Bromsvätska, ska den verkligen bytas vartannat år?

Du får lufta vad du kan direkt efter bytet men man brukar få bubblor i vätskan när man häller den i koppen, sprutan eller hur man nu gör. Vänta till dagen efter så brukar det lösa sig, bubblorna har då letat sig till luftningsbara ställen.

Gör man gör ett vätskebyte där man inte behöver lossa några slangar så brukar jag fästa en slang på luftnippeln och använda en spruta för att suga ur den gamla vätskan. Frugan/ungen/polarn få hälla i koppen undertiden. Man ser på färgen på vätskan när den nya har gått igenom hela systemet.

Kanske dum fråga..
Jag tänker nog bara göra ett vätskebyte, precis som du säger.
Men man har ju två bromsok (höger/vänster) och iom detta två nipplar. Trycker du först igenom allt på ena sidan, kollar färgen och sedan repeterar stegen på nästa sida?

Kanske dum fråga..
Jag tänker nog bara göra ett vätskebyte, precis som du säger.
Men man har ju två bromsok (höger/vänster) och iom detta två nipplar. Trycker du först igenom allt på ena sidan, kollar färgen och sedan repeterar stegen på nästa sida?
Någon som har svar på denna fråga? :)

Någon som har svar på denna fråga? :)

Svar: Ja, jag kör först på ena oket tills man ser på färg att det är ny vätska som kommer ut, sedan kör jag på andra.

Kopplar slang med backventil till nippeln på oket, då är det bara att pumpa och fylla på i reservoar och bytet går på 5 minuter för båda oken + 3 till för bakbroms. Den stora tiden går åt till att hitta langen med backventil :senil

Var o besiktade min båge idag. Ställde frågan om bytesintervall på bromsvätskan på bilprovningen. För "säsongsåkare" tyckte man vartannat år, för banåkare oftare men de har väl som regel annan typ av bromsvätska. Såg ett anslag på en Volvoverkstad i Kalmar, häromdagen. Rekommendation från Volvo var vartannat år, Renault säger minst vart 4 år... Har även kollat på nätet via olika bolags hemsidor. Ingen säger någon direkt tidsintervall, bara att den skall bytas. Själv byter jag varje år samt har stålomspunna oljeslangar. Vill känna mig säker, och själva bytet samt kostnaden är ju tämligen låg...

Är inte mot att man har högt säkerhetstänk men det ska nog f-n mycket till innan bromsvätskan kokar på en hoj. Kanske lyckas på en dum bana och lång tävling med "våt" bromsvätska men vardagliga banräsers med 20 min pass kan nog känna sig rätt lugna :)

Det är rätt sällsynt på bil med 4-5 ggr mer vikt eller mer och ofta sämre ventilation, vanligast är nog vid anliggande broms.

Finns sånnadära mätare för att mäta fukten i bromsvätskan btw.

Svar: Ja, jag kör först på ena oket tills man ser på färg att det är ny vätska som kommer ut, sedan kör jag på andra.

Kopplar slang med backventil till nippeln på oket, då är det bara att pumpa och fylla på i reservoar och bytet går på 5 minuter för båda oken + 3 till för bakbroms. Den stora tiden går åt till att hitta langen med backventil :senil

Japp! Så gjorde jag, fast utan slang med backventil. Fungerade finfint och nog fasen blev allt mkt stummare vilket är konstigt för vätskan är ju inte komprimerbar. :va

Btw var hittar man slang med backventil? Har du ngn över måhända? :)

Japp! Så gjorde jag, fast utan slang med backventil. Fungerade finfint och nog fasen blev allt mkt stummare vilket är konstigt för vätskan är ju inte komprimerbar. :va

Nu kanske jag är dum o svarar konstigt för jag har inte läst hela tråden.
Men du böt väl från gammal till ny bromsvätska?
Då är det klart det blir stummare, den gamla vätskan har ju kontaminerats o därmed kan den ju, till skillnad från den nya, komprimeras lite.
Därför man byter vätska liksom.

Nu kanske jag är dum o svarar konstigt för jag har inte läst hela tråden.
Men du böt väl från gammal till ny bromsvätska?
Då är det klart det blir stummare, den gamla vätskan har ju kontaminerats o därmed kan den ju, till skillnad från den nya, komprimeras lite.
Därför man byter vätska liksom.

Hmm.. ok jag är inte helt kunnig i ämnet men jag fick berättat för mig att vätskan inte är komprimerbar även om den utsatts för fukt.
Hur det hela hänger ihop och vad som stämmer är väl inte så noga tycker jag.. :-) Men den som vet får gärna berätta.
Jag bytte till ny för det var dags och den gamla såg ut som urin och var garanterat full med fukt. :tungan

Med gammal bromsvätska kan Abs-enheten klegga ihop vilket kan medföra en kostnad på ca 15-20papp. :gnissla (jag kommer lämna in mig hoj för byte av bromsvätska)

Hmm.. ok jag är inte helt kunnig i ämnet men jag fick berättat för mig att vätskan inte är komprimerbar även om den utsatts för fukt.
Hur det hela hänger ihop och vad som stämmer är väl inte så noga tycker jag.. :-) Men den som vet får gärna berätta.
Jag bytte till ny för det var dags och den gamla såg ut som urin och var garanterat full med fukt. :tungan

Det kan ju hamna både fukt och luftbubblor i bromsvätskan och då är den inte lika stum längre :)

Svar: Ja, jag kör först på ena oket tills man ser på färg att det är ny vätska som kommer ut, sedan kör jag på andra. Kopplar slang med backventil till nippeln på oket, då är det bara att pumpa och fylla på i reservoar och bytet går på 5 minuter för båda oken + 3 till för bakbroms.
Tack, funkade fint :tummenupp
Den stora tiden går åt till att hitta langen med backventil :senil
Japp, själva arbetet tog ungefär en kvart, men först var jag tvungen att skaffa en slang, vilket tog ett par timmar. Åkte till Mekonomen, fick tag på en slang. Testade på nippeln, fel storlek. Åkte till OK, dom hade ingen slang alls. Åkte tillbaka till Mekonomen för att skaffa en slang med rätt diameter, men dom hade bara den storlek som jag redan köpt. Åkte till Bauhaus och köpte sju slangar med olika diameter för att helgardera mig, en passade. :tummenupp

Sist jag gjorde det snabba bytet hann jag nog med svordomar i 3 timmar :hihi

Tack, funkade fint :tummenupp

Japp, själva arbetet tog ungefär en kvart, men först var jag tvungen att skaffa en slang, vilket tog ett par timmar. Åkte till Mekonomen, fick tag på en slang. Testade på nippeln, fel storlek. Åkte till OK, dom hade ingen slang alls. Åkte tillbaka till Mekonomen för att skaffa en slang med rätt diameter, men dom hade bara den storlek som jag redan köpt. Åkte till Bauhaus och köpte sju slangar med olika diameter för att helgardera mig, en passade. :tummenupp

Hahahaha känner igen det där! :tummenupp

Ja, behövs verkligen det?

Är väl en av få saker som varken är svårt, dyrt eller tar lång tid, så för míg är det ett lätt val och jag byter oftare än vad man kanske behöver, men det är bra för självkänslan se färsk, fin genomskinligt olja skvalpa i koppen. Något som ALLA hojåkare borde prioritera högst så är det ens säkerhet, framför om det skall bytas nu eller väntas med...

För mig är det ett lätt val:)

Köpte kit avsedd för bil med två slangar och ventiler för inga pengar alls (typ 29 spänn) på Biltema. Dock tyckte jag ventilen var lite väl hård så jag öppnade och klippte av lite på en fjäder så att den släppte ut lättare och det blev perfekt :-)

Köpte kit avsedd för bil med två slangar och ventiler för inga pengar alls (typ 29 spänn) på Biltema. Dock tyckte jag ventilen var lite väl hård så jag öppnade och klippte av lite på en fjäder så att den släppte ut lättare och det blev perfekt :-)

Köpt samma kitt som pjohan.
Har samma tanke runt backventilen, tänkte dock inte på att klippa av fjädern utan körde utan fjäder och öppnade och stängde nippeln.
Blev lite kladd men det kan man ju torka bort.
Ska nu kapa fjädern och testa vid nästa byte med ventilen på slangen.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!