Video Brown pants moment.

Är man dum ska man fan få lida. Eller har jag fel? :heldraget

Visst ligger bilisten placerat som en idiot men köra om på yttern i skymd kurva är att söka problem.

Last edited:
Det är väl bilen som är på fel sida linjen vid kollisionen. Inte hojen (just då i alla fall...)

Visst ligger bilisten placerat som en idiot men köra om på yttern i skymd kurva är att söka problem.

Nu skojar du?

Det är (iaf i sverige) helt ok att köra om så länge man inte går ÖVER heldraget. Hojåkaren höll sig på sin kant, bilen framför höll snällt och fint undan och den mötande turk-räsern var nästan en meter in på fel sida och åt helvete för fort.

Vem borde få lida gentligen?

Haha.. Jävvlar vad det höggs Vilktor ;)

Smällar man får ta när man förespråkar sunt förnuft.

Visst ligger bilen heltokigt men faktum kvarstår att han / hon på hojen inte har en aning om vad som kommer runt hörnet. Det skulle aldrig falla mig in att göra en omkörning i denna situation även om det var streckad linje på vägen, än mindre med heldraget. Nu vet jag i.o.f.s att heldraget i vissa länder inte betyder heldraget som i Sverige, men ändå. Stället han / hon försöker passera bilen på var inte speciellt genomtänkt och klippet visar just detta.

När jag är ute och kör kan inte jag tänka åt andra och därför måste jag utgå ifrån att alla är idioter och att sånt här kan hända. Hur gör jag då för att förebygga eller förhindra detta? Enkelt! Jag provar aldrig att köra om på yttern i en skymd högersväng.

Smällar man får ta när man förespråkar sunt förnuft.

Visst ligger bilen heltokigt men faktum kvarstår att han / hon på hojen inte har en aning om vad som kommer runt hörnet. Det skulle aldrig falla mig in att göra en omkörning i denna situation även om det var streckad linje på vägen, än mindre med heldraget. Nu vet jag i.o.f.s att heldraget i vissa länder inte betyder heldraget som i Sverige, men ändå. Stället han / hon försöker passera bilen på var inte speciellt genomtänkt och klippet visar just detta.

När jag är ute och kör kan inte jag tänka åt andra och därför måste jag utgå ifrån att alla är idioter och att sånt här kan hända. Hur gör jag då för att förebygga eller förhindra detta? Enkelt! Jag provar aldrig att köra om på yttern i en skymd högersväng.

Då är det ju bäst att stänga av och le hojen runt skymda kurvor, kan ju ha hänt en olycka där, stå en älg osv osv.....

Då är det ju bäst att stänga av och le hojen runt skymda kurvor, kan ju ha hänt en olycka där, stå en älg osv osv.....

Nog fan ler jag mest hela tiden när jag är ute o åker hoj :)

Jo men visst du. Solklart hojåkarens fel att BMW'n genar in i hans fil. Släpp hörnflaggan och kom in i matchen...

Viltolyckor anser jag vara en betydligt lägre risk att råka ut för än idioter i bilar. Älgar har i alla fall lite självbevarelsedrift och brukar i regel flytta på sig. Det gör inte bilisten. Dom är lite mer som renarna.

Jo men visst du. Solklart hojåkarens fel att BMW'n genar in i hans fil. Släpp hörnflaggan och kom in i matchen...

Läs min vidareutveckling i nästa inlägg innan du börjar peka finger. :7peta

Nu skojar du?

Det är (iaf i sverige) helt ok att köra om så länge man inte går ÖVER heldraget. Hojåkaren höll sig på sin kant, bilen framför höll snällt och fint undan och den mötande turk-räsern var nästan en meter in på fel sida och åt helvete för fort.

Det är just det här tänket som hör att olycksstatistiken inte är vacker för mc.
"jag får göra så och då har jag all rätt i världen"
Precis som viktor sa får man ju utgå från att alla är idioter och köra därefter

Det har jag gjort, du ser fortfarande ut att hålla i hörnflaggan.

Då får jag lov att säga att det är tur att vi har olika åsikter i frågan. Att skylla allt på bilisterna är inte rätt även om mångt och mycket dumt som händer i trafiken är deras fel. Man kan inte hålla på sin rätt i trafiken, speciellt när 99% av fordonen du möter är flera gånger större än din MC och dessutom skyddade av ett plåtskal.

Det är just det här tänket som hör att olycksstatistiken inte är vacker för mc.
"jag får göra så och då har jag all rätt i världen"
Precis som viktor sa får man ju utgå från att alla är idioter och köra därefter

Nu tolkar du som du vill.. Jag om nån tycker och är medveten om att man får tänka åt alla andra också. Men att hojåkaren inte antog att resten av världen är idioter gör honom inte till en själv.

Han hade rätt, körde inte "vansinnigt" och hade oflyt i att möta en idiot. Orutinerat? Ja! Idiotiskt? Knappast!

Nu skojar du?

Är du nu helt 100% ?

Kurva - backkrön
Kurva och backkrön

Vid kurva och backkrön med skymd sikt är omkörning förbjuden.

Undantag från omkörning vid backkrön och kurva med skymd sikt
*) undantag: om minst två körfält i samma färdriktning där mötande trafik inte får förekomma

om omkörningen kan ske utan att inkräkta i körfält avsett för mötande trafik

tvåhjuliga fordon utan sidvagn - obs. kravet utan fara

Kravet utan fara är nog lite luddigt och det var fan inte mycket marginal han hade där.

Last edited:
Hade BMW´n mött en stor turistbuss med jättebackspeglar så hade det nog smällt i dom också, hade det då varit bussens fel för att han var för bred även om han låg inom sin körbana??? BMW´n fipplar väl med mobilen och styr med knäna eller nåt. Hojen är ju inom körbanan i alla fall, även om det inte är någon bra överlevnadsstrategi att köra om där. Råkade ut för det omvända på Gran Canaria, turistbuss håller ut i en högerkurva runt berget så hans backspeglar ligger minst 1,5 meter in i mötande mötande körfält, luktade f-n backspegel om hjälmen efteråt.

Det är väl ingen som säger emot att bilföraren gör fel som skär in i mötande fil. Men det är en klen tröst när man ligger i en blodpöl på asfalten, och hytter med fingret efter den bortflyende idioten i bilen... Är man rädd om livhanken så bör man kanske välja sin omkörningstillfällen med lite större omsorg än killen i klippet.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026