sportbike
Guest
Castrol SFR, torr kokpunkt 310 våt 270, den sälj inte längre i swe tror jag.
Jodå, den (SRF) finns att köpa hos Mekonomen till det facila priset av 1225:- litern.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Castrol SFR, torr kokpunkt 310 våt 270, den sälj inte längre i swe tror jag.
När både ämne och kompetens verkar va på plats..
Nån som vill förklara torr respektiva våt kokpunkt?!
I mina ögon är ju en vätska tämligen våt, alternativt kan man mäta t.ex tyngd i vätska (hårt/mjukt vatten, tungvattenanläggningar etc..), men vad innebär torr/våt?
Våt = 3% fukt
![]()
Jag tycker det är märkligt att hojbromsar ska ligga på gränsen och att man behöver lägga enorma summor för att vara på topp.
Har en bild i skallen efter att havarit på nattrally för bilar, vissa använde bromsara friskt och de gödde från mörkrött till nästan gult!
Skulle man kanske ta 1 riktigt bra bilskiva och kaliper som tål att åka rödglödgat så borde man aldrig nå kritiska temperaturer med vår vikt? Kanske jaga rätt på en pensionerad kolfiber skiva![]()
???
Ne detta hajar jag inte, jämför en potent bil på 1200kg inkl förare med hoj 250kg på bana.
De har 2 skivor fram liksom vi, snarlika fartresurser går att hitta.
Var tänker jag fel, kanske man borde bygga servo på hojen, skratta inte utan kom med bra argument så jag slipper älta detta med mina stackars jobbarkompisar...
Alltid HojSugen![]()
Jag tycker det är märkligt att hojbromsar ska ligga på gränsen och att man behöver lägga enorma summor för att vara på topp.
Vad har du nu läst för tidning?Potenta bilar brukar väl ha 2 skivor per hjul, dvs 4 skivor fram.
Så tycker jag allt man ser en hel del röda bromsskivor i tex motogp.
???
Ne detta hajar jag inte, jämför en potent bil på 1200kg inkl förare med hoj 250kg på bana.
De har 2 skivor fram liksom vi, snarlika fartresurser går att hitta.
Var tänker jag fel, kanske man borde bygga servo på hojen, skratta inte utan kom med bra argument så jag slipper älta detta med mina stackars jobbarkompisar...
Alltid HojSugen![]()
Jag är sugen på Hayabusa turbo men de jag frågat säger att det omöjligt går att hitta tillräckliga bromsa till dem.
Det har tydligen provats Beringer Endurens med gjutna skivor mfl, men de prestanda en 400hk hoj har går inte att matcha sägs det. Klart extremt men kul.....
Någon med sakkunskap får gärna svara
Alltid HojSugen![]()
De glykolbaserade bromsvätskorna klarar dock inte av att fördela ut fukten helt, jämför med tex en planka vars ena ände står i vatten, fuktkvoten avtar desto längre från fuktkällan.
Så därför är (oftast) vätskan nere vid oken i sämst skick vad gäller fukt, ett sexkolvsok har ju tex 6 st tätningar där fukt kan diffundera in i vätskan.
Därtill är det ju som sagt endast nere vid oken som temperaturer som kan ge kok uppstår. Därför är det inte fel att fylla på uppifrån och låta det rinna ut genom nipplarna vid oken. Då får man ner "torrare" vätska uppifrån, som alltså kan suga upp mer fukt.
Fick höra av en kompis att mentorn i Sverige gällande Turbohojar kört bana med race bromsar och att de tog slut väldigt snabbt.
Menar ni att det kan vara bromsvätskan som gett upp före proffs skivor och belägg.
Alltid HojSugen![]()
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti