Nikel
Gudomlig sporthojare
Vet inte, men nog borde de flesta ha gått över till DOT5?
På vardagsbilar är det ju bara fördelar.
På leksaker: Inte.
Vad ska de då tjäna pengar på

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
DOT5 vill man nog sällan ha. DOT 5.1 är något helt annat.
Lite trevlig lördagsläsning ang bromsoljor > http://www.motorcycleproject.com/motorcycle/text/cows-brakefluid.html
Lånar tråden en snabbis.
Hur byter man bromsväska på bästa sätt? Jag skulle bara byta beläggen en snabbis på r1an och en utav bromskolvarna råkade ploppa ut när jag gjorde det. Tryckte tillbaka den och satte i beläggen, när allt var klart så hade jag inget tryck i bromspumpen. Pumpade och luftade systemet i över 2h men har fortfarande inte fått upp trycket. Någon som har något tips? Jag har bara banjos nere vid oken, ingen på pumpen. Med tanke på att jag har tömt behåller på bromsväska fem gånger så har jag förmodligen redan bytt väskanMen den var riktigt mörk när jag påbörjade luftningen av systemet.
Bromsolja är det väl bara Magura och Shimano som har, alla andra har bromsvätska!DOT5 vill man nog sällan ha. DOT 5.1 är något helt annat.
Lite trevlig lördagsläsning ang bromsoljor > http://www.motorcycleproject.com/motorcycle/text/cows-brakefluid.html
Tips på hur man enklast och med enklaste verktyg fyller och luftar bromsvätskan tas gärna emot.
När systemet varit tomt är det väldigt enkelt att fylla på med en sådan här:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja-och-Fett/Oljekanna-20720/
Koppla med en slang på lutfningsnippeln och pumpa in bromsvätskan nerifrån tills det kommer upp i behållaren. För mig brukar det räcka med att lufta lite uppe vid banjobulten. Klart!
En oljekanna?
Hmm, måste fråga er meckare.
Jag ska byta ut mina bromskoppar på hojen (fram och bak) mot nya i aluminium (snyggare än vit plast). Men när de gamla tas bort så lär ju vätskan rinna ut och systemet måste väl med all säkerhet luftas och fyllas på med ny vätska.
Hur görs detta på ett smidigt sätt på en MC (Z750)? Har aldrig gjort det tidigare. Och vad ska jag köpa för bromsvätska?
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |