Bromsskivor som gnisslar

Abderus

Harley Davidson Breakout
Gick med
7 Jun 2024
Hoj
Custom
Har precis plockat av framhjulet och bromsoket. Rengjorde lite så inget är bytt.

När jag nu sätter tillbaka framhjulet och bromsoket så gnisslar det från bromsarna. Har pumpat på bromshandtaget. Inget fel på trycket.

Är det normalt att det låter såhär och kommer det att ge med sig när jag kört hojen igen, eller är det något som är fel?

Gnisslar det när du kör eller när du bromsar?
Vad har du gjort rent med, avfettning?

Du skriver bromsskivor men bromsoket, har den en eller två skivor?

Det skrapar när jag rullar hjulet när den står på depåstödet. Har inte kört den ännu.

Vanlig avfettning och bilschampo. Inte gjort rent bromsar, bara gaffel och fälg.

Den har en bromsskiva och ett bromsok

Bifogat

• image.jpg
    image.jpg
    2 MB · Visningar: 16
Kör med den. Att det rasslar är väl klossarna som ligger an lite. Vilket kan vara helt normalt. Det släpper säkert sen

Tråd häromdagen

Det gick fasen inget bra. Monterade eliminatorn efter alla konstens regler. Släckte motorlampan med en OBD2 läsare och den slocknade som jag tänkt. Men sen när jag började köra igen så tändes den :-(

Det gick fasen inget bra. Monterade eliminatorn efter alla konstens regler. Släckte motorlampan med en OBD2 läsare och den slocknade som jag tänkt. Men sen när jag började köra igen så tändes den :-(
Mystiskt...Men måste kunna lösas...

Har du provat att göra om proceduren?

Vi skyller på Miljöpartiet och dårarna i Bryssel=Euro 5.

Last edited:
Har du provat att göra om proceduren?

Vi skyller på Miljöpartiet och dårarna i Bryssel=Euro 5.
Ja det var fasen märkligt. Har inte testat att göra om det ännu. Tänkte göra det till helgen.

Tänkte dels testa att göra om samma process. Alltså ta bort eliminatorn och pluggen i avgassystemet. Nolla lampan och testa att köra igen.

Om det inte fungerar har jag en reservplan. Köpte en icke originallambda från eBay. Funkar det inte med eliminatorn så tänkte jag testa samma procedur men med lambdasonden.

@HayabusaMan
Har testat att göra om proceduren nu. Tagit ut eliminatorn och kollat pluggen i avgassystemet. Satte tillbaka elimination igen och släckte lampa med felkodsläsaren.
Fungerade bra under en resa. Andra gången jag startade hojen lös lampan igen :-(

Fick även denna felkod på läsaren:

Bifogat

• IMG_9473.png
    IMG_9473.png
    114.3 KB · Visningar: 12
  • IMG_9474.png
    IMG_9474.png
    121.7 KB · Visningar: 12
En sak som du förmodligen redan kanske har räknat ut själv, de kommer säkerligen att släppa en Lambdaeliminator för din årsmodell lite längre fram som fungerar.

För var det inte så att du köpte en för tidigare årsmodell?

En sak som du förmodligen redan kanske har räknat ut själv, de kommer säkerligen att släppa en Lambdaeliminator för din årsmodell lite längre fram som fungerar.

För var det inte så att du köpte en för tidigare årsmodell?
Det stod att den var till 2015-2020, men eftersom det inte har varit några förändringar på hojen sedan dess trodde jag det skulle fungera. Men icke :-(

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti