Bromsvätska syntet eller mineral?

mctorsten

Ny medlem
Gick med
3 May 2017
Hoj
1981 Honda cb 650 b rc03
Hej! Jag vet inte hur uttjatat det här ämnet kan vara eller om det är ett uttjatat, men skulle byta bromsolja på en honda cb 650 b 1981. Den skall ha SAEJ1703 enligt instruktionsboken. Men vad är det dom menar? Kan man fylla på med en helsyntetolja i så pass gammal hoj? Jag köpte en halvliter på en mack, och där stod att "om det inte sägs att det skall vara mineralolja kan man använda denna helsyntetolja". Så frågan är, menar instruktionsboken från 1981, - självklart mineralolja de visste inget annat då? eller - vilken olja som helst som är bättre, alltså kan jag använda helsyntet? Tacksam om någon vet och vill svara. ( tyvärr blev rubriken felstavad, skall vara mineral, inte mieral )

Last edited:
Tack för svaret zoda. Wikipedia förklarade det mesta. Har nu läst på oljan jag köpt och förstått. Det är en DOT5.1 står det och kan blandas med DOT3 och DOT4 som inte är silikonbaserad. Det är väl tydligt att man kan använda DOT5.1 som jag köpt. En aning tur kan man säga :) Om jag nu inte missar något?
Jo kanske jag missar något. Ser man på wikipedias info om DOT4, så står det bl.a. "..aggressivare mot icke anpassade packningar och slangar"
Kan då DOT5.1 ha samma aggressiva inverkan på slangar och packningar på äldre system? I så fall skall jag använda Klass DOT3 och akta mej för DOT4 och DOT5.1.

Last edited:
Tack för svaret zoda. Wikipedia förklarade det mesta. Har nu läst på oljan jag köpt och förstått. Det är en DOT5.1 står det och kan blandas med DOT3 och DOT4 som inte är silikonbaserad. Det är väl tydligt att man kan använda DOT5.1 som jag köpt. En aning tur kan man säga :) Om jag nu inte missar något?
Jo kanske jag missar något. Ser man på wikipedias info om DOT4, så står det bl.a. "..aggressivare mot icke anpassade packningar och slangar"
Kan då DOT5.1 ha samma aggressiva inverkan på slangar och packningar på äldre system? I så fall skall jag använda Klass DOT3 och akta mej för DOT4 och DOT5.1.
blev lite förvirrad av ditt första inlägg, syntet och mineral är begrepp man brukar använda för motorolja, inte bromsvätska.

Vanlig bromsvätska är polyglykolbaserad, där ingår dot 3, 4 och 5.1 och de är normalt sett blandbara även om det i extremfall inte är praktiskt att göra det då en fin, dyr racebromsvätska har hög kokpunkt men brukar samtidigt vara mer hygroskopisk (dra till sej fukt) vilket snabbare sänker kokpunkten så den kan behöva bytas oftare.
Dyrt är för vardagsanvändning alltså inte nödvändigtvis bättre.

Bytter du all bromsvätska i systemet (inte blandar) så får du såklart alla fördelar en bättre vätska har.

En dot 5.1 är inte mer aggressiv än en 3 eller 4.

Dot 5.0 är undantaget då den är silikonbaserad och kräver andra tätningar än polyglykol.
5.0 är relativt ovanlig som original då den trots klara fördelar även har nackdelar.

Alltså, ingen mineralolja i bromssystemet :tummenupp

Last edited:
Tack Ozzian! Jag går från klarhet till klarhet med god hjälp kan jag känna. Eftersom jag puttrar runt i lugn takt, skall jag helst använda DOT3 klass, så kan man slippa byta så ofta. Rubriken jag hade om mineralolja var ren okunskap. Jag tror jag blivit mycket klokare i ämnet, tack!

Tack Ozzian! Jag går från klarhet till klarhet med god hjälp kan jag känna. Eftersom jag puttrar runt i lugn takt, skall jag helst använda DOT3 klass, så kan man slippa byta så ofta. Rubriken jag hade om mineralolja var ren okunskap. Jag tror jag blivit mycket klokare i ämnet, tack!

Inga problem, mycket bättre att dubbelkolla än att göra fel, bromsar kan dessutom vara rätt tråkigt att göra fel på :crash

Ska försöka att inte förvirra mer men dot graden är inte helt logisk, man skulle kunna (hoppas) tro att högre siffra är bättre men så är det inte alltid, det finns dot 4 som har högre kokpunkt än dot 5.1.

Dessutom är en hög torr kokpunkt inte allt att ta hänsyn till för ett "standardfordon".
Det KOMMER att komma in fukt eller finns redan så fort du öppnar flaskan så även den våta kokpunkten behöver tas i beaktande.

Ett exempel på bromsvätska för extrem användning är motul RBF 600-660 och den klassar de som dot4, när jag köpte den rekommenderades jag byta varje halvår, om det beror på att den verkligen suger mer fukt eller om den bara försämras snabbare än en standard bromsvätska vet jag inte.
Har skaffat en fuktmätare och kollar tillståndet då och då i stället.

Om du köper en standard dot 3 eller 4 på bensinstation, jula, biltema osv och byter all vätska i bromssystemet så kommer du klara dej bra bara genom det faktum att du har fräsch (fuktfri) bromsvätska :tummenupp

Brute Force +1

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing