Buckla och repa i ramen...

Inspecta

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
gsx1000r-01
Så.. köpte nyligen en gixxer 1000 -01 i god tro att allt var i skick.
Kunde fan inte heller skruva hojen i bitar på plats utan gjorde grundligare undersökning hemma i garaget och tammefan märkte att ramen var bucklad och repad på sidan..
Nu funderar jag finns det nånting man kan göra åt detta eller borde jag försöka upphäva köpet..? några förslag.?
Fan håller på att skita på mig som jag är förbannad :mad:

Tacksam för kommentarer :huvet

Inspecta skrev:
Kunde fan inte heller skruva hojen i bitar på plats utan gjorde grundligare undersökning hemma i garaget och tammefan märkte att ramen var bucklad och repad på sidan..
Nu funderar jag finns det nånting man kan göra åt detta eller borde jag försöka upphäva köpet..? några förslag.?

Köpt den privat eller? Vad står på kvittot? "I befintligt skick"? Om säljaren är schysst så kanske, kanske...

Om du köpt den av en näringsidkare (firma, privatimportör eller liknande) så gäller konsumentköplagen, då kan du troligtvis häva köpet.

.

har du gett 70000 för hojen så hade jag nog blivit lite purken, men får väl hoppas att priset var därefter. en buckla och lite repor är skit samma, inget som behöver påverka hojen i sig bara priset

Lurch skrev:
Köpt den privat eller? Vad står på kvittot? "I befintligt skick"? Om säljaren är schysst så kanske, kanske...

Om du köpt den av en näringsidkare (firma, privatimportör eller liknande) så gäller konsumentköplagen, då kan du troligtvis häva köpet.

.
Jep köpte den privat. Jävligt lustig kille eftersom han lovade på ära och heder att allt är i toppskick.. man skall tydligen inte lita på folk wot so ever..uck

Kan man reparera bucklade ramar? knappast.. :död

Inspecta skrev:
Jep köpte den privat. Jävligt lustig kille eftersom han lovade på ära och heder att allt är i toppskick.. man skall tydligen inte lita på folk wot so ever..uck

Kan man reparera bucklade ramar? knappast.. :död

Är den ramsne kan man väll rikta den, vet inte hur det är för att snygga till en buckla som bara stör ögat, men inte påverkar körningen?

uggla skrev:
Är den ramsne kan man väll rikta den, vet inte hur det är för att snygga till en buckla som bara stör ögat, men inte påverkar körningen?

Kan inte säga om det påverkar körningen eller om ramen är sned, snö som fan på marken så det är aningen svårt att ge järnet.. man får väl hoppas att den går bra då det blir dags..

uggla skrev:

Jaså det tror du? Visa mig någon som kan rikta en modern Deltabox ram!! Jag har varit i kontakt med verkstäder o de bara skrattar när man säger att man vill rikta en modern ram! De är så oerhört vridstyva att vanliga ramjiggar och verktyg går sönder när man gör det! Med en rundrörsram går det dock (typ Ducati o likn.)

E hojen din ramsne eller har du bara en liten repa/buckla i ramen?

Har du bara repa/buckla? Sätt på ett ramskydd i kolfiber/kevlar så e det problemet löst (=dolt)!!:)

E den ramsne? Ja då e du fucked!!

Visste han om felet när han sålde den så är det bara att gå vidare.

Problemet är att bevisa det...

Kolla upp den med konsumentvägledaen

/H

maxximus skrev:
Jaså det tror du? Visa mig någon som kan rikta en modern Deltabox ram!! Jag har varit i kontakt med verkstäder o de bara skrattar när man säger att man vill rikta en modern ram! De är så oerhört vridstyva att vanliga ramjiggar och verktyg går sönder när man gör det! Med en rundrörsram går det dock (typ Ducati o likn.)

E hojen din ramsne eller har du bara en liten repa/buckla i ramen?

Har du bara repa/buckla? Sätt på ett ramskydd i kolfiber/kevlar så e det problemet löst (=dolt)!!:)

E den ramsne? Ja då e du fucked!!

Ja greijen var den att där var ramskydd i kolfiber på ramen, anade ju risken att nånting var dolt där men han garanterade att hojen var i toppskick.
angående ramsned eller ej är svårt att säga ennu, inget som synns med ögat iaf...

Häv köpet.Du kan till och med begära ränta på pengarna. Gå till advokat om det behövs. Köplagen gäller privatpersoner.

Inspecta skrev:

Tråkigt lider med dig häva köpet definitivt När du köper något av en privatperson gäller köplagen. Köplagen är inte tvingande och tidigare ägaren kan svära sig fri från ansvar.Det finns undantag
Varan kan ändå anses felaktig om
1den inte är sådan som säljaren har sagt,
2säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till,
3den var i väsentligt sämre skick än köparen kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.
ångerrätt.

Om du får problem med varan efter ett privatköp och inte kan komma överens med säljaren, kan du vända dig till tingsrätten för att få tvisten löst.

Lycka till :tummenupp

Är det inte upp till Säljaren att bevisa att repan/bucklan inte var där innan han sålde den? Har för mig det... upp till en viss tid efter va?

Nöj dig inte, gå vidare, prata med säljaren, det kanske inte alls påverkar, lägg upp en bild så proffsen här kan se... inte jag dock :)

När du köper något privat så kan du häva köpet inom två år om skadan el felet uppkom innan du köpte produkten.
Det som du beskriver kan med andra ord den förre ägaren inte ha missat och det berättigar dig till hävande av köpet!

OCH DET FINNS INGET SOM HETER I BEFINTLIGT SKICK!!!

Det är två år som gäller oavsätt vad som står på nåt säljekvitto!!!!

Marulc skrev:
När du köper något privat så kan du häva köpet inom två år om skadan el felet uppkom innan du köpte produkten.
Det som du beskriver kan med andra ord den förre ägaren inte ha missat och det berättigar dig till hävande av köpet!

Problemet uppstår om det finns fler än 2 ägare tidigare som skyller på varandra ord står mot ord friar nog säg säljaren snarare än fäller.
I princip är det köparens skyldighet att kolla att hojen är OK tyvärr vilket innebär att det finns klart sämre rättigheter om du köper privat
Chansen ligger i om söljaren är enda ägaren och han haft hoj på verkstad dokumenterat eller annat bevis för rep, eller polisdokument om tidigare olycka kan han vinna och häva köpet.

Mell skrev:
Häv köpet.Du kan till och med begära ränta på pengarna. Gå till advokat om det behövs. Köplagen gäller privatpersoner.

Köplagen ja, inte KONSUMENTKÖPLAGEN.

Marulc skrev:

Ha Ha! Jag skrattar åt detta, det gäller att kunna BEVISA efterskott att skadan fanns före köpet, ord kommer stå mot ord mao så kan man säga i befintligt skick, och har man skrivit så så är det ett juridiskt bindande dokument dessutom.

Se här:

"Lagen gäller inte...
Lagen gäller inte när konsumentköplagen, som är en tvingande lag, är tillämplig.

Lagen gäller inte när "lagen om internationella köp" är tillämplig.

Tillämpningen av delar av köplagen kan avtalas bort, genom avtal mellan parterna.
§ 3 säger: "Lagens bestämmelser tillämpas inte i den mån annat följer av avtalet, av praxis som har utbildats mellan parterna eller av handelsbruk eller annan sedvänja som måste anses bindande till parterna".
Det som sägs ovan talar alltså om att det är viktigt att skriva ett eget avtal om båda parter skall vara säkra på vad som gäller."

I befintligt skick så har man avtalat bort den delen.

Last edited:
Marulc skrev:

Detta går ALDRIG i praktiken, skulle vilja se den person som kan påvisa efter 1 år och 11 månader att felet fanns innan köp. MAO en verkningslös lag, törs nästan påstå att INGEN har lyckats efter så lång tid häva ett köp mellan privapersoner, jag menar herregud vad annoser som är ute på allt mellan himmel och jord, skulle någon lyckas med det, så blir det ett prejudicerande fall, om det nu skulle ha gått 2 år, vad är det då för köpare som inte hittat felet på 2 år :kocko

Hmm... okej men det jag menade med att det är SÄLJAREN som ska bevisa att felet inte fanns tidigare är:

Vi ska kränga en bil på jobbet, vår chef säger att han tycker att vi ska fixa alla småfel på den först, för att den som köper, och den går sönder inom 6 mån är det vi som sålt den som måste fixa den... om vi inte kan bevisa att felet inte var där innan vi sålde den... Puuh förstår ni vad jag menar? Visst vår chef har haft fel för :tungan och vi anställda tyckte det verkar konstigt, vem har rätt... sen så har jag hört att det inte finns något som heter "befintligt skick" längre...

hittade detta på svt.se och Sverker programmet PLUS arkiv:

"För ett och ett halvt år sen kom en ny EU-lag som skulle göra det betydligt bättre för oss konsumenter. Ett faktum som många tycks ha missat. Lagen kallas för sexmånadersregeln, och innebär att vi i praktiken får sex månaders garanti på det mesta vi köper - även på begagnat. Om varan går sönder under de första sex månaderna så är det säljaren som måste bevisa att det är du som haft sönder varan. Annars så är det ett ursprungsfel och då får du en ny vara eller felet åtgärdat, utan kostnad. De som haft nytta av sexmånadersregeln tycker att tystnaden kring den nya lagen är märklig, särskilt som den också gäller begagnat."

"Fakta; Sexmånadersregeln
Lagstadgad garanti

Regeln innebär i princip en lagstadgad garanti i sex månader.

Bevisbördan

Garantin gäller sex månader om inte säljaren kan bevisa att du varit vårdslös. Du behöver själv inte bevisa någonting. Om däremot varan går sönder efter sex månader och upp till två år så måste du bevisa att det var ett inbyggd fel, ett så kallat ursprungsfel.

Klagotid

Klaga direkt, men du har rätt att klaga inom två månader från det att felet upptäcktes."

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...