Bromsvätska, ska den verkligen bytas vartannat år?

Varför ska du inte byta efter 2 år när alla säger att det ska bytas varannat år,,, 1 år såklart om du kör hårt på bana....
 
dot 5 är siliconbaserad den ni pratar om är en dot 5.1 vilket är för bilar med abs o nyare bilar har en slr 6 som är blaskiare än tidigare vätskor smo gör att antisladdsystemet reagerar snabbare
jag byter bromsvätska minst 2ggr /år den mattas av o den kostnaden är en piss i nilen kör med racinngvätska gör stor skillnad på bromsarna
 
Lånar tråden en snabbis.

Hur byter man bromsväska på bästa sätt? Jag skulle bara byta beläggen en snabbis på r1an och en utav bromskolvarna råkade ploppa ut när jag gjorde det. Tryckte tillbaka den och satte i beläggen, när allt var klart så hade jag inget tryck i bromspumpen. Pumpade och luftade systemet i över 2h men har fortfarande inte fått upp trycket. Någon som har något tips? Jag har bara banjos nere vid oken, ingen på pumpen. Med tanke på att jag har tömt behåller på bromsväska fem gånger så har jag förmodligen redan bytt väskan :rolleyes: Men den var riktigt mörk när jag påbörjade luftningen av systemet.
 
det är ju dessutom en hyfsat enkel, snabb....

Inte på en Blackbird med kombibromsar kan jag säga. Verkar vara en rätt jobbig historia. Men det är nog aldrig bytt på min -00 så jag lär göra det snart.

 
Last edited:
Lånar tråden en snabbis.

Hur byter man bromsväska på bästa sätt? Jag skulle bara byta beläggen en snabbis på r1an och en utav bromskolvarna råkade ploppa ut när jag gjorde det. Tryckte tillbaka den och satte i beläggen, när allt var klart så hade jag inget tryck i bromspumpen. Pumpade och luftade systemet i över 2h men har fortfarande inte fått upp trycket. Någon som har något tips? Jag har bara banjos nere vid oken, ingen på pumpen. Med tanke på att jag har tömt behåller på bromsväska fem gånger så har jag förmodligen redan bytt väskan :rolleyes: Men den var riktigt mörk när jag påbörjade luftningen av systemet.

Du får lufta vad du kan direkt efter bytet men man brukar få bubblor i vätskan när man häller den i koppen, sprutan eller hur man nu gör. Vänta till dagen efter så brukar det lösa sig, bubblorna har då letat sig till luftningsbara ställen.

Gör man gör ett vätskebyte där man inte behöver lossa några slangar så brukar jag fästa en slang på luftnippeln och använda en spruta för att suga ur den gamla vätskan. Frugan/ungen/polarn få hälla i koppen undertiden. Man ser på färgen på vätskan när den nya har gått igenom hela systemet.
 
Varför inte? Det är varken dyrt, svårt, jobbigt eller tidsödande. På en hoj så vill inte jag tumma med min säkerthet pga gammal olja(bromsvätska då ;) som koksat så man riskerar tappa bromsförmåga.
 
Så jäkla grymt med alla svar.
Då kanske man ska se till att byta den.
Man kanske ska se till att byta till nga fräna stålomspunna bromsslangar när man ändå håller på.
Tips på hur man enklast och med enklaste verktyg fyller och luftar bromsvätskan tas gärna emot.
Kanske ngn i GBG/Mölndal är sugen på att visa och köra en mek-kväll? :D Jag ställer upp med patient och material. (CBR 600RR -2007)
 
Tips på hur man enklast och med enklaste verktyg fyller och luftar bromsvätskan tas gärna emot.

När systemet varit tomt är det väldigt enkelt att fylla på med en sådan här:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja-och-Fett/Oljekanna-20720/

Koppla med en slang på lutfningsnippeln och pumpa in bromsvätskan nerifrån tills det kommer upp i behållaren. För mig brukar det räcka med att lufta lite uppe vid banjobulten. Klart!
 
När man vet hur man gör tar denna till synes omöjliga uppgift ca 5-10 minuter. En viss vänlig själ här på sporthoj visade mig hur man gör och efter det är det skitenkelt.

Nu byter jag bromsvätska så fort broms eller koppling börjar kännas det minsta "svampig", bara för det är så enkelt och känslan av att bromsarna verkligen nyper är så skön.


Vart annat år? Snarare var annan bandag ;)
 
Hmm, måste fråga er meckare.
Jag ska byta ut mina bromskoppar på hojen (fram och bak) mot nya i aluminium (snyggare än vit plast). Men när de gamla tas bort så lär ju vätskan rinna ut och systemet måste väl med all säkerhet luftas och fyllas på med ny vätska.
Hur görs detta på ett smidigt sätt på en MC (Z750)? Har aldrig gjort det tidigare. Och vad ska jag köpa för bromsvätska?
 
Hmm, måste fråga er meckare.
Jag ska byta ut mina bromskoppar på hojen (fram och bak) mot nya i aluminium (snyggare än vit plast). Men när de gamla tas bort så lär ju vätskan rinna ut och systemet måste väl med all säkerhet luftas och fyllas på med ny vätska.
Hur görs detta på ett smidigt sätt på en MC (Z750)? Har aldrig gjort det tidigare. Och vad ska jag köpa för bromsvätska?

Du behöver nog bara lufta lite innan så att vätskan i koppen tar slut, sen tar du bort koppen och byter, och sen lufta igen. :)
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top