bromsvätska

  • Thread starter Thread starter IGNJATOVIC
  • Start date Start date

IGNJATOVIC

Guest
1. Jag har nyligen bytt bromsbelägg och vätskan har stigit i behållaren. Förmodar att orsaken är att de nya beläggen är tjockare än de gamla. Men är det farligt med för mkt bromsvätska? Bör jag tömma behållaren något? Får man öppna behållaren hur som helst - är det vatten eller luft som inte får komma in?:confused:

2. De beläggen jag köpte är tydligen sintrerade - vad innebär det och vad är det för skillnad på dessa och vanliga?
 
Du har väl en gradering? Ett siktglas?

Pumpa ur om för mycket.

Varken vatten eller luft vill du ha in.

Locket kan du tryggt lyfta på. Hålet är i botten, bromsen funkar mao utan lock.
 
Inte farligt med för mycket vätska. Att öppna behållaren är ok, sålänge det inte regnar.. Alltså, inget vatten eller smuts i bromsvätskan. Helt rätt att det stiger med nya belägg, då kolvarna i bromsoken hamnar längre in i oket och således behöver inte lika stor volym fyllas med vätska.

Sintrade belägg, beläggens slityta är bestående av metall som bearbetats genom halvsmältning och därefter stelnat. Relativt hårda, slits mindre, tål värme bättre, således bättre "bett". Kan gnaga lite hårdare på skivor. De flesta belägg idag är av denna typ. Även kopplingar. Framförallt torrkopplingar.
 
Du har väl en gradering? Ett siktglas?

Pumpa ur om för mycket.

Varken vatten eller luft vill du ha in.

Locket kan du tryggt lyfta på. Hålet är i botten, bromsen funkar mao utan lock.

Man ser inget så jag förmodar att det är knökafullt. Hur pumpar man ur bromsvätskan? Lyfta på locket och ta två teskedar? Vart slänger man bromsvätska?:confused:
 
som Peter säger, luftnippeln måste väl ändå vara det enklaste sättet?! :va
 
Inte farligt med för mycket vätska.

Där har du riktigt fel, har man på tok för mycket vätska (vilket ofta kommer av att man fyllt på trots slitna belägg) kan det resultera i ett övertryck och därmed att bromsarna ligger på något. Detta bygger värme i systemet vilket leder till att vätskan expanderar och bromsarna ligger på ännu mer->mer värme->högre tryck osv =låst hjul i hög fart utan chans att rädda.

Jag har sett en olycka pga detta: direkt efter gick hjulet inte att rubba men när allt svalnat låg bromsen på så lite att det knappt märktes. Dessutom har det varit nära att hända en annan deltagare på en kurs för ett par år sedan.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top