Brytare till bensinpump

stavgren skrev:
Såg i svemos reglemente att alla hojar med elektrisk bensinpump måste ha en brytare som slår av strömmen ifall man vurpar. Någon som vet vart man hittar en sån?

På skroten, eller under sadeln om du har en motorcykel som har den orginalmonterad.
 
Re: Re: Brytare till bensinpump

#11 skrev:
På skroten, eller under sadeln om du har en motorcykel som har den orginalmonterad.

Under sadeln om det är en med insprutning, men av någon anledning så är kriteriet inte insprutning eller ej utan om man har elektrisk bränslepump eller ej. Finns det någon förgasarcykel som har detta orginalmonterat kan man undra.
 
Re: Re: Re: Brytare till bensinpump

hajen5 skrev:
Under sadeln om det är en med insprutning, men av någon anledning så är kriteriet inte insprutning eller ej utan om man har elektrisk bränslepump eller ej. Finns det någon förgasarcykel som har detta orginalmonterat kan man undra.

Ja, tex R1 98-01
 
men R6 då? sitter det på den?? Kan inte någon som känner någon som känner en som tävlat med R6 i Synsam eller Rookie fråga...?
 
CBR 600 FS -01 så sitter den mellan framlysena mitt i kåpan. Ser ut som en halvmåne om man har lite fantasi. Detta fick jag surt erfara vid montering av krasckåporna i helgen och pumpen inte gick med tändningen. Dock bör tilläggass att det kan ställa till vissa problem när orginal kabelhärva används. Många stift i universalpluggen att välja på, men det löste sig.

\\ Wip
 
Pålle skrev:
men R6 då? sitter det på den?? Kan inte någon som känner någon som känner en som tävlat med R6 i Synsam eller Rookie fråga...?

Det sitter på din också, det är lag i sverige att tilt over switch skall finnas på alla MC fr.o.m. 1999.
 
Zilversurfer skrev:
Det sitter på din också, det är lag i sverige att tilt over switch skall finnas på alla MC fr.o.m. 1999.

Jag satt bakom dig så även jag hörde det på licenskursen :D
*kollar i min OEM manual*
 
Tilt-over switch på R1

Zilversurfer,

du nämnde att det sitter en tilt-over switch originalmonterad på R1. Jag har letat i kopplingscheman en hel del utan att hitta den. Det enda stället jag kan tror att den skulle kunna finnas är integrerat i CDI-boxen. Alternativt har jag fel version av verkstadshandbok, jag har laddat ner min från R1-forum.

Vet du var/hur sitter den i verkligheten och /eller i kopplingschemat?

Stefan M
0708-894830
 
Re: Tilt-over switch på R1

Stefan M skrev:
Zilversurfer,

du nämnde att det sitter en tilt-over switch originalmonterad på R1. Jag har letat i kopplingscheman en hel del utan att hitta den. Det enda stället jag kan tror att den skulle kunna finnas är integrerat i CDI-boxen. Alternativt har jag fel version av verkstadshandbok, jag har laddat ner min från R1-forum.

Vet du var/hur sitter den i verkligheten och /eller i kopplingschemat?

Stefan M
0708-894830


Precis som Zilversurfer säger så är det lag from. -99. Att den inte finns med i manualen beror antagligen på att det inte är lag i det land som manualen framställdes i.. Den fanns inte med i min OEM manual heller...

Edit: Det bör vara lätta att identifiera den då de brukar vara ordentligt märkta med hur de ska sitta "Top" eller liknande..
 
Last edited:
Zilversurfer skrev:
Det sitter på din också, det är lag i sverige att tilt over switch skall finnas på alla MC fr.o.m. 1999.

Men det var väl f-n då.. ;)

lag å verklighet skiljer sig åt ibland.. :fakta

/B
 
Jaha. Efter ytterligare efterforskningar verkar det som att det inte alls sitter någon brytare till bränslepumpen original på R1-98. Däremot går det att köpa ett helt kit från Yamaha där den ingår (=man hör hur tusenlapparna rasslar iväg).

Jag pratade med Johan på Mc-varuhuset som i sin tur hade pratat med Victor Zuber som tydligen visste.

Tipset jag fick var att kolla på Elfa och meckla ihop något själv.

Stefan M
 
Stefan M skrev:
Jaha. Efter ytterligare efterforskningar verkar det som att det inte alls sitter någon brytare till bränslepumpen original på R1-98. Däremot går det att köpa ett helt kit från Yamaha där den ingår (=man hör hur tusenlapparna rasslar iväg).

Jag pratade med Johan på Mc-varuhuset som i sin tur hade pratat med Victor Zuber som tydligen visste.

Tipset jag fick var att kolla på Elfa och meckla ihop något själv.

Stefan M
..men....men.....det är ju lag på det! Eller hur bJ.oR.N? ;)

Säg till om du lyckas knåpa ihop nåt eller hitta nån lämplig pryl!
 
Jag är ganska säker på att det det sitter orginal på R6'an och jag VET att det gör det på GSXR600 -98 vilket talar för att Hajens är utrustad med en också.

VAR?? Ni måste leta! Era hojar är inte orginal vet ni! Dock kan man snart utesluta dosa efter dosa och sen ganska snart ha väldigt få kvar att identifiera.
Original på Sukka600'an sitter det under sadeln och likadant på Gixxer750'n.


Sluta prata om bränsleinsprutning! Det bara förvirrar när det är bränslepump som är det kritiska i sammanhanget.
 
Chrille skrev:
Jag är ganska säker på att det det sitter orginal på R6'an och jag VET att det gör det på GSXR600 -98 vilket talar för att Hajens är utrustad med en också.

VAR?? Ni måste leta! Era hojar är inte orginal vet ni! Dock kan man snart utesluta dosa efter dosa och sen ganska snart ha väldigt få kvar att identifiera.
Original på Sukka600'an sitter det under sadeln och likadant på Gixxer750'n.


Sluta prata om bränsleinsprutning! Det bara förvirrar när det är bränslepump som är det kritiska i sammanhanget.

Hmm..., hittar faktiskt inte nån sådan på min 97/98. Skall titta igen för att vara säker, men enligt elschemat finns ingen brytare i varje fall (finns dock i schemat för GSXR-750 med insprutning).

Är det inte så att de finns i första hand på insprutningshojar då bränslepumpen arbetar med mycket högre tryck på dem?
 
Jag har också en GSXR600-98 med tiltswitch från Suzuki själva och den är inkopplad istället för side stand switchen. Den kommer med en snyg prydlig kontakt för detta så det är bara att montera bort stödet och koppla in tiltswitchen istället.

//H
 
Tycker den intressanta frågan att ställa är hur dom har tänkt testa att man har en brytare! Sparka omkull hojen?
 
Don Quixote skrev:
Tycker den intressanta frågan att ställa är hur dom har tänkt testa att man har en brytare! Sparka omkull hojen?

De säger "Var är din "tiltover"-switch. Sen kan de göra allt från ruska på den för att kolla att det skramlar till att skruva los den och vrida den. Det här är en sak som inte kollas alltför ofta men som ändå ska fungera.
 
Chrille skrev:
De säger "Var är din "tiltover"-switch. Sen kan de göra allt från ruska på den för att kolla att det skramlar till att skruva los den och vrida den. Det här är en sak som inte kollas alltför ofta men som ändå ska fungera.

Vända uppåner på hojen.. :eek:

/B
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top