Bryta strömmen batteriet

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda VF750C -82
Jag vill kunna bryta strömmen från batteriet på min R1-98. Jag har inget tändningslås utan slår på tändningen med en fjärrkontroll. Min tanke är att jag ska slå på strömmen med fjärren, slå på tändningen med motordödarknappen och starta med startknappen. Det blir enklare när jag stannar om jag inte behöver hålla på och fäppla med en fjärr för att stänga av motorn alt döda den och sen slå av tändningen med fjärren.
1. Är det en möjlig variant?
2. Hur mycket ström ska reläet till batteriet tåla?
3. Är det bättre att bryta minus än plus?

Varför ha en fjärr o hålla på o fippla med överhuvudtaget? Verkar lättare o säkrare och bara ersätta tändningslåset med en strömbrytare för o slå av o på tändningen o starta på knappen som vanligt.

Det går men e inte rätt:näsblod
Men funkar gör det
Angående bryta strömmen så beror det lite på om du vill bryta strömmen till tändningen eller även bryta startmotorströmmen....

Det blir lite svårare att sno den då, inbillar jag mig.

Då skulle jag hellre sätta en dold huvudbrytare som du kan slå av när du parkerar hojen. Kanske under cutsen eller dyligt som är låst. Sen ha en synlig brytare som är lättåtkommlig när man ska starta/stänga av hojen. Min erfarenhet av fjärrboppor är att dom går sönder eller batteriet i dom tar slut när man har som mest ont om tid. Sen funkar väl ett tändningslås bäst men antar att du håller på o fipplar för att dom är dyra?

Det låter som en bra ide. Jag tänkte bryta allt utom en backup till klockan. Jag antar att jag behöver ett relä. Hur mycket ström behöver det klara på ett ungefär?

Klart. Iallafall nästan. Huvudbrytare 12V 100 Amp från Biltema bryter minus från batteriet. Bryter styrströmmen till relä på 40 Amp från Elfa som slår på tändningen med motordödaren. Riktigt skoj faktiskt. Nu ska jag bara dra fast grejorna under cutsen och snygga till kabeldragningarna. Sen är det bara att trycka på knappen och åka.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back