Bromsteknik?

Men var du tar upp retardationen (styret eller tanken) påverkar ju inte masscentrum, eller hur?

EDIT: Stavfel..


Masscentrum är där det är när vi väl satt oss på hojen! Hela ekipagets sammanlagda tyngdpunkt kan vi dock förskjuta något, varför hänger vi annars ut vid kurvtagning?

Vid inbromning vill våran kropp fortsätta frammåt och på något sätt måste vi hålla i oss så vi inte gör en kullerbytta över styret. Frågan är alltså HUR och VAR vi håller i oss under inbromsning och på vilket sett de olika punkterna resp. sätten ger oss en fördel eller ej!

Vad har du för personlig erfarenhet? Dvs. vilket funkar bäst för dig? Antingen eller alt. en kombination av det vi redan pratat om? Eller nått nytt kanske?

Mvh!
// Niklas
 
Som sagt .. ställer man frågan i racingforumet så är det väl intressant att diskutera hur man tar sig snabbt runt en bana, eller har jag alldeles fel?

Visst är det intressant i sig, men inte i den här tråden och som svar på frågan varför MotoGP förarna inte kniper runt tanken när de bromsar.
 
Masscentrum är där det är när vi väl satt oss på hojen! Hela ekipagets sammanlagda tyngdpunkt kan vi dock förskjuta något, varför hänger vi annars ut vid kurvtagning?

Vid inbromning vill våran kropp fortsätta frammåt och på något sätt måste vi hålla i oss så vi inte gör en kullerbytta över styret. Frågan är alltså HUR och VAR vi håller i oss under inbromsning och på vilket sett de olika punkterna resp. sätten ger oss en fördel eller ej!

Vad har du för personlig erfarenhet? Dvs. vilket funkar bäst för dig? Antingen eller alt. en kombination av det vi redan pratat om? Eller nått nytt kanske?

Mvh!
// Niklas


Självklart påverkas masscentrum om jag flyttar runt kroppen på cykeln, men om jag vid inbromsning låter armarna eller bålen hålla fast mig i min kroppsposition påverkar inte hojens benägenhet att resa bakdelen, FÖRUTSATT att kroppen är i samma position i båda fallen. Jag tror att vi säger samma sak på olika sätt. :tummenupp

Personligen så använder jag inte stompgrips, och jag låter armarna göra jobbet vid inbromsning. Det funkar för mig i mitt tempo i så långa pass jag kör utan att jag blir stum i armarna. Däremot så märker jag stor skillnad om man skjuter bak arselet, men det har vi ju redan avhandlat.
 
Självklart påverkas masscentrum om jag flyttar runt kroppen på cykeln, men om jag vid inbromsning låter armarna eller bålen hålla fast mig i min kroppsposition påverkar inte hojens benägenhet att resa bakdelen, FÖRUTSATT att kroppen är i samma position i båda fallen. Jag tror att vi säger samma sak på olika sätt. :tummenupp

Säkert, vi "pratar runt varandra"! :tummenupp

Personligen så använder jag inte stompgrips, och jag låter armarna göra jobbet vid inbromsning. Det funkar för mig i mitt tempo i så långa pass jag kör utan att jag blir stum i armarna. Däremot så märker jag stor skillnad om man skjuter bak arselet, men det har vi ju redan avhandlat.

Topp, fortsätt köra så, det funkar ju för dig! :tummenupp

Mvh!
// Niklas
 
Visst är det intressant i sig, men inte i den här tråden och som svar på frågan varför MotoGP förarna inte kniper runt tanken när de bromsar.

De behöver inte knipa eftersom de sannolikt är bättre tränade än vad jag var och jag behövde inte använda knäna för att sitta kvar.
Dessutom så är det först när man gjort det mesta bromsjobbet som man flyttar kroppen, fäller ut benet, spanar in svängen, möter vald växel med varvtalet, osv ...

Det finns egentligen ingen anledning att teoretisera sönder ens körning i onödan ... ut och prova, kör så det ryker, klota några ggr så sitter det där till slut :D
 
Exakt, man kan ju anta att de diskuterar spårval för Fiat 600 för det har ju GP-pojkarna nytta av!? :D

Nä, enl. Andy Ibbot, har även Rossi fått viss hjälp (när vet jag inte, om det var för 5 år sedan eller...) av CSS. Men eftersom det bara är 3:e partsuppgifter dvs från mig och mitt minne sviker mig ibland (börjar bli till åren oavsett vad STRIDER säger) så kan jag ju ha fel!

Vad vore föresten så konstigt med det, dvs. att fler än Luthi har fått hjälp av utomstående organisationer för att utvecklas typ CSS?

Mvh!
// Niklas
Jag var bara nyfiken på ursprunget till informationen och inte till informationen som sådan.
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top