Bromsvätskor...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hellu..

Med anledning av alla oljetrådar den senaste tiden undrar jag lite om bromsvätskor..

Det känns rimligt att tro att det skiljer i kvalitet, värmetålighet osv mellan olika vätskor. HUR skiljer det? Och finns det "bättre" att köpa för racing etc än de man hittar på OK/Q8, eller spelar det ingen roll så länge man byter ofta?

Där finns 2 viktiga parametrar för bromsvätska torr respektive våt kokpunkt. Allt annat är i princip irrelevant för oss mc åkare som bara vill att bromsen skall vara fast och inte koka efter rakan.

Motul håller 312 respektive 216c
Biltema specar att de är bättre än DOT 5.1 dvs minst 270 respektive 190.

Ja jag åker med Motul RBF 660 (dvs ännu värre än den i länken) men skulle jag betala själv blir det biltema. Viktigast är att byta den flera gånger om året vid raceåka för du ser hur fort kokpunkten sjunker med lite vatten i.

Last edited:
Jag testade Biltemas bromsvätska och den höll inte måttet alls. Jag märkte att bromsgreppet tog långt inne och tyckte att bromsarna kändes svampiga, så jag öppnade bromsvätskebehållaren och såg att ungefär hälften hade dunstat bort. Fyllde på igen för att endast ett få antal mil (läs runt 50-100 mil) ha samma bekymmer igen. Därefter så tömde jag ur allt och körde i Shells bromsvätska och har aldrig haft bekymmer sen dess. Jag kör inte bana eller särskilt hårt på väg. Mest landsvägskörning.
Kanske fick jag tag på en dålig flaska eller nåt från Biltema, men jag tycker inte att bromsarna är rätt att snåla in på så jag betalar hellre några kronor mer för en bromsvätska som fungerar som den ska än att vara dumsnål och kanske inte ha någon bromsverkan en dag.

MVH Phille

Där finns 2 viktiga parametrar för bromsvätska torr respektive våt kokpunkt. Allt annat är i princip irrelevant för oss mc åkare som bara vill att bromsen skall vara fast och inte koka efter rakan.

Ska jag tolka det som att man kan köpa vilken dot4 som helst och byta efter 5-15 körningar så är det funkis?

Jag testade Biltemas bromsvätska och den höll inte måttet alls. Jag märkte att bromsgreppet tog långt inne och tyckte att bromsarna kändes svampiga, så jag öppnade bromsvätskebehållaren och såg att ungefär hälften hade dunstat bort. Fyllde på igen för att endast ett få antal mil (läs runt 50-100 mil) ha samma bekymmer igen. Därefter så tömde jag ur allt och körde i Shells bromsvätska och har aldrig haft bekymmer sen dess. Jag kör inte bana eller särskilt hårt på väg. Mest landsvägskörning.
Kanske fick jag tag på en dålig flaska eller nåt från Biltema, men jag tycker inte att bromsarna är rätt att snåla in på så jag betalar hellre några kronor mer för en bromsvätska som fungerar som den ska än att vara dumsnål och kanske inte ha någon bromsverkan en dag.

MVH Phille

Jag säger inte att du ljuger men tänk själv vart skulle bromsvätskan ta vägen? Och svampighet beror på att något sviktar eller att vätskan är komprimerbar. Biltemas bromsvätska är inte mer komprimerbar än annan bromsvätska.

Fast 5,1 går utmärkt att hälla i DOT4 system.

Måste hålla med Boris.

Jag har kört med Biltema 5,1 på bana rätt aktivt. Den fungerar utan problem. Har inget att klaga på den.

Men den billiga biltema bromsvätaskan 4.0 kommer jag undervika efter erfarenhet av svampig broms och dålig känsla.

Enda somr förbjudet ... Är att använda dot 5. (Vilken är silikon baserade)

Man får smiska bra om man ska få en 5.1 att koka, oavsett fabrikat.
Då det händer beror i stort alltid på att man inte följt serviceintervallerna eller servat på märkesverkstad (host, förutfattade meningar).

Det första jag gör när jag köper ett fordon är att byta bromsvätska, detta efter att ha varit nära att dragit in i röven på en LGF efter inspirerad gatkörning.

Det är DOT5 man inte får blanda med något annat. DOT 3 4 5,1 är alla blandbara.

Jag har ett svagt minne av att man inte skall blanda DOT3 0ch 4.
Teoretiskt skall det funka, men inte praktiskt.
Borde inte vara något problem och är det inte heller på MC, men amerikanska bilar levererades med DOT3 långt in på 2000talet.

Jag har ett svagt minne av att man inte skall blanda DOT3 0ch 4.
Teoretiskt skall det funka, men inte praktiskt.
Borde inte vara något problem och är det inte heller på MC, men amerikanska bilar levererades med DOT3 långt in på 2000talet.

Det är ett krav för att få DOT stämpeln att de skall vara blandbara på samma sätt som alla motoroljor är blandbara helsyntet såsom mineral. Sen ligger där en hel del i att de inte är optimala att blanda....

Sen har vi specialfallen med en del racingbromsvätskor som är DOT3 klassade men med riktigt hög kokpunkt, detta då de har prioriterat kokpunkt framför hållbarhet och funktion i ABS system som är krav i högre DOT klasser.

Precis som boris jr skriver så e torr resp våt kokpunkt det viktigaste parametrarna.

Det Bromsvätska som är snäppet vassare än Motulen som du nämner är Endless RF 600, Torr kokpunkt 328, våt 218. Castrol SFR, torr kokpunkt 310 våt 270, den sälj inte längre i swe tror jag.

Nyheter

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...