bromsvätska

• Thread starter Thread starter IGNJATOVIC
  • Start date Start date

IGNJATOVIC

Guest
1. Jag har nyligen bytt bromsbelägg och vätskan har stigit i behållaren. Förmodar att orsaken är att de nya beläggen är tjockare än de gamla. Men är det farligt med för mkt bromsvätska? Bör jag tömma behållaren något? Får man öppna behållaren hur som helst - är det vatten eller luft som inte får komma in?:confused:

2. De beläggen jag köpte är tydligen sintrerade - vad innebär det och vad är det för skillnad på dessa och vanliga?

Du har väl en gradering? Ett siktglas?

Pumpa ur om för mycket.

Varken vatten eller luft vill du ha in.

Locket kan du tryggt lyfta på. Hålet är i botten, bromsen funkar mao utan lock.

Inte farligt med för mycket vätska. Att öppna behållaren är ok, sålänge det inte regnar.. Alltså, inget vatten eller smuts i bromsvätskan. Helt rätt att det stiger med nya belägg, då kolvarna i bromsoken hamnar längre in i oket och således behöver inte lika stor volym fyllas med vätska.

Sintrade belägg, beläggens slityta är bestående av metall som bearbetats genom halvsmältning och därefter stelnat. Relativt hårda, slits mindre, tål värme bättre, således bättre "bett". Kan gnaga lite hårdare på skivor. De flesta belägg idag är av denna typ. Även kopplingar. Framförallt torrkopplingar.

Du har väl en gradering? Ett siktglas?

Pumpa ur om för mycket.

Varken vatten eller luft vill du ha in.

Locket kan du tryggt lyfta på. Hålet är i botten, bromsen funkar mao utan lock.

Man ser inget så jag förmodar att det är knökafullt. Hur pumpar man ur bromsvätskan? Lyfta på locket och ta två teskedar? Vart slänger man bromsvätska?:confused:

som Peter säger, luftnippeln måste väl ändå vara det enklaste sättet?! :va

Inte farligt med för mycket vätska.

Där har du riktigt fel, har man på tok för mycket vätska (vilket ofta kommer av att man fyllt på trots slitna belägg) kan det resultera i ett övertryck och därmed att bromsarna ligger på något. Detta bygger värme i systemet vilket leder till att vätskan expanderar och bromsarna ligger på ännu mer->mer värme->högre tryck osv =låst hjul i hög fart utan chans att rädda.

Jag har sett en olycka pga detta: direkt efter gick hjulet inte att rubba men när allt svalnat låg bromsen på så lite att det knappt märktes. Dessutom har det varit nära att hända en annan deltagare på en kurs för ett par år sedan.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon