Buell-tråden

  • Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
Vad får jag beställa då som bara kör XB9:an? :)

Det motortekniskt balla med XB9:an är ju faktikst det kortare slag, man kan alltså ta upp den till 1050cc rätt enkelt (bolt-on, dvs utan att behöva borra ur blockhalvorna för större cylindrar). Man får då en 1050cc med kortare slag än en XB1200 men med större borr än en XB1200 och dämed plats för ännu större ventiler om man vill. Så det blir en riktigt varvvillig motor.

Vill man kan man även borra ur blockhalvora och montera 3 13/16" cylindrar (samma cylinderdiameter som ger 1440 på XB12). Man får då en XB9:a på 1200cc men med kortare slag än en XB12 och med plats för riktigt stora ventiler om man vill. En sån motor bruklar kallas för XB9"short attack". Kan ge betydligt högre effekt än en vanlig XB12 tack vare det korta slaget/höga maxvarvet och de större möjliga ventilerna.

Om man vill ta det lugnt skulle jag satsa på 1050cc-kitet som ju är bolt un. Sedan låta porta toppar och förbränningsrum. Det blir nog en rolig motor.

http://www.nrhsperformance.com/ekitbuellxb9r.shtml

Ang kammar är jag dåligt påläst hur bra originalkammarna är i XB9.
 
Det motortekniskt balla med XB9:an är ju faktikst det kortare slag, man kan alltså ta upp den till 1050cc rätt enkelt (bolt-on, dvs utan att behöva borra ur blockhalvorna för större cylindrar). Man får då en 1050cc med kortare slag än en XB1200 men med större borr än en XB1200 och dämed plats för ännu större ventiler om man vill. Så det blir en riktigt varvvillig motor.

Vill man kan man även borra ur blockhalvora och montera 3 13/16" cylindrar (samma cylinderdiameter som ger 1440 på XB12). Man får då en XB9:a på 1200cc men med kortare slag än en XB12 och med plats för riktigt stora ventiler om man vill. En sån motor bruklar kallas för XB9"short attack". Kan ge betydligt högre effekt än en vanlig XB12 tack vare det korta slaget/höga maxvarvet och de större möjliga ventilerna.

Om man vill ta det lugnt skulle jag satsa på 1050cc-kitet som ju är bolt un. Sedan låta porta toppar och förbränningsrum. Det blir nog en rolig motor.

http://www.nrhsperformance.com/ekitbuellxb9r.shtml

Ang kammar är jag dåligt påläst hur bra originalkammarna är i XB9.

Så med andra ord så har man köpt den balla varianten då när man valde den mindre modellen om man ser med hänsyn till vad man får när man ger sig hän och moddar motorn :)
 
Funderar på att montera en sån här:
190_0.jpg


Efter ett tag insåg jag att olje-andningsslangarna för "rockerhuset"; breathers med andra ord måste gå någonstanns... Finns ett snyggt (men ganska dyrt set ifrån samma firma:

284_0.JPG


Men deras set... Har ingen behållare för att samla upp oljan? Vad är det jag missar i språkförbistringen? Funkar det att bara låta oljan rinna ut ur filtret (eftersom det kommer ut väldigt lite i vanliga fall)? Eller böör man ha en behållare? Isåfall; tips om vart man kan köpa snygg/bra behållare?

Snälla hjälp!
 
Så med andra ord så har man köpt den balla varianten då när man valde den mindre modellen om man ser med hänsyn till vad man får när man ger sig hän och moddar motorn :)

Ja man kan inte bygga dem lika stora i volym som XB12 pga av det mindre slaget. Men tack vare den korta slaglängden kan man bygga en överkvadratisk 1050 eller 1200:a som är rappare och varvvilligare än en XB12. Det är ballt.

/J

Funderar på att montera en sån här:
190_0.jpg


Efter ett tag insåg jag att olje-andningsslangarna för "rockerhuset"; breathers med andra ord måste gå någonstanns... Finns ett snyggt (men ganska dyrt set ifrån samma firma:

284_0.JPG


Men deras set... Har ingen behållare för att samla upp oljan? Vad är det jag missar i språkförbistringen? Funkar det att bara låta oljan rinna ut ur filtret (eftersom det kommer ut väldigt lite i vanliga fall)? Eller böör man ha en behållare? Isåfall; tips om vart man kan köpa snygg/bra behållare?

Snälla hjälp!

Bygg en catch can, det är väldig mycket kondensvatten samt en del oljemajonäs som alstras. Så att dra ventslangen direkt till ett K&N filter blir geggigt. Inte poppis på en bana eller strip dessutom.

Googla på "catch can buell" så hittar du fiffiga lösningar från Buell-forum. Kolla även om det inte finns ngn videosnutt på bygge på YT. Kan även funka att söka på "breather buell".

Det är lustigt att det inte finns att köpa, ty det är ett behov på både HD och Buell så fort man väljer att inte köra vevhusröken till luftfiltret. Jag byggde min catch can själv. Finns i byggtråden. Men den är lång att söka i.

/J
 
Last edited:
Jajjamensan! :) Saknar du den? Jag kan lova att jag tar väl hand om henne, och har lite småprojekt nu under vintern. Är riktigt sugen på den första RIKTIGA provturen. Har ju bara kört några vändor i industriområdet ni håller till i en regnig novemberdag än så länge... :gnissla


Jag saknar.. !! Men det verkar som hon har det bra :)
 
Ja, det är ju inte utan att man börjar fundera...
Det är inte någon som skall åka över till andra sidan och kan tänka sig att ta med ett paket hem?? Det blir ju en del billigare om man köper där, speciellt som $ är förhållandevis låg nu :banana

Du kan ju även prova att ringa Tassen och säga att du funderar på en 88"-konvertering av en XB12. Han har bra kanaler på delar samt kan även göra hela eller delar av jobbet åt dig om han får motorn. Borra ur blockhalvorna osv.
 
Jag blev ju bulleägare i november, men har inte lagt upp några bilder eftersom jag ändå skulle byta skärmar och rensa rumpan på henne först. Nu är det klart och här har vi prinsessan. Hon smälter in bra i snön... :)
 

Bifogat

  • IMG_1618.jpg
    IMG_1618.jpg
    105.9 KB · Visningar: 140
Ja man kan inte bygga dem lika stora i volym som XB12 pga av det mindre slaget. Men tack vare den korta slaglängden kan man bygga en överkvadratisk 1050 eller 1200:a som är rappare och varvvilligare än en XB12. Det är ballt.

/J



Bygg en catch can, det är väldig mycket kondensvatten samt en del oljemajonäs som alstras. Så att dra ventslangen direkt till ett K&N filter blir geggigt. Inte poppis på en bana eller strip dessutom.

Googla på "catch can buell" så hittar du fiffiga lösningar från Buell-forum. Kolla även om det inte finns ngn videosnutt på bygge på YT. Kan även funka att söka på "breather buell".

Det är lustigt att det inte finns att köpa, ty det är ett behov på både HD och Buell så fort man väljer att inte köra vevhusröken till luftfiltret. Jag byggde min catch can själv. Finns i byggtråden. Men den är lång att söka i.

/J

Tusen tack Jörgen, som vanligt mycket nöjd och imponerad av ditt svar. Tack!

:D
 
Va nice, plus 7 grader i solen idag och torrt på vägarna så årets första tur med bullen gick av stapeln, jäklar va skönt det var att få höra mullrandet mellan husväggarna inne i Helsingborg igen :D. Nu är abstinensen stillad lite grand och nu har jag mullrat in våren i skåne :yoparty.

Fler som fått luftat sina Bueller denna helg?
 
Va nice, plus 7 grader i solen idag och torrt på vägarna så årets första tur med bullen gick av stapeln, jäklar va skönt det var att få höra mullrandet mellan husväggarna inne i Helsingborg igen :D. Nu är abstinensen stillad lite grand och nu har jag mullrat in våren i skåne :yoparty.

Fler som fått luftat sina Bueller denna helg?

I götet var det ett par plusgrader. Hade starka funderingar på att köra lederna runt dvs Lundbyleden check, E6 söderut check och sedan via Frölunda och älsborgsbron check. Men när jag var ute med bilen så var det vägarna fram till lederna som jag inte litade på så det blev uppskjuten premiär. Hade varit trist med värsta släppet Allan på premiären. Men fan vart sugen jaf varit hela dagen.

Grattis till premiären Kim.

//Andreas
 
I götet var det ett par plusgrader. Hade starka funderingar på att köra lederna runt dvs Lundbyleden check, E6 söderut check och sedan via Frölunda och älsborgsbron check. Men när jag var ute med bilen så var det vägarna fram till lederna som jag inte litade på så det blev uppskjuten premiär. Hade varit trist med värsta släppet Allan på premiären. Men fan vart sugen jaf varit hela dagen.

Grattis till premiären Kim.

//Andreas

Tackar tackar :)

Nää man vill ju inte få släpp på hojen, då är det bättre att låta den stå ett litet tag till. Därför jag körde runder med bilen först också och kolla så att det verkligen var torrt och fint ute så man kunde tuta ut en sväng :).
 
Gött äntligen var preimärturen avklarad. Blev ett par mil nä rman letade nya handskar... Lilla betta Mullrade på så fint så... :tummenupp
 
Gött äntligen var preimärturen avklarad. Blev ett par mil nä rman letade nya handskar... Lilla betta Mullrade på så fint så... :tummenupp

Stort grattis till dig med :). Starta hon fint för dig efter vinter vilan? Själv var min lite kinkig och fick ha lite hjälp av startkablar för att komma igång. Har plockat av batteriet nu och haft på laddning. Var ju lite orutinerat att inte göra det innan ;).
 
Stort grattis till dig med :). Starta hon fint för dig efter vinter vilan? Själv var min lite kinkig och fick ha lite hjälp av startkablar för att komma igång. Har plockat av batteriet nu och haft på laddning. Var ju lite orutinerat att inte göra det innan ;).

Hon startade så fint så. Batteriet har suttit i hela vintern men jag har inte provstartat den på hela vintern så där har man inte tjuvat något på det. Var ju givetvis en viss spänning när man tryckte in startknappen. :yoparty Men mullret spred sig så fint i garaget. Väntar bara på atyt jag ska lösa ut något billarm när man kör iväg. Har lyckats med det utanför Maxi i Mölndal. En BMW som inte gillad lilla bettan. :D
 
Hon startade så fint så. Batteriet har suttit i hela vintern men jag har inte provstartat den på hela vintern så där har man inte tjuvat något på det. Var ju givetvis en viss spänning när man tryckte in startknappen. :yoparty Men mullret spred sig så fint i garaget. Väntar bara på atyt jag ska lösa ut något billarm när man kör iväg. Har lyckats med det utanför Maxi i Mölndal. En BMW som inte gillad lilla bettan. :D

Hahaha.. rätta tackter, då har man det rätta mullret när larmen utlöses :yoparty
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top