Bromspump - ISR eller Brembo, separat reservoar eller inbyggd?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag kommer antagligen köpa ny bromspump till min CBR600.

Hittat följande alternativ:
4500kr ISR-pump med inbyggd (eller separat) reservoar.
3800kr Originalpump med inbyggd reservoar.
3600kr Brembo RCS med separat reservoar.
Priserna ligger så pass nära att det inte spelar mig någon roll, så länge resultatet blir bra.

Men hur väljer jag? Känner mig helt förvirrad.

Separat eller inbyggd reservoar? Något som är att föredra?

Brukar man byta dimensionerna mot original? Läste en fråga kring rekommendation av Brembo hos carpimoto.it:
"For Track use 19RCS, for Street use 15RCS or 16mm axial."



ISR
1648212779686.png
Original
1648212906115.png
Brembo
1648212612489.png
 
Du får kolla vilken storlek på pump som rekommenderas till dina ok. Jag hade inte valt något med en inbyggd bromsvätskebehållare, du bör kunna placera den så djupa nedlägg i kurvor inte blir problem. Isr är enligt min erfarenhet smidiga att renovera vid behov, och jag gillar byggkvaliteten :)
 
Du får kolla vilken storlek på pump som rekommenderas till dina ok. Jag hade inte valt något med en inbyggd bromsvätskebehållare, du bör kunna placera den så djupa nedlägg i kurvor inte blir problem. Isr är enligt min erfarenhet smidiga att renovera vid behov, och jag gillar byggkvaliteten :)
Ska kolla vad som sitter original.

Vad blir problemet med inbyggd menar du? När jag pratade med ISR föreslog han en pump med inbyggd eftersom det var vad som satt original.

Jag har inte koll på fördelar/nackdelar med det. Använt båda sorter och inte upplevt något negativt med någon. (Förutom att man inte kan ha snygg posörstrumpa på en inbyggd reservoar då)
 
Last edited:
Du får kolla vilken storlek på pump som rekommenderas till dina ok. Jag hade inte valt något med en inbyggd bromsvätskebehållare, du bör kunna placera den så djupa nedlägg i kurvor inte blir problem. Isr är enligt min erfarenhet smidiga att renovera vid behov, och jag gillar byggkvaliteten :)

Vad kan det bli för problem med djupa nedlägg?
 
Kolla hur mycket dom bygger. Har haft både ISR och Brembo RCS och båda är bra. Tror ISR bygger mer - kan bli problem att den tar i kåpan.
 
Ett alternativ är en bättre begagnad pump från en modern sporthoj istället. Jag hade inte lagt fyra lök, du kommer undan med mindre än hälften.
 
Mellan Brembo och ISR är det ofta dött lopp. Brembo är mer italiensk (lite nättare i designen) men ISR är svenskt och lätta att få reservdelar. Grundfrågan kvarstår, varför byta? Normalt kan du få en enorm förbättring med nya slangar och byta alla packningar i bromspumpen. Ny pump är coolt men sällan värt pengarna på en 20 år gammal hoj.
 
Vad kan det bli för problem med djupa nedlägg?

Jag satte en isr med inbyggd behållare på en racehoj, utloppet från behållaren till pumpen satt dumt så den redan lutande koppen lutade för mkt kurvorna så det blev luftproblem. Just denna pumpen var tyvärr inte avsedd för sporthoj dock. Med separat kopp hade problemet aldrig behövt uppstå.
 
Ett alternativ är en bättre begagnad pump från en modern sporthoj istället. Jag hade inte lagt fyra lök, du kommer undan med mindre än hälften.

Vad han sa ? Ligger mängder med bromspumpar hemma hos folk som tävlar och byter det första dom gör på en ny hoj. Annonsera efter en sådan.
 
Vad han sa ? Ligger mängder med bromspumpar hemma hos folk som tävlar och byter det första dom gör på en ny hoj. Annonsera efter en sådan.
Precis! Vad är din avsikt med din CBR600? Ska du tävla? Sätt på en Brembo eller ISR (båda är asbra!) Åka på gatan? Begagnad original blir troligen tillräckligt bra.
:tummenupp
 
Ny pump är coolt men sällan värt pengarna på en 20 år gammal hoj.
På min Kawasaki 600 -98 var det värt varenda krona; stumt och ingen svikt i handtaget. I like. Och jag tror det berodde på att jag bytte pump från original till ISR, för djäklar vad jag hade luftat innan!:tummenupp:) Men så rejsar jag också och varje meter intjänad bromssträcka är värd 500 kr! :)
 
Jag har ju Brembo rcs o kan väll inte påstå att denna radikal pump är bättre än original iallafall inte på att bromsa det hänger på friktion mellan belägg o skiva.

Det jag bytte för var ju att original hade en 0,5 liters inbyggd mini cistern som begränsade hur jag kunde vrida o vända på koppling o broms, rcs o irs är ju många fler möjligheter till alternativa placeringar iomed alla justermöjligheter på dessa.

Personligen hade jag renoverat original med original delar även om dessa är dyrare än Ebay.

Alternativt hade varit att besöka en mc handlare med en mät mojäng o haft med mej ett papper från original pumpen med kritiska mått o gått runt o mätt. Dom grejor som sitter på nya hojar är absolut inte skit dom duger väääldigt länge innan en random person tröttar ut dessa.

Då är nästa nivå ett par grinigare belägg som betar bättre nästa investering

Alternativ 3 är ju då Brembo/isr med vetskap att Brembo kan du inte renovera själv dom skall skickas in med en hög kostnad typ öhlindelar. Isr kan man renovera själv med hög kostand.
 
Jag satte en isr med inbyggd behållare på en racehoj, utloppet från behållaren till pumpen satt dumt så den redan lutande koppen lutade för mkt kurvorna så det blev luftproblem. Just denna pumpen var tyvärr inte avsedd för sporthoj dock. Med separat kopp hade problemet aldrig behövt uppstå.
Mycket märkligt. Jag kan svänga tills fotpinnarna skrapar i med en mugg vatten fastsatt på tanken utan att vattenytan ändrar läge i muggen.
 
Grundfrågan kvarstår, varför byta? Normalt kan du få en enorm förbättring med nya slangar och byta alla packningar i bromspumpen. Ny pump är coolt men sällan värt pengarna på en 20 år gammal hoj.
Precis! Vad är din avsikt med din CBR600? Ska du tävla? Sätt på en Brembo eller ISR (båda är asbra!) Åka på gatan? Begagnad original blir troligen tillräckligt bra.
:tummenupp
Personligen hade jag renoverat original med original delar även om dessa är dyrare än Ebay.

Alternativt hade varit att besöka en mc handlare med en mät mojäng o haft med mej ett papper från original pumpen med kritiska mått o gått runt o mätt. Dom grejor som sitter på nya hojar är absolut inte skit dom duger väääldigt länge innan en random person tröttar ut dessa.
Varför byta?
Jag har problem att bygga tryck i bromssystemet.
Har luftat och bytt till nya packningar i pumpen, utan att det blivit bättre.

Ska felsöka vidare och börja med att byta slang, men det är möjligt att jag behöver byta pumpen och då vill jag ha koll redan nu på vad jag ska skaffa. Det håller på att bli varmt ute.

Har en jättelång tråd där jag försöker lufta, felsöka och lämna in till verkstad.

Min avsikt?
Jag vill få bra bromsverkan och god känsla i bromshandtaget.
Ska köra gata och enstaka bandagar, så inget race.

Begagnad pump?
Helst inte, jag betalar hellre lite mer för att få en ny och slippa mer felsökning och huvudvärk.
Har ni rekommendationer på pump från andra sporthojar så är det absolut en möjlighet.

Har läst om folk som monterat pumpar från 929, 954, GSXR, R1 och R6.
Jag struntar helt i vad som står på pumpen, så länge det blir bra. :)

Du får kolla vilken storlek på pump som rekommenderas till dina ok.
Originalpumpen ser ut att vara 15.8mm.
1648464188685.png
Men när jag läser hos Brembo föreslår de 19mm-pump om man har 32/34mm kolvar i oken.
Hur ska man tänka här? Hade trott att jag skulle välja en eftermarknadspump med ungefär samma dimensioner som originalpumpen.
Personligen hade jag renoverat original med original delar även om dessa är dyrare än Ebay.
Har du tips på var man hittar originaldelar? När jag skulle byta packningar i min originalpump hittade jag bara eftermarknads-kit.

Alternativ 3 är ju då Brembo/isr med vetskap att Brembo kan du inte renovera själv dom skall skickas in med en hög kostnad typ öhlindelar. Isr kan man renovera själv med hög kostand.
Tack, det var god information. Vad är hög kostnad på ett ungefär?

Jag satte en isr med inbyggd behållare på en racehoj, utloppet från behållaren till pumpen satt dumt så den redan lutande koppen lutade för mkt kurvorna så det blev luftproblem. Just denna pumpen var tyvärr inte avsedd för sporthoj dock. Med separat kopp hade problemet aldrig behövt uppstå.
Tror du det hade varit ett problem på ISRs pump avsedd för sporthoj?

Original har min hoj inbyggd reservoar och jag har inte upplevt att jag fått luft i bromsen när jag kört bana och gjort ordentliga nedlut.
 
Last edited:
Back
Top