST 2000kr för ett hyfsat bakdäck samt MINST 1500 för ett fram. Sen tillkommer givetvis balansering och montering om du nu inte gör det själv. Detta kostar också en del. Buskörning och burnande saltar givetvis däckskontot!
:tummenupp :D
 
Dark_Messenger skrev:
2646601 Hej.
Prisbilden lär nog skilja sig åt något då 12:an har både fler kusar och betingar ett högre inköpspris. Det jag kommer ihåg från då jag letade försäkringar var att alla 12:or oavsett modell låg i samma prisklass. Kollade aldrig för 9:orna men att det inte skulle skilja finner jag osannolikt.

Jag kollade bara på skoj hos Trygg-Hansa eftersom de har en prisberäkning på internet, för mig blev premierna (Helförsäkring, helår, förvaring inlåst inomhus nattetid)
XB9R 2003 (TSC729): 33724:-
XB12R 2005 (WOB411): 33093:-.

Logiskt? You tell me... Jag säger inte att detta är det mönster som är återkommande hos alla försäkringsbolag, försäkringszoner, hojmodeller eller försäkringstagare men det verkar som att kubik och hästkrafter har spelat ut sin roll som bas för uträkning av försäkringspremier.

PS: Regnumren är från hojar som står hos handlare och som har regnumret i annonsen på Blocket så jag tycker inte att jag lämnar ut någon genom att visa dessa regnummer här på SH.

Jag mötte förresten två Bueller idag på lunchen vid Vreten i Solna. Det gjorde mig otroligt glad!
 
Last edited:
www.bilsport-mc.com behöver du inget reg.nr. för att kolla premien. Dessutom är deras priser på xb12/xb9 identiska (i.a.f. för mig):

Halvförs./helår = 5714.-
Helförs./helår = 9086.-
 
Surre skrev:
2646669www.bilsport-mc.com behöver du inget reg.nr. för att kolla premien. Dessutom är deras priser på xb12/xb9 identiska (i.a.f. för mig):

Halvförs./helår = 5714.-
Helförs./helår = 9086.-

Just ja, jag tänkte inte på BS&MC. De brukar ha bra premier på de hojar som de tecknar försäkring för.
 
Hej!

Skulle köpa nya bromsbelägg fram till min xb9r, men min lokala handlare skulle ha 1350kr för dom, ska det inte vara billiga delar till HD? :confused:

Kan det gå att få tag på bromsbelägg någon annanstans i Sverige?

det går ju förstås att beställa från staterna men det känns lite onödigt om det finns på närmare håll.
 
Bösen skrev:
2639620 Hej alla buellfantaster!

Jag undrar lite om vad det kostar per år att ha en XB9S?
Försäkringspremien är ju ganska inviduell, men jag skulle ändå gärna vilja veta vad ni betalar, för att få ett litet hum om priser.
Andra kostnader. Servicar, oljor, däck. Kort sagt, hur mycket betalar ni per år för eran Buell????

Utan några större bonusar kostar det ca 14 000 per år för mig på bilsport mc. If skulle ha 40 000:-... funkar ju inte i verkligheten.:va :huvet
 
lil'Dan skrev:
2652414 Hej!

Skulle köpa nya bromsbelägg fram till min xb9r, men min lokala handlare skulle ha 1350kr för dom, ska det inte vara billiga delar till HD? :confused:

Kan det gå att få tag på bromsbelägg någon annanstans i Sverige?

det går ju förstås att beställa från staterna men det känns lite onödigt om det finns på närmare håll.
Undvik HD-original bromsbelägg. De är erkänt dåliga. Köp hellre bättre (och billigare) eftermarknadsprodukter. Typ riktiga rejsbelägg som inte är så värmekänsliga. Har själv bytt mina eftersom original glasade ihop bak.. Har för mig att jag gav 395kr för ett par bak. Fram torde vara något dyrare, dock inte i samma prisklass som HD-original.
 
Dark_Messenger skrev:
2655115 Undvik HD-original bromsbelägg. De är erkänt dåliga. Köp hellre bättre (och billigare) eftermarknadsprodukter. Typ riktiga rejsbelägg som inte är så värmekänsliga. Har själv bytt mina eftersom original glasade ihop bak.. Har för mig att jag gav 395kr för ett par bak. Fram torde vara något dyrare, dock inte i samma prisklass som HD-original.


Det blir nog mest troligt bromsbelägg från american sportbike.Frågan är om det är värt att satsa på Lyndal gold kevlar eller om vanliga ferodo duger?
står att känslan ska vara bättre i Lyndalls belägg...


http://www.americansportbike.com/sh...=xb9rbrakes&catstr=HOME:buell:xb9r:xb9rbrakes
 
lil'Dan skrev:
2656076 Det blir nog mest troligt bromsbelägg från american sportbike.Frågan är om det är värt att satsa på Lyndal gold kevlar eller om vanliga ferodo duger?
står att känslan ska vara bättre i Lyndalls belägg...
Skiljer ju inte överdrivet mycket i pris iofs. Jag köpte några av fabrikat "ATB" eller "STB" eller något liknande. Det var "min" HD-mekaniker som rekommenderade dessa. Kan bara hålla med honom.

EDIT: EBC tror jag de hette.
 
Last edited:
lil'Dan skrev:
2656076 Det blir nog mest troligt bromsbelägg från american sportbike.Frågan är om det är värt att satsa på Lyndal gold kevlar eller om vanliga ferodo duger?
står att känslan ska vara bättre i Lyndalls belägg...


http://www.americansportbike.com/sh...=xb9rbrakes&catstr=HOME:buell:xb9r:xb9rbrakes

http://www.badweatherbikers.com är ett bra ställe att kolla Buell-info (vet inte om länken finns längre upp på tråden).
De som prövat Lyndall verkar älska dem, så jag tänker pröva på dem också när det blir dags för nya belägg.
 
Bulle Xb12S skrev:
2573485 Är det någon som har funderat på att montera 190/50-17 bak på en Buell XB:yoparty ? Någon kanske redan har gjort det:tummenupp ? Erfarenheter? Vad tror ni i största almänhet. Jag ligger inte och äter kurvor dag in och dag ut...:rolleyes:

har en s1'a -98.. satt 200/50/17 på den bak när jag köpte den.. var tajt med belten men det funka.. var ju rätt slitet och att jag inte hadde så stor körvana av maskinen så jag kan ju inte säga hur det funka.. 180/55/17 funkar dock bra som jag har kört ett par uppsättningar av..

MR BUELL: har du möjligen en framskärm och bakdelen till övers? skulle behövt en extra uppsättning.. sen skulle jag behövt renovera bakstötisen.. är det nåt som ni gör??

/Micke
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top