Bromsvätskor...

Hoppsan varför dyker alltid sådana här trådar upp när man är klar med ett jobb...

Bytte bromsvätska på min VFR i vintras och då följde jag manualen som säger DOT5. Jag vet inte vad som var i systemet tidigare.

Som jag tolkar ovanstående inlägg har jag skapat mig ett litet problem????

//S
 
Hoppsan varför dyker alltid sådana här trådar upp när man är klar med ett jobb...

Bytte bromsvätska på min VFR i vintras och då följde jag manualen som säger DOT5. Jag vet inte vad som var i systemet tidigare.

Som jag tolkar ovanstående inlägg har jag skapat mig ett litet problem????

//S

Hmm vid närmare koll är det DOT4 jag petade i. Snacka om att jag fick hjärtat i halsgropen.
 
Du kanske tänker på sådana här nipplar?

http://www.youtube.com/watch?v=QVjPVhoPHow

MIN tanke var säkert nåt åt det hållet. Men eftersom det står i serviemanualen och det där inte direkt är original-grejer så tvivlar jag på det.


Kan man inte ha en spruta av nåt slag (vilka material funkar?) och en siliconslang som den de har i filmen och trycka i vätskan nedifrån och suga upp ur koppen istället?
 
MIN tanke var säkert nåt åt det hållet. Men eftersom det står i serviemanualen och det där inte direkt är original-grejer så tvivlar jag på det.


Kan man inte ha en spruta av nåt slag (vilka material funkar?) och en siliconslang som den de har i filmen och trycka i vätskan nedifrån och suga upp ur koppen istället?

Jo det är den metod jag föredrar att spruta baklänges då luften ändå vill uppåt. Det finns inga sprutor som tål bromsvätska utan de blir engångs/fågångs även om man tvättar dem. Jag tog med ett 200pack från jobb så är man i en depå samtidigt som mig så kan man få.

OBS sätter man i speedbleeders som är luftningsnipplar med backventil går det givetvis inte att backspola.
 
Ponera att du köpt en hoj och inte har en susning om vad den har för bromsvätska i kopparna, finns det nåt sätt att fastställa detta förutom på färgen som ju kan vara lite fadd på gammal vätska. Vill alltså bestämma om det är silikon eller glykolbaserad vätska.
 
Ponera att du köpt en hoj och inte har en susning om vad den har för bromsvätska i kopparna, finns det nåt sätt att fastställa detta förutom på färgen som ju kan vara lite fadd på gammal vätska. Vill alltså bestämma om det är silikon eller glykolbaserad vätska.

Tappa ur lite och se om den blandar sig med vanlig DOT4.
Går även med vatten, men DOT4 är tydligare.
 
Två snapsglas o en pipett bekräftade mina farhågor, silikon bak, glykol fram.
Började undra varför en renoverad huvudcylinder bak började läcka alldeles för
tidigt(gummit alldeles upplöst) Skulle vara silikon både bak o fram enligt
serviceprotokollet men så var det inte, som tur var så nu kanske frambromsen
inte havererar av samma orsak, tur att den här meken inte är på banan längre.:)
 
Två snapsglas o en pipett bekräftade mina farhågor, silikon bak, glykol fram.
Började undra varför en renoverad huvudcylinder bak började läcka alldeles för
tidigt(gummit alldeles upplöst) Skulle vara silikon både bak o fram enligt
serviceprotokollet men så var det inte, som tur var så nu kanske frambromsen
inte havererar av samma orsak, tur att den här meken inte är på banan längre.:)

När du byter tätningarna så skall man kolla dem noga.
De ser liksidiga ut, men de är (ofta) konade så att de skall självtäta av trycket.
 
Last edited:
De här "Biltema myterna" upphör aldrig att förvåna. :hihi

De säljer enorma mängder och kan således hålla låga priser. Ge mig ett konkret exempel på en motor som rasat pga Biltema olja eller bromsar som inte funkat pga Biltema bromsvätska. För att folk kan klåpa rejält när de byter vätska existerar klart inte. Lite kul att vätska skulle kunna ge svampighet, måste vara unika personer som klarar komprimera vätska....
 
Så undrar jag om vilken av de nedanstående bromsvätska skulle ni rekommendera till det!

Bytte till Motul 5.1 sist, fungerat fint och utan färg vilket naturligtvis känns viktigt.

De här "Biltema myterna" upphör aldrig att förvåna. :hihi

Om man inte vet vad man köper så finns det naturligtvis utrymme för tveksamheter som i sin tur leder till halvintressanta diskussioner.

Tänk om dom säljer Castrol, då är det kört direCkt, ju ;)
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top