Buell, bra eller anus?

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Jo det är som så att jag tröttnat på min BMW F800R och funderar på en Buell XB12R som ersättare. BMW är ju tysk precision men utan själ, Buell är ju typ tvärt om. Ska givetvis testköra och hela den biten men vad tycker publiken om XB12R? :confused:
 
Buell har det som din beemer saknar om du frågar mig :tummenupp

Är du stor till växten så kan XB12R vara lite jobbig om man jämför med andra sporthojar..

Annars så är det en riktigt rolig hoj då man kommer på hur man ska hantera den.

Hör gärna av dig när du har provkört en :nicka
 
Jag kan inte annat än rekommendera Buell, har kört en hel uppsjö olika hojar och ingen känns så rätt som denna jag har nu.
Det där med själ är viktigt annars blir det tråkigt i längden. Buell har definitivt själ, skulle gissa att skillnaden är som natt och dag jämfört med den "perfekta" F800.
 
En vän som haft en Buell sålde den pga vibrationerna vid höga varv om jag fattade honom rätt. Men det kan ju variera från exemplar till exemplar. Kan ju vara bra att tänka på vid provkörning om du kan tänka dig högre hastigheter med den i framtiden. För skyltad motorvägsfart klara den väl på ca 3000RPM?
 
Hur är det med kvalité och driftkostnader? Är lite intresserad även jag men har fått intrycket att den ska vara lite dyrare än den smakar, samt ha lite tveksam prestanda.

(och när det nämns "själ" så ringer larmklockan ;p)
 
Har bara kört 50 mil så kan inte uttala mig om driftkostnader ännu...
Och ja det vibrerar, att använda backspeglar kan man glömma :rolleyes: men det tillhör ju den där själen, Buell är nog inget för långtouring, motorvägsfart är dock inga problem jag kan lätt ligga på 120-140 utan att ha problem med högt varvtal snarare tvärtom börjar det gå för sakta så är det 4:an som gäller.
 
Jag skulle aldrig köpa en Buell.....dock gärna som andrahoj.

Jag körde några dagar en 12:a och det första intrycket jag fick var "hur tusan kan man ens köpa en sånhär"?!? Bara en sån sak som att, första gången det killat i örat av vibrationer(killade precis innan man stannade när man bromsade). Kasst chassi när man provocerade den lite. Listan kan göras säkert lång......

Dock, efter ett par dagar så mjuknade mina negativa tankar och det övergick t o m till att jag skulle gärna kanske ha en sånhär i garaget. Den har ändå nåt speciellt, bara en sån liten detalj som att det kändes fräckt när man står bredvid hojen och det fladdrar i byxbenet från avgasröret,

Konstig förklaring kanske, men nåt visst har den ändå :)

Kvalite, vibrationer etc.....man köper japanskt om man vill vara säker, men allt handlar inte om sånt här i livet!

Så, Buell är väl då "bra anus".......kan man säga så? :o)
 
Buell har väl konkat? Skit?

Harley Davidson lade ner produktionen av Buell vilket gjorde att Erik Buell lämnade Harley Davidson och har fortsatt att utveckla 1125/1190 versionen för racing (får dock inte syssla med konkurrerande verksamhet som att tillverka gathojar)

Tror dock inte att vi sett den sista gatuversionen av Buell.. EB kommer tillbaka :tummenupp
 
Jag är 187 cm lång, så körställningen blir kanske brutal men jag är inte så kinkig med körställning. Att Buell har konkat spelar ingen roll heller, jag har goda kontaker på Probike så det gör inget. Jag kör Saab så man kan ju säga att jag gillar underdogs :D
 
Harley Davidson lade ner produktionen av Buell vilket gjorde att Erik Buell lämnade Harley Davidson och har fortsatt att utveckla 1125/1190 versionen för racing (får dock inte syssla med konkurrerande verksamhet som att tillverka gathojar)

Tror dock inte att vi sett den sista gatuversionen av Buell.. EB kommer tillbaka :tummenupp

Nya gatmodellen är precis introducerad.
Www.Erikbuellracing.com
 
En polare till mig har precis köpt sig en XB12R. Jag gillar ofta lite udda saker så Buell har alltid varit lite intressant tycker jag.

När han starta den på tomgång så stod den och ruska på sig, helt tokigt! Den hade säkert flyttat sig en meter om den fått stå någon minut. Gillas!

Inte kört en, men skulle nog inte utesluta en i min ägo. Livet är för kort för att äga trista hojar. :)
 
Den korta hjulbasen tycker jag är hela grejen, riktigt koolt, men resten vette farao.. 5 petad, 103hk och inte villig att varva. Tycker Scg´n ser trevligare ut men som sagt skulle nog vilja ha lite mera pulver.. skulle jag, vorde dock skitskoj att testa på gokartbana :tummenupp
 
Är 194cm lång och provkörde en 1125cr. Fick plats på den utan problem.
Om du vill ha twin så kanske du ska snegla på Aprilia Tuono oxå?
 
roligare att se på än att köra tyvärr...

vart mitt tycke efter att kört en sväng...
sedan krånglar den hela tiden för min polare. trillar prylar överallt a la HD.. fast han kör rätt extremt oxo :tuttar
som föregående talare nämde... om du sugen på en rå brutal twin med själ... och väghållning dessutom så finns det roliga Italienska maskiner
 
Harley Davidson lade ner produktionen av Buell vilket gjorde att Erik Buell lämnade Harley Davidson och har fortsatt att utveckla 1125/1190 versionen för racing (får dock inte syssla med konkurrerande verksamhet som att tillverka gathojar)

Tror dock inte att vi sett den sista gatuversionen av Buell.. EB kommer tillbaka :tummenupp
Tyvärr så tycker jag att halva grejen med en Buell var de luftkylda HD-motorerna. Allra helst när de fortfarande använde rörramschassiet. Då var de något annorlunda mot för mycket annat. De vätskekylda motorerna må vara bättre på alla sätt och vis. Men det blir liksom inte samma sak.

Jag såg just de rekommenderade ca.priserna på 1190RS :näsblod:
MSRP $39,999
Carbon Package Add $4,000
Blir det ett liknande påslag som på Harleys hojar innan de är i Sverige så innebär det att den kommer att landa på ca 450000kr. Eller nästan en halv miljon om man vill ha kolfiberpaketet också.

För det priset kan man få en MV Agusta F4RR. Och en Ducati 1198S Corse.
 
Jätteanus. Jag gillar egensinniga lösningar men Buell är helt obgripliga: obekväma, undermotoriserade och apfula. Nu när HD tröttnat, låt märket gå till de sälla med värdighet.
 
En provkörning i veckan om jag har tid, sen får vi se vad som händer :)
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top