Buell is back!

Om man anser att en motorcykels existenberättigande endast bestäms av testresultat i diverse tidningar så förstår jag att du tycker EBR misslyckats men för mig finns det betydlig mer värden i motorcyklar och motorcykelkörande än så. Det är bara att se vilka motorcyklar jag äger själv - ingen skulle vinna något test öht.
Sedan undrar jag vad det är för internationella designtävlingar du snackar om - finns det sådana och vilka vann senast?
Jag bemötte kommentaren att ”ett nytt mc-märke” inte får chansen innan det dissas. Jag tycker Buell har haft ett par ganska coola modeller genom åren, men jag är inte ett dugg förvånad att de fick ta ner skylten. Eric Buell begrep aldrig de grundläggande villkoren för all industriell design...

MAYA = Most Advanced Yet Acceptable

...och begick samma misstag om och om igen för att han ”kan själv” och till slut hade han sabbat varumärket totalt.

Honda, Yamaha, Ducati eller KTM skulle kunna trolla fram hojar med teknik och design som skulle få Eric Buells hojar att verka totalt fantasilösa, men inte en jävel skulle köpa dem.

http://en.wikipedia.org/wiki/Form_follows_function
 
Last edited:
Jag bemötte kommentaren att ”ett nytt mc-märke” inte får chansen innan det dissas. Jag tycker Buell har haft ett par ganska coola modeller genom åren, men jag är inte ett dugg förvånad att de fick ta ner skylten. Eric Buell begrep aldrig de grundläggande villkoren för all industriell design...

MAYA = Most Advanced Yet Acceptable

...och begick samma misstag om och om igen för att han ”kan själv” och till slut hade han sabbat varumärket totalt.

Honda, Yamaha, Ducati eller KTM skulle kunna trolla fram hojar med teknik och design som skulle få Eric Buells hojar att verka totalt fantasilösa, men inte en jävel skulle köpa dem.

http://en.wikipedia.org/wiki/Form_follows_function
Jag skrev inget om ett nytt märke, du blandar ihop olika inlägg här.
Jag skrev.
Dags att läsa på lite kanske? De tidiga modellerna var tunga men en av Eric Buells mål har hela tiden varit låg vikt. Modellen i den här tråden väger 163 kg med allt utom bensin i tanken. Inte direkt tungt.
Du har fortfarande inte svarat på vilka internationella designtävlingar som Buell inte vunnit.
 
Du har fortfarande inte svarat på vilka internationella designtävlingar som Buell inte vunnit.
Här är ett par:

http://www.ultimatemotorcycling.com/good-design-award-bmw-s1000rr-and-concept-6

http://thekneeslider.com/archives/2006/02/20/motorcycle-design-awards-2005/

”Buell was a motorcycle mechanic by day and engineering student taking night classes at the University of Pittsburgh. After earning his degree in 1979, Buell turned down offers from other major companies to pursue a career with Harley-Davidson.”

Att Eric Buell själv designade sina motorcyklar, trots ovanstående beskrivning (från AMA Motorcycle Hall of Fame) av hans utbildning och arbetsgivare, fick rimligen...konsekvenser.

Kolla in Victory, amerikansk mc-tillverkare som gör livet surt för HD. De har alltid lyckats förena teknik och design, till skillnad från HD (vars hojar går som skit) eller Buell (vars hojar ser ut som skit). Och det går, och har alltid gått, skitbra för Victory.

”MAYA”...
 

Bifogat

  • 0806_hbkp_01_z+2008_victory_vegas_8_ball+right_view.jpg
    0806_hbkp_01_z+2008_victory_vegas_8_ball+right_view.jpg
    56.2 KB · Visningar: 95
Last edited:
Här är ett par:

http://www.ultimatemotorcycling.com/good-design-award-bmw-s1000rr-and-concept-6

http://thekneeslider.com/archives/2006/02/20/motorcycle-design-awards-2005/

”Buell was a motorcycle mechanic by day and engineering student taking night classes at the University of Pittsburgh. After earning his degree in 1979, Buell turned down offers from other major companies to pursue a career with Harley-Davidson.”

Att Eric Buell själv designade sina motorcyklar, trots ovanstående beskrivning (från AMA Motorcycle Hall of Fame) av hans utbildning och arbetsgivare, fick rimligen...konsekvenser.

Kolla in Victory, amerikansk mc-tillverkare som gör livet surt för HD. De har alltid lyckats förena teknik och design, till skillnad från HD (vars hojar går som skit) eller Buell (vars hojar ser ut som skit). Och det går, och har alltid gått, skitbra för Victory.

”MAYA”...

Maya låter som en bedagad floskel från Berghs eller Företagsuniversitetet:D

Victory är ju ett magnifikt exempel på när design går före funktion.
Varken nyskapande eller tidlöst.
http://www.victorymotorcycles.se/mc_11.asp?pageID=11
Rena kulissmotorer/-hojar, som Kawasaki Vulcan-motorn mfl. Dummykåpor för att få en OHC-motor att se ut som en stötstångsmotor etc. Sen att det säljer är ju en annan sak. Men att det är funktionell design kan endast en humanist eller säljare tro på.

På en HD är designen mycket mer präglad av funktionen, det är ett uttalat mål att tex ett kamaxelhus inte bara ska var estetiskt tilltalande, det ska också avslöja att det är just ett kamaxelhus osv. Inga mouldings, dummykåpor osv.
Jag tror att det är därför det finns så många Harleykloner som aldrig når fram till ens eftermarknadsfirmornas satsningar, de blir instegsmodeller.
Det Victory (till skillnad från övriga HD-kloner) snappat upp av HD:s framgångsrecept är att likt en pizzeria skapa en maximal meny ur blott en handfull ingredienser. HD kramar ur ett maximalt antal modeller ur ett förvånansvärt fåtal ramar, tankar och motorer. Med denna spiksoppa bländar man mc-"journalister" som inte vet bättre.

Detta kombinerat med att vårda kulten kring varumärket. Det är inte så många som tatuerar in Victory eller Suzuki Intruder på överarmen.

Det som hållt tillbaks Eric Buells sporthojar tror jag är att de saknar den i sporthojsträsket obligatoriska 180-hästars radfyran, alternativt haft en italiensk prislapp.

Rent tekniskt tycker jag att Buells modeller varit briljanta, merutnyttjandet av svingen som oljetank/oljekylare, fälgbromsarna, soppan i deltaboxramen osv.
 
Last edited:
Det är ju dessa priser som gjort att Buell tidigare inte gått så bra och att BMW säljer bra. ;)
Osäker på din ironi där, men om BMW hade gjort som Buell, och inte anpassat sig efter marknadens rådande smak och normer (...yet accepteble), utan framhärdat med sin svårsmälta design, hade S 1000 RR knappast blivit den enorma framgång som den har blivit och japanerna hade kunnat fortsätta dominera sporthojsegmentet och ha fyra-fem år mellan uppdateringarna.

Personligen tycker jag det är tråkigt att BMW inte tog ut svängarna lite mer, men målen helger medlen: japanerna får nu konkurrens.
 
Maya låter som en bedagad floskel från Berghs eller Företagsuniversitetet:D
Inte riktigt. Raymond Loewy – industridesignens fader.

http://www.raymondloewy.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Raymond_Loewy

Det är inte så många som tatuerar in Victory eller Suzuki Intruder på överarmen.
Har du nog rätt i. Däremot har jag sett män som har tatuerat in ett amerikanskt börsnoterat bolagsnamn på överarmen!
 

Bifogat

  • Raymond Loewy.jpg
    Raymond Loewy.jpg
    168.1 KB · Visningar: 75
Last edited:
Jaaa :rolleyes:
Åsikterna är många om Buell och hans hojar..


Kan bara återge Dirty Harry's berömda:
"Opinions are like assholes , Everybody has one!"

"And all is full of shit!"
Skulle man kunna tillägga!
 
Gillar skarpt att de lyckats skala bort kylelementen/"luftinsugen" från sidorna. Ser definitivt mer italiensk än traditionellt amerikansk ut numera. Skulle de gå i serieproduktion så priset kom ner i vettiga nivåer skulle jag nog fundera både en och två gånger på att skaffa en.
 
Osäker på din ironi där, men om BMW hade gjort som Buell, och inte anpassat sig efter marknadens rådande smak och normer (...yet accepteble), utan framhärdat med sin svårsmälta design, hade S 1000 RR knappast blivit den enorma framgång som den har blivit och japanerna hade kunnat fortsätta dominera sporthojsegmentet och ha fyra-fem år mellan uppdateringarna.

Personligen tycker jag det är tråkigt att BMW inte tog ut svängarna lite mer, men målen helger medlen: japanerna får nu konkurrens.
S1000RRs framgång ligger nog mer i prestandan än i "yet acceptable" formen.
Nå väl så tycker jag att det är bra med fler tillverkare som gör annorlunda hojar. Komemr de överleva? Det vete fan men det ökar mångfalden vilket jag saluterar alla dagar i veckan.
 
S1000RRs framgång ligger nog mer i prestandan än i "yet acceptable" formen.
Säkert är det både de inre och yttre egenskaperna som har gjort den så populär.

Bara den ena eller den andra hade nog inte räckt.

Om S 1000 RR hade haft ett utseende som det var lika svår att nicka gillande åt som en typisk BMW av den gamla skolan (t.ex. R 1100 R, se bild), så hade den inte varit tillräckligt ”...yet acceptable” för målgruppen och bara sålt bland ”early adaptors” och hardcore sporthojsentusiaster.

Det är intressant att se hur nära gränsen för ”...yet acceptable” som tillverkarna vågar gå. BMW var ganska fega med S 1000 RR och hade säkert kunna ge den mer BMW-prägel. Tycker att Honda var ganska modiga när de lanserade senaste CBR 1000 RR; många tyckte den var ”skitful” och förstod inte vad Honda höll på med. I själva verket verkar det som Honda var väldigt medvetna om vad de gjorde; när pöbeln fick se modellen på riktigt (och köra den) var det inte många som behöll uppfattningen att den var ”skitful”. Ganska skickligt. Hoppas att Yamaha och Suzuki vågar minst lika mycket när nya R1 och GSX-R 1000 kommer i höst.
 

Bifogat

  • 00R-R02.jpg
    00R-R02.jpg
    45.5 KB · Visningar: 61
Last edited:
Jaaa :rolleyes:
Åsikterna är många om Buell och hans hojar..


Kan bara återge Dirty Harry's berömda:
"Opinions are like assholes , Everybody has one!"

"And all is full of shit!"
Skulle man kunna tillägga!

Buells finaste hoj hittills är XBRR tycker jag. Så sjukt genomtänkt motor men ändå inom ramen: 2V per cyl, stötstänger, kasettväxellåda, torrsump, separat bad för lådan. Bara oljekretsen är ju genial.
 
Orkar inte munhuggas med en lutheran till. Men här har du svar på dina frågor.

Hitler hade kraftigt socialistiska ideer. Dock riktade mot "vissa" samhällsgrupper och inte alla.

Mandela är långt ifrån något helgon. Kolla upp Tutu och Mandelas Fruga, Winnie. Så kommer du inse läget. Mkt stålar,Korruption, Våldsamheter och kålsuperi där.

EBR, Mig veterligen inte funnits innan. Att Buell ligger bakom är ointressant för mig. Hojarna ser nya ut och de har mer pulver och nya features. Helt ny organisation och beslutsfattare. Räcker för mig. Vill du hårklyva för skojs skull lr ?

ditt svar på mitt inlägg talar för sig själv angående Luther och hans efterföljare. Behöver inte säget ngt mer. Solklart fall.

Har faktiskt uppskattat en del av dina inlägg innan pga din vägran att anpassa dig efter strömmen och ibland ganska sakligt försvarat ditt uppror mot fiskstimmet. Men nu tycker jag du är på lite djupt vatten.

Vi kommer inte längre i den här debatten. Du dissar, Vissa gillar.
Skaka tass och gå vidare !

Mvh





Luther = ”svensk lagomhet” och generell missunnsamhet stämmer lika bra som att Hitler var en typisk vänsterliberal eller att Mandela är fascist.

:7peta

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9175802708
http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=43&vid=353 [/QUOT

Buell = ”nytt hojmärke”. Var hämtar du din information ifrån?!

:jisses

”THE JOURNEY ENDS HERE.
On October 30, 2009, Buell Motorcycle Company closed its doors, bringing an end to a 26-year run.”

www.buell.com

Buell har haft 26 säsonger på sig att övertyga marknaden om sin design och teknik – och misslyckats. Fair and square.

:fakta
 
så var den klar.. £24K (ca250000SEK) för RS modellen eller £27K för samma fast med kolfiberkåpor.

tydligen endast 100st som går i produktion (iaf initiellt) men med 3 ytterligare modeller planerade runt samma bas.

tycker det ser ut som en riktigt ball hoj jag.. nästan 180 häst ur en twin är ju inte fy skam om det nu stämmer..
 

Bifogat

  • buell-ebr-1190rs-2.jpg
    buell-ebr-1190rs-2.jpg
    55.2 KB · Visningar: 66
Jag tycker faktiskt den är både snygg och ball. Sen kan jag inte tycka att 250k är mycket direkt för en hoj som byggs i 100 ex.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top