Budget synk-klockor

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tänkte mest testa det för testandets skull och för att få hum om hur det står till med hojen.
Så frågan är vilken metod är enklast, billigast och ger bäst resultat när det gäller förgasarsynkning?
Hojen jag tänkte testa på är Transalpen, dvs. V-Twin, 2 cylindrar.

-Slangar med vätska. Vilken vätska, hur långa slangar,utformning, osv.?
-2 st Bränsletrycksmätare från Biltema. Skall man strypa slangen för att få dessa stabila?
-IR-tempmätare och mäta tempen på avgaskröken. Vilken temperaturer skall denna i sådana fall klara av?

Biltemas mätare måste man strypa för att få stabila. Jag har två som jag "strypt" med axelstopp med M4 insexor. Men det går med klämmor till luftslangen i akvarier.

Budget är bäst! Du kan klippa till lämpligt antal tunna svetstrådar som du tejpar "flaggor" på ändarna.

Sen sticker du in dem i förgasarna och tittar att tejpen linjerar vid gaspådrag, de rör sig alltså med trottlarna.

Självklart är detta tips mest användbart på en radfyra, men kanske går det hjälpligt på en twin:)

Köpte nyligen en Synchrometer efter att jag läst bra om den på RD500-forumet.

http://www.eurotuningnews.com/index.php/2012/03/31/webcon-synchrometer/

Inte provat den själv än, men skall troligtivs ge mig på att synka RD-förgasarna under helgen.

Hittade min på engelska eBay för några hundralappar.
Såg ju iofs lite intressant ut, men jag skall först ge mig på ännu billigare variant innan det blir något köp.
Man pressar den mot fuggen och mäter på det sättet va?

Fyll ett par slangar med olja/färgat vatten och anslut till förgasarna. Mer budget än så blir det inte. Dessutom är det en oerhört exakt metod. Ex.: IMG_0049_zpsfd01ceb4.jpg

Synkade själv mina förgasare idag. Gjorde mig en egen synkbräda likt den bild NiklasJ la upp, funkade ypperligt, sen är det lite roligare att själv bygga ihop något som dessutom är känsligare och visar mer exakt jämfört med köpalternativen. Bor i Danderyd om du inte vill bygga ihop en egen utan hellre lånar färdigbyggd! Dock för 4 cylindrigt.. men bara att rycka loss två slangar. :tummenupp

Fyll ett par slangar med olja/färgat vatten och anslut till förgasarna. Mer budget än så blir det inte. Dessutom är det en oerhört exakt metod. Ex.: View attachment 386651

japp precis så har jag gjort i alla år, det fina är att man bara pluggar den slang som inte ska kopplas in.
Funkar till både 2-3-4-6 cylindrar.
Absolutare än så finns inte, tänk på att färgat vatten reagerar snabbare än olja!

japp precis så har jag gjort i alla år, det fina är att man bara pluggar den slang som inte ska kopplas in.
Funkar till både 2-3-4-6 cylindrar.
Absolutare än så finns inte, tänk på att färgat vatten reagerar snabbare än olja!

T-dojja kanske kan vara en kompromiss?

Back