Bromsvätskor...

Man får smiska bra om man ska få en 5.1 att koka, oavsett fabrikat.
Då det händer beror i stort alltid på att man inte följt serviceintervallerna eller servat på märkesverkstad (host, förutfattade meningar).

Det första jag gör när jag köper ett fordon är att byta bromsvätska, detta efter att ha varit nära att dragit in i röven på en LGF efter inspirerad gatkörning.

Efter 20 min på bana så är allt i närheten av bromsoken så varmt att det självklart värmer även vätskan en bit upp i slangen. Och min fråga gällde inte kokande egentligen, det har jag knappt hört om som problem. Däremot samlas ju vatten osv vilket sabbar "käsnlan" och bromsverkan (har jag hört) och min undran är om en bättre vätska kan klara 5 träningar mer än en billigare innan man bör byta - i så fall kanske den tom är billigare över en säsong, och framförallt mindre underhållskrävande.

På gata är få saker problem...

Efter 20 min på bana så är allt i närheten av bromsoken så varmt att det självklart värmer även vätskan en bit upp i slangen. Och min fråga gällde inte kokande egentligen, det har jag knappt hört om som problem. Däremot samlas ju vatten osv vilket sabbar "käsnlan" och bromsverkan (har jag hört) och min undran är om en bättre vätska kan klara 5 träningar mer än en billigare innan man bör byta - i så fall kanske den tom är billigare över en säsong, och framförallt mindre underhållskrävande.

Nej där finns inga magiska tillsatser i bromsvätska så dyr måste bytas lika ofta som billig.

Men problemet med vattenupptagningen är ju att kokpunkten sjunker.
Dät är vid kokning som känslan försvinner, eftersom ångbubblor är komprimerbara.
DOT5.1 tar inte upp vatten lika lätt och har en högre kokpunkt än DOT4.
Racebromsvätska har högre kokpunkt men tar upp mer vatten.
Så kör man bara semiseriöst så tror jag att vanlig 5.1 passar bäst.

Nej där finns inga magiska tillsatser i bromsvätska så dyr måste bytas lika ofta som billig.

Är kokande ett problem då, även om jag aldrig hört om det?

Och egentligen, hur ofta bör man byta ungefär? Räknat i antal värmningar, träningar eller tid.

Jag säger inte att du ljuger men tänk själv vart skulle bromsvätskan ta vägen? Och svampighet beror på att något sviktar eller att vätskan är komprimerbar. Biltemas bromsvätska är inte mer komprimerbar än annan bromsvätska.

Jo, absolut! Jag håller med dig fullständigt! Jag blev själv förvånad över det hela och det första jag tittade efter var läckage. Var torrt och fint överallt. Inga dåliga slangar eller liknande. Jag vet fullt av folk som har kört med biltemas DOT4-vätska utan några som helst bekymmer så jag tycker att det är väldigt konstigt det hela. Men jag tänker såhär att om det kan hända mig att vätskan förångas (antar att den gjorde det iaf), så kan det hända vem som helst. Inget illa menat mot Biltema. Som sagt så blev jag själv väldigt fundersam över det hela och jag måste ha fått tag på en flaska som det varit fel på, för vätskan kändes väldigt vattnig när man kände på den.

MVH Phille

Är kokande ett problem då, även om jag aldrig hört om det?

Och egentligen, hur ofta bör man byta ungefär? Räknat i antal värmningar, träningar eller tid.

Ja kokande är ett problem i RR om man inte byter vätskan regelbundet.

Fräsch vätska i början av säsongen, efter varje regnrace och ett byte under säsongen är lagom. Det är extern väta och tid som ger problem.

om vätskan förångats, kör du utan lock på bromsvätskebehållaren ??

det är ju ett SLUTET system ! (man man nu har skruvat på locket.,,,,,

Jo, absolut! Jag håller med dig fullständigt! Jag blev själv förvånad över det hela och det första jag tittade efter var läckage. Var torrt och fint överallt. Inga dåliga slangar eller liknande. Jag vet fullt av folk som har kört med biltemas DOT4-vätska utan några som helst bekymmer så jag tycker att det är väldigt konstigt det hela. Men jag tänker såhär att om det kan hända mig att vätskan förångas (antar att den gjorde det iaf), så kan det hända vem som helst. Inget illa menat mot Biltema. Som sagt så blev jag själv väldigt fundersam över det hela och jag måste ha fått tag på en flaska som det varit fel på, för vätskan kändes väldigt vattnig när man kände på den.

MVH Phille

Ja kokande är ett problem i RR om man inte byter vätskan regelbundet.

Fräsch vätska i början av säsongen, efter varje regnrace och ett byte under säsongen är lagom. Det är extern väta och tid som ger problem.

Ok, så jag som nu har helt ny vätska (och bromspump, och slangar, och... *krasch*) och inte kör sådär väldans mkt kan gott köra hela säsongen med extra byte efter massa regn?

:tummenupp

Ok, så jag som nu har helt ny vätska (och bromspump, och slangar, och... *krasch*) och inte kör sådär väldans mkt kan gott köra hela säsongen med extra byte efter massa regn?

:tummenupp

Beror väl på hur mycket fukt det hamnar i systemet. Kör du 1098 blir de svampiga efter några hårda pass, så där lär du byta regelbundet. Behöver man säkert inte på såna där själlösa ;)

Beror väl på hur mycket fukt det hamnar i systemet. Kör du 1098 blir de svampiga efter några hårda pass, så där lär du byta regelbundet. Behöver man säkert inte på såna där själlösa ;)

Förstår att man måste byta ofta på dem där, är ju byggda för att se coola ut utanför den lokala pizzerian, inte sätta varvtider :7peta

---------------------------------------------------------------------

Lärdom av tråden (Läs: Boris (as usual)) däremot är att yttre väta har så stor påverkan. Jag trodde det mesta kom från kondens av värmeväxlingarna, eftersom det är ett slutet system :va.

Och eftersom oken kan bli närmast brännheta efter ett pass på en bromsig bana, typ Åsen, så borde antalet värmningar alt. träningar alt. tid spela roll.. Men kanske inte då verkar det ju som.

En annan fråga då..

Rör sig vattnet så att det alltid (liksom olja i vatten) hamnar överst/nederst, eller är det jämnt bundet i bromsvätskan.

Alltså, har de olika densitet?

Frågar för att jag vet de som släpper ut lite vätska och fyller på efter varje träning (typ) istället för att tömma systemet och fylla upp mer sällan. Är det smart, hål i huvet eller same same?

Jag testade Biltemas bromsvätska och den höll inte måttet alls. Jag märkte att bromsgreppet tog långt inne och tyckte att bromsarna kändes svampiga, så jag öppnade bromsvätskebehållaren och såg att ungefär hälften hade dunstat bort. Fyllde på igen för att endast ett få antal mil (läs runt 50-100 mil) ha samma bekymmer igen. Därefter så tömde jag ur allt och körde i Shells bromsvätska och har aldrig haft bekymmer sen dess. Jag kör inte bana eller särskilt hårt på väg. Mest landsvägskörning.
Kanske fick jag tag på en dålig flaska eller nåt från Biltema, men jag tycker inte att bromsarna är rätt att snåla in på så jag betalar hellre några kronor mer för en bromsvätska som fungerar som den ska än att vara dumsnål och kanske inte ha någon bromsverkan en dag.

MVH Phille

Så där blir det ofta om man inte luftat ordentligt. Under körning luftar dock bromsarna sig själva till en viss grad. Vibrationer ruskar loss luftfickor och bubblor, som sedan färdas upp till bromsvätsebehållaren, där sjunker sedan nivån för varje bubbla som bryter ytan.

Sen sjunker nivån i bromsvätskekärlet förstås också i takt med att bromsbeläggen slits. Kan vara mycket i början om man har nya belägg, i synnerhet nya belägg på gamla spåriga skivor. Nya belägg på spåriga sivor ger också svampigt handtag innan de nya beläggen fått matchande spår.

Behållarens volym är dock räknad för att klara hela resan från nya till slut belägg.

Last edited:
En annan fråga då..

Rör sig vattnet så att det alltid (liksom olja i vatten) hamnar överst/nederst, eller är det jämnt bundet i bromsvätskan.

Frågar för att jag vet de som släpper ut lite vätska och fyller på efter varje träning (typ) istället för att tömma systemet och fylla upp mer sällan. Är det smart, hål i huvet eller same same?

Glykolbaserade bromsvätskor (dvs alla utom Dot 5) är hygroskopiska, dvs de absorberar fukt. Det är bra, eftersom fukten ofta kommer in via oken vid regn och tvätt (det här är alltså en nackdel med de silikonbaserade icke-hygrosopiska Dot 5-bromsvätskorna, här söker sig alltså det än silikon tyngre vattnet längst ned i oken, silikonvätskan gör alltså ingenting för att transportera bort/jämna ut fukten).

De glykolbaserade bromsvätskorna klarar dock inte av att fördela ut fukten helt, jämför med tex en planka vars ena ände står i vatten, fuktkvoten avtar desto längre från fuktkällan.

Så därför är (oftast) vätskan nere vid oken i sämst skick vad gäller fukt, ett sexkolvsok har ju tex 6 st tätningar där fukt kan diffundera in i vätskan.

Därtill är det ju som sagt endast nere vid oken som temperaturer som kan ge kok uppstår. Därför är det inte fel att fylla på uppifrån och låta det rinna ut genom nipplarna vid oken. Då får man ner "torrare" vätska uppifrån, som alltså kan suga upp mer fukt.

Last edited:

Bromsvätska slits inte ut. Den komprimerar inte om det inte finns något annat i systemet. Det gör inte vatten heller, tills det kokar och frigör luften i sig. Då åker handtaget i botten och man får i stort noll bromsverkan. Vatten är boven och det är det samma vad gäller alla dot3 4 och 5.1. Vad det gälle känslan så finns det nog större bovar än vätskan i systemet. Packningar och kolvar som inte riktigt håller måttet.

Jag trodde ett tag att bromsvätska var någon slags gyllene regel att ha det värsta då jag kör rätt hårt på bana med 1000-maskin.

Dock i somras så slog jag sönder ena bromsoket, varefter jag pluggade ena bromsslangen och körde en bandag med enbart ett bromsok fram. Som bromsbelägg använde jag SBS Dual Carbon.

Jag fick inte bromsarna att bita nog att göra stoppie, men då jag höll i full broms i princip ända till apex, så belastade jag nog mitt enda bromsok rejält termiskt. Vätskan var nybytt motul RBF600 kvällen innan, och jag märkte absolut ingen svampighet eller tendens till kokning.

Innan den här upplevelsen så var jag rädd för att det skulle koka med RBF600 och _två_ bromsok fram ;)

Fick ett tips av några banrävar, Fords originalvätska.... den funkar bättre än Shells 5.1 vätska i den hojen jag hade då (zxr750r med SBS DC belägg)
Ska testa den igen på min SV650(r) som blir klar till sommaren i version 3.4 =)

En annan fråga då..

Bromsvätskan är hydroskopisk. Den suger åt sig vattnet så vattnet är blandat i bromsvätskan. Dvs man kan inte tappa av vattnet för det flyter ovanpå bromsvätskan. Eller tvärtom.

Precis som med vin. Man kan inte hälla av spriten överst och servera barnen alkoholfritt vin.

Eller som i kylsystemet på hojen. Det lätta vattnet lägger sig inte ovanpå den tunga glykolen under vintern. Som tur är om man har kallgarage.

för att jag vet de som släpper ut lite vätska och fyller på efter varje träning

Tror jag själv på. Att tappa ur gamla vätskan innebär ju att fylla bromssystemet med (fuktig) luft. Luft som sedan ska bort när jag fyller på ny vätska.
Så jag kommer när det är dags fylla på upptill och tappa av nertill.
(Har läst Jörgen Karlsson inlägg och lärt mig, fyll på upptill, tappa ur nertill :Bugar Trodde man gör tvärtom :D)

Last edited:
Snällt sorterat bland svaren måste jag ändå konstatera att "SH, kunskapens källa" är fantastiskt :).

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla