Bromsvätskor...

När både ämne och kompetens verkar va på plats..

Nån som vill förklara torr respektiva våt kokpunkt?!

I mina ögon är ju en vätska tämligen våt, alternativt kan man mäta t.ex tyngd i vätska (hårt/mjukt vatten, tungvattenanläggningar etc..), men vad innebär torr/våt?

När både ämne och kompetens verkar va på plats..

Nån som vill förklara torr respektiva våt kokpunkt?!

I mina ögon är ju en vätska tämligen våt, alternativt kan man mäta t.ex tyngd i vätska (hårt/mjukt vatten, tungvattenanläggningar etc..), men vad innebär torr/våt?

Tror det är så som om man föreställer sig brännvinet torrt och det blir våtare desto mer vatten du tillför.

Jag tycker det är märkligt att hojbromsar ska ligga på gränsen och att man behöver lägga enorma summor för att vara på topp.
Har en bild i skallen efter att ha :rockvarit på nattrally för bilar, vissa använde bromsara friskt och de gödde från mörkrött till nästan gult!
Skulle man kanske ta 1 riktigt bra bilskiva och kaliper som tål att åka rödglödgat så borde man aldrig nå kritiska temperaturer med vår vikt? Kanske jaga rätt på en pensionerad kolfiber skiva:rolleyes::rolleyes:

Jag tycker det är märkligt att hojbromsar ska ligga på gränsen och att man behöver lägga enorma summor för att vara på topp.
Har en bild i skallen efter att ha :rockvarit på nattrally för bilar, vissa använde bromsara friskt och de gödde från mörkrött till nästan gult!
Skulle man kanske ta 1 riktigt bra bilskiva och kaliper som tål att åka rödglödgat så borde man aldrig nå kritiska temperaturer med vår vikt? Kanske jaga rätt på en pensionerad kolfiber skiva:rolleyes::rolleyes:

Du glömmer att vår låga vikt och rätt extrema effekt (jämfört med bil) gör att vi bromsar nästan lika mkt som vi gasar. En bil ägnar 400 meter åt att öka från 100 till 130, sen tar det 10 meter att få ner farten igen.

:tungen (aningen spetsat kanske, men principiellt rätt)

???
Ne detta hajar jag inte, jämför en potent bil på 1200kg inkl förare med hoj 250kg på bana.
De har 2 skivor fram liksom vi, snarlika fartresurser går att hitta.
Var tänker jag fel, kanske man borde bygga servo på hojen, skratta inte utan kom med bra argument så jag slipper älta detta med mina stackars jobbarkompisar...:tummenupp

Alltid HojSugen:rock

???
Ne detta hajar jag inte, jämför en potent bil på 1200kg inkl förare med hoj 250kg på bana.
Var tänker jag fel, kanske man borde bygga servo på hojen, skratta inte utan kom med bra argument så jag slipper älta detta med mina stackars jobbarkompisar...:tummenupp

Potenta bilar brukar väl ha 2 skivor per hjul, dvs 4 skivor fram.

Så tycker jag allt man ser en hel del röda bromsskivor i tex motogp.

:va

Jag har en del erfarenhet av bilkörning på bana, med pulver nog att ha ~220 ärliga knyck vid inbromsningen på Gelleråsen, och trots rätt stöddiga bromsar (stora grejer från AP Racing med elaka belägg och Castrol SRF...) så var det sällan man hade hundraprocentiga bromsar en hel dag - inga av mina hojars bromsar har haft några problem vid bankörning, trots högre hastigheter och längre pass ute på banan.

1098ans bromsar var rent av överjävligt stöddiga, rakt från fabrik.

Faktum är att jag inte haft problem med någon av cyklarna på bana, 636an fick smaka förra säsongen, ofta, mycket och länge, aldrig några problem (den var helt standard med frisk vätska i systemet bara).

....så jag får inte riktigt ihop det med att man måste lägga stora pengar på grejerna?

Att man åker på att byta vätska har att göra med att den är hydrofor, den skall binda fukten som uppstår vid kondensbildning (det blir varmt och kallt om vartannat...), när det är nog med vatten i vätskan så är den "våt" och kokpunkten sänks drastiskt.

Samma gäller för bilar...

/J

???

Du har helt klart en poäng, och jag "kan" absolut inte detta utan för lite logik bara :)

Men

1. Hojskivor är just bara en skiva, bilskivor är väl egentligen dubbla med ventilation i mitten?

2. Belastningen i sig påverkar ju självklart värmeutvecklingen, men tiden är nog en större faktor, framförallt tiden skivorna sen får på sig att svalkas av tills det är dags för nästa "angrepp".

Där menar jag att hojar snabbare kommer upp i hög fart = högre toppfart på rakan. Har sämre kurvhastighet = ska bromsa ner till lägre hastighet = mer broms. Samt har sämre bromsverkan än bil = ännu mer broms jmf med bil.

Summan blir att en hoj bromsar jäkligt mkt mer än en bil på varv vilket borde ge att värmeproblemet borde va ännu större.

3. MEN... Bromskraften är inte problemet på 2 hjul, utan att hålla ner bakhjulet. Så i slutändan vill man inte ha bra bromsar för att kunna pressa dem, utan för att slippa pressa dem. Så att man med pekfingersprecision kan bromsa hårt men exakt. Med så överdimensionerade bromsar kanske inte värmen blir nåt direkt problem heller. Plus att bromsvätska tydligen inte är värmekänsligt enligt tråden :)

Last edited:
Det krävs rätt mycket av bromsarna för att få ner farten på en potent gatbil på en kuperad bana med många kurvor och få raksträckor. Jag har testat att köra med original bromsvätska i bilen, och man märker tydlig skillnad om man väljer en bättre bromsvätska som t ex ATE Blue Racing. Kör man bara ett par varv så fungerar original bromsvätska OK, men fortsätter man pressa på är skillnaden markant. Gäller så klart att övriga komponenter håller gott skick. Nedslitna bromsklossar är ingen hit för bromsvätskan som risker att överhettas. Om godset i bromsskivorna är tunt påverkar det också bromsförmågan och risken för överhettning.

Hojen pressar jag inte på samma sätt som bilen. Har aldrig övervägt att hälla i något annat än vad verkstaden gjort som servat den åt mig. En Castrol DOT 4 olja, antagligen en som redan från början tål lite högra värme.

Bästa sätt är nog att testa sig fram. Finns ingen mening att springa och köpa dyra bromsbelägg, bromsvätska, bromsskivor och ok i onödan. Små uppgraderingar kan vara fullt tillräckligt beroende på vilken nivå man befinner sig på. Nu är jag själv bara en glad amatör och det finns många kompetenta förare här på forumet som säkert har andra åsikter och tankar runt det här.

Jag är sugen på Hayabusa turbo men de jag frågat säger att det omöjligt går att hitta tillräckliga bromsa till dem.
Det har tydligen provats Beringer Endurens med gjutna skivor mfl, men de prestanda en 400hk hoj har går inte att matcha sägs det. Klart extremt men kul.....:banana:banana

Någon med sakkunskap får gärna svara:tummenupp

Alltid HojSugen :rock

Jag är sugen på Hayabusa turbo men de jag frågat säger att det omöjligt går att hitta tillräckliga bromsa till dem.
Det har tydligen provats Beringer Endurens med gjutna skivor mfl, men de prestanda en 400hk hoj har går inte att matcha sägs det. Klart extremt men kul.....:banana:banana

Någon med sakkunskap får gärna svara:tummenupp

Alltid HojSugen :rock

Om du släpper gasen när du bromsar minskar problemet :D

De glykolbaserade bromsvätskorna klarar dock inte av att fördela ut fukten helt, jämför med tex en planka vars ena ände står i vatten, fuktkvoten avtar desto längre från fuktkällan.

Så därför är (oftast) vätskan nere vid oken i sämst skick vad gäller fukt, ett sexkolvsok har ju tex 6 st tätningar där fukt kan diffundera in i vätskan.

Därtill är det ju som sagt endast nere vid oken som temperaturer som kan ge kok uppstår. Därför är det inte fel att fylla på uppifrån och låta det rinna ut genom nipplarna vid oken. Då får man ner "torrare" vätska uppifrån, som alltså kan suga upp mer fukt.

Jäkligt bra att du sa det. I och med att luft får man enklast bort genom att köra oralspruta underifrån (om man bortser från mer avancerade lösningar) så fyller jag på nytt på detta vis genom att även "byta" vätskan. Suger ut där uppe med en annan oralspruta.

Då skall jag fortsättningsvis fylla på lite ovanifrån först och spruta ut eller trycka ut innan jag fyller på underifrån igen.
Aldrig fått kokande bromsar hittills och byter vätskan 2ggr om året. Kör på feltema eller annan med hög kokpunkt.
Däremot har jag märkt att hur man luftar och fyller på är A och O. Folk påstår sig luftat satan men ändå får svamp.
Då sätter jag trasa eller papper runt en nippel i taget och luftar dem med och då blir det stummare.

Sedan påstår ju en del också att man skall lufta med en gång utan att pressa handtaget för mkt för man kan få småbubblor blandat i vätskan under hård kompression som kan vara svåra att få bort annars. En del förspråkar ju vaccum. Men bubblorna vill ju gärna färdas uppåt så då får det bli vacuum uppe vid kärlet...

Fick höra av en kompis att mentorn i Sverige gällande Turbohojar kört bana med race bromsar och att de tog slut väldigt snabbt.
Menar ni att det kan vara bromsvätskan som gett upp före proffs skivor och belägg.

Alltid HojSugen:va

Fick höra av en kompis att mentorn i Sverige gällande Turbohojar kört bana med race bromsar och att de tog slut väldigt snabbt.
Menar ni att det kan vara bromsvätskan som gett upp före proffs skivor och belägg.

Alltid HojSugen:va

Knappast....

Busan är tung och med för mycket effekt så dödar man bromsarna även med värsting-grejer.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla