Hmm... okej men det jag menade med att det är SÄLJAREN som ska bevisa att felet inte fanns tidigare är:
Vi ska kränga en bil på jobbet, vår chef säger att han tycker att vi ska fixa alla småfel på den först, för att den som köper, och den går sönder inom 6 mån är det vi som sålt den som måste fixa den... om vi inte kan bevisa att felet inte var där innan vi sålde den... Puuh förstår ni vad jag menar? Visst vår chef har haft fel för

och vi anställda tyckte det verkar konstigt, vem har rätt... sen så har jag hört att det inte finns något som heter "befintligt skick" längre...
hittade detta på svt.se och Sverker programmet PLUS arkiv:
"För ett och ett halvt år sen kom en ny EU-lag som skulle göra det betydligt bättre för oss konsumenter. Ett faktum som många tycks ha missat. Lagen kallas för sexmånadersregeln, och innebär att vi i praktiken får sex månaders garanti på det mesta vi köper - även på begagnat. Om varan går sönder under de första sex månaderna så är det säljaren som måste bevisa att det är du som haft sönder varan. Annars så är det ett ursprungsfel och då får du en ny vara eller felet åtgärdat, utan kostnad. De som haft nytta av sexmånadersregeln tycker att tystnaden kring den nya lagen är märklig, särskilt som den också gäller begagnat."
"Fakta; Sexmånadersregeln
Lagstadgad garanti
Regeln innebär i princip en lagstadgad garanti i sex månader.
Bevisbördan
Garantin gäller sex månader om inte säljaren kan bevisa att du varit vårdslös. Du behöver själv inte bevisa någonting. Om däremot varan går sönder efter sex månader och upp till två år så måste du bevisa att det var ett inbyggd fel, ett så kallat ursprungsfel.
Klagotid
Klaga direkt, men du har rätt att klaga inom två månader från det att felet upptäcktes."