Buckla och repa i ramen...

sporTlovEr skrev:
Köplagen ja, inte KONSUMENTKÖPLAGEN.

Köplagarna ändrades väll nyligen? Numer är det icke 30 dagars öppet köp i affärer, utan de får själva bestämma hurvida man får lämna tillbaka det man köpt och hur lång tid man har på sig att göra detta. Jag fick själv erfara detta när jag köpte kläder som sedan visade sig inte passa. Kom tillbaka till affären två dagar senare och fick inte byta till andra storlekar eftersom dom hade EN DAGS öppet köp, vilket dom inte informerade mig om vid köpet. Det var inte så underhållande att stå där med 1400 spänn i kläder som inte passar :4skrika

Last edited:
Vad om du och førra agaren enas om at en mc-verkstad kollar rakheten i ramen och om det bara ar kosmetisk at du får et prisavslag?sag 10-20%? om hojen garanteras ok ska den vara så och annars ska du hava kjøpet eller få avslag i pris..min hoj har varit crashad men den va repad på merkes verkstad och jag fick den rimligt..

Hittade detta på www.konsumentverket.se

"Befintligt skick

En klausul om befintligt skick räcker inte för att säljaren helt ska komma ifrån sitt felansvar. Undvik ändå avtal där en sådan förklaring finns med.
Om säljaren inte vill ansvara för de fel bilen har bör han precisera dem i ett avtal.

Defekter som köparen själv borde ha upptäckt omfattas inte av detta krav. Vid privatköp har köparen således en omfattande undersökningsplikt.

Befintligt skick
En klausul om befintligt skick är inte till någon fördel för dig som köpare. Det är bättre för dig om du kan få säljaren att ta bort den. Kräv i stället att få information som motsvarar den varudeklaration som krävs vid försäljning av begagnade bilar i bilhandeln.

En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar. Enligt köplagen anses bilen ändå felaktig om:

*den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts,

*säljaren låtit bli att berätta för köparen om något väsentligt om bilen som han måste antas ha känt till eller om bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta."

DanneP skrev:
Hmm... okej men det jag menade med att det är SÄLJAREN som ska bevisa att felet inte fanns tidigare är:

Vi ska kränga en bil på jobbet, vår chef säger att han tycker att vi ska fixa alla småfel på den först, för att den som köper, och den går sönder inom 6 mån är det vi som sålt den som måste fixa den... om vi inte kan bevisa att felet inte var där innan vi sålde den... Puuh förstår ni vad jag menar? Visst vår chef har haft fel för :tungan och vi anställda tyckte det verkar konstigt, vem har rätt... sen så har jag hört att det inte finns något som heter "befintligt skick" längre...

hittade detta på svt.se och Sverker programmet PLUS arkiv:

"För ett och ett halvt år sen kom en ny EU-lag som skulle göra det betydligt bättre för oss konsumenter. Ett faktum som många tycks ha missat. Lagen kallas för sexmånadersregeln, och innebär att vi i praktiken får sex månaders garanti på det mesta vi köper - även på begagnat. Om varan går sönder under de första sex månaderna så är det säljaren som måste bevisa att det är du som haft sönder varan. Annars så är det ett ursprungsfel och då får du en ny vara eller felet åtgärdat, utan kostnad. De som haft nytta av sexmånadersregeln tycker att tystnaden kring den nya lagen är märklig, särskilt som den också gäller begagnat."

"Fakta; Sexmånadersregeln
Lagstadgad garanti

Regeln innebär i princip en lagstadgad garanti i sex månader.

Bevisbördan

Garantin gäller sex månader om inte säljaren kan bevisa att du varit vårdslös. Du behöver själv inte bevisa någonting. Om däremot varan går sönder efter sex månader och upp till två år så måste du bevisa att det var ett inbyggd fel, ett så kallat ursprungsfel.

Klagotid

Klaga direkt, men du har rätt att klaga inom två månader från det att felet upptäcktes."

Men gäller inte detta NYA prylar?? Om man börjar snacka om folk som säljer saker som redan är flera år gammalt??

sporTlovEr skrev:
Men gäller inte detta NYA prylar?? Om man börjar snacka om folk som säljer saker som redan är flera år gammalt??

Från det jag saxade in ovan... "... De som haft nytta av sexmånadersregeln tycker att tystnaden kring den nya lagen är märklig, särskilt som den också gäller begagnat."

Kolla in www.arn.se där finns exempel...

MVH

Last edited:
hmmm... nu glider tråden lite ur spår... men uppdatera gärna om det händer något med GsxR1000!! Bra att veta för oss hoojåkare...

MVH

Jag fick förklarat för mig, när vi skulle sälja vår tjänstebil.

Att när man som företagare säljer ngt så innebär det att man aut. lämnar
6 mån garanti.

/ H

ARN tar inte upp fall mellan privatpersoner,ARN gäller bara mellan näringsidkare och privatperson.Det han kan göra är väl å driva det själv, men blir nog svårt,skulle nog kontakta säljaren i första hand å försöka lösa det den vägen.
DanneP skrev:
Från det jag saxade in ovan... "... De som haft nytta av sexmånadersregeln tycker att tystnaden kring den nya lagen är märklig, särskilt som den också gäller begagnat."

Kolla in www.arn.se där finns exempel...

MVH

Stämmer, köplagen :fakta gäller även vid privatköp. Har han garanterat att den e ok och det inte står befintligt skick. Kör hårt,det enda är väl å kunna bevisa att han visste om det.Vet inte vad som gäller om förr förra ägaren blir inblandad, ord mot ord. Lycka till i alla fall
Mell skrev:
Häv köpet.Du kan till och med begära ränta på pengarna. Gå till advokat om det behövs. Köplagen gäller privatpersoner.

Thanks för kommentarerna.
Får väl lägga i pappiljotterna i domarperuken och ta till åtgärder..
:7peta

Mell skrev:
Häv köpet.Du kan till och med begära ränta på pengarna. Gå till advokat om det behövs. Köplagen gäller privatpersoner.
precis
köplagen :P
han får inte undanhålla information, dessutom ljög han ju om han sa allt va toppskick
visste han inte om problemet får ni antingen byta tillbaks lr dra av mer på priset ju

ebbaklasa skrev:
precis
köplagen :P
han får inte undanhålla information, dessutom ljög han ju om han sa allt va toppskick
visste han inte om problemet får ni antingen byta tillbaks lr dra av mer på priset ju

en FYRA år gammal hoj kan inte vara i toppskick, det säger sig själv att det kan vara lite skit på den.

Vem går till domstol o riskerar att själva få betala rättigångskostnader om man förlorar en stämning för en beggad pryl :va :va :va

.../Yoshi

Kanske nån som blivit jävligt lurad, bara för att sätta dit den jäveln :machinegu
Yoshi_gixxeRR skrev:
Vem går till domstol o riskerar att själva få betala rättigångskostnader om man förlorar en stämning för en beggad pryl :va :va :va

.../Yoshi

Tänk på att köparen har stora skyldigheter när det gäller att undersöka skicket på det han eller hon köper. Man kan inta bara köpa grisen i säcken och sen komma och vilja häva köpet utan vidare.

Risken är stor att tingsrätten eller vad det nu må vara säger att du borde ha kontrollerat skicket på hojen bättre.

.

ring upp han och sjäj till han att du vill ha halva kostanaden för en ny ram vet ej va de kostar men runt 10-14000 sedan säljer du den med bucklan till en raceförare !! för halva priset!

så är alla nöjda och glada!

lycka till Mv. OSkar

Lurch skrev:
Tänk på att köparen har stora skyldigheter när det gäller att undersöka skicket på det han eller hon köper. Man kan inta bara köpa grisen i säcken och sen komma och vilja häva köpet utan vidare.

Risken är stor att tingsrätten eller vad det nu må vara säger att du borde ha kontrollerat skicket på hojen bättre.

.
Klart man har skyldigheter att kolla skicket på hojen då man köper en beganad, och nej den kan int vara i perfekt skick förståss. Men man kan väl fan inte ha verktygsbacken med sig o skruva fanskape i bitar heller. Dehär felet var ordentligt gömt och för att se detta måste man ha bort sidkopan lyfta upp tanken o skruva bort behållaren för kylarvätskan för se vad som döljde sig under kolfiberskyddet på ramen.

Jag resonerar som så att skadan måste ha skett innan kolfiberskyddet monterades dit, annars hade det synts klart och tydligt i tejpen, och skedde skadan innan tejpen monterades dit så visste ägaren om det.

Vafan, häva köpet för att du har en liten buckla och en liten repa i ramen?...

Whatefuck.... :7peta

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back