Bromsvätska, ska den verkligen bytas vartannat år?

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Varför ska du inte byta efter 2 år när alla säger att det ska bytas varannat år,,, 1 år såklart om du kör hårt på bana....
 

toppfart

man kan inte vara bäst på allt
Gick med
30 Jul 2009
Ort
skärblacka
Hoj
2007 honda cbr 600 rr race
dot 5 är siliconbaserad den ni pratar om är en dot 5.1 vilket är för bilar med abs o nyare bilar har en slr 6 som är blaskiare än tidigare vätskor smo gör att antisladdsystemet reagerar snabbare
jag byter bromsvätska minst 2ggr /år den mattas av o den kostnaden är en piss i nilen kör med racinngvätska gör stor skillnad på bromsarna
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Lånar tråden en snabbis.

Hur byter man bromsväska på bästa sätt? Jag skulle bara byta beläggen en snabbis på r1an och en utav bromskolvarna råkade ploppa ut när jag gjorde det. Tryckte tillbaka den och satte i beläggen, när allt var klart så hade jag inget tryck i bromspumpen. Pumpade och luftade systemet i över 2h men har fortfarande inte fått upp trycket. Någon som har något tips? Jag har bara banjos nere vid oken, ingen på pumpen. Med tanke på att jag har tömt behåller på bromsväska fem gånger så har jag förmodligen redan bytt väskan :rolleyes: Men den var riktigt mörk när jag påbörjade luftningen av systemet.
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
det är ju dessutom en hyfsat enkel, snabb....

Inte på en Blackbird med kombibromsar kan jag säga. Verkar vara en rätt jobbig historia. Men det är nog aldrig bytt på min -00 så jag lär göra det snart.

 
Last edited:

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Lånar tråden en snabbis.

Hur byter man bromsväska på bästa sätt? Jag skulle bara byta beläggen en snabbis på r1an och en utav bromskolvarna råkade ploppa ut när jag gjorde det. Tryckte tillbaka den och satte i beläggen, när allt var klart så hade jag inget tryck i bromspumpen. Pumpade och luftade systemet i över 2h men har fortfarande inte fått upp trycket. Någon som har något tips? Jag har bara banjos nere vid oken, ingen på pumpen. Med tanke på att jag har tömt behåller på bromsväska fem gånger så har jag förmodligen redan bytt väskan :rolleyes: Men den var riktigt mörk när jag påbörjade luftningen av systemet.

Du får lufta vad du kan direkt efter bytet men man brukar få bubblor i vätskan när man häller den i koppen, sprutan eller hur man nu gör. Vänta till dagen efter så brukar det lösa sig, bubblorna har då letat sig till luftningsbara ställen.

Gör man gör ett vätskebyte där man inte behöver lossa några slangar så brukar jag fästa en slang på luftnippeln och använda en spruta för att suga ur den gamla vätskan. Frugan/ungen/polarn få hälla i koppen undertiden. Man ser på färgen på vätskan när den nya har gått igenom hela systemet.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Varför inte? Det är varken dyrt, svårt, jobbigt eller tidsödande. På en hoj så vill inte jag tumma med min säkerthet pga gammal olja(bromsvätska då ;) som koksat så man riskerar tappa bromsförmåga.
 

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
Så jäkla grymt med alla svar.
Då kanske man ska se till att byta den.
Man kanske ska se till att byta till nga fräna stålomspunna bromsslangar när man ändå håller på.
Tips på hur man enklast och med enklaste verktyg fyller och luftar bromsvätskan tas gärna emot.
Kanske ngn i GBG/Mölndal är sugen på att visa och köra en mek-kväll? :D Jag ställer upp med patient och material. (CBR 600RR -2007)
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Tips på hur man enklast och med enklaste verktyg fyller och luftar bromsvätskan tas gärna emot.

När systemet varit tomt är det väldigt enkelt att fylla på med en sådan här:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja-och-Fett/Oljekanna-20720/

Koppla med en slang på lutfningsnippeln och pumpa in bromsvätskan nerifrån tills det kommer upp i behållaren. För mig brukar det räcka med att lufta lite uppe vid banjobulten. Klart!
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
När man vet hur man gör tar denna till synes omöjliga uppgift ca 5-10 minuter. En viss vänlig själ här på sporthoj visade mig hur man gör och efter det är det skitenkelt.

Nu byter jag bromsvätska så fort broms eller koppling börjar kännas det minsta "svampig", bara för det är så enkelt och känslan av att bromsarna verkligen nyper är så skön.


Vart annat år? Snarare var annan bandag ;)
 

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Hmm, måste fråga er meckare.
Jag ska byta ut mina bromskoppar på hojen (fram och bak) mot nya i aluminium (snyggare än vit plast). Men när de gamla tas bort så lär ju vätskan rinna ut och systemet måste väl med all säkerhet luftas och fyllas på med ny vätska.
Hur görs detta på ett smidigt sätt på en MC (Z750)? Har aldrig gjort det tidigare. Och vad ska jag köpa för bromsvätska?
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Hmm, måste fråga er meckare.
Jag ska byta ut mina bromskoppar på hojen (fram och bak) mot nya i aluminium (snyggare än vit plast). Men när de gamla tas bort så lär ju vätskan rinna ut och systemet måste väl med all säkerhet luftas och fyllas på med ny vätska.
Hur görs detta på ett smidigt sätt på en MC (Z750)? Har aldrig gjort det tidigare. Och vad ska jag köpa för bromsvätska?

Du behöver nog bara lufta lite innan så att vätskan i koppen tar slut, sen tar du bort koppen och byter, och sen lufta igen. :)
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top