Buckla i tanken

Last edited:
Jag fyllde ut bucklan med plastic padding.
Stor ungefär som en handflata, slipade och lackade.
Det syntes inte ett spår av bucklan.
 
Ok flåt :krama då kör vi på det temat (att hålla igång tråden och laga utan att förstöra lacken)

http://www.youtube.com/watch?v=ILVWPzO_swY&feature=youtu.be

Värme och kyla, funkar nog bara på "snälla" bucklor utan skarpa veck...
Ja kanske om det är en väldigt tunn plåt. Jag har testat det där på min tank där jag har en buckla där som jag fick när mitt ena knä hamlade under tanken, syns knappt iom att den är så mjuk men det funkade inte. Men borde det inte gå att dra ut bucklor med vakuumkoppar? :)
 
Så här inleder TS sitt inlägg:
"Jag köpte en motorcykel med en mindre buckla i tanken där lacken skrapats av."

Och!!!!! Om du läser så är det svar på ett annat inlägg
 
Är plåten i en vanlig mc-tank för tunn för att bränna fast dragspik med punktsvets eller vad menar du?
Du verkar vara mycket insatt i ämnet så du kanske kan tala om hur tjock plåten i en tank är i millimeter.

Vet du hur tunn plåt det är i en tank? Nu var det här något som man kan göra själv, men givetvis måste man ha lite kunskaper hur! Det går hellre inte om tanken är bucklad med skarpa veck eller liknande..... använd lite sunt förnuft ........... Det är väl också väldigt värdefullt om man kan räta ut en buckla utan att förstöra lacken
 
Känns som endel krånglar till det.En bilplåtslagare fyllde en 1cm djup buckla på tanken med spackel åt mig. Lackade med vanlig billack. Under de 5 åren jag hade hojen gick det inte att se att tanken var lagad. Jag gjorde något liknande på bilen och där ser det för jävligt ut så det gäller att välja rätt spackel och att spackla rätt.

Ett alretnativ till att dra ut bucklor är att lossa bensinpumpen och den vägen trycka inifrån.
 
Last edited:
Är plåten i en vanlig mc-tank för tunn för att bränna fast dragspik med punktsvets eller vad menar du?
Du verkar vara mycket insatt i ämnet så du kanske kan tala om hur tjock plåten i en tank är i millimeter.

Orkar inte svara mera på dom här menigslösa trådarna, ni får era laga tankar bäst ni vill:huvet
 
Är plåten i en vanlig mc-tank för tunn för att bränna fast dragspik med punktsvets eller vad menar du?
Du verkar vara mycket insatt i ämnet så du kanske kan tala om hur tjock plåten i en tank är i millimeter.

Visst kan det vara lite lattjo att försöka med mig/mag då man kan bränna igenom + att en del tankar har nån konstig legering som inte går att svetsa... men jag rekommenderar att köra med svetstillsatspinne/pinnar till gassvets och först förvärma bucklan dels för att det ska bli lättare jobba med plåten likväl som att man kan krympa bort en del av bucklan på slutet och få rätta linjerna på tanken igen även om det i de flesta amatörfall krävs en del spackel...

hur som... värm bucklan röd/gul samtidigt som du värmersvetstillsatspinnen och "doppa" sedan pinnen mot tanken och se om det är tillräckligt varmt för den att fästa! denna metod gör att du har koll på värmen i materialet bättre än när du el-svetsar!

jag har satt tankar under tryck och sedan värmt ut bucklar med... men visst vet man folk som trycker mera och värmer mindre vilket gjort att en och annan tack exploderat av trycket då värmen från brännaren gör att trycket höjs rejält!

Denna metod brukade jag använda på 2-taktsexpansionskammare till crossar etc. med...

Att spola tanken med vattenslang och sedan "lufta" den nån timme eller så är att rekommenderas!

Proffsen har ju en speciell svetspistol som bränner fast en pinne på nån sekund...

Med vänlig hälsning
 
Last edited:
Du ska absolut inte köra på med värme på plåt, det förändrar materialet, och det får ännu lättare för att rosta sen (speciellt från insidan.)

Och ja, proffsen (jag) använder en punktsvets med tillhörande pistol och glidhammare.

/Bilplåtis
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top