Bryta en försäkring?

Du kan ställa av den och sen på igen då blir det en "ny" försäkring. Då har man 2 veckors ångersrätt. Så fick jag göra när jag IF fyrdubblade premien helt plötsligt.. Hinner man byta försäkringsbolag och så blir det inga fler ägare på hojen:tummenupp
Fungerar det även om det är en helårsförsäkring?

Du kan ställa av den och sen på igen då blir det en "ny" försäkring. Då har man 2 veckors ångersrätt. Så fick jag göra när jag IF fyrdubblade premien helt plötsligt.. Hinner man byta försäkringsbolag och så blir det inga fler ägare på hojen:tummenupp

Trådförfattaden har Bilsport och MC enligt vad jag såg och då funkar inte detta. Visst kan man ställa av hojen men det är en helårsförsäkring och försäkringen är inte "avställbar" dvs det går inte att omvandla den till en avställningsförsåkring. I gengäld är premien lägre än för en försäkring som man kan plocka på och av när man ställer av eller på hojen.

Årsförsäkringar kan man BARA bryta vid årsförfallodagen generellt. Finns vissa undantag men har man en sådan så är ett ägarbyte ofta ett lätt sätt att bryta den

Fungerar det även om det är en helårsförsäkring?

Nej tyvärr, helårsförsäkringar går inte och ställa av som dom nämnde tidigare. Skriv över den på kärringen el en bekant. Om du nu är första ägare på hojen lär det inte vara några problem och sälja den ändå...

Räcker det inte med avställning någon dag??TÄNK på ställs den på din fru och hojen är påställd så krävs försäkring även för den dagen, annars kommer trafikförsäkringsföreningen med ett muntert brev via posten..

fler ägare sänker dock värdet på hojen vilket man får räkna in i affären.

Även om du kan förklara för nästa ägare får han/hon lite meck att förklara för nästa igen osv. Finns folk som inte bryr sig men jag hade gjort det. Bara ett tips i all välmening...

Du som hojägare borde ju inse skillnaden på många ägare och MÅNGA ägare!

Ser man klart och tydligt att det är hoppat fram och tillbaka inom familjen vid årets slut så skiter jag fullständigt i det då det just handlar om försäkringen.

Läs om mitt inlägg en gång till så ser du att även om JAG vet och accepterar varför det är många ägare så är det inte säkert att nästa ägare vet och/eller accepterarar det, om inte annat så är det något att peka på och pruta. Jag hade helt enkelt betalat något mindre för hojen då jag räknar att få något mindre för hojen när jag säljer den. Precis som priv-import, finns inget som säger att hojen är sämre än svensksåld men då många är tveksamma och jag får mindre när jag säljer så skulle jag betala något mindre för en sådan hoj.

Men trådskaparn verkar spara så pass mycket pengar att det nog går på plus oavsett vilket.:tummenupp

om man nu har internet betalning, kan man inte bara säga upp betalningen där?

Hade du bilsport-mc? Vad sa försäkringsbolaget?

japp samma, ok sa hon bakom telefonen o sen har jag inte hört nå mer.
klart som korvspad att du får säga upp den, om du inte har garage men de står så i försäkringskraven så är din försäkring ogiltig, vad ska du med en ogiltig försäkring till? måste få säga upp isf.. säg att du inte uppfyller deras krav bara. :tummenupp

Klart du kan göra så.
Kan alla göra som blir tvingade att ta helårsförskring, byt ägare i november och byt tillbaka senare, så slipper du betala under vintern.

Läs Precis som priv-import, finns inget som säger att hojen är sämre än svensksåld men då många är tveksamma och jag får mindre när jag säljer så skulle jag betala något mindre för en sådan hoj.

Jo men så får du också betala mindre för en importerad båge vid köp, så att den ligger under marknadsvärdet på vad en svensk gör ser jag inte som något konstigt.

Jag hade min förra hoj hos folksam och ville byta bolag. Ringde flera gånger och frågade om man kunde avbryta försäkringen om man ställde av hojen först. En del sa att det gick och en del att det inte gick. :va Ställde iaf av hojen och sen ringde jag och sa upp försäkringen. Det funkade.

Klart du kan göra så.
Kan alla göra som blir tvingade att ta helårsförskring, byt ägare i november och byt tillbaka senare, så slipper du betala under vintern.

Problemen med att byta så sent är att flera bolag numera har betalningarna så att det kostar mer under sommaren än vintern.
Tex att om du köper en hoj och försäkrar den i April så har du i September redan betalt upp till 80% av hela årsbetalningen......dom e inte dumma bolagen heller.

(Alla har inte det så, jag vet. Kolla ditt eget bolag hur dom lägger upp årsbetalningen)

om man nu har internet betalning, kan man inte bara säga upp betalningen där?

Nej det enda som händer då är att du får en pappersräkning som en påminnelse, har du tecknat helår så kan du oftast inte bryta den innan (finns undantag som nämnts)

Last edited:
Hass, varför inte ringa upp ditt nuvarande bolag och helt enkelt fråga om du får avbryta? Förklara också läget för dem och att du alternativt byter ägare, de förlorar ju dig som kund i vilket fall.

Kan vara värt ett kort telefonsamtal för att spara in en ägare på hojen...

japp samma, ok sa hon bakom telefonen o sen har jag inte hört nå mer.
klart som korvspad att du får säga upp den, om du inte har garage men de står så i försäkringskraven så är din försäkring ogiltig, vad ska du med en ogiltig försäkring till? måste få säga upp isf.. säg att du inte uppfyller deras krav bara. :tummenupp
Ringde Bilsport-mc idag. Gick inte alls som du sa :(

Hon sa att det gick över till en basförsäkring istället - kostar typ 15 tusen! Annars kunde jag ställa av den vid nästa betalningsdatum (23/10) men eftersom jag hade sagt att jag inte hade garage fr.o.m. 1/9 så var jag tvungen att betala några tusen för sept. Jag sa då att jag i så fall skulle vara tvungen att istället skriva över hojen på min fru för att komma ur försäkringen; kunde inte de då hjälpa mig? Nix sa hon. Regler är regler. Vi har ett avtal sa hon. Men parten kan alltid säger upp ett avtal om de är överens sa jag. Nix.

Så då ringde jag VV och hittade ett sätt att göra ägarbyte som inte innebär en hel vecka utan hoj! Men jag gillar inte Bilsport-mc längre! :mad:

Verkar som ni kom på kant med varandra från början...

Testa mitt tips och kör en liten smörigare variant nästa gång. :pannkyss

Verkar som ni kom på kant med varandra från början...

Testa mitt tips och kör en liten smörigare variant nästa gång. :pannkyss

Jag var väldigt trevlig faktiskt! Skitsamma, jag sparar 5000kr genom att byta!

Ringde Bilsport-mc idag. Gick inte alls som du sa :(

Hon sa att det gick över till en basförsäkring istället - kostar typ 15 tusen! Annars kunde jag ställa av den vid nästa betalningsdatum (23/10) men eftersom jag hade sagt att jag inte hade garage fr.o.m. 1/9 så var jag tvungen att betala några tusen för sept. Jag sa då att jag i så fall skulle vara tvungen att istället skriva över hojen på min fru för att komma ur försäkringen; kunde inte de då hjälpa mig? Nix sa hon. Regler är regler. Vi har ett avtal sa hon. Men parten kan alltid säger upp ett avtal om de är överens sa jag. Nix.

Så då ringde jag VV och hittade ett sätt att göra ägarbyte som inte innebär en hel vecka utan hoj! Men jag gillar inte Bilsport-mc längre! :mad:

konstigt, jahapp sa tjejen i luren till mig :näsblod
skulle isf sagt att du ordnar garage på nåt sätt ändå rå.

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage