Grundfrågan kvarstår, varför byta? Normalt kan du få en enorm förbättring med nya slangar och byta alla packningar i bromspumpen. Ny pump är coolt men sällan värt pengarna på en 20 år gammal hoj.
Precis! Vad är din avsikt med din CBR600? Ska du tävla? Sätt på en Brembo eller ISR (båda är asbra!) Åka på gatan? Begagnad original blir troligen tillräckligt bra.
Personligen hade jag renoverat original med original delar även om dessa är dyrare än Ebay.
Alternativt hade varit att besöka en mc handlare med en mät mojäng o haft med mej ett papper från original pumpen med kritiska mått o gått runt o mätt. Dom grejor som sitter på nya hojar är absolut inte skit dom duger väääldigt länge innan en random person tröttar ut dessa.
Varför byta?
Jag har problem att bygga tryck i bromssystemet.
Har luftat och bytt till nya packningar i pumpen, utan att det blivit bättre.
Ska felsöka vidare och börja med att byta slang, men det är möjligt att jag behöver byta pumpen och då vill jag ha koll redan nu på vad jag ska skaffa. Det håller på att bli varmt ute.
Har en
jättelång tråd där jag försöker lufta, felsöka och lämna in till verkstad.
Min avsikt?
Jag vill få bra bromsverkan och god känsla i bromshandtaget.
Ska köra gata och enstaka bandagar, så inget race.
Begagnad pump?
Helst inte, jag betalar hellre lite mer för att få en ny och slippa mer felsökning och huvudvärk.
Har ni rekommendationer på pump från andra sporthojar så är det absolut en möjlighet.
Har läst om folk som monterat pumpar från 929, 954, GSXR, R1 och R6.
Jag struntar helt i vad som står på pumpen, så länge det blir bra.
Du får kolla vilken storlek på pump som rekommenderas till dina ok.
Originalpumpen ser ut att vara 15.8mm.

Men när jag
läser hos Brembo föreslår de 19mm-pump om man har 32/34mm kolvar i oken.
Hur ska man tänka här? Hade trott att jag skulle välja en eftermarknadspump med ungefär samma dimensioner som originalpumpen.
Personligen hade jag renoverat original med original delar även om dessa är dyrare än Ebay.
Har du tips på var man hittar originaldelar? När jag skulle byta packningar i min originalpump hittade jag bara eftermarknads-kit.
Alternativ 3 är ju då Brembo/isr med vetskap att Brembo kan du inte renovera själv dom skall skickas in med en hög kostnad typ öhlindelar. Isr kan man renovera själv med hög kostand.
Tack, det var god information. Vad är hög kostnad på ett ungefär?
Jag satte en isr med inbyggd behållare på en racehoj, utloppet från behållaren till pumpen satt dumt så den redan lutande koppen lutade för mkt kurvorna så det blev luftproblem. Just denna pumpen var tyvärr inte avsedd för sporthoj dock. Med separat kopp hade problemet aldrig behövt uppstå.
Tror du det hade varit ett problem på ISRs pump avsedd för sporthoj?
Original har min hoj inbyggd reservoar och jag har inte upplevt att jag fått luft i bromsen när jag kört bana och gjort ordentliga nedlut.