Bromsverkan med tiltad bromspump/cylinder?

Loccone

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Moto Guzzi V7
Hej,

jag håller på att få ordning på mitt cafebygge (SR400 -82), men cliponstyre är ju knappast original på den modellen. Med originalreglagen monterade sitter bromscylindern snett, och bromsslangens infästning är inte längst ner i systemet (snarare mitt i).

Vad gör den late (jag) i en sådan situation? Jo, jag funderar på ett av två alternativ:

Alternativ ett är ett nytt grepp och pump från ebay, för singelskiva (finns crossgrepp för en ok peng, eller från från nån tidig sporthoj). Och att vänta i två-tre veckor eller så på posten :huvet

Alternativ två, eftersom solen skiner ute, det är 11 grader varmt, och man skall leva varje dag som om det vore den sista: ordna lite motlut på hojen, fylla på cylindern nästan upp till bredden, skruva på locket, och sedan piska småvägar som om inget hade hänt:banana

Nu till min fråga till den församlade expertisen. Bortsett från ev läckage och sådan skit som jag får försöka förebygga, eftersom jag hanterar uppskjuten behovstillfredsställelse som en fyraåring:

Kommer bromsverkan att finnas kvar trots att bromsslangens infästning inte finns längst ner i systemet?
Till och med jag kan ju förutspå vissa problem om bromsverkan uteblir i en kritisk situation:rolleyes:

Tacksam för input!
 

Nikel

122 Db med Db-killer. Jikes
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Nintale 600. Qvarna 500CR
Jag hänger inte med riktigt.

Sitter behållaren under till eller slanganslutningen över?

Sålänge det är vätska i behållaren som täcker matningshålet till cylindern så är det inget problem.

Det är ju inte så att bromsarna slutar funka för att du svänger med maskinen.

En bild hade varit bra.
 

Loccone

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Moto Guzzi V7
Tack för svaret! Låter som att jag kanske kommer undan med det enklare alternativet trots allt.... men för att vara på den säkra sidan - här är bilder :)

Som synes sitter bromspumpen/cylindern vriden både åt sidan och framåt. Vad sägs? Känns lite skakigt faktiskt...
 

Bifogat

  • IMAG0020.jpg
    IMAG0020.jpg
    56.7 KB · Visningar: 72
  • IMAG0021.jpg
    IMAG0021.jpg
    54.8 KB · Visningar: 96

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Stumfyll behållaren när den står i våg och se till att gummit är helt så skall det väl inte vara ett problem.
 

Loccone

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Moto Guzzi V7
Tack för tipsen, då kör jag på befintlig pump med rejält med bromsvätska. Skriver en rad om hur det går.
 

Nikel

122 Db med Db-killer. Jikes
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Nintale 600. Qvarna 500CR
Detdär är inga problem =)

Se bara till och fyll behållaren, dock inte helfull eftersom vätskan expanderar vid värme, och du vill inte att det ska börja bromsa plötsligt.
 

Loccone

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Moto Guzzi V7
Detdär är inga problem =)

Se bara till och fyll behållaren, dock inte helfull eftersom vätskan expanderar vid värme, och du vill inte att det ska börja bromsa plötsligt.

Haha, du gjorde just en otroligt god gärning - jag hade tänkt toppfylla... OK för att överraskningar kan vara kul, men det finns ju gränser:D
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Haha, du gjorde just en otroligt god gärning - jag hade tänkt toppfylla... OK för att överraskningar kan vara kul, men det finns ju gränser:D

Var inte orolig, innan du slabbat dit gummit har du offrat några droppar och gummit i sig lämnar en del luft mot locket.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Gummit skall fungera som ett membran och följa oljans rörelse både upp och ner. Därför viktigt med helt gummi.

Även viktigt i andra roliga situationer.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Haha, du gjorde just en otroligt god gärning - jag hade tänkt toppfylla... OK för att överraskningar kan vara kul, men det finns ju gränser:D

Var försiktig med att stumfylla. Alltså det får gärna vara mot membramet men ha lite känsla. Var någon här på forumet som hade väldigt fullt. Bytte belägg. Ut och körde och helt plötsligt började hojfan bromsa av expanderad vätska. Lämna någon slags luftspalt såvida inte membramet lämnar mkt plats i neutralt läge.
 

Nikel

122 Db med Db-killer. Jikes
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Nintale 600. Qvarna 500CR
Var försiktig med att stumfylla. Alltså det får gärna vara mot membramet men ha lite känsla. Var någon här på forumet som hade väldigt fullt. Bytte belägg. Ut och körde och helt plötsligt började hojfan bromsa av expanderad vätska. Lämna någon slags luftspalt såvida inte membramet lämnar mkt plats i neutralt läge.

Min pappas kusin råkade ut för detta.

Kusinen tittade i backspegeln och såg en sopsäck fara över vägen, skumt...
Det var ingen sopsäck utan hans polaren som flög i backen när bakbromsen nöp.

Som tur var gick allt bra, och verkstaden fick laga hojen och köpa ny utrustning till honom, dock höll verkstadsägaren på att få en hjärtinfarkt när de kom in.
 

Loccone

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Moto Guzzi V7
Var försiktig med att stumfylla. Alltså det får gärna vara mot membramet men ha lite känsla. Var någon här på forumet som hade väldigt fullt. Bytte belägg. Ut och körde och helt plötsligt började hojfan bromsa av expanderad vätska. Lämna någon slags luftspalt såvida inte membramet lämnar mkt plats i neutralt läge.

Hm, blev rätt skraj när jag läste det... har ju också bytt till nya belägg när jag ändå river i bromssystemet (dom gamla beläggen liknade mest wellpapp).

Lämnade en liten gnutta luft i cylindern, har idag provkört och allt verkar funka så här långt. Eldprovet blir väl skarpa högerkurvor med panikbroms, fast då är det nog egentligen inte läge för hastiga inbromsningar med framhjulet i vilket fall :brinnerup

Tack för alla tips:tummenupp
 
Nyheter
Iron Horse Show – tillbaka efter 10 år

Halva grejen med en lyckad ...

Test av öppningsbara hjälmar

Onlinepubliceringen av den ...

Adventure Days i Säfsen – Anmälan öppen!

Bike deltog i fjolårets Adv...

Motocross-SM på Malmabanan i Västerås

Många i publiken hade tagit...

Bike grusbusar i Sörmländska skogarna!

De sex vassaste grusbusarna...

Bildkavalkad Norrtälje

Foto: Manfred Holz Nu ha...

Finbesök från Tyskland x 2!

Jörg Lohse och tiotusenmila...

Dags för World Adventure Week

WORLD ADVENTURE WEEK inleds...

ExploreBike: Track Days med Yamaha R7

Track Days med Filip Backlu...

1 av 3 använder inte blinkers

Riksförbundet M Sveriges lo...

Top