Bromsvätskor...

Fick höra av en kompis att mentorn i Sverige gällande Turbohojar kört bana med race bromsar och att de tog slut väldigt snabbt.
Menar ni att det kan vara bromsvätskan som gett upp före proffs skivor och belägg.

Alltid HojSugen:va

Det jag känner mig tveksam på är om "mentorn i Sverige gällande turbohojar" pressar bromsarna hårdare än PSBK- och SuperStock-grabbarna...
 
Jäkligt bra att du sa det. I och med att luft får man enklast bort genom att köra oralspruta underifrån (om man bortser från mer avancerade lösningar) så fyller jag på nytt på detta vis genom att även "byta" vätskan. Suger ut där uppe med en annan oralspruta.

Då skall jag fortsättningsvis fylla på lite ovanifrån först och spruta ut eller trycka ut innan jag fyller på underifrån igen.
Aldrig fått kokande bromsar hittills och byter vätskan 2ggr om året. Kör på feltema eller annan med hög kokpunkt.
Däremot har jag märkt att hur man luftar och fyller på är A och O. Folk påstår sig luftat satan men ändå får svamp.
Då sätter jag trasa eller papper runt en nippel i taget och luftar dem med och då blir det stummare.

Sedan påstår ju en del också att man skall lufta med en gång utan att pressa handtaget för mkt för man kan få småbubblor blandat i vätskan under hård kompression som kan vara svåra att få bort annars. En del förspråkar ju vaccum. Men bubblorna vill ju gärna färdas uppåt så då får det bli vacuum uppe vid kärlet...

Jag tror inte att det spelar ngn roll om man fyller upp- eller nedifrån. Vill inte hamna i den debatten. Det jag ville ha fram var att gemene man, som kanhända är främmande inför sprutor och nerifrånfyllning, faktiskt mycket enkelt kan minska hög fukthalt nere i oken, helt enkelt genom att bara lossa behållarlocket och sedan öppna en nippel i taget nere på oken, och låta det droppa en stund ur varje nippel. Samtidigt som man fyller med ny vätska uppifrån. Vätskan som kommer uppifrån är alltså oftast mindre fuktig om det inte är ngt fel på membranet i behållarens lock.
Det viktiga är ju att inte ha bromsvätska med hög fukthalt, i synnerhet nere vid oken där det blir hett. Så att på ngt sätt omsätta vätskan där är eftersträvansvärt, i synnerhet som det dessutom ofta är vid oken som fukten kommer in.

Det jag känner mig tveksam på är om "mentorn i Sverige gällande turbohojar" pressar bromsarna hårdare än PSBK- och SuperStock-grabbarna...

Har man en hoj som är väsentligt tyngre än deras, men kan accelereras upp i mycket högre hastighet på rakorna pga av mer än dubbla effeten, och därtill måste bromsas ned till lägre hastighet innan varje kurva pga att den är ett högfartslok, ja då förefaller det ju inte orimligt att bromsarna får arbeta mer.

I filmen i denna tråds förstainlägg syns det ju att iaf anderssons turbomotor tycks investera en hel del mer rörelseenergin i busan än vad de andra hojarna förmår, energi som förmodligen måste bromsas bort.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?211711-Turbo-Roadracing

Men men nu är vi OT i bromsvätsketråden
 
Last edited:
Nej nej, inte OffToppp min poäng var om bromsvätskan är den svagaste punkten i systemet. Mentorn var för övrigt Professor Andersson, fast hans körning på Gotland Ring.
Som kloka tidigare sagt om små avvägda steg så är det naturligtvis viktigt med rätt steg i taget, oavsett maskinval.:tummenupp

Alltid hojsugen
 
Då min hoj är oerhört svår att lufta och få bra funktion på frambromsen så lämmnade jag faktiskt in för byte av bromsvätskan, det finns lite olika system där endel system trycker i nytt uppifrån och låter gammalt rinna ut, andra system suger ut nerifrån och meken fyller nytt uppe i baljan, samt system som trycker in nytt nere i luftnippeln och låter det svämma över uppe i handtaget.

Jag vet inte vilket system han använde, men det som kom ut såg ut som kaffesump.

Bromsarna blev perfekta, all luft borta och det kostade som en lyxkaffe med en jättemuffins på ett finfik, MED KVITTO...
 
Jag har aldrig sett någon byta bromsvätskan "bakvägen".
Däremot är det ganska vanligt att man får köra i lite bromsvätska bakvägen (jag använder oljekanna) när det blir problem att få ut all luft.
Första åtgärden är dock att vänta något dygn innan luftning så att småbubblorna, som gärna blir om man fyller ovarsamt, samlar ihop sig till stora bubblor. Om bromskretsen är rätt utformad så samlar sig luften vid luftningsniplarna eller kryper upp i behållaren.
 
Jag tror inte att det spelar ngn roll om man fyller upp- eller nedifrån. Vill inte hamna i den debatten. Det jag ville ha fram var att gemene man, som kanhända är främmande inför sprutor och nerifrånfyllning, faktiskt mycket enkelt kan minska hög fukthalt nere i oken

Nej för all del. Men jag skall göra så att jag sprutar neråt först. Då jag inte funderat över var större delen av fukten sitter så... Sedan fylla på nerifrån med spruta och uppåt som vanligt för att hjälpa eventuell bubbla att ta sig upp. Oavsett om du inte vill säga din åsikt i frågan.
 
Last edited:
När vi ändå har ämnet bromsar och luftning uppe så har jag en liten fundering. På min MTB har jag hydraliska Shimano-skivbromsar, visserligen mineralolja, men likväl hydraliska. Ibland kommer det luft i dom, grund behållare i skum vinkel i kombination med att cykeln rör sig i många axlar spelar nog in. Men, om man tar bort locket, fyller på med olja och pumpar ett tag så ser man hur det bubblar på pumpen och efter en stunds bromsande så blir bromsen stum igen. Jag misstänker att det inte är exakt samma typ av bromspump som på hojar, men varför har man inte självluftande bromsar på hojar? :va Luften stiger ju ändå uppåt i slangarna, om den inte ligger skumt till i ett ok möjligen, så man skulle ju alltid ha perfekt luftade bromsar om dom luftade sig varje gång man bromsar.
 
När vi ändå har ämnet bromsar och luftning uppe så har jag en liten fundering. På min MTB har jag hydraliska Shimano-skivbromsar, visserligen mineralolja, men likväl hydraliska. Ibland kommer det luft i dom, grund behållare i skum vinkel i kombination med att cykeln rör sig i många axlar spelar nog in. Men, om man tar bort locket, fyller på med olja och pumpar ett tag så ser man hur det bubblar på pumpen och efter en stunds bromsande så blir bromsen stum igen. Jag misstänker att det inte är exakt samma typ av bromspump som på hojar, men varför har man inte självluftande bromsar på hojar? :va Luften stiger ju ändå uppåt i slangarna, om den inte ligger skumt till i ett ok möjligen, så man skulle ju alltid ha perfekt luftade bromsar om dom luftade sig varje gång man bromsar.

Det är egentligen till stor del samma system.
Luftbubblor rör sig dock väldigt sakta i bromsvätska och det är svårt att konstruera bromssystem där luften har raka vägen att resa.
 
Har man en hoj som är väsentligt tyngre än deras, men kan accelereras upp i mycket högre hastighet på rakorna pga av mer än dubbla effeten, och därtill måste bromsas ned till lägre hastighet innan varje kurva pga att den är ett högfartslok, ja då förefaller det ju inte orimligt att bromsarna får arbeta mer.

Men men nu är vi OT i bromsvätsketråden

Måste få ta den OT-bollen på lyra!

Är det verkligen så? En SBK kan ju inte ge fullt många meter av en bana iaf pga bakhjul eller kurva, på vilket sätt hjälper 200 extra hk då?
 
Måste få ta den OT-bollen på lyra!

Är det verkligen så? En SBK kan ju inte ge fullt många meter av en bana iaf pga bakhjul eller kurva, på vilket sätt hjälper 200 extra hk då?

Ja 200 hk extra i ett sånt chassie lär nog inte göra så stor skillnad på svenska banor, iaf om man undantar banor med lång raka.
 
De flesta har faktiskt. En på vänster sida och en på höger sida :banana:fyllisar

Japp! Rätt svar! Jag är trött.

+1 för humor. Men försök håll bort rena spaminlägg i teknikforumet.
Det börjar bli långt från bromsvätskor nu
 
+1 för humor. Men försök håll bort rena spaminlägg i teknikforumet.
Det börjar bli långt från bromsvätskor nu

OnT igen då..

Jag kollade min manual för hur det ser ut (har aldrig bytt själv på nya hojen) av rent intresse efter alla diskussioner här. Där hänvisas rätt av till att använda nån jävla mipplar man ska koppla på både för tömning och luftning..

Måste man ha sånt shit verkligen? I min värld kan man väl bara släppa ut lite där det inte spiller mer än nödvändigt, och pumpa handtag till det slutar bubbla?
 
OnT igen då..

Jag kollade min manual för hur det ser ut (har aldrig bytt själv på nya hojen) av rent intresse efter alla diskussioner här. Där hänvisas rätt av till att använda nån jävla mipplar man ska koppla på både för tömning och luftning..

Måste man ha sånt shit verkligen? I min värld kan man väl bara släppa ut lite där det inte spiller mer än nödvändigt, och pumpa handtag till det slutar bubbla?

Jag brukar skilja på att byta bromsvätska och att lufta bromsar. Men många gör inte det, de vill hälla och blåsa ut den gamla vätskan och släppa in syre och fukt i systemet när de byter bromsvätska.

När jag byter bromsvätska på hojen och bilen så gör jag som jag beskrev innan, dvs jag behöver normalt inte släppa ut några luftbubblor.

Vad gäller att lufta bromsar däremot, så finns det många olika metoder och trick. Enlast är att börja med den enkla modellen: fylla uppifrån och och sedan stänga nipplarna allteftersom det börjar rinna ur dem. Sen pumpar man upp tryck och öppnar kort varje nippel på känt maner, tills det ej längre kommer bubblor.

På många cyklar är dock bromssystemet så utformat att luftning ej låter sig göras så enkelt. Det märker man om inte annat iom att ovanstående metod ej evakuerar all luft, dvs handtaget blir aldrig stumt med konventionell luftning.

Man kan då tex behöva använda mer avancerade trick, ofta står då dessa trick servicemanualen till sådana hojmodeller.

Exempel på såna trick är tex.
-Trycka vätska bakifrån.
-Skruva loss ok och hålla dessa i lägen som låter luften färdas mot slang eller nippel
-Knacka och böja på slangar så att luften kan färdas uppåt
-Låta systemet vila så att småbubblor hinner bilda större bubblor
-Vrida bromshandtag och behållare så att dessa bubblor kan vandra upp i behållaren
osv
 
Last edited:
OnT igen då..

Jag kollade min manual för hur det ser ut (har aldrig bytt själv på nya hojen) av rent intresse efter alla diskussioner här. Där hänvisas rätt av till att använda nån jävla mipplar man ska koppla på både för tömning och luftning..

Måste man ha sånt shit verkligen? I min värld kan man väl bara släppa ut lite där det inte spiller mer än nödvändigt, och pumpa handtag till det slutar bubbla?

Möjligen missuppfattar jag dig nu men då får du stå ut med en inslagen öppen dörr:
-Vanligaste sättet att få in luft i systemet är att man släpper trycket innan man stängt luftningsnippeln helt (då backar kolvarna i hjulcylindrarna lite och vips har det sugit in en gnutta luft genom nipplarna)
-Du kan inte låta bromsvätskan flöda fritt från nipplarna eftersom åtminstone Svensson-vätskorna funkar som färgborttagningsmedel - använd slang på nipplarna ner till en burk
 
OnT igen då..

Jag kollade min manual för hur det ser ut (har aldrig bytt själv på nya hojen) av rent intresse efter alla diskussioner här. Där hänvisas rätt av till att använda nån jävla mipplar man ska koppla på både för tömning och luftning..

Måste man ha sånt shit verkligen? I min värld kan man väl bara släppa ut lite där det inte spiller mer än nödvändigt, och pumpa handtag till det slutar bubbla?

Du kanske tänker på sådana här nipplar?

http://www.youtube.com/watch?v=QVjPVhoPHow
 
Vilka åtgärder måste man vidta om man nu prompt vill byta till dot5?:confused:

Om jag minns rätt, så måste hela systemet rengöras och tätningarna kollas så att de tål DOT5.
Resultatet blir något svampiga bromsar, men man behöver aldrig byta bromsvätska mer.

DOT5.1 kan du byta till utan problem.
Även den tar åt sig vatten, men inte lika mycket som DOT4.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top