Buell är tillbaka (igen?)

Då verkar de vara på väg att starta upp igen..?
Hade mer eller mindre missat att de lagt ned sen sist. De konkade visst i slutet på förra året. Men nu är siktet inställt på att produktionen skall dra igång hösten 2025


Modellerna då.
Inte mycket nytt under solen.

Hammerhead 1190
View attachment 516496


View attachment 516497
Saknar stora sport twinnar idag.
 
Sista bilden är det en backracer,ser lång ut.
 
Kan någon förklara frambromsarna på hammerhead 1190? Är det nån teknisk eureka eller...? :va
 
Kan någon förklara frambromsarna på hammerhead 1190? Är det nån teknisk eureka eller...? :va

Buell har detta som gimmick sedan mååånga år. I teorin effektivare broms per kvadratcentimeter bromsskiva/bromstryck, i praktiken betydelselöst och sårbart… och krångligt att byta däck.


Med vänlig hälsning,
 
Buell har detta som gimmick sedan mååånga år. I teorin effektivare broms per kvadratcentimeter bromsskiva/bromstryck, i praktiken betydelselöst och sårbart… och krångligt att byta däck.


Med vänlig hälsning,
Tack för förklaringen :krama

Det där påminner mig om AFM lyftarna på min LT4 motor. General Motors tyckte det var en bra idé för 5-7% (?) lägre bränsleförbrukning på en 6 liters V8. Problemet? Lyftarna pajar (fastnar i kollapsat läge) och orsakar skador på stötstänger, kamaxel osv (läs motor generellt, även cylindrar). Hur mycket kostar det att byta? Ehh... Ett stycke motor? :zpy

De AFM lyftarna sitter på väldigt många GM modeller och de har blivit stämda för det, be aware :tummenupp
 
Tack för förklaringen :krama

Det där påminner mig om AFM lyftarna på min LT4 motor. General Motors tyckte det var en bra idé för 5-7% (?) lägre bränsleförbrukning på en 6 liters V8. Problemet? Lyftarna pajar (fastnar i kollapsat läge) och orsakar skador på stötstänger, kamaxel osv (läs motor generellt, även cylindrar). Hur mycket kostar det att byta? Ehh... Ett stycke motor? :zpy

De AFM lyftarna sitter på väldigt många GM modeller och de har blivit stämda för det, be aware :tummenupp

Man kan byta kamaxel, lyftare osv. :)


Med vänlig hälsning,
 
Man kan byta kamaxel, lyftare osv. :)


Med vänlig hälsning,
Det kan man absolut göra :tummenupp I bästa fall räcker det med att byta lyftare, men har man otur kan det ena leda till det andra, och det tredje, och repor i cylindrar :) Repor i cylindrar är knepigt att åtgärda på prestandamotorer med tajta marginaler/toleranser. Det hade liksom varit bättre att kanske typ inte operera in hjärtflimret till att börja med? :huvet

Ibland känns det som att jänkarna gör saker annorlunda bara för att få vara annorlunda. Istället för att finslipa och förbättra befintliga system/upplägg som bevisligen fungerar så väljer man att hitta på nått helt eget som ofta blir lite sisådär :va If it aint broke, dont fix it :fakta
 
Jänkarna har ingen känsla för kvalitet, ingenjörer har inte så hög status och när produkter inte kan konkurrera ropar man på tullar istället för på utveckling.


Med vänlig hälsning,
 
Jänkarna har ingen känsla för kvalitet, ingenjörer har inte så hög status och när produkter inte kan konkurrera ropar man på tullar istället för på utveckling.


Med vänlig hälsning,
We are in accord :krama Nu är det väl bara hoppas att puckon som miggen får fortsätta kasta pengar på fantastisk ingenjörskonst såsom GSXR och Yamaha R i framtiden, men på den fronten ser det lite mörkt ut :gråta Miggen fick faktiskt sällsynt beröm hos senaste MC verkstaden han besökte när han radade upp sitt lilla hojgarage och fanatiskt konstaterade att fler skulle införskaffas :hihi Verkstadschefen tyckte det var riktigt kul att se nyblivna entusiaster även om de råkar vara en klumpig och förvirrad rossi motogp wannabe :lol Han tyckte även att den nya Euro 5 ultra mega plus :va eller vad det nu heter gjort det överdrivet svårt och kostsamt för motorcykeltillverkarna :smasha Hoppas innerligt inte motorcykelbranschen blir lika brutalt offrad på gröna altaret som bilbranschen, det skulle orsaka grova repor i miggens hjärta och själ :(men den som lever får se :tummenupp
 
Det kan man absolut göra :tummenupp I bästa fall räcker det med att byta lyftare, men har man otur kan det ena leda till det andra, och det tredje, och repor i cylindrar :) Repor i cylindrar är knepigt att åtgärda på prestandamotorer med tajta marginaler/toleranser. Det hade liksom varit bättre att kanske typ inte operera in hjärtflimret till att börja med? :huvet

Ibland känns det som att jänkarna gör saker annorlunda bara för att få vara annorlunda. Istället för att finslipa och förbättra befintliga system/upplägg som bevisligen fungerar så väljer man att hitta på nått helt eget som ofta blir lite sisådär :va If it aint broke, dont fix it :fakta
🤪Och funkar ingen av deras idéer så kromar man skiten så är det alltid någon ixxxt som köper ändå🤣
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top