Bromsskivor gsx-r 750 -96a

RoadRage

Son of Satan.
Gick med
15 Mar 2007
Hoj
Kawazaki Er-6N.ABS -07
Tjena, kan nån där ute förklara för mig vad som är fel på mina bromskivor........ eller det kanske ska va så rent av?! :va

Jag bytte mina skivor (fram) för cirka 2 månader sen, p.g.a. att dom va "lösa" i nitarna, nitarna gick typ att snurra..... hänger ni med?! :) och man kunde flytta skivan lite i sidled, så jämnförde jag med polarens Fireblade, och den va helt stum!
Så de åkte på nya! Men nu e f*n dom EXAKT likadana!
Bra eller dåligt?!?
Ska det va så, eller är det nått fel på oken eller nått sånt?!?

Dumma frågor kanske, men tacksam för svar! :D

Skivorna skall vara flytande för att kompensera för lite sneddragning i i oken, och som kompensation för värmeutvidgning. Om dom skulle vara stumma skulle dom spricka. När dom är nya kan dom kännas stumma men det brukar glappa upp lite grann efter ett tag. Själva nitarna är gjorda för att flexa.

Skivorna skall vara flytande för att kompensera för lite sneddragning i i oken, och som kompensation för värmeutvidgning. Om dom skulle vara stumma skulle dom spricka. När dom är nya kan dom kännas stumma men det brukar glappa upp lite grann efter ett tag. Själva nitarna är gjorda för att flexa.

E det sant!?! WIIIIIIHOOOOOOOO, jag var helt säker på att man skulle få nått svar i stil med att både skivor, klossar och ok är hel kassa och måste bytas för typ sanslöst mycke pengar! :rolleyes:
Men det va skönt att höra att dom ska va så! Thnx!

E det sant!?! WIIIIIIHOOOOOOOO, jag var helt säker på att man skulle få nått svar i stil med att både skivor, klossar och ok är hel kassa och måste bytas för typ sanslöst mycke pengar! :rolleyes:
Men det va skönt att höra att dom ska va så! Thnx!

Your welcome:)

Men, att dom glappar upp snabbt kan bero på att kolvarna i oken kärvar lite grann så det blir lite snebelastning. Plocka lös oken och padsen, tvätta med Bräkleen och en tandborste. Tryck försiktigt ut kolvarna några millimeter (utan att dom ramlar lös) och tvätta ordentligt. Sen trycker du in dom helt i botten (kolla igen så att ingen av dom andra kolvarna ramlar lös) Gör detta några gånger så att du motionerar grejerna. När du ändå har lös padsen så kan du borsta slitytan med en bronsborste. Kör lite fin smärgelduk på skivorna också så kommer bromsarna att bli som nya:tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg