Buell motor i en järnsportster registreringsproblem.

Dom kollar inte ens motornumret på kontrollbesiktning, så det är onödigt jobb. Bara risk att det ser stulet ut med mixtrat motornummer om polisen intresserar sig för farkosten.:krama

Tänkte mest om de ställer frågor så kan de jämföra papper mot "verklighet"...
Gamla motornummer ser inte riktigt rätt ut de heller, verkar minst lika handknackade :)

Jörgen. Jag håller helt med dig att järnet är kultigare. Men efter 4 år, två motoras, en jävl... massa pengar, max 200 mil, en sur flickvän tredje året i rad på nynäshamnsvägen på väg till gotland... så ger jag upp på gammelmotorn.

Planerar att bygga ett stelbensbygge med den i framtiden. För övrigt så var järnmotorn riktigt skön(när den funkande). Med 4 5/8 slag, portade och dubbelstiftade toppar, dyna 2000i tändning, super G och anderws R5 kammar så rörde den rätt bra på sig.

Roligt att höra att du behåller den iaf. I sinom tid kanske du kan dra isär den och se över den i lugn och ro från scratch. Det blir ju lätt avhjälpande reparationer om motorn sitter i brukshojen. Så att man bara flyttar runt felen i motorn.

Håller helt med er om Järnsportster motorn, en bland de snyggaste motorerna som gjorts....:tummenupp

Har börjat kolla sjläv efter lämpligt objekt att sätta tänderna i nästa vinter.

Jag besiktade min LandRover Diesel i flera år med en volvo-penta motor i.

Dom märkte ingenting, och då är orginalmotorn en minst sagt trött liten radfyra och pentan är en rejält biffig rak sexa.

Inte ens att fronten var utflyttad 4dm och huven bytt till den nyare långa modellen märkte dom...

Däremot märkte dom att batteriet satt på flaket och frågade varför, då skrattade jag bara och sa att ett 220Ah lastbilsbatteri inte rymdes på orginalplatsen...

Det var lite detta jag tänkte på, det skiljer ju en del i utseende.....
och vart man har växel/broms reglage.....

08cd_3hdi3-468x368.jpg

sporty-buell-hookah-header-.gif

Det är bara de riktigt tidiga järnsporrarna som är högerpetade, från någonstans mitten på 70-talet är de vänsterpetade. Mina framflytt passar i princip rakt på.

För övrigt tycker jag att det är helt fantastiskt att motorfästerna är de samma från -57 fram till intron av gummiupphängningen -04. Förutom ett nytt avgassystem och ett litet borrhål i det övre motorfästet så passade buellmotorn rakt i... ok att konvertera hojen till sprut är ju en hel del mek men rent mekaniskt passar det in.

Skruva ner gasvajern så den inte ger full gas (om de går) och ett par diskbollar i ljuddämparen.
Besiktningsmän och kvinnor verkar inte bry sej om 100hk, dom kör dagligen
betydligt vassare hojjar på 175hk. Jag har besiktigat trimmade, från början slöhojjar och det har aldrig varit nåt snack om motoreffekt hit och dit.

ok att konvertera hojen till sprut är ju en hel del mek men rent mekaniskt passar det in.

Du måste väl ändå köra med förgasare på denna hoj!!! Flytta över Dyna 2000i tändningen ifrån järnsporren och släng på en CV 40 eller en HSR 42 gasare.

Du måste väl ändå köra med förgasare på denna hoj!!! Flytta över Dyna 2000i tändningen ifrån järnsporren och släng på en CV 40 eller en HSR 42 gasare.

Så här i efterhand så håller jag med, men när jag läste på reglerna om motorbyte så stod det att man behövde flytta med allt... så det gjorde jag.

Jag kommer däremot att via adapter montera en s&s teardrop luftrenare , annan rotorkåpa och svetsa in soppapumpen i orginaltanken m.m. så att det inte syns att den har sprut.

Nu har jag däremot lärt mig massa om hur insprutning fungerar.... återstår att se om jag får det att funka....

Så här i efterhand så håller jag med, men när jag läste på reglerna om motorbyte så stod det att man behövde flytta med allt... så det gjorde jag.

Jag kommer däremot att via adapter montera en s&s teardrop luftrenare , annan rotorkåpa och svetsa in soppapumpen i orginaltanken m.m. så att det inte syns att den har sprut.

Nu har jag däremot lärt mig massa om hur insprutning fungerar.... återstår att se om jag får det att funka....

Blir massa mer sladdar att gömma:(

*/ ?>
Back