Buell motor i en järnsportster registreringsproblem.

tompalompa

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2010
Hoj
Järnsportster med thunderboltmotor. Xb12ss-08
Hej.
Jag håller på med ett projekt där jag har monterat en Buell thunderbolt motor i en gammal järnsportster.

Jag trodde att jag hade kollat upp reglerna om vad som gäller för motorbyte m.m och trodde in min enfald att jag inte skulle behöva regga om eftersom motorn i princip passar rakt in i ramen med orginal motorfästen utan större modifieringar.

Nu har jag insätt att effektökningen (55 till 101 hk) gör att jag inte överhuvettaget kan regga in hojen med denna motor. Jag kan inte se något sätt att få hojen tillåten för gatan.

Är det någon som har någon erfarenhet av detta eller något trix för att få den igenom en regbesiktning. Kan man ex strypa motorn och ta med sig nått intyg på detta?

Tacksam för hjälp!

Ingen koll på motorcyklar egentligen men hållt på att mecka lite med bilar borde väl vara samma?

På bilar tillåter de normalt sett en effektökning på max 20% och vridmomentsökning på max 10%.

Trycker man ner en maskin med mer effekt än så duger inte vanlig regbesiktning längre, vad man då kan göra är att även byta ut hela bromssystemet, för om du bytt både drivlina och bromssystem kan du få den registrerad som ombyggt fordon hos SFRO, och sen regbesiktiga den osm ombyggt fordon.

Borde väl vara samma för MC?

men är du inte rädd för flygande besiktning så kör på valles metod hehe, glider själv runt i en bil med alldeles för mycket motor och om jag skulle hamna i flygande bes och få anmärkning på att jag har "fel" motor så är planen att byta ut bromssystem och regga som ombyggt fordon, den dagen det händer, om det händer

Last edited:
har du någonsin varit med om att polisen någonsin öppnat huven eller har haft nån koll på motorer, klar kör du med sfro regler men du e körd innan du bara ska börja , 82db e gränsen för amatörbygge ,,,o statens prövnings institut och bilprovningen gör bara db proven så lycka till

Du får skilja på flygande besiktning och vanlig poliskontroll.

sen amatörbyggt fordon är ett steg längre än ombyggt fordon, ombyggt ska vara något lättare att få igenom.

vanliga besiktningen är nog ett smärre bekymmer hehe, tex när jag senast besiktigade min mazda pickup med volvo B230 motor (reggad så) så orkade besiktnibngskillen inte göra avgasvärde-test.

besiktningskille: (varvar lite vid provkörning) -det e ju inget rökmoln bakom iaf så vi skiter i avgas testet.
jag: den hade iaf bra värden i somras när jag regbesiktiga den så ska va lungt.
besiktningskille: regbesiktigade den? varför då?
jag: när jag bytte till volvo-motorn
besiktningskille: va? sitter det volvosnurra i den?

detta när vi körde ut ur hallen för sista provkörningen och besiktningen var avklarad, och står VOLVO stort över hela ventilkåpan på motorn ;)

Tjena

Som sagt tidigare är det bästa att regga den som ombyggt fordon. Då får du med dig den gamla årsmodellen= billigare försäkring.

Vilket stuk har du? Skulle det passa med springer? Fast det vore kanske bättre rent körmässigt med en USD gaffel med bra bromsar.
Fast du kan kanske lösa springer med fullflytande skiva och 6 kolvs ok.

Problemet om du bara "smiter" igenom besiktningen är att försäkringsbolaget kan säga att det där är inte hojen vi försäkrat. Den vi försäkrat har bara hälften så många hästar.... och du får inte en spänn eller i värsta fall en djävla massa skadestånd om du gjort nån annan illa.

SFRO är inte så farligt att gå igenom och då har du allt på papper.

Hade varit kul att se nån bild pä bastarden:)

//Dogge

Last edited:
Jag har inget emot att regga om den som ombyggd, men kan jag verkligen regga den med en så radikalt ökad effekt?

Kan lägga upp lite bilder när den börjar komma mer samman. nu är den mest en ram med motor i...

Det skall inte vara några problem att regga med den motorn, Passa på att slänga på 88" cylindrar och en turbo när du ändå är igång!

Men som nämnts tidigare så kan du behöva ändra något mer för att det skall gå att regga som ombyggt. Kolla med din lokala SFRO gubbe vad som behövs. Brukar vara typ nåt som förändrar gaffelvinkel/rake eller hjulbas men tror även att bromseriet kan funka.

Jag har inget emot att regga om den som ombyggd, men kan jag verkligen regga den med en så radikalt ökad effekt?

Kan lägga upp lite bilder när den börjar komma mer samman. nu är den mest en ram med motor i...

Först skulle jag prova vanlig kontrollbesiktning, inte säkert att de säger ngt. Innan besiktningen kan man ju även stuka till buellmotorn så att den får det mer ålderdomliga sportsterutseendet tillbaks. Tex sportsterns polerade trans- och ventilkåpor, om den har buells plastskydd över stötstångsrören så byta till sportsterns kromade stötsångsrör, bort med tändkåpa med buell-logga och dit med kåpor med sportster/HD-logga, dit med sportsterns kromade limpburksluftfiltere osv. Inte alla besiktningsmän/kvinnor som ser skillnad på en järn- resp evosportstermotor då. Eller ens väljer att se skillnaden. "HD är ju ofarliga traktorgrejer"
Men ser motorn hi-performance-buellig ut så är risken större att råttet är mågat för besiktningsmännens flexibilitet.

Blir det anmärkning så skulle jag ordna bänkningsintyg på motorn där effektökningen håller sig inom det tillåtna för motorbyte i enlighet med "ombyggt fordon". Såna bänkningsintyg kan många firmor med bromsbänk skriva ut. Samma förfarande som tex vid omreg till 25 kW eller omreg av EU-moppar till den körkortslösa varianten. Bara att spärra trotteln på den nivå som ger tillåten effektökning.

Last edited:
Blir det anmärkning så skulle jag ordna bänkningsintyg på motorn där effektökningen håller sig inom det tillåtna för motorbyte i enlighet med "ombyggt fordon". Såna bänkningsintyg kan många firmor med bromsbänk skriva ut. Samma förfarande som tex vid omreg till 25 kW eller omreg av EU-moppar till den körkortslösa varianten. Bara att spärra trotteln på den nivå som ger tillåten effektökning.

För en gångs skull tror jag faktiskt att du har fel Jörgen, men jag skall inte påstå att jag är helt 100 heller. Det du beskriver med motorbyte och spärrande utav effekt är inte ombyggt fordon utan bara ett motorbyte för att få in det nya motornummret i reg handlingarna.

Förr så kunde man göra en ny registreringsbesiktning vid tex motorbyte, turbo, rakening mm och få den som ombyggd men detta + mycket mer gör SFRO nu.

Det är bara 2 år sedan jag amatörreggade och då sa SFRO att det i dagens läge inte skiljer speciellt mycket mellan att amatörregga eller regga ombyggt.

Hur förklarar man annars en gammal HD panna med en 127" S&S snurra som fått behålla den gamla årsmodellen???
Amatörreggning= ny årsmodell:mad:

Tjena

Som sagt tidigare är det bästa att regga den som ombyggt fordon. Då får du med dig den gamla årsmodellen= billigare försäkring.

Vilket stuk har du? Skulle det passa med springer? Fast det vore kanske bättre rent körmässigt med en USD gaffel med bra bromsar.
Fast du kan kanske lösa springer med fullflytande skiva och 6 kolvs ok.

Problemet om du bara "smiter" igenom besiktningen är att försäkringsbolaget kan säga att det där är inte hojen vi försäkrat. Den vi försäkrat har bara hälften så många hästar.... och du får inte en spänn eller i värsta fall en djävla massa skadestånd om du gjort nån annan illa.

SFRO är inte så farligt att gå igenom och då har du allt på papper.

Hade varit kul att se nån bild pä bastarden:)

//Dogge

Bara undrar, hur tar försäkringsbolaget reda på hur mycket effekt det är i hojen ?

För en gångs skull tror jag faktiskt att du har fel Jörgen, men jag skall inte påstå att jag är helt 100 heller. Det du beskriver med motorbyte och spärrande utav effekt är inte ombyggt fordon utan bara ett motorbyte för att få in det nya motornummret i reg handlingarna.
Förr så kunde man göra en ny registreringsbesiktning vid tex motorbyte, turbo, rakening mm och få den som ombyggd men detta + mycket mer gör SFRO nu.

Det är bara 2 år sedan jag amatörreggade och då sa SFRO att det i dagens läge inte skiljer speciellt mycket mellan att amatörregga eller regga ombyggt.

Hur förklarar man annars en gammal HD panna med en 127" S&S snurra som fått behålla den gamla årsmodellen???
Amatörreggning= ny årsmodell:mad:

Ja det var ett sånt motorbyte jag menade, men jag kanske inte använde rätt terminologi, menade regbesiktning. Så gjorde jag när jag besiktigade min mercadiesel med turbo jag monterat dit, det var i våras. Reggade om från 88 hk till 125. Det är ju synd om den möjligheten skulle vara tilltäppt, dvs möjlighet att byta motor men understiga regeln på motorcyklar om max 10% i effektökning, (eller om det var 20%).

Hursom ska man ju prova vanlig kontrollbesiktning först, med förbehållen ovan. Det är ju faktiskt just inte mycket mer effekt i en förstagenerations evo 1200:a sportstermotor än de 55 hk som TS hade i sin järnsnurra. Sånt kan passera mellan fingrarna

Last edited:
Bara undrar, hur tar försäkringsbolaget reda på hur mycket effekt det är i hojen ?

Säg att du krashat rejält och även skadat nån annan, m a o skall ditt FB punga ut med massa pengar. Dom kanske löser in den alt kollar på behörig verkstad om dom hittar något fel med hojen... och då tror jag man kan upptäcka att det sitter en helt annan motor i den.
Borrning strokning mm tror jag är ganska riskfritt trim i detta fallet (syns ju inte utanpå direkt.

Säg att du krashat rejält och även skadat nån annan, m a o skall ditt FB punga ut med massa pengar. Dom kanske löser in den alt kollar på behörig verkstad om dom hittar något fel med hojen... och då tror jag man kan upptäcka att det sitter en helt annan motor i den.
Borrning strokning mm tror jag är ganska riskfritt trim i detta fallet (syns ju inte utanpå direkt.

joo de e sant. men dom kan väll inte neka ersättning för att effekten är för hög, dom kan ju inte direkt testa hojen ifall den är skrot, så ifall man stryper motorn för att hålla sig inom effektökningen, sen tar bort spärren för trotteln lr vilken strypningen man nu har efter registreringen. så då har man nya motorn med i papprena men med mindre effekt än i verkligheten. lr har ja helt fel nu :tungan

Säg att du krashat rejält och även skadat nån annan, m a o skall ditt FB punga ut med massa pengar. Dom kanske löser in den alt kollar på behörig verkstad om dom hittar något fel med hojen... och då tror jag man kan upptäcka att det sitter en helt annan motor i den.Borrning strokning mm tror jag är ganska riskfritt trim i detta fallet (syns ju inte utanpå direkt.

hänt på länsförsäkring ett par gånger :tummenupp

min favorit är motorupphängning al á punktsvets,

Tack för alla svar!

Det kommer inte att synas att det är en buellmotor förutom på motornummret. Dock kommer det att märkas att något är lurt eftersom jag har flytttat med sprutet från Buellen.

Om jag tolkar det rätt så borde jag alltså kunna regga in den som orginalhoj om jag stryper motorn med intyg alt. regga in den som ombyggd med bibehållen effekt + modifieringar(den är redan rekad 4 grader och har betydligt värre bromsar än orginal ).

Jörgen Hur har du gjort för att regga in din monster motor?

Det är ju skillnad som man sätter dit en helt annan generation av motor i min sportster, tex en japanska radfyra, en HD V-rodmotor, eller sätter dit en turbo eller kompressor. Då skulle jag inte klara mig.

Det var lite detta jag tänkte på, det skiljer ju en del i utseende.....
och vart man har växel/broms reglage.....

08cd_3hdi3-468x368.jpg

sporty-buell-hookah-header-.gif

Det var lite detta jag tänkte på, det skiljer ju en del i utseende.....
och vart man har växel/broms reglage.....

08cd_3hdi3-468x368.jpg

sporty-buell-hookah-header-.gif

Jo jag vet att Timpalompa är på tunn is :D Den engelska placeringen av växelpeten på järnsportster hade jag heller inte tänkt på :gnissla
Det är ju faktikst likadant på andra hållet pga av generationsskillnaden: En järnsportstersnurra i en rörramsbuell är inget säkert kort det heller, det är också att "sticka in foten i buren". Det hade varit bättre om det var evo-sportstermotorer i spannet 1986-2003 som switchats.

Vad jag skrev ovan var bara att man kan försöka. Men vill man vara säker ska man nog ta det den korrekta vägen. Dvs (om möjligt) registreringsbesiktning med effektintyg eller annars ombyggt fordon (?)

Sen kan jag ju tycka att järnsporstermotorn är kultigare än evo, men det är ju tycke och smak :D

Last edited:
För den som är insatt i sportstermotorer så är ju skillnaden uppenbar men frågan är ju om en besiktningsman som är allmänt mcintresserad har den kollen. Min är från -83 villket innebär att ramen är den samma som tidiga evosportstrar samt att blocket, kamkåpa m.m är snarlika.

Frågan är ju också om besikningspersonen verkligen har koll på att evon kom -86 och inte -83.

Bulle- motor är hel i mattsvart förutom vipparmshusen som är borstade samt en del krom delar. så den ser ju lite "oldschool" ut. jag har dessutom bytt ut kedjedrevsskyddet till ett kapat och hålborrat orginal samt rotorlock m.m är från en evo.

Jag tror att jag kör på Görgens ide och provar med en vanlig besiktning så får vi se vad de säger. Risken är ju att om jag reovar att regbesiktiga och får nedslag så står jag , en obrukbar hoj med mycket jobb nedlagt på.

Tack för hjälpen och jag ska lägga upp lite bilder när det finns lite mer att visa.

PS. OEM- framflytt

Jo jag vet att Timpalompa är på tunn is :D Den engelska placeringen av växelpeten på järnsportster hade jag heller inte tänkt på :gnissla
Det är ju faktikst likadant på andra hållet pga av generationsskillnaden: En järnsportstersnurra i en rörramsbuell är inget säkert kort det heller, det är också att "sticka in foten i buren". Det hade varit bättre om det var evo-sportstermotorer i spannet 1986-2003 som switchats.

Vad jag skrev ovan var bara att man kan försöka. Men vill man vara säker ska man nog ta det den korrekta vägen. Dvs (om möjligt) registreringsbesiktning med effektintyg eller annars ombyggt fordon (?)

Sen kan jag ju tycka att järnsporstermotorn är kultigare än evo, men det är ju tycke och smak :D

Jörgen. Jag håller helt med dig att järnet är kultigare. Men efter 4 år, två motoras, en jävl... massa pengar, max 200 mil, en sur flickvän tredje året i rad på nynäshamnsvägen på väg till gotland... så ger jag upp på gammelmotorn.

Planerar att bygga ett stelbensbygge med den i framtiden. För övrigt så var järnmotorn riktigt skön(när den funkande). Med 4 5/8 slag, portade och dubbelstiftade toppar, dyna 2000i tändning, super G och anderws R5 kammar så rörde den rätt bra på sig.

Jag hade satt buellmotorn i fräsen, planat bort nuffrorna och spikat in järnmotorns nuffror. Sen bytt kåpor enl. Jörgens beskrivning och därefter gett fan i att oroa mig..

Hur många Gsxr750 rullar med 1100motor, en hel del..

så rörde den rätt bra på sig.

Det har jag dock svårt att tro :D

Last edited:
Jag hade satt buellmotorn i fräsen, planat bort nuffrorna och spikat in järnmotorns nuffror. Sen bytt kåpor enl. Jörgens beskrivning och därefter gett fan i att oroa mig..

Hur många Gsxr750 rullar med 1100motor, en hel del..

Dom kollar inte ens motornumret på kontrollbesiktning, så det är onödigt jobb. Bara risk att det ser stulet ut med mixtrat motornummer om polisen intresserar sig för farkosten.:krama

*/ ?>
Back